مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا از خواص بي‌نظير روغن شاهدانه خبر داريد؟ شاهدانه از گياهان دارويي با ارزشي است كه  در درمان ‌و پيشگيري از بسياري بيماري‌ها بكار مي‌رود. شاهدانه و به ويژه روغن آن خواص منحصر بفردي دارد؛ اين گياه منبع كاملي از آنزيم، نشاسته و چربي‌هاي اشباع شده است. دانه‌هاي شاهدانه حاوي مقدار زيادي از پروتئين، اسيدهاي چرب، كلسيم، فيبر، ويتامين E و كلروفيل هستند. همچنين به عنوان منبع فيبر، خوراكي، روغن و سوخت استفاده مي‌شود. برگ آن سرد و خشك و تخم آن داراي طبيعت گرم و خشك است. دانه‌هاي شاهدانه يا روغن آن را معمولا روي سالاد مي‌ريزند و يا در شكلات‌سازي و به جاي تخم آفتابگردان به كار مي‌برند. براي آشنايي با ديگر گياهان دارويي كه برايتان مفيد است مي‌توانيد با مشاور متخصص مشورت كنيد. آگاهي از فوايد روغن شاهدانه به شما كمك مي‌كند تا براي بهبود وضعيت جسمي و رواني خود از آن استفاده نماييد. 

منبع: خواص روغن شاهدانه

 

روغن شاهدانه چيست؟

روغن شاهدانه از دانه‌هاي گياه شاهدانه گرفته مي‌شود و از دسته‌ي گياهان غاليس است. نوعي از اين گياه در ساخت مواد مخدر به كار مي‌رود كه به ميزان زيادي خاصيت روان‌گردان دارد. اما در شاهدانه‌هايي كه در عطاري‌ها و بازار يافت مي‌شود هيچ‌گونه مواد روان‌گرداني وجود ندارد. براي اطلاع بيشتر در زمينه مواد مخدر كليك كنيد. 

در گذشته از اين گياه براي ساخت طناب، لباس، غذا، كاغذ، عايق، پارچه و غيره استفاده مي‌شد. روغن شاهدانه طبع سرد، رنگ سبز تيره يا روشن دارد و طعم آن مانند آجيل است. اين روغن در برخي مواد مغذي يافت مي‌شود و داراي ارزش پروتئيني است. در ادامه به بررسي خواص اين روغن مي‌پردازيم.

خواص روغن شاهدانه: لاغري و كاهش اشتها

روغن شاهدانه براي تسكين حس گرسنگي بسيار مفيد است. دانه‌هاي اين گياه اشتها را كاهش داده و به مدت طولاني به شما احساس سيري مي‌دهند. بعد از خوردن شاهدانه ديگر نيازي به خوردن ميان‌ وعده نداريد. همچنين مصرف اين گياه راهي براي كنترل ميل به مصرف نشاسته و كربوهيدرات‌هاي نامناسب است. فيبر موجود در شاهدانه در درمان يبوست نيز تاثير مي‌گذارد‌.

خواص روغن شاهدانه: افزايش انرژي

شاهدانه با دارا بودن تركيبات مغذي از جمله پروتئين‌ها، اسيدهاي آمينه و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن انرژي مورد نياز بدن را تامين مي‌كند. شما مي‌توانيد با مصرف اين گياه روز شادي را شروع كرده و بر خستگي غلبه كنيد. وبراي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه گياهان دارويي كليك كنيد. 

خواص روغن شاهدانه: درمان بيماري‌ها

شاهدانه در طب سنتي جهت درمان بسياري از بيماري‌ها و مشكلات استفاده مي‌شود. از جمله اين بيماري‌ها مي‌توان به فشار خون بالا، ميگرن، عفونت‌هاي گوارشي، عفونت‌هاي ادراري، سياه زخم، قفل شدن فك و نقرس اشاره كرد. شاهدانه همچنين بيماري‌هاي تنفسي مانند آسم، برونشيت و سياه سرفه را تا حد زيادي درمان مي‌كند، در درمان اگزما و پوكي استخوان و التهاب مفصلي بسيار مفيد است. براي كسب اطلاعات در زمينه ميگرن كليك كنيد. 

خواص روغن شاهدانه: سلامت پوست

شاهدانه براي افرادي كه از آكنه، اگزما و تصلب شرايين رنج مي‌برند بسيار كاربرد دارد. اگر دچار التهاب پوست يا بيماري لوپوس هستيد از روغن شاهدانه استفاده كنيد. خوب است بدانيد كه روغن شاهدانه در تهيه انواع محصولات زيبايي مانند كرم‌ها، شامپوها، موس اصلاح، بوم لب و غيره استفاده مي‌شود. روغن شاهدانه حاوي مقدار زيادي از ويتامين D است كه كلسيم ضروري براي پوست را تامين مي‌كند. اين ويتامين همچنين باعث رطوبت و نرمي پوست مي‌شود. روغن شاهدانه به پوست‌هاي خشك، رطوبت مي‌بخشد و آب‌رساني مي‌كند، همچنين چربي پوست را نيز تنظيم مي‌كند. روغن شاهدانه چين و چروك را كاهش مي‌دهد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه بيماري لوپوس كليك كنيد. 

خواص روغن شاهدانه: سلامت مو

روغن شاهدانه براي سلامت پوست و مو بسيار توصيه مي‌شود‌. اين روغن باعث شادابي و زيباسازي موهاي شما مي‌گردد چرا كه اين روغن حاوي اسيدهاي چرب امگا۳ ، ويتامين و پروتئين است. اين روغن براي انواع مو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. روغن شاهدانه حاوي ويتانين E است به همين خاطر موهاي شما را بسيار نرم كرده و مانع ازبين رفتن رطوبت مو مي‌شود. همچنين پوست سر را سالم نگه مي‌دارد و تحريك در اين قسمت را به حداقل مي‌رساند.

خواص روغن شاهدانه: تسكين درد 

استفاده از روغن شاهدانه براي تسكين درد سابقه‌اي طولاني دارد. در واقع از 2900 سال پيش از ميلاد مسيح، مردم اين ماده را براي تخفيف دردهاي خود به كار مي‌بردند. با توجه به اينكه اندوكانابينوئيدها در بدن انسان در تنظيم عواملي نظير درد، بهبود سيستم ايمني و تنظيم اشتها اثر مي‌گذارند، روغن شاهدانه با فعال كردن گيرنده‌هاي اندوكانابينوئيدي مي‌تواند در اين فعاليت‌ها نقش داشته باشد.

فوايد استفاده از روغن شاهدانه براي سلامت روان 

برخي از متخصصان طب سنتي بر اين باورند كه استفاده از روغن شاهدانه مي‌تواند در تمدد اعصاب و افزايش آرامش به انسان كمك كند. پژوهش‌ها در اين زمينه نشان مي‌دهد كه استفاده از اين روغن مي‌تواند در بهبود مشكلاتي نظير بي‌خوابي، درگيري با اضطراب زياد و افسردگي موثر باشد. البته نكته حائز اهميت اينجاست كه استفاده از گياهان دارويي براي درمان مشكلات روان شناختي نوعي درمان مكمل محسوب مي‌شوند. در واقع پيش از هرچيز لازم است كه به يك متخصص روانشناس مراجعه كرده و ارزيابي‌هاي دقيقي در اين باره انجام دهيد.

روانشناس ممكن است در كنار جلسات روان‌درماني استفاده از روش‌هاي مكمل نظير درمان‌هاي دارويي و گياهي را نيز به شما توصيه كند. در نتيجه هرگز براي درمان اختلالات روانشناختي تنها به استفاده از گياهان دارويي اكتفا نكنيد. اين داروها تنها مي‌توانند تغييراتي در بدن شما ايجاد كنند اما قادر به اصلاح الگوهاي رفتاري كه منجر به بروز تنش در زندگي شما مي‌شوند، نيستند.

يافته هاي پژوهشي جديد در مورد روغن شاهدانه 

يافته‌هاي علمي جديد در مورد خواص روغن شاهدانه بر چند اثر تاكيد مي‌كند كه در ادامه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

1- تسهيل مبارزه با تومورهاي سرطاني 

برخي از مطالعات حيواني نشان مي‌دهد كه استفاده از روغن شاهدانه از پيشروي و گسترش تومورهاي سرطاني به خصوص در نواحي پروستات، پستان، معده، روده و ريه پيشگيري مي‌كند. با اين حال اين مطالعات نيازمند بررسي بيشتر در نمونه‌هاي انساني هستند. در نتيجه نمي‌تواند به عنوان درمان قطعي و كافي براي مبارزه با سرطان در نظر گرفته شود.

2- تسهيل درمان ديابت

مطالعات حيواني هم چنين نشان مي‌دهد كه استفاده از اين روغن مي‌تواند از تشديد بيماري ديابت پيشگيري كرده و عوارض مرتبط با آن نظير التهاب‌ها را نيز بهبود ببخشد. با اين حال اين پژوهش نيز در نمونه‌هاي حيواني انجام شده و نيازمند بررسي‌هاي بيشتر براي كشف اثرات و عوارض بر نمونه‌هاي انساني است.

3- بهبود علائم روان پريشي 

برخي تحقيقات توانسته‌اند از اثرات ضد روان پريشي روغن شاهدانه حمايت كنند. در واقع در برخي موارد استفاده از اين روغن توانسته علائمي نظير توهم و هذيان را كاهش دهد. اما با اين حال استفاده از اين گياه دارويي براي درمان اختلالات روان پريشي هنوز به تاييد سازمان غذا و دارو نرسيده است. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه از درمان‌هاي رسمي براي بهبود اختلالاتي نظير اسكيزوفرني استفاده نماييد و به درمان‌هاي تاييد نشده اكتفا نكنيد. استفاده از داروهاي آنتي سايكوتيك يا همان ضد روانپريشي و در موارد حاد به كار گرفتن شوك الكتريكي تنها روش‌هاي مورد تاييد براي كنترل علائم روان پريشي هستند.

4- خواص روغن شاهدانه | كمك به سلامت قلب 

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند روغن شاهدانه با كاهش فشار خون مي‌تواند به بهبود بيماري‌هاي قلبي كمك كند. هم چنين اين دارو با اثرات آرام بخشي كه دارد از بالا رفتن فشارخون عصبي نيز پيشگيري مي‌كند كه اين موضوع نيز تا حد زيادي در سلامت قلب تاثيرگذار است.

5- كمك به درمان اعتياد به مواد مخدر 

برخي پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه روغن شاهدانه مي‌تواند مدارهاي مغزي مرتبط با اعتياد را اصلاح نمايد. آزمايش‌هاي حيواني كه روي موش‌هاي دچار اعتياد به مورفين و هروئين انجام شده، نشان مي‌دهد استفاده از اين روغن در كاهش ميل و ولع موش‌ها نسبت به مواد موثر است. با اين حال توجه داشته باشيد كه ترك اعتياد فرايندي است كه نياز به بررسي‌هاي دقيق دارد. امروزه درمان‌هاي گوناگون و متنوعي براي ترك هر نوع مواد ابداع شده است. براي انتخاب بهترين روش بايد پيش از هرچيز از مشاوره ترك اعتياد كمك بگيريد.

مضرات روغن شاهدانه

شاهدانه علارغم خواص بسيار زيادي كه دارد در صورت مصرف افراطي باعث بروز مشكلاتي از جمله  فشارخون پايين، افزايش ضربان قلب، سر درد، تاري ديد، درد معده و استفراغ مي‌شود. همچنين مصرف بيش از اندازه و طولاني مدت اين گياه سبب ايجاد حالت بي‌تفاوتي و اختلالات شخصيتي در افراد مي‌گردد. افرادي كه بيماري قلبي دارند بايد تحت نظر پزشك آن را مصرف كنند. مصرف زياد آن در دوران بارداري توصيه نمي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فشارخون پايين كليك كنيد. 

نحوه مصرف روغن شاهدانه

براي استفاده از خواص روغن شاهدانه مي‌توانيد آن را در انواع محصولات غذايي استفاده كنيد. از اين روغن در ﺳـﺎﻻد، درﻓﺮﻣﻮﻻﺳﻴﻮن ﻣﺎرﮔﺎرﻳﻦ و ﻛﺮه اﺳـﺘـﻔـﺎده مي‌ﺷـﻮد. مقداري از روغن شاهدانه را در گوش خود بچكانيد؛ اين روغن مسكن درد گوش و خشك كننده چرك آن است. اگر دچار معده درد هستيد مصرف مقداري از روغن شاهدانه، رطوبت معده و به دنبال آن درد را كاهش مي‌دهد. ماليدن روغن شاهدانه بر روي مفاصل براي كاهش درد آن‌ها به كار مي‌رود. همچنين ماليدن شاهدانه جهت فرو بردن ورم‌هاى سخت رحم بسيار موثر است. خوردن مقدار كمي از دانه شاهدانه بو داده بر درمان نفخ تاثير مي‌گذارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خواص روغن شاهدانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خواص روغن شاهدانه

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواص روغن شاهدانه،
موضوع:
[ ۱ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۲۱:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی