مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم دفاعي فرار چيست و چه زماني از آن استفاده مي‌شود؟ فرار كه در اصطلاح تخصصي بيشتر با نام‌هاي انحراف و deflection شناخته مي‌شود، به معناي منحرف كردن توجه خود به سمت موضوعات خوشايند براي عدم پردازش موضوعات تنش‌زاست. مكانيسم دفاعي فرار مي‌تواند اشكال مختلفي به خود بگيرد كه از جمله رايج‌ترين آن‌ها مي توان به كشيدن سيگار، مصرف مواد مخدر و پرخوري اشاره كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مكانيسم فرار تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. 

منبع: مكانيسم دفاعي فرار

 

مكانيسم دفاعي فرار ؛ آشنايي با مكانيسم هاي دفاعي

مكانيسم‌هاي دفاعي كه در نظريه روان كاوي فرويد براي اولين بار مطرح شدند به هرگونه رفتاري گفته مي‌شوند كه به طور ناخودآگاه از انسان در برابر افكار، اميال و احساسات ناخوشايند محافظت مي‌كنند. فرويد بر اين باور بود كه ساختار رواني انسان داراي 3 بخش است كه ايد، ايگو و سوپرايگو را در بر مي‌گيرد. در اين ميان ايد مسئول تمامي اميال و غرايز ابتدايي است. براي آشنايي بيشتر با نظريه زيگموند فرويد كليك كنيد.

در جريان رشد با پديد آمدن ايگو و سوپرايگو  ساختار روان مي‌تواند اين اميال را بر اساس امكانات موجود در واقعيت و معيارهاي اخلاقي ارزيابي كند. گاهي اوقات بين اميال و معيارهاي اخلاقي تعارضات زيادي وجود دارد كه لازم است ساختار ايگو در آن ميانجي گري كند. براي حفظ تعادل در اين شرايط ايگو از راهبردهاي مختلفي استفاده مي‌كند كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها بايد به مكانيسم‌هاي دفاعي اشاره كرد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مكانيسم‌هاي دفاعي كليك كنيد.

 

مكانيسم دفاعي فرار چيست؟

فرار به معناي پناه بردن به هرگونه رفتار زودگذر و خوشايند است كه باعث مي‌شود ذهن خودآگاه از پردازش موضوعات تنش زا و اضطراب آور دور بماند. از اين مكانيسم دفاعي با نام‌هاي ديگري نظير انحراف و deflection نيز ياد مي‌شود. از جمله رفتارهايي كه به طور روزمره به عنوان نشانه‌هايي از مكانيسم دفاعي فرار در نظر گرفته مي‌شوند، مي‌توان به استعمال سيگار، مصرف الكل، روي آوردن به رفتارهاي جنسي پرخطر و پرخوري براي اجتناب از درگيري با موضوعات استرس زاي زندگي اشاره كرد.

 

پيامدهاي استفاده مكرر از مكانيسم دفاعي فرار

مكانيسم دفاعي فرار به انسان اين اجازه را نمي‌دهد كه به شيوه‌اي سالم با تعارضات و تنش‌هاي موجود در زندگي خود رو به رو شود. همين مسئله باعث مي‌شود كه به روش‌هاي مخربي روي بياورد و در بلند مدت راه حل سالمي براي بهبود اوضاع خود پيدا نكند. به همين خاطر در درمان‌هاي روان شناختي آسيب‌هايي نظير اعتياد، درمانگران به مكانيسم فرار بيش از هرچيزي توجه مي‌كنند. آن‌ها بر اين باورند كه اختلالات رفتاري در اكثر موارد راه حل غلطي هستند كه افراد براي مشكلات خود برمي‌گزيننند. در نتيجه اگر بتوانيم مشكلات زير بنايي را به درستي حل و فصل كنيم معضلاتي نظير اعتياد نيز با سهولت بيشتري بهبود مي‌يابند. براي كسب مهارت‌هاي لازم و حل اصولي مشكلات مي توانيد از خدمات روان درماني استفاده نماييد.

 

سخن آخر

مكانيسم‌هاي دفاعي رفتارهاي ناخودآگاهي هستند كه از انسان در برابر تنش‌ها و اضطراب‌هاي زندگي محافظت مي‌كنند. با اين حال استفاده مكرر و افراطي از آن‌ها آسيب زا بوده و مي‌تواند زمينه بروز مشكلات روان رنجوري و اختلالات روان شناختي را فراهم كند. از همين رو در شرايطي كه فرد بيش از حد دفاعي برخورد مي‌كند، لازم است كه به يك روانشناس مراجعه نمايد. روانشناس در اين شرايط به شما كمك مي‌كند تا از انگيزه‌هاي ناخودآگاهتان بينش بيشتري كسب كنيد و بتوانيد شخصيت بالغ‌تري را در درون خود پرورش دهيد. براي كسب اطلاعات در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- آيا مكانيسم فرار مي‌تواند همراه با ساير مكانيسم هاي دفاعي اتفاق بيافتد؟

بله، تقريبا مي‌توان گفت همه مكانيسم‌هاي دفاعي به نحوي فرار از مواجهه با موضوعات تنش زا هستند. در نتيجه در دل هر مكانيسم دفاعي يك فرار نهفته وجود دارد.

- آيا مكانيسم دفاعي فرار قابل درمان است؟

بله، اگر افراد به طور افراطي و مكرر از اين مكانيسم دفاعي استفاده كنند، با مراجعه به يك روانشناس مي‌توانند براي بهبود وضعيت خود اقدام نمايند. در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مشاوره تلفني بهره‌مند شويد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

- براي درمان استفاده افراطي از مكانيسم فرار بايد به چه متخصصي مراجعه كنيم؟

روانشناسان به خصوص درمانگران آموزش ديده در حوزه روان كاوي و روان تحليل گري از جمله متخصصيني هستند كه مي‌توانند در اين زمينه به شما ياري برسانند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم دفاعي فرار

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم دفاعي فرار،
موضوع:
[ ۱ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۹:۵۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی