مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم همانندسازي چيست و چه كاركردي در سطح روان انسان دارد؟ همانندسازي يا identification يكي از انواع ساز و كارهاي دفاعي است كه به طور ناخودآگاه از ساختار رواني انسان در برابر تنش‌هاي دروني و بيروني محافظت مي‌كند. در طي اين مكانيسم فرد تلاش مي‌كند با تقليد از الگوهاي مهم در زندگي خود بر ضعف‌هاي وجود خويش غلبه نمايد. در ادامه اين مقاله توضيحات بيشتري در مورد مكانيسم همانندسازي ارائه كرده‌ايم. پس براي كسب اطلاعات تكميلي در اين زمينه تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. 

منبع: مكانيسم همانندسازي

 

مكانيسم همانندسازي؛ آشنايي با مكانيسم هاي دفاعي

قبل از اين كه به طور دقيق با همانندسازي آشنا شويد، لازم است كه مفهوم مكانيسم دفاعي را به خوبي بشناسيد. مكانيسم‌هاي دفاعي كه براي اولين بار در نظريه روان كاوي فرويد مطرح شدند، ساز و كارهاي ناخودآگاهي هستند كه از روان انسان در برابر اميال، عواطف و افكار آزارنده محافظت مي‌كنند. براي آشنايي كامل با زيگموند فرويد و نظرياتش كليك كنيد.

 در حقيقت مكانيسم‌هاي دفاعي راهبردي براي مديريت تنش‌هاي دروني و بيروني هستند كه با ايجاد محدوديت‌هايي در پردازش خودآگاه مانع از ايجاد فروپاشي در روان انسان مي‌شوند. فرويد و روان كاوان پسافرويدي تا كنون مكانيسم‌هاي دفاعي مختلفي را شناسايي و تعريف كرده‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به همانندسازي يا identification اشاره كرد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مكانيسم‌هاي دفاعي كليك كنيد.

 

مكانيسم همانندسازي چيست؟

مكانيسم همانندسازي از جمله ساز و كارهاي دفاعي است كه از سال‌هاي اوليه كودكي در انسان شكل مي‌گيرد. بر اساس اين مكانيسم افراد ياد مي‌گيرند براي غلبه بر نقاط ضعفي كه در درون خود احساس مي‌كنند، بايد از برخي الگوها در زندگي‌شان تقليد نمايند. آن‌ها با ايجاد ويژگي‌هاي مثبتِ ديگران در خود به نوعي احساس ارزشمندي و رضايت دست مي‌يابند و به اين ترتيب مي‌توانند از جنبه‌هاي آزاردهنده وجود خويش فرار نمايند. براي كسب اطلاعات در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد.

 

 

مكانيسم همانندسازي و مقايسه آن با درون فكني

همانندسازي و درون فكني دو مكانيسم دفاعي هستند كه شباهت بسياري به يكديگر دارند. چرا كه در هردوي اين‌ها فرد تلاش مي‌كند ويژگي‌هاي مثبت الگوهاي زندگي را در خود ايجاد كند. با اين حال تفاوت اين جاست كه درون فكني شكل تشديد شده همانندسازي است. در واقع در درون فكني فرد آنقدر به همانندسازي مي‌پردازد كه ويژگي‌هاي مثبت ديگران را به خود نسبت مي‌دهد و آن‌ها را جزئي از وجود خويش مي‌داند! در اين حالت فرد آنچه در ديگران مي‌پسندد را به درون جذب مي‌كند و تفاوتي ميان خود با الگوي مورد نظر نمي‌بيند.

 

مثال هايي از به كار بردن مكانيسم همانندسازي

اگر با دقت به رفتار خود و اطرافيانتان نگاه كنيد، مي‌توانيد به طور روزمره نمونه‌هايي از به كار بردن مكانيسم همانندسازي را ببينيد. براي مثال افرادي كه مورد خشونت قرار مي‌گيرند اغلب با همانندسازي كردن با الگوهاي خشن و ايجاد كردن اين رفتار در خود سعي مي‌كنند از احساس ضعف و درماندگي اجتناب كرده و به نوعي بر آن غلبه پيدا كنند.

هم چنين بسياري از افراد كه در رقابت با ديگران هنگامي كه احساس ضعف يا شكست مي‌كنند به طور ناخودآگاه به تقليد كردن از آن‌ها روي مي‌آورند. با اين حال بايد بدانيد كه مكانيسم همانند سازي ساز و كاري دفاعي و ناخودآگاه است؛ در نتيجه خود فرد از رفتاري كه انجام مي‌دهد آگاه نيست. به همين خاطر اگر به او بگوييد كه در حال تقليد است به احتمال زياد با شما مخالفت خواهد كرد.

 

همانندسازي افراطي و بيمارگون

مكانيسم‌هاي دفاعي در جريان رشد روان شناختي از اين جهت پديد مي‌آيند كه بتوانند از انسان در برابر تهديدهاي دروني و بيروني محافظت نمايند. با اين حال استفاده مكرر و افراطي از آن‌ها نه تنها نمي‌تواند به سلامت روان كمك كند، بلكه زمينه بروز انواع مشكلات روان رنجوري را نيز فراهم مي‌آورد. در اين ميان مكانيسم همانندسازي نيز از اين قاعده مستثني نيست. افرادي كه در زندگي بيش از حد همانندسازي و درون فكني مي‌كنند، نمي‌توانند به شيوه‌اي سالم با نقاط ضعف خود رو به رو شوند. از همين رو آن‌ها دائما راه حل مشكلات خود را در ديگران جست و جو كرده و در نهايت نمي‌توانند به راه حلي سالم و بلند مدت دست پيدا كنند.

 

سخن آخر

همان طور كه گفته شد استفاده افراطي از مكانيسم همانندسازي براي سلامت روان افراد مناسب نيست و باعث مي‌شود كه آن‌ها نتوانند شخصيت پخته و بالغي را پرورش دهند. در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس و شركت در جلسات روان درماني به شما كمك مي‌كند تا از انگيزه‌هاي ناخودآگاه خود اطلاع بيشتري كسب كنيد و در زندگي با آگاهي و بينش ببيشتري گام برداريد. درمانگر در جريان جلسات به شما خواهد آموخت كه به شيوه‌اي سالم با موضوعات تنش زاي زندگي رو به رو شويد و خطر بروز مشكلات روان رنجوري را به حداقل برسانيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد. 

 

سوالات متداول

- آيا همانندسازي و درون فكني يك مكانيسم دفاعي هستند؟

خير همانندسازي و درون فكني دو مكانيسم دفاعي جدا اما شبيه به هم هستند. در حقيقت درون فكني حالت تشديد شده همانندسازي است كه باعث مي‌شود فرد ويژگي‌هاي مثبت ديگران را در خود جذب كند. مشاوره تلفني مي‌تواند در زمينه درمان افراطي اين مكانيسم دفاعي به شما كمك كند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم همانندسازي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم همانندسازي،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۸:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی