مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

برخورد با همكار در محيط كار چقدر براي شما مهم است؟ سازش با همكار از جمله مسائلي است كه افراد شاغل بسيار به آن نياز دارند چرا كه بطور معمول شاغلين بخش قابل توجهي از زمان خود را در محيط كار مي‌گذرانند. لذا آگاهي به اصول اساسي رفتاري در محيط كار براي هر فرد شاغلي لازم و ضروري است. مسائلي از قبيل نحوه برخورد با همكاران، نحوه ي رويارويي با مسائل و چالش‌هاي كاري و... مهارت‌هايي هستند كه افراد شاغل بايد ياد بگيرند. مديريت رواني و رفتاري در محيط كار افزايش بازدهي را به همراه دارد. همچنين كسب مهارت‌هاي ارتباطي شما را به فرد توانمندي در محيط كار تبديل مي‌سازد. براي اين منظور مي‌توانيد از خدمات روانشناسي نيز بهره‌مند شويد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد. 

منبع: برخورد با همكار

 

سازش و برخورد با همكار | جنبه هاي همكاري

شكي نيست كه برخورد و رفتار صحيح در محل كار به ارتقاي شغلي شما كمك مي‌كند. اصطلاح همكار جنبه‌هاي مختلفي دارد و صرفا به معناي فردي كه در كنار شما كار مي‌كند، نيست. همكاران معمولاً جداي از رابطه كاري با هم رابطه دوستانه نيز دارند. دوستي و صميميت يكي ديگر از جنبه‌هاي همكاري است. لذا مي‌توان ميزان صميميت بين دو همكار با يكديگر را مؤلفه‌اي براي بررسي همكاري ميان آن دو دانست. دليل اهميت اين موضوع اين است كه طبق تحقيقات، اكثرا همكاري با افراد دوست داشتني را به همكاري با افراد ماهر ترجيح مي‌دهند. اما تنها تخصص نيست كه در موفقيت شغلي به شما كمك مي‌كند. براي موفقيت جنبه‌هاي ديگري را نيز بايد در نظر گرفت كه در ادامه ي بحث به آن‌ها مي‌پردازيم.

۱. پوشش مناسب

نسبت به محيطي كه در آن كار مي‌كنيد پوشش مناسب را انتخاب كرده و بپوشيد. به عنوان مثال اگر در بانك كار مي‌كنيد لباس رسمي به تن كنيد. اگر در يك شركت صنعتي كار مي‌كنيد، لباس مخصوص و حرفه‌اي آن صنعت را بپوشيد. اولين تاثيري كه اين موضوع دارد، اين است كه ارتباط عميق شما با شغلتان را نشان مي‌دهد. اما تاثير اصلي آن چيز ديگري است؛ همكاران شما در صورت داشتن سلامت روان، عموما نسبت به محيط كار خود دلبستگي دارند. در اين صورت ارتباط شما با شغلتان كه بخشي از آن مرهون پوشش مناسب است، ارتباط شما با همكارانتان را آسان‌تر مي‌كند. به بيان ساده‌تر آن‌ها شما را بهتر به عنوان بخشي از شغل خود مي‌پذيرند. 

۲. برخورد با همكار | رعايت حريم شخصي

رعايت حريم شخصي از الزامات حضور در محيط كار و تعامل با همكاران است. به هيچ وجه در مسائل شخصي همكارانتان سرك نكشيد. زمان كار مي‌تواند فرصتي باشد كه فرد از مسائل شخصي فارغ شود. در اين صورت دخالت شما ممكن است او را تحت فشار قرار داده و در اين صورت نسبت به شما واكنش نشان دهد. پس رعايت حريم شخصي همكاران از اصول اساسي رفتار در محيط كار است. براي كسب اطلاع بيشتر از برخورد و رفتار صحيح در محل كار كليك كنيد. 

۳. رفتارهاي غيرحرفه اي

در طول فعاليت شغلي خود از هرگونه عمل غير حرفه‌اي خودداري كنيد. به عنوان مثال يك كارمند يا مدير هيچ گاه اقدام به شايعه پراكني نمي‌كند. اشتغال به معناي به فعليت رساندن توانايي‌هاي بالقوه جهت كسب درآمد است. در كنار آن جنبه‌هاي ديگري را هم براي اشتغال مي‌توان در نظر گرفت. اما آنچه اهميت دارد اين است كه هدف از اشتغال، ارائه واقعيت‌هاست نه ترويج غيرواقعيت‌ها. شايعه پراكني اقدامي است كه اساسا با معنا و مفهوم اشتغال در تضاد مي‌باشد. همچنين اين قبيل اقدامات شخصيت شما را تبديل به فردي غيرقابل اعتماد مي‌كند. به اين ترتيب نه تنها در محيط كار بلكه در موضوعات غير كاري نيز در نگاه همكارانتان تبديل به فردي غيرقابل اعتماد خواهيد شد.

۴. شناخت كلي نسبت به همكاران

از طريق آزمون و خطا مي‌توانيد يك شناخت كلي نسبت به سلايق و علايق همكارانتان به دست بياوريد. توجه به علائق همكاران مي‌تواند شما را در محيط كار تبديل به يك فرد دوست داشتني بكند. همچنين نكات ديگري نيز در رابطه با برقراري ارتباط موثر با همكاران وجود دارد. به عنوان مثال مي‌توان به زمان مصاحبت با همكاران اشاره كرد. مثلا بايد بدانيد كه قبل از صرف ناهار وقت مناسبي براي صحبت كردن نيست. لذا حرف‌هاي خود را نگه مي‌داريد تا در وقت مناسب به همكارانتان بگوييد. ارتباط موثر و موفق با همكاران، اعتماد بنفس شما را نيز تقويت مي‌كند. براي اطلاع بيشتر از ارتباط موثر و موفق كليك كنيد. 

۵. سازش و برخورد با همكار 

نكات بسياري هستند كه مي‌توانند در بهبود رابطه ي شما با همكارانتان تاثير گذار باشند. صحبت كردن از نقاط قوت همكاران، كمك به آنان در انجام وظايف خود در صورت نياز و بسياري اعمال مثبت ديگر مي‌توانند ارتباط شما را با همكارانتان توسعه ببخشند. به ياد داشته باشيد كه سلامت فكري و آرامش خاطر در محيط كار بسيار ضروري و پر اهميت است پس براي ايجاد آن تلاش كنيد. ضمن اينكه با كمك مشاوره روانشناسي مي‌توانيد به انتخاب شغل مناسب خود نزديك شويد. براي كسب اطلاع بيشتر از انتخاب شغل مناسب كليك كنيد. 

برخورد با همكار | توصيه هايي براي داشتن تعاملات بهتر با همكاران 

نوع تعاملاتي كه شما با همكارانتان برقرار مي‌كنيد در سلامت روان و رضايت شغلي‌تان تاثير بسزايي مي‌گذارد. از همين رو بسياري از افراد به دنبال اين هستند كه بتوانند از طريق مهارت آموزي تعاملات خود را با همكاران بهبود ببخشند و روابط حرفه‌اي و در عين حال خوشايندتري را برقرار كنند. ما در ادامه با نگاه روانشناسي به ارائه چند توصيه در اين باره پرداخته‌ايم.

1. مهارت گفت و گوي خود را بهبود ببخشيد و آماده حل تعارض ها باشيد 

مواجهه با اختلاف نظر و تعارض در رابطه با همكاران امري اجتناب ناپذير است. در نتيجه همه افراد آن را تجربه مي‌كنند. بسيار اهميت دارد كه بدانيد چگونه مي‌توانيد با كمترين هزينه اين تعارضات را حل و فصل كنيد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هيچ چيز به اندازه يك گفت و گوي سالم و شفاف نمي‌تواند به شما كمك كند. در واقع به جاي اينكه دائما در ذهن خود براي يافتن چرايي بدرفتاري‌ها گمانه زني كنيد يا پشت سر ديگران در مورد رفتار آن‌ها صحبت نماييد، لازم است مهارت گفت و گوي مستقيم و موثر را بياموزيد.

طبق اين مهارت شما بايد بتوانيد با لحن و رفتاري عاري از پزخاشگري نگراني‌هايتان را مطرح كنيد و در مورد اختلافات پيش آمده مذاكره‌اي حرفه اي داشته باشيد. اگر احساس مي‌كنيد مهارت چنداني در اين زمينه نداريد، مراجعه به يك روانشناس، شركت در كارگاه‌هاي آموزشي و مطالعه كتاب‌هاي خودياري كه در اين زمينه تاليف شده‌اند از جمله گزينه‌هايي هستند كه مي‌توانند به شما كمك كنند.

2. انتظار نداشته باشيد همه افراد رفتار معقولي داشته باشند 

 ممكن است در هر محيطي چند نفر وجود داشته باشند كه الگوهاي رفتاري مخربي از خود نشان داده و باعث آزار و ناراحتي ديگران شوند. اين افراد اغلب توجهي نمي‌كنند كه فرد مقابل آن‌ها چه ويژگي دارد؛ آن‌ها ياد گرفته‌اند كه در برخورد با هر فردي با قلدري، زورگويي، توهيم و مواردي از اين قبيل رفتار كنند. در نتيجه انتظار نداشته باشيد كه محيط كاري‌تان كاملا سالم باشد. در اين شرايط بهترين كار اين است كه حد و مرزهاي دقيقي در ارتباط با اين افراد براي خود تعيين نماييد. اگر احساس مي‌كنيد اين افراد بيش از حد به شما آسيب مي‌رسانند، براي بررسي الگوي ارتباطي خود از يك مشاور روانشناس كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره شغلي كليك كنيد. 

3. برخورد با همكار | انعطاف پذيري رواني‌تان را بالا ببريد 

در محيط كاري شما با افراد گوناگون، رفتارهاي مختلف و سلايق متنوعي رو به رو مي‌شويد. در اين شرايط اگر نتوانيد قدرت پذيرش و انعطاف پذيري خود را بالا ببريد، نمي‌توانيد ارتباطات گسترده‌اي برقرار كنيد. اين مسئله به خصوص در مشاغلي كه نياز به روابط عمومي بالايي دارد بيش از هرجاي ديگر خود را نشان مي‌دهد. در اين شرايط تمرين كنيد دنيا را از دريچه چشم ديگران نگاه كرده و كمي با كفش‌هاي آن‌ها قدم بزنيد. اين تمرين به شما كمك مي‌كند راحت‌تر ديگران را درك كنيد و بيشتر به آن‌ها احترام بگذاريد.

4. در مورد خواسته ها و انتظاراتتان شفاف باشيد 

بسياري از مشكلاتي كه در محيط شغي پديد مي‌آيد به دليل سوءتفاهماتي است كه افراد در ارتباط با يكديگر دارند. در مورد آنچه مي‌خواهيد شفاف باشيد و خواسته‌هايتان را بي پرده اما محترمانه بيان كنيد. ناتواني در اين باره باعث مي‌شود در بسياري از موارد احساس كنيد كه حقتان ناديده گرفته شده و در نتيجه همواره خشم و عصبانيت زيادي را در محيط كار با خود حمل نماييد.

5. برخورد با همكار | به روابط كاري به صورت صفر و صد نگاه نكنيد

برخي افراد به برقراري رابطه دوستانه با همكارانشان به صورت صفر و صد نگاه مي‌كنند. در حقيقت يا با آن‌ها صميمي نمي‌شوند يا روابط بسيار نزديكي برقرار مي‌كنند. بسيار اهميت دارد كه بتوانيد حد تعادل را حفظ كرده و مرزبندي‌هاي منعطفي در ارتباط با همكاران خود داشته باشيد. از خشك بودن بسيار زياد يا داشتن روابطي فراتر از همكاري بپرهيزيد و تلاش كنيد همواره تعادلي را در اين ميان برقرار نماييد.

ساير اصولي كه در برخورد با همكار بايد در نظر بگيريد 

در ادامه به چند اصل كلي كه در ارتباط با همكاران همواره بايد در نظر بگيريد اشاره كرده‌ايم:

- علاوه بر تمركز بر مهارت‌هاي گفت و گو، سعي كنيد شنونده خوبي نيز باشيد.

- براي برنده شدن در يك رقابت شغلي روابط اجتماعي خود را فدا نكنيد.

- از كار زياد براي فرار از استرس‌هاي ديگر استفاده نكنيد. اگر تحت فشار رواني قرار داريد از يك متخصص كمك بگيريد.

- در برابر عقايد متفاوت منعطف‌تر باشيد و اجازه دهيد ديگران در حضور شما احساس امنيت كنند.

- علاوه بر كلام به زبان بدن خود نيز دقت نماييد. داشتن تن صداي مناسب، برقراري ارتباط چشمي كافي و وضعيت بدني كه به خود مي‌گيريد، همگي در كيفيت ارتباطاتتان نقش مهمي ايفا مي‌كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه سازش و برخورد با همكار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: برخورد با همكار

امتیاز:
بازدید:
برچسب: برخورد با همكار،
موضوع:
[ ۴ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۴۴:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی