مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

زعفران
در ابتداي مقاله طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي، بهتر است كه درباره زعفران توضيحاتي را ارائه نماييم. زعفران، گياهي چند ساله است كه داراي پياز مي باشد. پياز اين گياه از پوشش قهوه اي رنگ تشكيل شده است. اين گياه مفيد درماني در بخش جنوب غربي آسيا و همچنين نواحي جنوبي اروپا و اسپانيا يافت مي شود. زعفران از ساقه و همچنين شش گلبرگ بنفش و سه ريسمان به رنگ قرمز تشكيل شده است. بخش كاربردي زعفران، كلاله نارنجي رنگ آن است.

كلاله زعفران در بر دارنده املاح معدني، چربي و همچنين موسيلاژ است. ازدياد زعفران صرفاً از طريق غده هاي زيرزميني كورم (بنه) رايج است. عطر و همچنين بوي موجود در اين گياه به دليل عرضه اسانس بي رنگ (تروپن دار) و تلفيقي اكسيژن دار به همراه سينئول معروف به (سافرانال) است.

شايان ذكر است كه طعم موجود در گياه فوق به دليل (هتروزيد تلخ پيكروكروسين) است. همچنين در مورد متلون بودن آن نيز بايد گفت كه مرتبط به وجود ماده ي (كروسين) است. در مجموع؛ زعفران يكي از با ارزش ترين مواد غذايي است كه به ميزان اندك، از گياه زعفران استخراج مي شود. در حقيقت؛ از بين صد تا دويست هزار گياه زعفران، تقريباً پنج كيلو گل آن به دست مي آيد كه بعد از خشك كردن، اين مقدار به يك كيلوگرم مي رسد.

ارزش غذايي گياه زعفران

همان طور كه مي دانيد، زعفران رنگ دهنده و همچنين بهترين چاشني براي تمامي غذاهاست. همچنين گياه فوق سبب كاهش كلسترول خون و چربي بدن مي شود. به همين منظور است كه شما با توجه به طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي مي توانيد به پايين آوردن ميزان چربي بدن نيز كمك شاياني نماييد. از ديگر فوايد زعفران مي توان به:
1) آرام بخش بودن 2) اشتها آور 3) ضد اسپاسم 4) جلوگيري از اختلالاتي نظير سرطان و قلب 5) كاهش فشارخون 6) تقويت كننده حافظه؛ اشاره كرد.

در حال حاضر بيشتر متخصصين از اين گياه اثربخش و مفيد جهت درمان انواع بيماري هايي از جمله:
بيماري پوستي، آسم، عفونت ادراري، بيماري هاي چشمي، يرقان، برطرف كننده نفخ شكم، درمان كم خوني، جلو انداختن قاعدگي و همچنين درمان معده درد نيز استفاده مي نمايند. نكته حائز اهميت در خصوص زعفران اين است كه اين گياه به هضم مواد غذايي نيز كمك زيادي مي نمايد و همچنين به عنوان يكي از اثربخش ترين تقويت كننده هاي معده به حساب مي آيد. در بيشتر موارد، به منظور دردهاي لثه نيز بيماران به عنوان يك تسكين دهنده درد نيز از آن استفاده مي نمايند. با توجه به تمامي موارد ذكر شده، در مورد ارزش غذايي اين گياه بايستي در خصوص طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي نيز اطلاعاتي را در اختيار داشته باشيد تا بتوانيد به ميزان مناسب از آن استفاده نماييد.

گياه ضد افسردگي – زعفران

استفاده از زعفران در جلوگيري از بروز افسردگي در افراد بسيار تاثيرگذار است. طبق مطالعات انجام شده، اين گياه داراي خواص ضد افسردگي است. بنابراين بر مبناي طب سنتي به اين گياه خواصي همچون خنده آور و همچنين فرح بخش را نيز نسبت مي دهند.

 

براساس نتايج صورت گرفته، مصرف زعفران در انواع غذاها و يا نوشيدن روزي يك فنجان چاي آن به منظور آرامش اعصاب پيشنهاد مي شود. در حال حاضر، اغلب افراد به منظور افزايش تمركز حواس و همچنين جلوگيري از پاركينسون و آلزايمر، مصرف زعفران را بسيار اثربخش مي دانند و در طي روز آن را مصرف مي نمايند. البته بايستي به طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي نيز توجه داشته باشيد. زيرا علاوه بر موارد بيان شده، مي توان براي معالجه دردهاي عصبي و همچنين كم خوابي نيز از آن استفاده كرد.

زعفران در درمان افسردگي

حالتي كه در آن فرد براي زماني در برابر اعمال امور روزانه و يا شغلي خود، بي حوصله و يا بي ميل است و انجام آن ها را به تعويق مي اندازد را ( افسردگي ) مي گويند. در اين دوره، احتمال دارد كه ميل به غذا و همچنين اشتها به مراتب در فرد نيز افت كند. تمامي اين رفتارها ممكن است كه براي همه ي افراد اتفاق افتد و امري طبيعي است. بهتر است كه افراد، شيوه هاي كنترل كردن آن را بلد باشند. به دليل اين كه اگر اين مشكل ادامه داشته باشد، فرد كنترل خود را از دست مي دهد و با اختلالات بسيار ديگري همراه مي شود.

درمان هاي افسردگي علاوه بر برطرف كردن مشكل افسردگي، اختلالات ديگر همچون دردهاي مزمن عصبي، اضطراب،اختلالات رواني و همچنين مشكلات پيوسته به استرس را نيز درمان مي نمايد. براساس مطالعات انجام شده، اكسيد شدن سلول ها و همچنين التهابات در اشخاصي كه خود را افسرده معرفي مي كنند، به مراتب بيشتر از اشخاصي است كه به افسردگي مبتلا نيستند.

اين گياه، آكنده از آنتي اكسيدان هاي متعدد است كه از سلول ها در برابر راديكال هاي آزاد و اكسيد شدن آن ها نيز پشتيباني مي كند و التهابات به وجود آمده را تا حد قابل توجهي برطرف مي نمايد. حتي تحقيقات نشان داده است كه بو كردن مرتب زعفران در طي روز به مدت بيست دقيقه، سبب تقليل اضطراب و همچنين اعتدال در هورمون هاي بانوان مي شود. طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي در اين راستا مي تواند به افرادي كه با افسردگي همراه هستند، كمك شاياني نمايد.

نكته در مورد طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي

به منظور اثرگذاري زعفران بايستي به دو مورد توجه زيادي بنماييم. نخست اين كه اثربخشي زعفران جهت درمان افسردگي، نياز به زمان و همچنين استمرار مصرف آن دارد. دوم اين كه، اين گياه درماني كه مصرف مي نماييد، بايستي اصل باشد. به اين علت كه اگر زعفران اصل نباشد، نه تنها به درمان شما كمك نمي كند، بلكه براي بهبودي و بازيابي سلامتي شما نيز زيان آور است.

مقدار مجاز استفاده زعفران در طي روز
براساس مطالعات انجام شده، استفاده سه گرم زعفران در طي ماه بسيار اثربخش است و سبب مي شود كه خاصيت درماني اين گياه به شكل كامل به فرد انتقال يابد. بالاترين ميزان مصرف زعفران براي هر شخص در ماه پنج گرم است كه بيش از اين ميزان به هيچ عنوان پيشنهاد نمي گردد. زيرا استفاده بيشتر آن مشكلات متعددي را براي فرد به دنبال مي آورد. به اين ترتيب مقدار قابل مجاز استفاده روزانه اين گياه 0.1g است.

طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي

كارشناسان براساس تحقيقات انجام شده به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده سه صدم گرم يا سي ميلي گرم روزانه زعفران، مي تواند تاثيري هم اندازه با قرص فلوكستين، سيتالوپرام و يا ايمي پرامين در افسردگي را به همراه داشته باشد. شما مجاز به مصرف پانزده ميلي گرم زعفران در روز و همچنين پانزده ميلي گرم در شب هستيد. استفاده سي ميلي گرم ذكر شده، معادل يك الي دو شاخه زعفران است كه بايستي بين چهل و دو تا پنجاه و شش روز استمرار داشته باشد تا بتواند تاثير مثبتي را بر جاي بگذارد.

شيوه دم كردن زعفران

سي ميلي گرم مجاز ذكر شده زعفران را شما مي توانيد به شيوه هاي متعدد در طي روز مصرف نماييد. ساده ترين حالت ممكن آن اين است كه آن را دم كرده و سپس ميل نماييد. به منظور انجام اين كار بايستي نخست كمي آب را جوشانده و آن گاه سي ميلي گرم زعفران را كه از قبل پودر كرده ايد را به آن اضافه نماييد.

اين تركيب را بايد به مدت ده دقيقه بر روي شعله غير مستقيم حرارت قرار دهيم تا كاملاً دم بكشد و سپس آن را ميل نماييد. شيوه هاي متعدد ديگري نيز به منظور بهره مندي از اين گياه دارويي و مقدار مشخص شده آن وجود دارد. مانند تهيه چاي زعفران و يا تركيب آن در دمنوش هاي گياهي ديگر كه مي تواند به نوبه خود تاثير درماني را بر روي فرد داشته باشد.

انواع زعفران

اين گياه داراي انواع متعددي است. بعضي اوقات ميان انواع آن به قدري اختلاف وجود دارد كه سبب مي شود تا ميان انواع متعدد آن، محدوده قيمت بالايي نيز لحاظ گردد. اكثر افراد فقط بخش هاي قرمز اين گياه را زعفران مي دانند، اين در حالي است كه زعفران داراي بخش هاي مختلفي است و آن تنها سرگل زعفران است.

به همراه سرگل آن، زعفران هاي متعدد ديگري نيز داريم كه هر يك از آن ها اثربخشي خاص خود را دارند. مانند زعفران ريشه، دختر پيچ و همچنين نگين صادراتي است. اين گياه از گل زعفران استخراج مي شود. كشاورزان در روزهاي پاياني بهار، اقدام به كاشت پياز اين گياه مي نمايند تا در روزهاي پاياني تابستان و يا روزهاي نخست پاييز، رويش گل هاي آن را نظاره گر باشند.

شيوه تشخيص زعفران اصلي از تقلبي

جهت تشخيص اين امر، شما بايستي به يك فنجان آب، كمي جوش شيرين اضافه نماييد و سپس آن را كاملاً هم بزنيد. آن گاه مقداري زعفران را به اين تركيب بيفزاييد. در صورتي كه زعفران شما اصل باشد، محلول تركيبي شما (جوش شيرين و آب) به رنگ زرد تبديل مي شود. اما اگر تقلبي باشد، محلول شما به قرمز كمرنگ تغيير رنگ مي دهد.
نكته در مورد گياه زعفران
طبيعت گياه زعفران داراي طبع خشك و همچنين گرم است.

خواص درماني زعفران

همان طور كه در مطالب بالا اشاره كرديم، گياه زعفران داراي خواص درماني متعددي است كه در زير به آن اشاره مي نماييم:
يكي از خاصيت هاي درماني مهم زعفران را مي توان به درمان افسردگي اشاره كرد. ما به شما توصيه مي كنيم كه اگر مايليد تا به آرامش اعصاب برسيد، در طي روز حتماً يك فنجان دم كرده زعفران را با توجه به طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي كه در بالا به آن اشاره كرديم را مصرف نماييد.
اين گياه اثربخش، در برابر با اختلالات و همچنين مشكلات حافظه و يادگيري، اثر درماني بسياري دارد.
گياه فوق در بخش برگ و همچنين ساقه هاي طلايي حاوي مقادير زيادي كاروتنوئيد است كه اين ماده سبب بالا بردن انرژي و برطرف كننده خستگي در فرد مي شود.
كروسين موجود در زعفران مي تواند نقش مهار كننده در سلول هاي سرطاني داشته باشد و همچنين سبب كاهش تومورها نيز مي شود. به همين منظور؛ در جلوگيري از سرطان، بيشتر متخصصين به بيماران توصيه مي نمايند كه از اين گياه اثربخش به طور منظم در طي روز استفاده نمايند.
اين گياه داراي خواص ضد اسپاسمي است كه مصرف مرتب اين دمنوش قبل از دوره قاعدگي، به كاهش درد در اين دوران در بانوان كمك زيادي مي نمايد.
اثربخشي زعفران بر روي پوست، هم به صورت مستقيم و هم غير مستقيم مي تواند شفافيت پوست بدن را دو چندان نمايد. همان طور كه اشاره كرديم، اين گياه حاوي آنتي اكسيدان است كه خاصيت ضد پيري داشته و همچنين نقش محافظتي را براي پوست شما ايفا مي كند. از ديگر خواص زعفران جهت پوست مي توان به:

نرم كنندگي پوست، جلوگيري و معالجه جوش ها، لكه هاي پوستي و آكنه ها، درخشندگي پوست، انعطاف پذيري پوست، سفيد كنندگي پوست اشاره كرد. علاوه بر اين، بايد گفت كه زعفران به دليل دارا بودن ويتامين B به منظور معالجه ترك و خشكي لب ها نيز تاثيرگذار است.
يكي ديگر از خواص زعفران را مي توان به كاهش اشتهاي كاذب در افراد اشاره كرد كه اين امر سبب متعادل سازي رغبت شما به استفاده از مواد غذايي مي شود. آنتي اكسيداني كه در اين گياه وجود دارد، سبب نابودي سيتوكين هاي برافروختگي مي گردد كه در تسريع كاهش وزن شما اثربخش است.
به دليل خاصيت بسيار زياد اين گياه، براي درمان آفتاب سوختگي نيز از زعفران استفاده مي شود.
طبق مطالعات انجام شده در طب سنتي، اين گياه به عنوان يك افزايش دهنده جهت نفوذ داروها و همچنين مواد غذايي به سمت قلب مورد استفاده قرار مي گيرد.
تمامي موارد ذكر شده، از خواص درماني زعفران است كه بايستي متذكر شويم كه بالغ بر ده بيماري ديگر را مي توان با آن درمان كرد.

نتيجه گيري
زعفران يك گياه گرم و خشك است كه به دليل خواص آنتي اكسيدان فراوان و همچنين آنتوسيانين ها و كاروتنوئيدها، مي تواند به درمان بيماري ها كمك به سزايي نمايد. البته بيماران بايد به مقدار آن و طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي نيز توجه نمايند.

منبع: طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي

براي دريافت مشاوره در زمينه طريقه مصرف زعفران براي درمان افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۲۶:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی