مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بيماري و آزمايش قند خون


در شرايطي كه انسولين به مقدار كافي در بدن توليد نشود، ميزان قند خون افزايش مي يابد. در اين صورت مواد غذايي دريافت شده به جاي انرژي به قند تبديل مي شوند. سطح قند خون بالا باعث مي‌ شود كه با گذشت زمان، فرد با مشكلات سلامتي جدي همچون آسيب به قلب، كليه، عصب و چشم مواجه شود. قند خون يا بيماري ديابت دو نوع 1 و 2 دارد كه هريك علائم و درمان متفاوتي دارند. براي تشخيص ميزان قند از آزمايش قند خون استفاده مي كنند. نتيجه اين آزمايش بسيار سريع است و مانند بسياري از آزمايش ها به زمان زيادي نياز ندارد.
در ادامه مطلب 2hpp در آزمايش خون چيست؟ با آزمايش قند خون دو ساعته آشنا مي شويم.

آزمايش قند خون 2hpp يا دوساعته

يكي از مهم ترين آزمايش هاي قند خون، آزمايش 2hpp است كه به وسيله آن ميزان وجود قند در بدن و سوخت و ساز آن بررسي مي شود و به طور كلي اطلاعات كاملي در اين زمينه در اختيار پزشك قرار مي دهد. اين آزمايش معمولا براي تشخيص نوع ديابت مورد استفاده قرار مي گيرد. تست قند خون دوساعته در دو مرحله انجام مي شود. ابتدا فرد به صورت ناشتا تست مي دهد و سپس دو ساعت بعد از صرف يك وعده صبحانه رژيمي نيز آزمايش تكرار شده تا ميزان وجود گلوكز مورد بررسي قرار گيرد.

در واقع مي توان گفت كه اين آزمايش براي بررسي واكنش بدن نسبت به قند و نشاسته بعد از يك وعده غذايي انجام مي گيرد. پس از هضم غذا، سطح گلوكز در خون بالا مي رود. در پاسخ به اين اتفاق، لوزالمعده شروع به آزادسازي انسولين مي كند تا گلوكز موجود در خون به سمت عضلات و بافت ها برود و به عنوان سوخت مصرف شود. به طور طبيعي، سطح انسولين بايد پس از گذشت دو ساعت از مصرف غذا به حالت نرمال برگردد؛ در غير اين صورت مي توان احتمال ديابت را در فرد مطرح كرد.

چه كساني بايد اين آزمايش را انجام دهند؟

افرادي كه مشكوك به ديابت هستند، بايد تست قند خون 2hpp را انجام دهند. در بدن افراد سالم پس از دو ساعت از خوردن صبحانه تاثير قند بر بدن مشاهده مي شود اما افراد مبتلا به ديابت در شرايطي كه ناشتا هستند نيز قند خون بين 125 تا 130 دارند. همچنين اين افراد پس از خوردن صبحانه نيز قند خون بالاتري نسبت به افراد سالم خواهند داشت.

تكرار آزمايش قند خون 2hpp

پزشكان و متخصصان توصيه مي كنند كه افراد مبتلا به ديابت هر 6 ماه يك بار آزمايش 2hpp را تكرار نمايند تا پزشك، موفقيت يا عدم موفقيت فرايند درماني را بسنجد. همچنين لازم است افرادي كه زمينه وراثتي ابتلا به ديابت را دارند، به طور مرتب و دوره اي با تشخيص پزشك اين آزمايش را انجام دهند. چراكه ممكن است برخي ازافراد به ديابت مبتلا باشند اما هيچ نشانه باليني نداشته باشند. در اين صورت ديابت پيشرفت كرده و زمينه ابتلا به ساير بيماري ها و مشكلات را فراهم مي كند.

علائم نشاندهنده ضرورت آزمايش 2hpp

ديابت علائمي كه دارد كه با مشاهده آن ها آزمايش 2hpp توسط پزشك تجويز مي شود. اين علائم و نشانه ها به شرح زير هستند:

تكرر ادرار

تكرر ادرار يكي از مهم ترين نشانه ها است كه مي تواند فرد را مشكوك به ديابت و پيشرفت آن نمايد. تكرر ادرار شديد و غيرطبيعي از مشكلات عمده افراد مبتلا به ديابت مي باشد. طبق بررسي ها، ديابت تاثير مستقيمي بر ميزان نياز فرد به دستشويي رفتن دارد. در اين شرايط ضروري است كه فرد هرچه سريع تر به پزشك مراجعه نمايد تا بررسي ها و آزمايشات لازم براي تشخيص ديابت يا ساير مشكلات انجام گيرد.

 

تشنگي شديد و غيرطبيعي

افراد مبتلا به ديابت به طور بسيار شديدي احساس تشنگي مي كنند و هر چه كه آب و مايعات مي خورند، تشنگي ايشان برطرف نمي شود. همچنين تشنگي بسيار شديد مي تواند نشانه اي از پيشرفت بيماري ديابت باشد. در صورتي كه تحت درمان هستيد و با اين مساله مواجه شده ايد، توصيه مي شود كه هرچه سريع تر به پزشك مراجعه نماييد تا با انجام آزمايشات لازم از پيشرفت بيماري مطلع شويد.

خشكي دهان

 

خشك بودن دهان همراه با تشنگي بروز پيدا مي كند. معمولا فردي كه تازه به اين بيماري مبتلا شده است، با اين نشانه مواجه مي شود. فرد معمولا پس از بيدار شدن از خواب احساس خشكي دهان شديدي دارد كه با مصرف مقدار زيادي آب نيز برطرف نمي شود. همچنين خشكي دهان نيز مي تواند نشاندهنده پيشرفت بيماري ديابت باشد كه در اين صورت به انجام آزمايش و بررسي هاي بيشتر نياز مي باشد.

بوي بدن دهان

 

بوي دهان نيز يكي ديگر از نشانه هاي جدي و خطرناك بيماري ديابت است كه بايد توسط متخصص مورد بررسي قرار گيرد. البته لازم به ذكر است كه بوي بد دهان مي تواند با مسائل ديگري همچون مشكلات گوارشي و غيره نيز در ارتباط باشد.

كاهش وزن بدون دليل

 

ممكن است بسياري از افراد با خود فكر كنند كه قند خون بالا و عدم سوخت و ساز آن منجر به چاقي و افزايش وزن مي شود. اما در حقيقت افراد مبتلا به ديابت، بدون هيچ دليل و رژيم غذايي خاص شروع به از دست دادن وزن خود مي كنند. كاهش وزن بدون دليل نيز بايد هرچه سريع تر توسط پزشك متخصص مورد بررسي قرار گيرد.

افزايش اشتها

 

برخي از افراد مبتلا به ديابت، اشتهاي بسيار زيادي پيدا كرده و پرخوري مي كنند. خوردن بيش از حد مواد غذايي در اين افراد باعث افزايش وزن نمي شود و حتي كاهش وزن را نيز در پي دارد. البته اين مساله با نوع ديابت نيز در ارتباط است. اين مساله نشانه ديابت نوع يك مي باشد كه با بررسي و انجام آزمايش توسط پزشك مشخص خواهد شد.

كاهش انرژي

 

از ديگر علائم اوليه ديابت و ضرورت انجام آزمايش 2hpp مي توان به كمبود انرژي و خستگي زودرس اشاره كرد. به اين صورت كه فرد پس از خواب كافي نيز همچنان احساس خستگي مي كند و از انجام فعاليت هاي روزمره خود باز مي ماند. البته لازم به ذكر است كه تمام علائم گفته شده در مبحث2hpp در آزمايش خون چيست؟

مي توانند نشانه مشكل ديگري غير از ديابت نيز باشند و اين مساله تنها با تشخيص پزشك و انجام آزمايش هاي مختلف مشخص خواهد شد. در هنگام مراجعه به پزشك تمام علائم خود را با صداقت كامل بيان نماييد تا در تشخيص بيماري، احتمال خطا به حداقل برسد.
در بخش بعدي نوشتار2hpp در آزمايش خون چيست؟ موارد آمادگي براي آزمايش را بيان مي كنيم.

آمادگي براي انجام آزمايش 2hpp

براي انجام اين آزمايش لازم است كه برخي موارد را رعايت نماييد تا نتيجه تست به درستي مشخص شود و امكان بروز خطا در آن به حداقل برسد. توجه داشته باشيد كه نتيجه اشتباه در تست بر نوع درمان شما تاثير مي گذارد و مي تواند باعث بروز مشكلاتي در آينده شود. آمادگي براي انجام تست قند خون به شرح زير مي باشد:
_ قبل از انجام آزمايش براي مدت حداقل 8 ساعت هيچ خوراكي يا نوشيدني مصرف نكنيد و قبل از آن نيز رژيم غذايي معتدلي داشته باشيد.
_ همچنين توجه داشته باشيد كه مصرف آدامس، دارو و سيگار نيز در اين 8 ساعت ممنوع است و حتي مسواك نيز قبل از شروع دوره بايد زده شود.
_ اگر داروي بسيار مهمي مصرف مي‌ كنيد، براي عدم مصرف آن با پزشك خود مشورت نماييد و در صورت لزوم مصرف، به نمونه گير آزمايش خود اطلاع دهيد.
_ مرحله دوم حتما بايد دو ساعت پس از مرحه اول باشد؛ پس به موقع در آزمايشگاه حضور يابيد و مسئول مربوطه را نيز مطلع سازيد تا زمان آزمايش شما به تاخير نيفتد.

عوامل تاثيرگذار بر نتيجه آزمايش 2hpp

 

_ سيگار كشيدن در فاصله بين دو آزمايش يا قبل از آن
_ خوردن غذا يا حتي خوراكي كوچك قبل از آزمايش
_ استرس شديد
_ نخوردن وعده غذايي لازم در فاصله بين دو آزمايش
_ ورزش و فعاليت بدني شديد بين دو آزمايش

انواع بيماري هاي قند خون

 

بيماري هاي مرتبط با قند خون انواع متفاوتي دارند كه روش تشخيص هريك نيز متفاوت است. در ادامه مقاله 2hpp در آزمايش خون چيست؟ به توضيح انواع بيماري هاي قند خون مي پردازيم:

ديابت

 

ديابت يك بيماري مرتبط با قند خون بالاست كه معمولا زمينه هاي ارثي و ژنتيكي دارد و براي كنترل و درمان به تزريق انسولين نياز مي باشد. اين بيماري در صورت عدم كنترل، بسيار جدي و خطرناك خواهد شد و سلامت جسم و روان فرد مبتلا را به خطر خواهد انداخت. در ادامه مطلب 2hpp در آزمايش خون چيست؟ به بررسي كامل خطرات ديابت و راه هاي پيشگيري از آن پرداخته ايم.

قند خون بالا

 

در اين نوع، فرد بيماري ديابت ندارد اما قند خون او از حد معمول بالاتر است. قند خون بالا معمولا با تغيير سبك زندگي مثل رژيم غذايي صحيح و ورزش مرتب بهبود پيدا مي كند. در صورت عدم درمان با روش هاي پزشكي مي توانيد قند خون خود را كنترل نماييد.

پيش ديابت

 

در اين نوع بيماري، فرد به دليل داشتن زمينه هاي ارثي و بيماري هايي همچون مشكلات قلبي و عروقي، فشار خون بالا، كم كاري پانكراس و ... مستعد ابتلا به ديابت است اما قند خون هنوز به قدري بالا نيست كه بتوان تشخيص ديابت داد. بسياري از كودكان به بيماري پيش ديابت مبتلا هستند و لازم است كه با انجام آزمايش به آن پي ببرد و گامي در جهت درمان بردارد. از روش هاي تشخيص پيش ديابت مي توان به تست هموگلوبين گليكوزيله، تست قند خون ناشتا و تست گلوكز اشاره كرد.

مشكلات پوستي ناشي از بيماري ديابت

يكي از مهم ترين و جدي ترين مشكلات ناشي از بيماري ديابت، مشكلات پوستي است كه بايد هرچه سريع تر تحت درمان قرار گيرد. اين مساله مي تواند ناشي از پيشرفت بيماري باشد و به همين دليل لازم است كه فرد، آزمايش خون 2hpp را انجام دهد تا پزشك از روند بيماري اطلاع پيدا كند. برخي از انواع مشكلات پوستي ناشي از ديابت، به شرح زير هستند:

عفونت باكتريايي

 

عفونت هاي باكتريايي باعث بروز بيماري ها و زخم هاي جدي بر روي پوست بدن فرد مبتلا به ديابت مي شود. زخم و عفونت به دليل زياد بودن قند در خون ايجاد مي شود و در صورتي كه فرد تحت درمان قرار نگيرد، زخم ها مي توانند پيشرفت كنند و حتي به قطع عضو فرد مبتلا بينجامند.

عفونت قارچي

 

قارچ بر روي بدن انسان به دلايل متعدد وجود دارد. اما در شرايطي كه بدن فرد و سيستم ايمني به دلايلي همچون بيماري ديابت ضعيف مي شود، عفونت هاي قارچي سرباز مي كنند. در اين شرايط فرد بايد به طور مرتب آزمايش قند خون دوساعته را انجام دهد و سريعا درمان شود.

خارش و خشكي پوست

 

خارش پوست نسبت به ساير مشكلات از جديت و اهميت كمتري برخوردار است. اما مي تواند براي فرد مبتلا به ديابت بسيار آزاردهنده و طاقت فرسا باشد. افرادي كه در گذشته هيچ سابقه اي مبني بر حساسيت نسبت به مواد مختلف و خارش پوست نداشته اند، در هنگام مواجهه با اين مساله بايد براي انجام تست 2hpp اقدام نمايند. همچنين خارش مي تواند نشانه اي مهم مبني بر پيشرفت بيماري ديابت نيز باشد. ممكن است خارش به مرور زمان به خشكي پوست نيز تبديل شود و مشكلات ديگري را هم براي فرد به همراه آورد.
در ادامه مبحث 2hpp در آزمايش خون چيست؟ عوارض خطرناك ديابت را بازگو مي كنيم.

عوارض خطرناك ديابت

برخي از علائم و عوارض ديابت بسيار خطرناك هستند و لازم است كه فرد و اطرافيان او از اين موارد اطلاع كامل داشته باشند تا در صورت وقوع بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. اين عوارض عبارتند از:

بي حسي و سوزش پاها

 

سوزش بدن و به خصوص پاها يكي از عوارض جدي و خطرناك بيماري ديابت است. چرا كه امكان دارد در طولاني مدت باعث تخريب اعصاب شود. به همين دليل لازم است كه در صورت مواجهه با بي حسي و سوزش پاها هرچه سريع تر به پزشك خود مراجعه نماييد تا اين مساله كنترل شود. در غير اين صورت احتمال پيشرفت بيماري و طولاني شدن فرايند درمان بالا مي رود.

تاري ديد

 

اگر با اين عارضه مواجه شديد، سريعا به پزشك مراجعه كرده و او را در جريان قرار دهيد. ضعيف شدن سيستم بينايي مي تواند نشانه اي از تخريب شبكيه چشم باشد. با اقدامات درماني مي توان از بروز اين مساله پيشگيري كرد.

پايين بودن قند خون

 

در بسياري از موارد ديده شده كه افراد مبتلا به ديابت به دليل ترس از پيشرفت بيماري، قند بسيار كمي مصرف مي كنند و در نتيجه قند خون افت كرده و احتمال كاهش هوشياري و به كما رفتن افزايش پيدا مي كند. در صورتي كه با قند خون پايين در بيمار مبتلا به ديابت مواجه شديد، سريعا با اورژانس تماس بگيريد.

ضعف و بيهوشي

 

ممكن است قند خون افراد مبتلا به ديابت كاهش يا افزايش داشته باشد كه در هر دو صورت، مشكلات جدي مثل بيهوشي را در پي خواهد داشت. در صورتي كه فرد مبتلا به ديابت، هوشياري خود را از دست داد و غش كرد يا حتي ضعف و بي حالي شديد را گزارش كرد، هرچه سريع تر با اورژانس تماس بگيريد تا اقدامات لازم انجام گيرد.

مشكلات ناشي از ديابت در طولاني مدت

در اين قسمت از مقاله 2hpp در آزمايش خون چيست؟ مشكلات ناشي از ديابت را مطرح مي كنيم. بيماري ديابت مي تواند در طولاني مدت بيماري ها و مشكلات جدي را براي فرد مبتلا به وجود آورد. اين مشكلات به شرح زير هستند:

مشكلات گردش خون

 

ديابت باعث مي شود كه قند خون در بدن فرد انباشته شده و در نتيجه گردش خون با اختلال مواجه گردد. اين مساله باعث مي شود كه ارگان هاي داخلي بدن فرد آسيب ببينند و در صورت عدم درمان به مشكلات جدي همچون از بين رفتن بينايي و آسيب هاي پوستي منجر شود.

بيماري هاي قلبي

 

عدم گردش خون كه در بالا ذكر شد، مشكلات و بيماري هاي قلبي را نيز با خود به همراه دارد و باعث مي شود كه فرد مبتلا به ديابت، علاوه بر بيماري اصلي خود با مشكلات ديگري همچون فشار خون بالا و بيماري هاي قلبي و عروقي نيز درگير شود. به همين دليل توصيه مي شود كه افراد مبتلا به فشار خون بالا، به قند خون خود توجه نمايند و به صورت دوره اي و منظم آزمايش هاي لازم را انجام دهند.

احتمال سكته مغزي

 

سكته مغزي يكي از خطرناك ترين عوارض و مشكلات ناشي از ديابت است. ديابت منجر به اختلال در گردش خون مي شود و در نتيجه افزايش قند، غلظت خون نيز افزايش پيدا مي كند و در نتيجه احتمال سكته مغزي بالا مي رود. با توجه به اين خطر، ضروري است كه فرد مبتلا به ديابت تحت نظر پزشك باشد تا با كاهش غلظت خون، احتمال بروز سكته مغزي كاهش يابد.

نارسايي كليوي

 

كليه ها نقش بسيار مهمي در سلامت بدن ايفا مي كنند و به تصفيه خون مي پردازند. در صورتي كه فرد به ديابت مبتلا باشد، به مرور زمان كليه ها توانايي خود را از دست مي دهند و در نتيجه سموم و مواد زائد در بدن جمع مي گردند. به تدريج اين مساله منجر به نارسايي كليه ها و حتي مرگ فرد مي شود.

مشكلات بينايي

 

يكي ديگر از عوارض مخرب بيماري ديابت، آسيب به شبكيه چشم است. از مهم ترين مشكلات چشمي ناشي از ديابت مي توان به سكته چشم يا خونريزي اشاره كرد. ممكن است اين مشكلات در اثر عدم درمان به موقع و صحيح ديابت، به تخريب شبكيه و قرنيه چشم و در نهايت از بين رفتن كامل بينايي ختم شود. دنبال كردن فرايند درمان و انجام آزمايشات مربوطه به شما كمك مي كند تا اطلاع بيشتري از وضعيت بيماري خود داشته باشيد و آن را كنترل نماييد.

عفونت لثه و دهان

 

ديابت باعث ايجاد زخم هاي جدي در دهان و لثه مي شود. با ايجاد عفونت در دهان، فرد به مرور زمان دندان هاي خود را از دست مي دهد. حتي در برخي از مواقع، مجبور به تحمل جراحي هاي سنگين بر روي دهان و لثه خود خواهد شد. لازم به ذكر است كه با رعايت نكات درماني مي توانيد خطر بروز آن را كاهش دهيد.

از بين رفتن عصب اندام ها

 

آسيب زا ترين عارضه بيماري ديابت، از بين رفتن عصب هاي اندامي همچون دست و پاست. با وجود زخم هاي جدي بر روي پوست و عدم بهبود آن‌ها، به تدريج عصب عضو تخريب شده و بيمار، آن عضو بدن خود را از دست مي دهد. براي جلوگيري از اين موارد لازم است كه تحت نظر پزشك باشيد و فرايند درمان را به درستي دنبال كنيد.

راه هاي پيشگيري از ديابت

 

در اين بخش از مبحث 2hpp در آزمايش خون چيست؟ راه هاي پيشگيري از ديابت را بررسي مي كنيم. با انجام برخي كارها مي توانيد از بروز ديابت پيشگيري نماييد. اين راه ها به شرح زير هستند:

وزن متعادل

 

وزن بالا يكي از موثرترين عوامل در ابتلا به ديابت و پيشرفت آن است. به همين دليل توصيه مي شود كه همواره خود را وزن كرده و با ورزش و تغذيه مناسب وزن خود را در حد نرمال نگه داريد. همچنين توصيه مي شود كه افراد مبتلا به ديابت در اين زمينه با پزشك خود صحبت كرده و با راهنمايي او وزن خود را كاهش دهند.

رژيم غذايي

 

مواد غذايي مصرفي بيشترين تاثير را بر ديابت مي گذارند. به همين منظور ضروري است كه از غذاهايي با گلوكز كمتر استفاده نماييد. افراد مبتلا به ديابت بايد طبق رژيم غذايي كه پزشك متخصص برايشان تجويز كرده است، پيش بروند. مصرف سركه، سبزيجات و غلات بر كاهش قند خون بسيار تاثير مي گذارند.

افزايش فعاليت و ورزش منظم

 

ورزش كردن علاوه بر كاهش قند خون و كنترل وزن، فوايد ديگري نيز دارد. با انجام منظم فعاليت بدني مي توانيد از ديابت و ساير مشكلات جسماني پيشگيري نماييد و حتي ديابت خود را كنترل نماييد. در صورتي كه توانايي كافي براي ورزش نداريد، با پزشك خود در اين زمينه مشورت نماييد.
4. انجام آزمايش
لازم است كه به طور منظم و در فواصل زماني 6 ماهه، آزمايش هاي مربوط به قند خون را انجام دهيد تا از عدم ابتلا به ديابت و پيشرفت آن اطمينان حاصل نماييد.

سخن آخر

 

بيماري ديابت نيز مانند بسياري از بيماري هاي جسمي ديگر، ناراحتي هاي رواني و استرس شديد را براي فرد مبتلا به همراه خواهد داشت. در اين شرايط لازم است كه از يك روانشناس متخصص كمك بگيريد تا با ارائه راهكارهاي اصولي به شما كمك كند تا با كاهش استرس و تقويت روحيه خود بتوانيد با انرژي بسيار زياد با اين بيماري مبارزه نماييد و سلامت خود را حفظ كنيد.

 

منبع: 2hpp در آزمايش خون چيست؟

براي دريافت مشاوره در زمينه 2hpp در آزمايش خون چيست؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: 2hpp در آزمايش خون چيست؟،
موضوع:
[ ۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۳۴:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی