مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قند خون چيست؟

يكي از منابع اصلي تامين انرژي در تمام موجودات، از طريق گلوكز تامين مي شود. اما زماني كه از رژيم غذايي نامتناسب استفاده مي كنيد، باعث مي شود تا بيش از حد مورد نياز مواد قندي دريافت كنيد كه اگر كنترل نشود، ممكن است با چالش هايي مواجه شويد و به برخي از اندام هاي بدني آسيب هايي وارد شود. علت اين امر اين است كه بدن نمي تواند اين حجم از مواد را تجزيه كند و تبديل به چربي و قند مي شود و با مسائلي مانند چاقي و قند خون بالا يا ديابت مواجه شويد.

آزمايش قند خون چه تاريخچه اي دارد؟

آزمايش قند خون براي اولين بار در سال ۱۹۲۵ انجام شد و در ابتدا متخصصان موفق شدند با استفاده از ۸ قطره ادرار، اولين آزمايش قند خون را در دنيا به سرانجام برسانند. روش كار آن ها به اين صورت بود كه ۸ قطره ادرار را در ۶ سي سي محلول بنيدكت تركيب كردند و در مرحله ي بعد به مدت ۵ دقيقه در ظرف آب جوش قرار دادند. زماني كه اين محلول در درون آب جوش قرار مي گرفت، رنگ ادرار تغيير مي كرد و آن ها از طريق تغيير رنگ مي توانستند به وجود ميزان قند در خون پي ببرند. سپس در سال ۱۹۴۰ به جاي استفاده از نمونه ادرار از طريق نمونه برداري خون توانستند سطح گلوكز خون را شناسايي كنند كه تا به امروز از اين روش براي آزمايش قند خون استفاده مي شود.

آزمايش گلوكز چيست؟

به صورت كلي آزمايش قند خون به دو صورت نمونه برداري از طريق ادرار و نمونه برداري از طريق خون انجام مي شود و به دو روش ناشتا و تصادفي انجام مي شود. آزمايش قند خون يا گلوكز براي انواع ديابت نوع يك و نوع دو به علاوه ديابت بارداري و تعيين وضعيت هيپوگليسمي تجويز مي شود. همان طور كه گفتيم، ديابت نوعي بيماري است كه در آن سطح قند خون بالا مي رود و اين مقدار قند خون از طريق انسولين تنظيم مي شود. بيماري هيپوگليسمي نيز زماني رخ مي دهد كه سطح گلوكز خون بيش از حد پايين باشد.

چگونه آزمايش قند خون اجرا مي شود؟

ساده ترين راه براي برداشت نمونه خون، سوراخ كردن نوك انگشت و استفاده از نمونه خوني است. اما ممكن است متخصص بنا به دلايلي انجام آزمايش را از طريق رگ هاي خوني تجويز كند كه در اين صورت محل تزريق با مواد ضد عفوني شست و شو داده مي شود و بالاي محل تزريق، كمربند انعطاف پذيري بسته مي شود تا در آن محل، خون بيشتري جريان پيدا كند و نمونه برداري با سرعت بيشتري انجام شود، سپس سوزن وارد رگ مي شود و خون مورد نياز برداشته مي شود.

 

اگر در اين مدت احساس درد كرديد، هرگز بدن خود را منقبض نكنيد. زيرا با اين كار علاوه بر اين كه درد بيشتري را احساس مي كنيد، عمليات نمونه برداري را با مشكل مواجه مي كنيد. بعد از خارج شدن سوزن، محل تزريق پانسمان مي شود و براي اين كه از كوفتگي آن جلوگيري شود، لازم است به مدت چند دقيقه آن را فشار بدهيد.

 

يكي ديگر از راه هاي تست گلوكز خون استفاده از دستگاه هاي قند خون است كه در داروخانه ها يافت مي شود و اين روش براي چكاپ و تست هاي خانگي مفيد است. زيرا كمتر از يك دقيقه سطح قند خون را مشخص مي كند اما براي آزمايش تخصصي از آن استفاده نمي شود.

هدف از آزمايش قند خون چيست؟

آزمايش قند خون مقدار گلوكز موجود در خون را شناسايي مي كند و براي تعيين وضعيت سلامتي فرد از نظر ابتلا به ديابت و پيش ديابت بررسي مي شود. همچنين يكي ديگر از هدف هاي انجام آزمايش قند خون نظارت بر شرايط قند خون بالا (هيپرگليسمي) يا قند خون پايين (هيپوگليسمي) مي باشد.

آزمايش ادرار دقيق تر است يا آزمايش قند خون؟

همان طور كه گفته شد، براي انجام آزمايش قند خون از دو روش آزمايش ادرار و آزمايش خون استفاده مي شود. اما آزمايش ادرار نمي تواند معيار قابل اعتمادي براي تفسير باشد. زيرا از طريق تغيير رنگ ادرار مي توان به بالا بودن سطح قند خون پي برد اما نمي توان از اين طريق به پايين بودن سطح گلوكز پي برد و اين مسئله اهميت زيادي دارد زيرا پايين بودن بيش از اندازه آن بسيار خطرناك است و بعضي از افراد با آن درگير هستند كه اگر به موقع تشخيص و درمان نشود، آن ها را با مشكلات جسماني شديدي مواجه خواهد كرد. اما آزمايش خون براي تشخيص ميزان قند خون دقيق تر است و مي توان براي تفسير دقيق از آن استفاده كرد.
در بخش بعدي مطلب معني BLOOD SUGAR در آزمايش خون، مواردي كه بايد قبل از آزمايش رعايت شوند را بررسي مي كنيم.

قبل از آزمايش، چه نكاتي لازم است تا رعايت شود؟

به صورت كلي انجام آزمايش قند خون به دو صورت ناشتا و تصادفي انجام مي شود.
براي اين كه بتوانيد آزمايش قند خون بدهيد، لازم است حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمايش ناشتا باشيد و مجاز به مصرف هيچ نوع مواد غذايي به جز آب نيستيد. به همين دليل، در آن از واژه ي FASTING استفاده مي شود كه اين اصطلاح به معني اين است كه فرد براي مدتي ناشتا بوده و از مواد غذايي استفاده نكرده است. در آزمايش قند خون، دو اصطلاح FBS به معناي قند خون ناشتا و FBG به معناي سطح گلوكز خون ناشتا، وجود دارد.

 

براي اين كه آزمايش قند خون ناشتا بدهيد، مي توانيد از نوبت صبح استفاده كنيد و در اين صورت نيازي به ناشتا بودن در طول روز نمي باشد. به صورت كلي آزمايش قند خون ناشتا متداول تر از آزمايش تصادفي است زيرا اين آزمايش دقيق تر و تفسير آن ساده تر است. براي آزمايش قند خون به صورت تصادفي نيازي به ناشتا بودن نيست و مي توانيد قبل از انجام آزمايش از آب و مواد غذايي استفاده كنيد.

 

قبل از انجام آزمايش، هر نوع دارو و مكملي كه مصرف مي كنيد را به پزشك خود اطلاع بدهيد. زيرا بعضي از داروها روي سطح گلوكز خون تاثير مي گذارد و ممكن است با توجه به درخواست متخصص، مدتي مصرف اين داروها را قطع كنيد. در ادامه مطلب معني BLOOD SUGAR در آزمايش خون، به يك سري از اين داروها اشاره مي شود:
كورتيكواستروئيدها
اپي نفرين (آدرنالين)
داروهاي ادرار آور
ليتيوم
قرص هاي ضد بارداري
داروهاي ضد روان پريشي
آسپرين
هورمون درماني
داروهاي ضد افسردگي تري سيكليك
داروهاي سولفينوريا
مهاركننده هاي مونوآمين اكسيداز (MAOI)
فنيتوئين
همچنين علاوه بر داروهاي ذكر شده؛ مسائلي مانند حمله قلبي، تروما، جراحي و سكته مي تواند روي سطح قند خون تاثير بگذارد و لازم است تا قبل از آزمايش حتما پزشك خود را از اين مسئله مطلع كنيد.

عوارض آزمايش گلوكز خون چيست؟

آزمايش گلوكز خون همانند ساير آزمايشات خون عوارض جدي ندارد و ممكن است با مسائل جزئي مواجه شويد كه در ادامه موضوع معني BLOOD SUGAR در آزمايش خون، به آن ها اشاره مي كنيم:
هماتوم (جمع شدن خون زير پوست)
پيدا نكردن رگ و ايجاد سوراخ هاي متعدد روي دست
خونريزي شديد
غش و ضعف
عفونت

سطح نرمال قند خون چيست؟

زماني كه بين ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا هستيد و سپس آزمايش مي دهيد، اگر ميزان قند خون بيشتر از ۱۰۵ ميلي گرم در دسي ليتر باشد، نرمال نيست و هشداري به ما مي هد كه در رژيم غذايي دقت بيشتري شود. اگر ميزان قند خون بالا باشد، ممكن است فرد مستعد ديابت در ده سال آينده باشد. به صورت كلي حداقل قند خون بين ۶۵ تا ۷۰ ميلي گرم در دسي ليتر است و حداكثر قند خون بين ۱۰۰ تا ۱۱۰ ميلي گرم در دسي ليتر مي باشد.

 

اگر ميزان قند خون بزرگسالان كمتر از ۶۰ يا بيشتر از ۴۰۰ باشد يا سطح قند خون نوزادان كمتر از ۳۰ يا بيشتر از ۳۰۰ باشد، خطرناك و نگران كننده است و لازم است تا هرچه سريعتر براي درمان اقدام شود. زيرا اگر از پيشرفت آن جلوگيري نشود، ممكن است به تدريج اندام هاي بدن را درگير كند و به آن ها آسيب بزند.

 

همچنين اگر در آزمايش قند خون، سطح آن بالا بود، توصيه مي شود تا به مواد غذايي كه در چند ساعت گذشته مصرف شده است توجه شود و ممكن است در آن مدت به دليل مصرف مواد غذايي سرشار از قند، جواب آزمايش دقيق نباشد و به همين خاطر توصيه مي شود كه بار ديگر آزمايش را تكرار كنيد تا بتوانيد به صحت جواب آن اطمينان پيدا كنيد.

چه عواملي باعث افزايش سطح قند خون مي شود؟

مسائل زيادي باعث مي شود تا سطح قند خون بالا برود. به همين دليل، لازم است تا با آن ها آشنا شويد و تا حد ممكن آن ها را كنترل كنيد تا بتوانيد سلامتي خود را حفظ كنيد و حتي اگر دچار قند خون بالا باشيد، از پيشرفت آن جلوگيري كنيد. عواملي مانند
اضافه وزن
سرطان پانكراس
كهولت سن
داشتن پركاري تيروئيد (هايپرتيروئيديسم)
داشتن ديابت و قند خون بالا در نزديكان و بستگان درجه يك كه موجب مي شود تا شما نيز مستعد ديابت شويد.
كاهش سوخت و ساز بدن
مبتلا بودن به ديابت
التهاب پانكراس‌ (پانكراتيت)
وجود اختلال در سطح انسولين خون
مصرف داروهايي مانند استروئيدها
استرس و اضطراب
و ...
از جمله مواردي هستند كه باعث مي شوند تا سطح قند خون بالا برود و فرد مبتلا به ديابت شود كه لازم است مدتي تحت نظر متخصص باشيد. رژيم غذايي متناسب و تغيير سبك زندگي يا انجام فعاليت هاي بدني را در برنامه ي روزانه خود قرار دهيد تا بتوانيد سطح قند خون خود را كنترل كنيد.

 

همچنين يكي از عواملي كه باعث افزايش قند خون مي شود، استرس و اضطراب است كه بسيار مخرب است و در بلند مدت علاوه بر آسيب رواني، آسيب جسماني نيز دارد و به همين سبب، توصيه مي شود كه اگر در شرايط استرس زا هستنيد، حتما با متخصص روانشناس در ارتباط باشيد تا بتوانيد به خوبي اين مسئله را مديريت كنيد و از پيشرفت آن جلوگيري كنيد.

چه عواملي باعث كاهش سطح قند خون مي شود؟

همان طور كه مسائلي وجود دارد كه موجب مي شود تا سطح قند خون بالا برود، عواملي نيز وجود دارند كه باعث پايين آمدن بيش از اندازه سطح قند خون مي شود. البته اين مسئله چندان متداول نيست اما در افرادي اين مسئله مشاهده شده است.
اين عوامل عبارتند از:
بيماري هاي كليوي
روزه داري
سوء تغذيه
استعمال مواد مخدر و الكل
استفاده بيش از اندازه از انسولين
كم كاري غده هيپوفيز (هيپو پيتوتاريسم)
كم كاري غده تيروئيد (هيپو تيروئيديسم)
بيماري آديسون (سطح هورمون كورتيزول، پايين قرار مي گيرد.)
انسولينوما (تومور پانكراسي)
براي اينك ه بتوانيد سطح قند خون خود را به ميزان نرمال نگه داريد، لازم است تا مراقبت هاي لازم را انجام دهيد تا ميزان قند خون در بدن شما افزايش يا كاهش بيش از حد نداشته باشد و درگير عوارض جسماني نشويد.
در بخش بعدي از نوشتار معني BLOOD SUGAR در آزمايش خون، عوامل افزايش قند خون را بازگو مي كنيم.

چگونه قند خون بالا مي رود؟

هنگامي كه در رژيم غذايي خود خوراكي هايي را قرار مي دهيم كه قند بالايي دارند، باعث مي شود تا بدن بيش از مقدار مورد نياز قند دريافت كن. سوختگي، پاسخ حاد در برابر عفونت، سندروم كوشينگ، نارسايي كليوي، درمان با ديورتيك و ... به تدريج سبب افزايش قند خون مي شود. غده اي در پانكراس وجود دارد كه هورمون انسولين را ترشح مي كند و هورمون انسولين با تاثير گذاري بر قند خون، سطح آن را كاهش مي دهد. سپس لوزالمعده كه نام ديگر آن پانكراس مي باشد، مي تواند با ترشح انسولين ميزان قند خون در بدن را كنترل كند.

 

اگر انسولين توانايي و عملكرد خود را از دست بدهد يا به اندازه ي لازم ترشح نشود، باعث مي شود كه فرد با بيماري هايي نظير ديابت مواجه شود. به همين خاطر توصيه مي شود تا به صورت منظم، چكاپ هاي لازم را انجام دهيد تا در صورت وجود مشكل، سريعتر آگاه شويد و براي درمان اقدام كنيد. اگر ديرتر براي درمان اقدام كنيد، به تدريج اندام هاي بيشتري درگير مي شود و براي درمان، به فرايند طولاني تر و پيچيده تري نياز است.

عوارض قند خون پايين

اگر سطح قند خون شما پايين تر از حد نرمال باشد، ممكن است با مسائلي مانند تشنج يا كما مواجه شويد كه اين شرايط به شدت خطرناك است و مي توانيد از طريق كنترل قند خون اين مسئله را كنترل كنيد و درگير آن نشويد. اگر متوجه شديد كه ميزان قند خون شما پايين تر از حد نرمال است، فورا با متخصص در ميان بگذاريد و براي درمان اقدام كنيد.

سطح نرمال قند خون

به صورت كلي سطح نرمال قند خون شامل مقاديري مي شود كه در ادامه به آن ها اشاره مي كنيم:
بند ناف : ۴۵ تا ۹۶ ميلي ‌گرم در دسي‌ليتر
نوزاد نارس : ۲۰ تا ۶۰ ميلي گرم در دسي ليتر
نوزاد: ۳۰ تا ۶۰ ميلي گرم در دسي ليتر
اطفال زير ۲ سال : ۶۰ تا ۱۰۰ ميلي گرم در دسي ليتر
كودكان بالاي دو سال و بزرگسالان : ۷۰ تا ۱۱۰ ميلي گرم در دسي ليتر
لازم به ذكر است كه مقادير طبيعي پس از ۵۰ سالگي افزايش مي يابد.

كنترل قند خون

براي كنترل قند خون لازم است تا به صورت روزانه از طريق دستگاه هاي تست قند خون به نام گلوكومتر يا گلوكز سنج، وضعيت خود را بررسي كنيد و اگر بالاتر يا پايين تر از حد نرمال بود، اقدامات لازم را انجام دهيد. مي توان از طريق تزريق انسولين به صورت روزانه ميزان قند خون را تنظيم كرد و هر چند ماه طبق دستور متخصص براي چكاپ كلي آزمايش خون بدهيد تا بتوانيد از وضعيت خود اطمينان حاصل كنيد. به صورت كلي قند خون در افراد سالم، پيش ديابت و ديابتي متفاوت است كه در ادامه به تفسير آن مي پردازيم:
قند خون در فرد سالم: FBS<100 . PPG<140
قند خون در مرحله پيش ديابت:. PPG: 140-199 FBS: 100-125
قند خون در بيمار ديابت: FBS>126 . PPG>200

درمان قند خون

در ابتدا زماني كه با علائمي غير عادي مواجه مي شويد، به متخصص مراجعه مي كنيد و طبق دستورات وي آزمايشاتي را مي دهيد تا از وضعيت بدني شما مطلع شود و راهكارهاي لازم را ارائه دهد. البته اگر بالاي ۴۵ سال سن داشته باشيد، دچار اضافه وزن باشيد يا فشار خون بالايي داشته باشيد، احتمال اين كه پزشك درخواست آزمايش بدهد، بيشتر است. سپس بعد از انجام معاينه در صورتي كه قند خون بالاتر يا پايين تر از حد نرمال داشته باشيد، پزشك با استفاده از داروهاي خاص و رژيم غذايي متناسب سعي در تنظيم قند خون مي كند و از پيشرفت آن جلوگيري مي كند.

 

به همين خاطر توصيه مي شود اگر متوجه علائمي غير طبيعي شديد، فورا به متخصص مراجعه كنيد. زيرا اگر براي درمان اقدام نكنيد، به تدريج اين مسئله شدت بيشتري پيدا مي كند و اندام هاي مختلف بدن مانند كليه و چشم ها را درگير مي كند. اما اگر به موقع براي درمان اقدام كنيد، مي توانيد به خوبي اين مسئله را مديريت كنيد و از طريق فعاليت هاي بدني، داروهاي مفيد و رژيم غذايي متناسب، قند خون خود را تنظيم كنيد.

سوالات متداول

ديابت چه علائمي دارد؟

پاسخ: اختلال در ديد
اختلال در نعوظ و مسائل جنسي
احساس گرسنگي و تشنگي
ضعف و خستگي
تكرر ادرار
خشكي پوست

 

ديابت مليتوس چيست؟

پاسخ: اين نوع ديابت كه نام ديگر آن ديابت قندي است، به بيماري هايي اشاره دارد كه بر استفاده بدن از گلوكز تاثير مي گذارد. مانند ديابت نوع يك، ديابت نوع دو و ديابت بارداري. علت ديابت بر اساس نوع آن متفاوت است، اما به صورت كلي هر نوع ديابت مي تواند منجر به قند اضافي در خون شود.

آزمايش تحمل گلوكز چيست؟

پاسخ: اين نوع آزمايش با نام آزمايش تلرانس گلوكز نيز معروف است. براي تشخيص ديابت باداري و ديابت نوع دو استفاده مي شود. روش انجام اين آزمايش با آزمايش هاي ديگر متفاوت است و بدين صورت است كه در چند مرحله انجام مي شود و در مرحله ي اول، فرد بايد ناشتا باشد. در مرحله ي بعد، نوشيدني شيرين با مقدار مشخصي گلوكز مصرف مي كند و سپس بعد از گذشت يك تا سه ساعت، مجددا آزمايش مي دهد.

چه عواملي منجر به افزايش قند خون مي شود؟

پاسخ: آكرومگالي، كبد چرب غير الكلي، سرطان و التهاب لوزالمعده، رژيم غذايي نامتناسب، سندروم كوشينگ و ... از جمله مسائلي هستند كه باعث افزايش قند خون مي شوند.پ

منبع: معني blood sugar در آزمايش خون

براي دريافت مشاوره در زمينه معني blood sugar در آزمايش خون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۵۹:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی