مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

A1c چيست؟

A1c مخفف كلمه Hemoglobin a1c است كه (HbA1C) نيز ناميده مي شود. هموگلوبين پروتئيني است كه در گلبول هاي قرمز خون وجود دارد؛ رنگ قرمز خون ناشي از همين همو گلوبين مي باشد و وظيفه آن بر اين است كه اكسيژن را به سراسر بدن و سلول هاي موجود انتقال دهد. براي كسب اطلاعات در زمينه معني BLOOD SUGAR در آزمايش خون كليك كنيد.


A1c نرمال چند است؟ | آزمايش هموگلوبين A1C

قندي كه در خون وجود دارد، گلوكز ناميده مي شود. هنگامي كه گلوكز در خون تجمع پيدا مي كند، به همو گلوبين موجود در گلبول هاي قرمز خون وصل مي شود. حال كاركرد آزمايش A1c اين است كه ميزان اتصال و پيوند گلوكز ها را اندازه گيري نمايد. تقريبا مي توان گفت كه گلبول هاي قرمز خون 3 ماه زنده هستند پس اين آزمايش مي تواند ميانگين سطح گلوكز خون را در سه ماه اخير بررسي كرده و نشان دهد. در صورتي كه سطح گلوكز خون در سه ماه گذشته بالا بوده باشد، آزمايش هموگلوبين A1c نيز سطح بالايي را نشان خواهد داد.

ميزان طبيعي هموگلوبين A1c چقدر است؟

محدوده طبيعي سطح هموگلوبين A1c ما بين 4 درصد تا 5.6 درصد مي باشد. افرادي كه ديابت ندارند، در صورتي كه سطح همو گلوبين خون شان بين 5.7 درصد تا 6.4 درصد باشد، احتمال بيشتري وجود دارد كه به بيماري ديابت مبتلا شوند. سطح همو گلوبين 6.5 درصد يا بيشتر نيز به معني آن است كه فرد به بيماري دياب مبتلا شده است.


A1c نرمال چند است؟ | چه افرادي بايد آزمايش A1c را انجام دهند؟

_افرادي كه بيشتر از 45 سال سن دارند.
_افراد زير 45 سال كه اضافه وزن دارند و يا عوامل خطر ديابت را از خود نشان مي دهند.
_افرادي بالاي 45 سال كه نتيجه آزمايش اوليه شان طبيعي بوده است، در صورتي كه اضافه وزن بارداري داشته اند يا عوامل خطر را دارند، لازم است كه هر سه سال يك بار آزمايش همو گلوبين A1c را تكرار نمايند.
_در صورتي كه هيچ علائمي در خود نداريد اما نتيجه آزمايش ديابت شما را تائيد كرده است، در روز ديگري مجددا آزمايش را تكرار كنيد.

آمادگي براي انجام آزمايش هموگلوبين A1c

اين آزمايش از طريق نمونه گيري خون مي باشد كه معمولا از انگشت يا بازوي فرد گرفته مي شود. براي انجام اين آزمايش كار خاصي همچون ناشتا بودن وجود ندارد و حتي لازم است كه تغذيه معمول خود را نيز داشته باشيد اما در صورتي كه آزمايش هاي ديگري نيز همراه با آن براي انجام داريد، حتما از پزشك خود سوال بپرسيد تا توصيه ها و موارد احتياطي لازم را به شما بگويد.


A1c نرمال چند است؟ | دليل تجويز آزمايش هموگلوبين A1c

امروزه به صورت بين الملي در اكثر كشورهاي جهان، پزشكان براي تشخيص بيماري ديابت از يك سري آزمايش هاي اوليه استفاده مي كنند كه آزمايش همو گلوبين A1c نيز يكي از آن هاست. در اين صورت ضروري است كه بيمار هر چه سريع تر درصدد انجام آزمايش هاي تجويز شده برآيد. دليل تجويز اين آزمايش توسط پزشكان اين است كه آزمايش هموگلوبين يكي از معتبرترين راه هاي تشخيص اوليه ديابت مي باشد و حتي مي توانند از اين طريق نوع ديابت و انواع بيماري هاي مرتبط با آن را نيز تشخيص دهند. همچنين با توجه به امكان اندازه گيري هموگلوبين در سه ماه گذشته به وسيله اين آزمايش، پزشك مي تواند فرايند درماني و تاثير آن بر فرد را بسنجد و با توجه به شرايط و وضعيت جسمي، تغييراتي در روند درماني خود اعمال نمايد.

تفاوت اندازه گيري روزانه قند خون با آزمايش هموگلوبين A1c

حال ممكن است بسياري از افراد با اين سوال مواجه شوند كه با وجود تست هايي كه خود مي توانند به صورت روزانه و در خانه انجام دهند، چه لزومي دارد كه از آزمايش هموگلوبين A1c استفاده نمايند. در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه دستگاه هاي خانگي تست گلوكز به شما كمك مي كنند تا با توجه به دستور پزشك به صورت روزانه و يا يك روز درميان قند خون خود را سريعا اندازه بگيريد تا پزشك بتواند با توجه به نتايج به دست آمده، چگونگي فرايند درماني شما را مورد ارزيابي قرار دهد. اما اين دستگاه ها تنها ميزان قند خون در آن لحظه را نشان مي دهند و امكان بررسي سابقه قند خون را ندارند. آزمايش هموگلوبين A1c با توجه به امكان بررسي سه ماهه قند خون به پزشك كمك مي كند تا چشم انداز دقيقي از وضعيت ديابت بيمار داشته باشد. همچنين لازم به ذكر است كه پزشكان با استفاده از نتايج تست قند خون روزانه مي توانند اطلاعات مفيدي به دست آورند و راهكارهايي موثري را در جهت كنترل بيماري به فرد ارائه دهند. برخي از اين موارد به شرح زير مي باشند:

1.A1c نرمال چند است؟ | بررسي وعده هاي غذايي
با توجه به غذايي كه فرد مصرف مي كند و ميزان فعاليت او در طول روز، اندازه گيري روزانه قند خون به پزشك كمك مي كند تا ميزان ديابت فرد را بسنجد و با توجه به ميزان قند خون او، بهترين برنامه غذايي را مشخص سازد. همچنين دستگاه قند خون مي سنجد كه در چه زماني از طول روز، فرد قند خون بالا و چه زماني قند خون پاييني دارد.
2. تجويز بهترين داروها
سنجش روزانه قند خون و ثبت اطلاعات مربوط به آن به پزشك كمك مي كند تا با داشتن چشم اندازي دقيق از وضعيت لحظه اي فرد، بهترين داروهاي ممكن را براي او تجويز كند تا بيشترين اثر بخشي را بر روي بيماري ديابت داشته باشند.

عوامل تاثيرگذار بر نتيجه آزمايش A1c هموگلوبين

در اين بخش از مقاله A1c نرمال چند است؟ به بررسي عوامل تاثير گذار بر آزمايش مي پردازيم. عوامل متعددي هستند كه مي توانند بر نتيجه آزمايش تاثير گذاشته و نتيجه را به صورت كاذب بالا يا پايين نشان دهند. از اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد:

1.خوردن بيش از حد غذا در يك وعده غذايي
خوردن غذاي بيش از حد نياز باعث مي شود كه فرد گلوكز بيشتري نيز دريافت نمايد كه از ميزان مورد نياز بدنش بيشتر باشد. در اين شرايط نتيجه ازمايش A1c هموگلوبين بالاتر از حد نرمال خواهد بود و به مرور زمان بيماري ديابت فرد نيز پيشرفت خواهد كرد.

2. عدم تحرك و ورزش منظم و روزانه
به اكثر بيماران مبتلا به ديابت توصيه مي شود كه ورزش و قعاليت منظم را جزئي از سبك زندگي خود قرار دهند و به طور مستمر ورزش كنند. چراكه ورزش مي تواند نقش بسيار زيادي در بهبود سلامت جسمي و كنترل ديابت داشته باشد. حال در صورتي كه فرد از انجام ورزش و فعاليت اجتناب نمايد و دائما بي تحرك باشد، نتيجه آزمايش هموگلوبين A1c او تغيير مي كند و بالاتر از حد معمول خواهد شد؛ در واقع اين نتيجه نشان دهنده پيشرفت بيماري و عدم موفقيت درمان مي باشد.

3. A1c نرمال چند است؟ | استرس و اضطراب بسيار زياد
همانطور كه مي دانيد استرس و اضطراب زياد بر تمام ابعاد زندگي فرد و همين طور سلامت جسمي و رواني تاثير مستقيم مي گذارد. به همين دليل مي توان گفت در صورتي كه در معرض استرس و اضطراب شديد و مداوم باشيد، سطح هموگلوبين خون تان مي تواند تغيير كرده و افزايش داشته باشد. اين مساله به مرور زمان مشكلات و بيماري هاي جسمي جدي ايجاد مي كند و بيمارهايي همچون ديابت را حادتر خواهد كرد.

4. ابتلا به برخي عفونت ها
ابتلا به بيماري هاي عفوني مي تواند بر نتيجه آزمايش هموگلوبين A1c تاثير بگذارد. در صورتي كه فرد در سه ماه گذشته سابقه ابتلا به هرگونه بيماري عفوني را داشته باشيد، ميزان هموگلوبين A1c افزايش خواهد داشت. در صورتي كه در دوره درمان ديابت به هرگونه بيماري مبتلا شديد، پزشك خود را در جريان قرار دهيد.
ساير دلايل تاثير گذار بر نتيجه آزمايش هموگلوبين A1c به شرح زير هستند:

_نارسايي كليه
_ بيماري هاي كبدي
_برخي از اختلالات خوني همچون تالاسمي
_مصرف مواد افيوني يا استفاده از برخي داروهاي خاص همچون داروهاي بيماري HIV
_از دست دادن خون
_بودن در اوايل يا اواخر دوره بارداري در صورتي كه هر يك از موارد فوق را دارا هستيد يا به طور كلي شرايط خاصي داريد و دارو مصرف مي كنيد، به پزشك خود اطلاع دهيد تا آزمايش هاي تكميلي ديگري نيز تجويز نمايد و نتيجه را به درستي تفسير كند.

A1c نرمال چند است؟ | عواملي كه مي توانند نتيجه آزمايش را فاقد اعتبار كنند

برخي از موارد هستند كه به طور كل اعتبار نتيجه آزمايش هموگلوبين A1c را از بين مي برند. برخي از مهم ترين اين موارد به شرح زير هستند:
_در صورتي كه فرد قبل از آزمايش خون زيادي را از دست داده باشد، نتيجه آزمايش او به طور كل تغيير خواهد كرد. چرا كه در اين صورت ميزان هموگلوبين خون تا حد بسيار زيادي كاهش پيدا مي كند.

_افرادي كه مشكلاتي همچون كم خوني شديد دارند، ابتدا بايد در صدد حل و درمان آن برآيند. چراكه نتيجه آزمايش هموگلوبين A1c شان قابل اطمينان نيست و به احتمال بسيار زياد بيش از حد خواهد شد.

_در صورتي كه فرد قبل از آزمايش سابقه انتقال خون داشته باشد نيز نتيجه آزمايش كاذب خواهد شد. چراكه در اين صورت جواب واقعي به دست نمي آيد و ميزان هموگلوبين خون او كم تر از آنچه كه واقعا هست گزارش خواهد شد. براي كسب اطلاعات در زمينه egfr در آزمايش خون چيست كليك كنيد.

چگونه مي توان سطح a1c خون را كاهش داد؟

با كاهش سطح هموگلوبين خون مي توانيد تا حد بسيار زيادي به درمان بيماري ديابت خود كمك نماييد. كاهش سطح A1c عوارض بيماري ديابت را كاهش داده و از حادتر شدن بيماري پيشگيري مي نمايد. از موثر ترين راهكار هاي كاهش هموگلوبين مي توان به موارد زير اشاره كرد:

1.پيگيري دقيق برنامه درماني ديابت
برنامه درماني كه توسط پزشك متخصص براي تان تجويز شده است را به طور دقيق دنبال كرده و اجرا نماييد. براي مثال به هيچ عنوان از مصرف دقيق و منظم داروهاي خود غافل نشويد. بسيار ديده شده است كه افراد مبتلا به ديابت داروهاي خود را با توجه به شرايط جسمي شان مصرف مي كنند. مثلا در روزهايي كه حال خوبي دارند دارو استفاده نمي كنند و هر زمان كه احساس ناخوشي كردند به سراغ داروها مي روند. براي كاهش سطح هموگلوبين خون و كنترل بيماري ديابت ضروري است كه داروهاي خود را به طور منظم و مداوم استفاده نماييد چرا كه در غير اين صورت هيچ گونه اثر بخشي نخواهند داشت.

2. A1c نرمال چند است؟| كنترل منظم قند خون
بررسي و اندازه گيري قند خون يكي از مهم ترين مراحل در مديريت بيماري ديابت مي باشد. با كمك و راهنمايي پزشك مي توانيد يك دستگاه تست قند خون روزانه مطابق با نياز خون تهيه نماييد و در خانه و به راحتي قند خون خود را اندازه گيري كنيد. روزانه سطح قند خون خود را ثبت نماييد و از اين طريق به دنبال يافتن الگوها و عوامل بالا و پايين آمدن قند خون بگرديد. آگاهي از عوامل محرك افزايش دهنده قند خون به شما كمك مي كند تا آن ها را شناسايي كرده و به اين صورت سطح هموگلوبين A1c را كاهش دهيد. در اين صورت حتي مي توانيد راه پايدار نگه داشتن سطح هموگلوبين را نيز بيابيد.

3. كاهش وزن
كاهش وزن يكي از مهم ترين و رايج ترين توصيه هايي است كه به افراد مبتلا به ديابت گفته مي شود. اما شايد آن قدر كه فكر مي كنيد و نگران هستيد هم نيازي به لاغر شدن نباشد. برخي از مطالعات و بررسي ها نشان داده است كه افراد مبتلا به ديابت نوع دو كه تنها 10 درصد از وزن بدن خود را از دست داده اند، پيشرفت چشم گيري در بهبودي ديابت و كاهش سطح هموگلوبين داشته اند. از يك متخصص تغذيه كمك بگيريد تا بهترين رژيم غذايي براي كاهش وزن لازم را به شما ارائه دهد.

4. رژيم غذايي مناسب
سعي كنيد در وعده هاي غذايي خود به مقدار متناسبي سبزيجات، پروتئين بدون چربي و غلات استفاده نماييد. در صورتي كه بيش تر از نياز بدن تان غذا بخوريد، سطح هموگلوبين A1c افزايش مي يابد. براي اينكه از ميزان دقيق مصرف هر ماده غذايي مطمئن شويد، مي توانيد از مقياس هاي دقيق اندازه گيري غذايي همچون قاشق يا فنجان مخصوص اندازه گيري استفاده نماييد. همچنين ضروري است كه به طور جدي از مصرف كربوهيدرات ها همچون آب نبات، كيك، برنج و ماكاراني خودداري نماييد. براي مصرف اين نوع غذاها حتما با پزشك خود مشورت كنيد. و همينطور بايد به خوردن وعده هاي غذايي خود پايبند باشيد و به هيچ عنوان هيچ يك از وعده ها را به طور كامل حذف نكنيد چراكه در اين صورت ممكن است سطح هموگلوبين A1c به طور چشم گيري تغيير كند.

5. ورزش منظم
تحقيقات نشان داده است كه ورزش هاي هوازي و قدرتي به كاهش قند خون كمك مي كنند. ورزش كردن كنترل گلوكز خون را تسهيل كرده، عوامل خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش داده، به كاهش وزن كمك مي كند و باعث افزايش سلامت عمومي مي شود. ورزش منظم به افراد مبتلا به ديابت كمك مي كند تا از پيشرفت ديابت نوع دو جلوگيري كرده و يا آن را تا حد بسيار زيادي به تاخير بيندازند. در صورتي كه امكانات يا توانايي كافي براي ورزش منظم را نداريد نيز نگران نباشيد؛ داشتن فعاليت هاي بدني منظم نيز مي تواند براي شما اثر بخش باشد. از فعاليت هاي روزمره مي توان به باغباني، پياده روي، شنا، رقص و غيره اشاره كرد.

6. A1c نرمال چند است؟ | استفاده از گياهان دارويي
در اين زمينه نتيجه قطعي وجود ندارد اما برخي از تحقيقات نشان داده است كه گياهان دارويي نيز مي توانند تا حدودي بر كاهش سطح هموگلوبين A1c و درمان ديابت تاثير گذار باشند. براي مثال گياهاني همچون آلوئه ورا و دانه شنبليله مي توانند در بهبود ديابت موثر واقع شوند و يا دارچين مي تواند به طور قابل توجهي ميزان گلوكز خون را كاهش دهد. البته همان طور كه گفته شد اين نتايج به هيچ عنوان قطعي و اثبات شده نيستند و نبايد خط اول درمان قرار گيرند. تنها مي توانيد به صورت كنترل شده و با مشورت پزشك، اين گياهان را در كنار درمان اصلي خود پيش ببريد.

7. استفاده از راهكارهاي روانشناختي براي كاهش استرس
همانطور كه گفته شد استرس و اضطراب مي تواند به حادتر شدن بيماري منجر شود؛ براي همين لازم است كه راهي براي كنترل آن بيابيد. مطالعات نشان داده كه استفاده از روش ذهن آگاهي براي كاهش استرس به كاهش سطح A1c و همچنين افزايش سطح سلامت عمومي منجر مي شود. از جملات انكار خودداري نماييد. درست است كه بالا بردن روحيه مي تواند در كنترل بيماري بسيار موثر باشد اما مراقب باشيد كه آن را با انكار بيماري و كارهاي خطرناك اشتباه نگيريد. مثلا گفتن جمله “ديابت من چندان جدي نيست” باعث مي شود كه پيشگيري فرايند درمان و پايبندي به رژيم غذايي براي تان بيهوده جلوه كند و در نتيجه بيماري شديدتر شود.

8. با ديگر افراد مبتلا به ديابت ارتباط برقرار كنيد
احساس تنهايي و گرفتاري در اين بيماري باعث مي شود كه پايبندي به درمان براي تان سخت و طاقت فرسا جلوه كند. ارتباط با ساير افرادي كه در وضعيت مشابه شما هستند، مي تواند در افزايش انگيزه و روحيه تان تاثير گذار باشد. در اين صورت مي توانيد از راهنمايي هاي افرادي كه بيماري خود را كنترل كرده اند نيز بهره مند شويد.

9. كمك كرفتن از متخصص
و در نهايت با كمك گرفتن از متخصصان روانشناسي مي توانيد راهكارهاي موثري در جهت كنترل استرس خود بيابيد و با روحيه و انرژي مضاعف به درمان بيماري خود بپردازيد. متخصصان و روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا با ارائه خدمات حضوري و تلفني در اين زمينه ياري تان كنند.

منبع: A1C نرمال چند است؟

براي دريافت مشاوره در زمينه A1C نرمال چند است؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: A1C نرمال چند است؟،
موضوع:
[ ۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۰۷:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی