مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مروري بر پديده طلاق

داشتن خانواده سالم امري ضروري است چرا كه به حفظ همه جانبه جامعه و افراد كمك مي كند. يكي از موارد پيش بيني نشده خانواده طلاق است. آمارهاي جهاني روند رو به رشدي را در اين زمينه نشان مي دهند. در ايران هم با وجود نهادهاي اجتماعي و خدمات فرهنگي متاسفانه شاهد سير صعودي طلاق هستيم. طلاق صدمات روحي و رواني هم به زوجين و هم خانواده هاي دو طرف وارد مي آورد و از جمله معضلاتي هست كه در پي آن مسائل ديگري را هم با خود دارد. دگرگوني زندگي زوجين گاهي حتي تا سال ها صدمات خودش را به فرزندان مي زند. مسائلي كه طلاق بهمراه دارد اقتصادي, فردي, اجتماعي و حتي جسماني است.

طلاق باعث احساس تنهايي، گناه، حس رهاشدگي، بي اعتمادي، كاهش عزت نفس، آشفتگي روحي رواني و استرس و خشم در زوجين مي گردد. كودكان طلاق بيش از ساير كودكان از افت تحصيلي، اختلالات يادگيري، عدم توجه و تمركز، افسردگي، اضطراب، شب ادراري و حتي مشكلات جسماني رنج مي برند.

بنابراين حل اين معضل اجتماعي و مديريت روند رو به رشد آن به داشتن جامعه سالم و شكوفايي آن مي انجامد. امروزه كارشناسان و مشاوران به طلاق بعنوان پديده پيچيده اي مي نگرند كه تا حد زيادي در بسياري از خانواده ها قابل پيشگيري و كنترل است.مشاوران طلاق در اين زمينه به زوجين كمك مي كنند تا مشكلات زندگي خويش را ارزيابي دوباره كنند و از ديد تازه‌اي به آن بنگرند. چرا كه بسياري از تعارضات خانوادگي به دليل عدم آگاهي و شناخت افراد از يكديگر و عدم توانايي در حل مسئله است. افراد با راهنمايي مشاوران مي توانند با نقاط قوت و ضعف خود در روابط بين فردي آشنا شوند و در صدد رفع مسائل خود برآيند.تحكيم خانواده زمينه بهزيستي افراد و جامعه را فراهم ميكند.

عوامل موثر بر طلاق چيست؟

عوامل مختلفي با توجه به بافت فرهنگي _ اجتماعي براي طلاق ذكر شده است. به طور مثال برخي روانشناسان خيانت همسران به يكديگر را يكي از عوامل طلاق ذكر كرده اند. يكي از عوامل موثر بر طلاق عدم رضايت زنانشويي است. احساس رضايت از ازدواج نقش مهمي در كاركرد بهنجار در خانواده دارد. زوجين سازگار صميميت و توافق زيادي با يكديگر دارند؛ آنها از نوع و كيفيت زندگي و اوقات فراغت خشنودند و مديريت خوبي در مسائل مالي دارند. تعارض زنانشويي ناشي از ناهماهنگي زن و شوهر در نوع نيازها و روش ارضاي آن، اختلاف در خواسته ها و بي مسئوليتي آنان نسبت به هم است.

هم چنين عوامل فردي هم چون سن افراد، بيماري هايي نظير عقيم بودن و نازايي، اختلاف فرهنگي، ناهماهنگي طبقاتي، دخالت هاي بي مورد خانواده ها، اعتياد، بيكاري، اختلالات جنسي، مهريه هاي سنگين، نفاق و دورويي، مردسالاري، تعصب و غيرت بي جا، خساست، جريحه دار شدن احساسات، تشريفات، عدم تطابق سنت ها و ازدواج هاي تحميلي از ديگر دلايل طلاق بشمار مي آيند. تحقيقات نشان داده كه از ديدگاه زنان و مردان عوامل متفاوتي زمينه ساز طلاق هستند. مهم ترين دليل مردان براي جدايي و طلاق دخالت هاي خانوادگي و در ميان زنان مهم ترين دليل انتخاب نادرست همسر مي باشد.

شايع ترين دلايل طلاق كدام اند؟

همان طور كه گفته شد طلاق دلايل متعددي دارد اما برخي از شايع ترين آن ها به شرح زير هستند:

1. عدم مديريت هيجانات
يكي ديگر از عوامل بروز طلاق عدم مديريت هيجانات است كه سبب بروز رفتارهاي ناگهاني و ترس و خشم و اضطراب در زوجين مي شود. اين افراد با كوچكترين تكانه اي بهم ريخته و افسار خويش را از دست داده و شروع به ناسزاگويي و توهين به يكديگر مي كنند. مديرت هيجان مسئله مهمي است كه بايد سال هاي قبل هم چون دوران كودكي و نوجواني به افراد آموزش داده مي شد تا مي توانستند در برخورد با بحران ها و معضلات زندگي بهترين راهبرد را در پيش گيرند. سركوبي و يا تخيله ناگهاني هيجانات راه صحيح نيست بلكه افراد بايد بتوانند به درستي احساسات خويش را بر زبان آورده و در مواقع لازم بهترين تصميم را بگيرند. تنظيم هيجانات نياز به آموزش و تمرين دارد تا زوجين بتوانند زندگي همراه با خشنودي و روابط بين فردي موثر داشته باشند. طبيعي است كه عدم آگاهي از اين هيجانات و نحوه بروز آن تعارضات ميان افراد را بيشتر و زندگي زنانشويي را در معرض فروپاشي قرار مي دهد. در اين شرايط زوجين به جاي حمايت از يكديگر در جهت آزار، ناكامي و كاهش عزت نفس يكديگر حركت مي كنند و هر يك دنبال يافتن دليل براي اثبات عيب و كوتاهي و طرد يكديگر هستند.

2. افكار و باورهاي نادرست
برخي متخصصان روانشناسي دليل مشكلات زوجين را باورهاي نادرست و افكار ناكارآمد از يكديگر مي دانند. افراد به دليل تحريف هاي شناختي درگير مشاجره با هم مي شوند و نمي توانند حرف يكديگر را درك كنند. هر كدام از مسئله برداشت جداگانه خود را دارد و واقعيت ذهني شان متفاوت مي شود كه سبب عدم درك و همدلي مي گردد. روانشناسان براي رفع تعارضات زناشويي اط دو طريق اصلاح تحريف هاي شناختي و تغيير شيوه هاي حل تعارض كمك مي گيرند.

3. مشاوره طلاق يك طرفه | مشكلات شخصيتي و رواني
يكي ديگر از علل طلاق اختلال هاي شخصيتي و رواني يكي از زوجين مي باشد. به عنوان مثال اختلال پارانوئيد يكي از دلايل شايع در دادگاه هاي طلاق است. در اين اختلال فرد نسبت به ديگران سوظن شديد دارد. هسته مركزي اين اختلال بدبيني و عدم اعتماد به ديگران است كه از عوامل مشكل ساز جدي در روابط با ديگران محسوب مي شود.

4. ناتواني در شناخت خواسته ها
برخي روانشناسان تعارض هاي زناشويي را به دليل ناهماهنگي زن و شوهر در نيازها و روش ارضاي آن، خودخواهي، مشكل در طرحواره هاي رفتاري و رفتارهاي غيرمسئولانه نسبت به ارتباط زناشويي و ازدواج مي دانند. تعارض در خانواده نشانگر آن است كه كيفيت ارتباط اعضاي آن با يكديگر مشكل دارد و حداقل يكي از اعضاي خانواده سعي بر اين دارد كه اعضاي ديگر خانواده با دنياي دروني او هماهنگ شوند.

5. اعتياد
اعتياد به مواد مخدر يا الكل تاثيرات مخربي بر فرد و خانواده مي گذارد. اعتياد عوارض جسمي، روحي و رواني گسترده اي به دنبال دارد. از جمله اين عوارض ضعف جسمي، افسردگي، پرخاشگري، اضطراب، بي توجهي به مسئوليت هاي فردي و بيكاري مي باشد كه لطمه به اقتصاد و نهاد خانواده مي زند.

6. بيكاري
از مسائل عمده طلاق مخصوصا در كشورهاي در حال توسعه، مسائل اقتصادي مي باشد. بيكاري خود عوارض روحي و رواني گسترده اي را همراه دارد. اين افراد احساس بي كفايتي و ناتواني در تامين معاش خانواده و رفع نيازهاي آنان مي كنند. از طرفي بيكاري سرزنش اطرافيان را در پي دارد كه سبب رنجش فرد، عدم اعتماد به نفس و نااميدي مي شود. اين مسئله به مرور زمان تحكيم خانواده را به خطر مي اندازد.

مشاوره طلاق يك طرفه | انواع طلاق

طلاق انواع مختلف دارد كه دو نوع اساسي و شايع آن به شرح زير مي باشد:

1. طلاق عاطفي
وقتي سردي و خاموشي در زندگي زوجين جاري مي‌شود، آن ها نسبت به يكديگر بي تفاوت مي شوند. در واقع برخي ازدواج ها كه به طلاق ختم نمي‌شود تو خالي خواهند شد. در اين نوع طلاق زن و شوهر زير يك سقف زندگي مي كنند اما هريك در دنياي دروني خودشان هستند. در واقع همسران بدون عشق، احترام، همدلي و محبت و دوستي ازدواج خود را پيش مي برند. آنها به جاي حمايت از يكديگر در جهت آسيب رساندن به هم هستند و هر يك ديگري را مقصر مي داند. طلاق عاطفي به عنوان انتخابي نفرت انگيز تسليم در برابر ديگري است كه احساس غم و نااميدي را در پي دارد. به خصوص در زناني كه از تمكن مالي كافي برخوردار نيستند و يا در زندگي داراي فرزند هستند ناچارند با وضعيت موجود سازگاري كنند. از سوي ديگر مرداني كه توانايي پرداخت مهريه را ندارند شرايط موجود را تحمل مي كنند. همه اين عوامل منجر به حاكم شدن جو سرد و بدون شور و نشاط در خانه مي شود. فرزندان براي دور ماندن از اين فضايي كه احساس آرامش و راحتي نمي كنند به محيط بيرون از خانواده پناه مي برند.

2. طلاق قانوني
پايان قانوني ازدواج و تعهد زوجين به وسيله ظلاق و نه با مرگ همسر و يا حكم بي اعتبار، همان طلاق قانوني مي باشد. اين طلاق ريشه فقهي و مذهبي دارد. اجراي صيغه طلاق و ثبت آن پس از حكم دادگاه صادر خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع طلاق كليك كنيد.

طلاق چه پيامدهايي را به دنبال دارد؟

طلاق داراي آثار و پيامدهاي عميق اقتصادي، اجتماعي، رواني، قانوني و والديني براي مردان و زنان مطلقه، فرزندان طلاق و اجتماع است. آثار و عوارض طلاق شامل مسائل اقتصادي، اجتماعي و روانشناختي مي شود كه در برخي موارد هزينه هايي را به جامعه تحميل مي كند. افرادي كه طلاق را تجربه كرده اند با كشمكش هاي متعدد بين فردي مواجه بوده اند و در اين فرآيند هويت آشفته، عزت نفس پايين، سردرگمي در نقش، فقدان اميد و تغيير سبك زندگي از عوامل آن هستند. برخي از پيامدهاي شايع طلاق عبارتند از:

1. پيامد اجتماعي
طلاق داراي پيامدهاي اجتماعي همچون تغيير ساختار خانواده، نگاه اجتماع، مشكلات تحصيلي و عاطفي فرزندان، احساس طردشدگي، احساس نااميدي نسبت به زندگي زناشويي، احساس بيگانگي از خود، زندگي زناشويي و جامعه و فردگرايي، آسيب هاي كودكان، سو مصرف مواد، مشكلات حضانت و تربيت فرزندان و عدم امنيت اجتماعي زنان مي باشد. زنان متاركه كرده كمتر از مردان ازدواج مجدد مي كنند. دليل آن وجود فرزندان، سن زن، فرصت محدود آنان براي انتخاب و عدم رغبت مردان جهت ازدواج با زن مطلقه مي باشد. زنان همچنين از نگاه هاي كنجكاوانه و طعنه هاي دوستان و آشنايان در امان نيستند. مذموم بودن طلاق در جامعه و مقصر شمردن زن منجر به انزواي اجتماعي زنان مي شود.

2. مشاوره طلاق يك طرفه | پيامد اقتصادي
زنان پس از طلاق بيشتر از مردان از مشكلات اقتصادي، عاطفي و حمايت اجتماعي رنج مي برند. اگر پس از طلاق مسئوليت هاي اقتصادي و تامين نياز فرزندان بر دوش مادر سنگيني كند خطر افت تحصيلي، افزايش رفتارهاي بزهكارانه و مشكلات بهداشت رواني مادر و فرزندان افزايش مي يابد. مردان نيز به دليل پرداخت مهريه هاي سنگين و نفقه، بحران مالي را تجربه مي كنند. از دست دادن شغل و پايگاه اجتماعي به دليل زندان رفتن از ديگر صدمات روحي سنگين به آنهاست.

3. پيامد ارزشي
در گذشته طلاق بسيار مذموم و ناپسند بشمار مي آمد و در صورت بروز مشكلاتي بين زوج ها، همه دوستان و آشنايان زمينه صلح و سازش آنها را فراهم مي آوردند. لذا آمار طلاق در جامعه قديم بسيار كم بود اما امروزه كمتر كسي به طلاق به عنوان پديده اي غير اخلاقي مي نگرد. اين امر نشانگر از بين رفتن ارزش هاي ديروز در جامعه است. وقتي آمار طلاق بالا رود و خانواده ها به راحتي تن به جدايي دهند، يعني قبح اين پديده در جامعه رو به افول است و در اصل مي توان گفت يكي از پيامدهاي طلاق از بين رفتن ارزش هاي سنتي جامعه است.

4. پيامد روانشناختي
پيامدهاي روانشناختي طلاق شامل اختلالات رفتاري، اضطراب و استرس، وسواس هاي فكري، افسردگي، احساس گناه، ترس از آينده و خشم مي باشد. طلاق هم چنين در كودكان باعث اضطراب، افسردگي، شكايات جسماني، افكار سوء ظن، حساسيت در روابط متقابل و انواع فوبيا مي شود. مردان طلاق گرفته در معرض خطر خودكشي، پذيرش در بيمارستان هاي رواني، بيماري هاي فيزيكي و اقدام به خشونت و انحرافات جنسي هستند.

5. پيامد هاي جسماني
طلاق ممكن است باعث بيماري هاي روان تني در هر يك از زوجين گردد. بيماري هاي روان تني ريشه عصبي دارند؛ هرچند به ظاهر علت جسماني است. خيلي از ناراحتي هاي قلبي عروقي، مشكلات گوارشي، آسم و… در افراد متاركه كرده ريشه رواني دارد.

6. مشاوره طلاق يك طرفه | آسيب به كودكان
طلاق در كودكان دبستاني باعث افزايش بار مسئوليت والدين مي شود. اين حالت پاسخ دهي به نيازهاي فوري بي توجهي و از دست دادن شبكه حمايتي را به همراه دارد. اين كودكان در معرض آسيب هاي جنسي، سو مصرف مواد، بزهكاري و افسردگي هستند. آنان در اين اتفاق خود را مقصر مي دانند و همين مسئله رنج روحي زيادي را در آنان بالا مي آورد. كودكان طلاق گاهي به دليل فرزندپروري متفاوتي كه از هر والد خود دريافت مي كنند، داراي اختلال شخصيت در بزرگسالي و عدم ثبات عاطفي مي شوند. گاهي اين كودكان رفتارهاي انزواجويانه را در پيش مي گيرند.

ازدواج مجدد والدين نيز موجب شكل گيري خانواده هاي ناتني مي شود. قرار گرفتن در خانواده نامادري و ناپدري براي كودك هم او را در معرض مشكلات تربيتي و روحي جديد قرار مي دهد. سن طلاق كودكان حائز اهميت است؛ كودكان تا 4 سالگي دركي از طلاق ندارند اما بعد از 6 سالگي متوجه آن مي شوند. سنين نوجواني و بلوغ حساس ترين سن براي جدايي والدين است چراكه بحران هويت و رفتارهاي پرخطر براي نوجوان بهمراه دارد.

طلاق يك طرفه چيست؟

به طور كلي طلاق شامل سه نوع : طلاق توافقي، طلاق يك طرفه زن و طلاق يك طرفه مرد مي باشد. در اصل طلاق يك طرفه بر خلاف طلاق توافقي كه زوجين در مورد مهريه، نفقه، جهيزيه و حضانت فرزند توافق مي كنند، در طلاق يك طرفه يكي از زوجين اقدام به طلاق مي كند. طبق قوانين شرعي حق طلاق با مرد است و مرد مي تواند تحت هر شرايطي همسر خود را حتي بدون دليل موجه قانوني و شرعي با پرداخت حقوق مالي اش طلاق دهد. مرد براي طلاق بايد مراحلي را طي كند؛ دادخواست صدور گواهي عدم سازش، ازجاع آن به داوري، پرداخت حق و حقوق مالي زن، دريافت گواهي عدم سازش از دادگاه و در انتها مراجعه به دفاتر طلاق. براي پرداخت مهريه اگر مردي در دوران عقد با همسرش رابطه جنسي برقرار نكرده باشد، بايد نصف مهريه را بپردازد.

زن در صورتي مي تواند تقاضاي طلاق دهد كه مرد نفقه را پرداخت نكرده باشد و يا 4 سال مفقودالاثر باشد. هم چنين در صورتي كه ادامه زندگي او با مشقت همراه باشد مي تواند تقاضاي طلاق كند. موارد ديگري كه زن مي تواند طلاق بگيرد شامل عقيم بودن مرد يا مريضي سخت او، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اولش، محكوميت او به زندان، ضرب و جرح همسرش، اثبات خيانت او، مشكلات جنسي مرد، عدم تهيه مسكن و نداشتن رابطه جنسي براي مدت طولاني مي باشد.

دلايل طلاق يك طرفه

در اين بخش از مقاله مشاوره طلاق يك طرفه به بررسي دلايل طلاق يك طرفه مي پردازيم. ارتباطات ميان فردي اساس هويت و كمال انسان و مبناي اوليه پيوند وي با ديگران است. ارتباط هاي ميان فردي باعث شكوفايي و بهبود كيفيت روابط افراد مي شود. اين در حاليست كه ارتباط هاي غير موثر روابط انسان را تخريب مي كند. پس از توقف رابطه صميمانه درگيري هاي فراوان، انتقاد، تمايل به سكوت، عدم همراهي عاطفي و حل نشدن مشكلات پديد آمده و به مرور دلزدگي زناشويي را به وجود مي آورد.

مشغله هاي ذهني زياد و محرك هاي بيروني استرس زا، به شدت زوجين را تحت فشار قرار داده و در طي زمان هر دو با توجه به اهداف ويژه خود، احتمالا از يكديگر دور مي شوند. اين دوري منجر به افزايش فاصله هاي عاطفي و جسماني بين آن دو مي شود. اگرچه تعارض در زندگي زناشويي امري عادي است اما در صورت تداوم مي تواند اثرات بسيار مخربي بر روابط ميان زوجين بگذارد. شكست در برقراري ارتباط يكي از دلايل نارضايتي زوجين است. مشكل در ارتباط از مشخصه هاي روابط همسران در شرف طلاق است و به نظر مي رسد سبب ماندگاري مشكلات آنان مي گردد.

در واقع همه زوجين با انتظارات و ايده آل هاي خود يك رابطه را شروع مي كنند و هنگامي كه اين رؤياها محقق نمي شود، ازدواج و رابطه دچار آسيب شده و سرانجام با دلزدگي به پايان مي رسد. دلزدگي، وضعيتي است كه از عدم تناسب ميان توقع فرد و واقعيت ناشي مي شود و ميزان آن به ميزان سازگاري زوج ها و باورهايشان بستگي دارد. دلزدگي مي تواند داراي ابعاد مختلف باشد و با از پا افتادن جسمي، عاطفي و رواني زوجين همراه شود. براي كسب اطلاعات در زمينه تصميم براي طلاق كليك كنيد.

مشاوره طلاق يك طرفه

زوجيني كه بتوانند تعارض هاي رابطه شان را با به كارگيري روش هاي مثبت و مهارت هاي لازم و عدم استفاده از تعاملات منفي مديريت كنند، فضاييبه وجود مي آورند كه در آن فرصت بيشتري براي خودافشايي و توافق در مورد مسائل خانواده وجود خواهد داشت. امروزه مشاوره طلاق نقش مهمي در مشاوره پيدا كرده است و با وجود اين كه دنياي زوجين منحصر به فرد مي باشد اما مي تواند نقش كليدي در حل مشكلات آنان ايفا كند.

مشاوران براي اينكه فضاي روابط بين فردي افراد را احيا كنند، در جلسات درماني خود در ابتدا مشكلات بين فردي را مورد ارزيابي قرار مي دهند و عواملي را كه در استحكام آن نقش دارند شناسايي مي‌كنند. سپس با استفاده از اصول درماني علمي مثل ابراز وجود صحيح، مهارت‌هاي حل مساله، جملات مثبت، آرميدگي، افزايش اعتماد به نفس،گوش دادن فعال و آموزش مهارت هاي زندگي، روابط بين فردي جديدي را با روابط بين فردي آسيب ديده گذشته جايگزين نمايند. به طور كلي مي توان گفت كمك گرفتن از خدمات مشاوره تاثير زيادي بر بهبود مشكلات زناشويي دارد. به همين دليل توصيه مي شود قبل از هر اقدامي براي طلاق از مشاوره طلاق يك طرفه استفاده نماييد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا با ارائه خدمات حضوري و تلفني در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره طلاق تلفني كليك كنيد.

منبع: مشاوره طلاق يك طرفه

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره طلاق يك طرفه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مشاوره طلاق يك طرفه،
موضوع:
[ ۳ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۵۲:۴۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی