مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

درمان استرس شديد

راه‌هاي درماني زيادي براي مديريت و كنترل استرس وجود دارد. قبل از اينكه به آن‌ها بپردازيم بايد علت استرس خودمان را كشف كنيم چون ميزان و شدت اين نوع از نگراني‌هاي دروني از فردي به فرد ديگر متفاوت است يعني ممكن است موضوعي براي يك نفر استرس‌زا باشد در حالي كه براي فرد ديگر مشكلي به همراه نداشته باشد. در صورت حل مسئله مي‌توانيم راه حل‌هاي درماني را به راحتي اجرا كنيم.

براي آگاهي بيشتر در زمينه علائم استرس و كاهش استرس كليك كنيد.

 

شناخت عوامل استرس زا | علل استرس در افراد

عدم رضايت از شغل

يكي از مواردي كه باعث ايجاد استرس در افراد مي‌شود نداشتن رضايت شغلي است. فقط تصور كنيد، كاري را انجام مي‌دهيد كه هيچ علاقه‌اي به آن نداريد و يا اصولاً از محيطي كه در آن مشغول هستيد رضايت نداريد، آن وقت تمام وجودتان را نگراني فرا مي‌گيرد. مشاغلي كه افراد آن را انتخاب مي‌كنند روي كل جريان زندگي‌شان تأثير مي‌گذارد. اگر از شغل خود راضي نباشيد دائم نگران هستيد و مي‌خواهيد آن را زودتر به پايان برسانيد. صبح‌ها به زور از جاي خود بلند مي‌شويد و دائماً خودتان را با جملات منفي و مخرب بمباران مي‌كنيد.

پذيرش مسئوليت‌هاي سنگين

همه ما مسئوليت‌هايي در زندگي شخصي و كاري خود داريم. اما اگر مسئوليت‌هايي را بپذيريم كه از حد توانمان خارج باشد، اين مي‌تواند عامل مهمي در استرس ما تلقي گردد. فرد با قبول انجام كارهاي سنگين دائم به خود مي‌گويد «نكند از پس اين كار بر نيايم، اگر درست انجامش ندهم چه اتفاقي رخ مي‌دهد، يعني اين كار اصلاً تمام مي‌شود». مسئوليت‌هاي سنگين مانند زنجيرهايي قفل شده به گردن عمل مي‌كنند، شما آن‌ها را پذيرفته‌ايد اما توان انجامش را نداريد و دائماً تحت استرس‌هاي دروني و نگراني‌هاي شديد قرار مي‌گيريد.

جدايي از همسر

تحقيقات نشان داده افرادي كه از همسر خود جدا مي‌شوند سطح بالاتري از استرس را دريافت مي‌كنند. اين موضوع به خصوص در كشورهاي جهان سوم به دليل وجود سنت‌ها و فرهنگ‌هاي خاص شدت بيشتري دارد. وقتي كه شما از همسر خود جدا مي‌شويد، نگراني‌هايي تجربه مي‌كنيد كه برايتان ناآشنا هستند. از جمله اين نگراني‌ها شامل نگراني در تأمين مخارج، عدم احساس امنيت، ترس تنها ماندن تا آخر عمر، طرد شدن از خانواده، دريافت برچسب‌هاي منفي از اجتماع، عدم اطمينان به افراد ديگر و... مي‌باشد. اين موارد ضرورت درمان استرس شديد را براي افراد بيشتر مي‌كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس كليك كنيد. 

بيماري‌هاي جسمي

برخي از افراد بيماري‌هاي خاصي دارند و اين عامل روي سطح روحيه‌شان تأثير منفي مي‌گذارد. آن‌ها فكر مي‌كنند نبايد در جامعه حضور پيدا كنند و يا اگر كسي از بيماري‌شان با خبر شود مورد تهمت، تهديد و يا بي‌رحمي قرار مي‌گيريد. اين ترس در آن‌ها استرس زيادي را ايجاد مي‌كند.

تغذيه نادرست

ممكن است فرد در تمام بخش‌هاي زندگي‌اش موفق و خوشحال باشد اما درصدي از استرس هميشه در او وجود دارد. اين استرس مي‌تواند به دليل تغذيه نادرست باشد. در دنياي امروز به دليل مشغله‌هاي كاري و شخصي افراد كمتر به تغذيه خود اهميت مي‌دهند و اين به صورت مستقيم روي سطح آرامششان تأثير منفي مي‌گذارد.

مثلاً برخي از افراد دائم مواد غذايي مثل فست فود، نوشابه، تنقلات، غذاهاي فريز شده و كنسرو شده را استفاده مي‌كنند. اين غذاها باعث مشكلات روحي در افراد مي‌شود و علائمي مانند خودخوري‌هاي دائمي، شكاك بودن، عدم تمركز، كاهش سطح انرژي، تجربه غمگين و خوشحال بودن بي‌دليل، عصبانيت، عجول بودن و استرس زياد را با خود به همراه دارند.

مشكلات مالي

درگير شدن در مشكلات مالي به خصوص در شرايط ركود و تورم افراد را مضطرب مي‌كند. آن‌ها دائماً نگران آينده خود و فرزندانشان هستند و اين عامل باعث مي‌شود استرس زيادي را تجربه كنند.

ارتباط نادرست

ارتباطات بخش مهمي از جريان زندگي انسان‌ها را به خود اختصاص داده است. از اين رو برخي از افراد با آدم‌هايي در ارتباط هستند كه مدام از افعال منفي استفاده مي‌كنند. انسان‌هاي بدبيني كه نه مي‌خواهند خودشان به موفقيت برسند و نه دوست دارند ديگران چنين تجربه‌هايي را به دست آوردند. از رو اين افراد دائماً طرف مقابل خود را ضعيف، ناتوان، بي‌مسئوليت و... مي‌دانند.

اگر شما با چنين افرادي در ارتباط هستيد به مرور زمان آرامش خود را از دست مي‌دهيد و برچسب‌هايي كه به شما مي‌زنند را باور مي‌كنيد. ارتباطات نادرست زندگي بسياري از انسان‌ها را به خطر مي‌اندازد و بدتر از آن اجازه نمي‌دهد مدتي را به آرامش بگذرانند.

عدم نه گفتن

برخي از افراد دائماً با هر خواسته‌اي موافقت مي‌كنند چون اين تصور را دارند اگر نه بگويند ديگران را از دست مي‌دهند. وقتي شما به هر خواسته‌اي بدون اينكه بدانيد از پس انجام آن كار برمي‌آييد و يا اصلاً دوست داريد، پاسخ «مثبت» مي‌دهيد، خودتان را گرفتار مي‌كنيد. بيشتر افراد بلد نيستند به راحتي «نه» بگويند و همين موضوع ساده عامل استرس شديد در آن‌ها مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه كنترل استرس كليك كنيد.

 

13 راهكار براي درمان استرس شديد

با توجه به توضيحاتي كه در موارد بالا به آن اشاره شد، مي‌توانيم راه‌حل‌هايي را براي درمان استرس شديد ارائه دهيم.

1- انتخاب شغل مناسب از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

اگر در شغل خود احساس رضايت خاطر نداريد مي‌توانيد آن را تغيير دهيد. مطمئن باشيد با انجام اين كار مشاغل بهتري را پيدا خواهيد كرد. وقتي بتوانيد در جريان خواسته‌هاي دروني و آرام بخش خود قدم برداريد، مسير برايتان هموار خواهد شد و از استرس رهايي پيدا خواهيد كرد.

2- پذيرش مسئوليت در حد توان

قرار نيست شما بتوانيد هر كاري كه در كره زمين وجود دارد را انجام دهيد! فقط وظايفي را انجام دهيد كه مي‌دانيد مي‌توانيد از پسش برآييد. انجام كارها در حد توان به شما شادي‌هاي كوچك و موفقيت‌هاي بزرگ را هديه مي‌كند و استرس‌تان را از بين خواهد برد.

3- پذيرش جدايي از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

اگر به هر دليلي از همسر خود جدا شديد بايد بدانيد كه حالا مسير تازه‌اي در پيش روي شما قرار دارد. آن را مثل يك تجربه به حساب آوريد نه يك شكست. تجربه‌اي كه به شما دو بال اضافه براي پرواز كردن مي‌دهد تا به سمت روياهايي برويد كه هميشه فراموششان كرديد. مطمئن باشيد از چنگ زدن به گذشته جز نگراني و استرس چيزي به دست نمي‌آوريد. جدايي خود را بپذيريد و نگاهتان را از گذشته به سمت حال و آينده بدوزيد.

4- پذيرش بيماري

بايد باور كنيد كه هيچ كس كامل نيست. فكر نكنيد تمام انسان‌هايي كه در خيابان مي‌بينيد سالم و سرحال هستند. بيماري براي هر انساني رخ مي‌دهد و نبايد عاملي باشد كه شما را خانه نشين كنيد. بيرون برويد، با مردم معاشرت كنيد و سعي كنيد دامنه ارتباطات خود را گسترش دهيد. هر چقدر از دنياي بيرون فاصله بگيريد بر شدت ناراحتي و استرس‌تان مي‌افزاييد. پذيرش بيماري اولين قدم براي درمان و بهبود آن است.

5- رژيم غذايي سالم از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

يك ورق برداريد و برنامه غذايي هر هفته خود را در آن بنويسيد. اگر خيلي سرتان شلوغ است از شب قبل غذاي مورد نياز خود را تهيه كنيد. يك خانه تكاني اساسي در رژيم غذاي‌تان ايجاد كنيد. فست‌فود‌ها، نوشابه‌هاي گازدار، تنقلات و غذاهاي فريز شده را كنار بگذاريد. سعي كنيد مواد غذايي ارگانيك و تازه را مورد استفاده قرار دهيد. ميوه و سبزيجات نيز بايد از ملزومات مهم سفره شما باشند. يك تغذيه اصولي آرامش ذهني و رواني را براي شما به همراه دارد. همچنين به تناسب اندامتان نيز كمك مي‌كند.

6- ذهن آگاهي

ذهن آگاهي با متوقف كردن نشخوارهاي ذهني به فرد كمك مي‌كند تا استرس كمتري را تجربه كند. در اين روش افراد مي‌آموزند بجاي ماندن در افكار منفي و علت مشكل يا پريشاني، بيشتر روي راه حل‌ها تمركز كنند. زماني كه مهارت ذهن آگاهي را كسب كنيد قادر خواهيد بود مشكلات آينده را با ديدگاهي متفاوت نگاه كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي كليك كنيد.

7- پس انداز كردن

اگر دخل و خرجتان با هم جور نيست سعي كنيد يك اصلاحيه براي نحوه خرج كردنتان در نظر بگيريد. از حقوق ماهيانه خود مقداري را پس انداز كنيد و دور ولخرجي را خط بكشيد. بيشتر افراد چيزهايي را مي‌خرند كه نمونه آن را در خانه دارند و همين عامل باعث مي‌شود هميشه كمبود پول داشته باشند. وقتي بتوانيد بر اساس نيازهايتان خريد كنيد چه در شرايط ركود باشيد و چه در شرايط تورم، هميشه دخل و خرجتان جور خواهد بود و استرسي نخواهيد داشت.

8- اصلاح ارتباطات از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

يك ورق برداريد و ليست تمام افرادي كه با آن‌ها ارتباط داريد را بنويسيد. همچنين يادداشت كنيد كه هر كدام چه ويژگي‌هاي مثبت و چه ويژگي‌هاي منفي دارند. از اين رو مي‌توانيد بفهميد كه وجود برخي از افراد در زندگي‌تان بي فايده است و فقط براي شما دردسر ايجاد مي‌كند. اصلاح ارتباطات باعث اصلاح استرس و نگراني شما مي‌شود.

9- راحت بگوييد «نه»

از نه گفتن نترسيد. اگر كسي مي‌خواهد شما را به خاطر نه گفتن ترك كند همان بهتر كه زودتر اين كار انجام دهد. فقط كارهايي را قبول كنيد كه واقعاً دوست داريد و يا خودتان مي‌خواهيد در آن تجربه به دست آوريد. نگران ناراحت شدن ديگران نباشيد، مهم اين است كه شما حالتان خوب باشد. پس قبل از اينكه خواسته‌اي را قبول كنيد تا ده بشماريد و نفس عميق بكشيد. در اين ده ثانيه فكر كنيد كه آيا دوست داريد اين كار را انجام دهيد، اگر پاسختان نه بود بگوييد «نه» نمي‌خواهم اين كار را انجام دهم.

10- نوشيدني‌هاي آرامبخش از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

مي‌توانيد براي درمان استرس‌تان از نوشيدني‌هاي گياهي آرامبخش نيز استفاده كنيد. چاي كوهي، گل گاو زبان، بهار نارنج، بيدمشك و زعفران از جمله دمنوش‌هايي هستند كه آرامش شما را دو چندان مي‌كنند، روي سيستم خوابتان تأثير مثبت مي‌گذارند و گردش خون را در بدنتان منظم مي‌كنند. براي بر طرف كردن استرس هفته‌اي سه مرتبه از اين نوع از دمنوش‌ها استفاده كنيد.

11- ورزش كردن از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

در كنار تمام موارد گفته شده ورزش مثل يك معجزه براي شما عمل مي‌كند. اگر از آن دست انسان‌هايي هستيد كه هيچگاه از جايتان براي ورزش كردن تكان نخورده‌ايد حالا زمان آن فرا رسيده است. مي‌توانيد از يك پياده‌روي ساده شروع كنيد. از روزي ده دقيقه به روزي يك ساعت پياده‌روي كنيد. ورزش كردن انرژي شما را دو چندان مي‌كند و استرستان را از بين مي‌برد. مي‌توانيد از ورزش‌هايي چون يوگا نيز براي رفع استرس استفاده كنيد. 

12- نوشتن از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

راحت‌ترين و سريع‌ترين روش كه بتواند در ابتدا استرس شما را كاهش بدهد، نوشتن است. يك كاغذ آماده كنيد و استرس‌ها و نگراني‌هاي ذهن خود را روي آن بنويسيد. روانشناسان معتقدند زماني كه نگراني‌ها و استرس‌هاي خود را روي كاغذ مي‌نويسيد، بهتر مي‌توانيد بر آن غلبه كنيد.

همچنين گاهي نسبت به يك مقوله كه در گذشته اتفاق افتاده است نگراني‌هايي داريد و يا نمي‌دانيد كه نسبت به آينده چه رفتاري داشته باشيد. در چنين شرايطي وقتي كه به نوشتن رو مي‌آوريد، به جز ايجاد يك تخليه هيجاني، به شما براي درك مناسب‌تر از وضعيت حال حاضر كمك مي‌كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه نوشتن براي كاهش استرس كليك كنيد.

13- صحبت درماني از راهكارهايي براي درمان استرس شديد

اگر با انجام اين كارها هنوز هم مضطرب هستيد از صحبت درماني استفاده كنيد. مي‌توانيد به صورت حضوري و تلفني مشاوره‌هايي را در زمينه استرس دريافت كنيد. مشاور صحبت‌ها و نگراني‌هايتان را مي‌شنود و براي هر كدام از آن‌ها راه‌حل‌هايي اختصاصي را ارائه مي‌دهد.

استرس هميشه همراه شما است و دوست دارد تحت هر فرصتي جهان شما را تصرف كند. بهترين كاري كه مي‌توانيد بكنيد اين است كه تمرين‌هاي بالا را هميشه انجام دهيد و يادتان باشد هيچ چيز آنقدرها هم كه ما فكر مي‌كنيم ترسناك و وحشتناك نيست. مديريت استرس در اختيار خودتان است، اگر بخواهيد مي‌توانيد آن را ريشه كن كنيد.

چه خوراكي هايي براي درمان استرس مفيد است؟

همان‌طور كه گفته شد رژيم غذايي يكي ديگر از مواردي است كه مي‌تواند به درمان استرس كمك كند. حتي اگر دقت كرده باشيد در زمان گرسنگي تحريك پذيرتر مي‌شويد. پس داشتن نظم در وعده هاي غذايي تاثير مستقيم بر استرس دارد. از طرفي برخي خوراكي‌ها خاصيت آرامبخش دارند؛ كه به شرح زير مي‌باشند. از نوشيدني و گياهان زير استفاده كنيد تا از تشديد علائم جلوگيري كنيد.

  •  چاي سبز
  •  رازك
  •  چاي بابونه
  •  چاي نعنا
  •  اسطوخودوس
  •  سنبل كوهي

سؤالات متداول درباره درمان استرس شديد

آيا براي درمان استرس شديد مي‌توان دارو مصرف كرد؟

اين گزينه به عنوان آخرين راه حل درمان آن هم توسط درمانگر شما بايد صورت بگيرد. معمولاً استرس‌ها با بهبود شرايط زندگي كاهش پيدا مي‌كنند. درمانگر شما ممكن است از داروهاي آرامبخش و ضد افسردگي براي كاهش استرس شما استفاده كند. براي اطلاع از نشانه هاي افسردگي كليك كنيد.

آيا تغييرات در زندگي مثل عوض كردن خانه نيز مي‌تواند باعث استرس شود؟

بله. تغيير مكان يكي از عواملي است كه باعث استرس در افراد مي‌شود. اما افراد بعد از مدتي به محيط جديد عادت مي‌‌كنند و استرس آن‌ها از بين مي‌رود.

بهترين روش براي درمان استرس و اضطراب چيست؟

اختلالات اضطرابي انواع مختلفي دارد. روانشناس با انجام ارزيابي كامل در مورد علل و علائم مشكل شما بهترين روش را انتخاب خواهد كرد. امروزه روش درماني بسيار رايجي كه در درمان اضطراب به كار مي رود درمان شناختي رفتاري است. در اين روش تمركز روي شناسايي افكار آسيب رسان شما و مواجه شدن تدريجي با عوامل ايجاد كننده استرس و اضطراب خواهد بود.

آيا درمان هاي دارويي در كنترل استرس تاثير بيشتري دارند؟

درمان هاي دارويي معمولا زماني توصيه مي شوند كه عملكرد زندگي شما تا حد زيادي مختل شده باشد و آمادگي شركت در جلسات روان درماني را نداشته باشيد. در غير اين صورت روش هاي روانشناختي براي كنترل استرس در اولويت قرار دارند و شما را با عوارضي نظير عوارض جانبي داروها نيز مواجه نخواهند كرد. 

- چه زماني دچار شدن به استرس اختلال محسوب مي شود؟

عوامل ايجاد كننده استرس و اضطراب در زندگي همه افراد وجود دارد و همه تا حدي اين مشكل را در زندگي خود تجربه مي كنند. اينكه چه زماني استرس به اختلال منجر مي شود بستگي به شدت آن و اينكه تا چه حد عملكرد شما را در زندگي مختل كرده است دارد. براي ارزيابي اين مسائل بايد به روانشناس مراجعه كنيد.

آيا روش هاي غير دارويي به اندازه درمان هاي دارويي در درمان استرس موثرند؟

درمان هاي روانشناختي مي توانند در بسياري از موارد به شما كمك كنند تا به طور كامل مشكل خود را برطرف كنيد. حتي اگر نياز به درمان دارويي وجود داشته باشد قرار گرفتن روان درماني در كنار آن روند بهبودي را تسريع خواهد كرد.

منبع: درمان استرس شديد

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان استرس شديد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان استرس شديد،
موضوع:
[ ۴ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۵۶:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی