مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اضطراب چيست؟

اضطراب پاسخ طبيعي بدن به محرك هاي استرس زا و تنش زا است. اين حالت در مواجه با ترس يا دلهره اي كه به آينده مربوط مي شود رخ مي دهد. بسياري از اول زماني كه مي خواهند كاري جديد را براي اولين بار انجام دهند دچار دلهره مي شوند. مثل اولين روز مدرسه، مصاحبه شغلي يا سخنراني كه نگراني زيادي را با خود به همراه دارند. اين حالت ها كاملا طبيعي هستند و ميزاني از اضطراب لازم و مفيد است. اما توجه داشته باشيد در صورتي كه اضطراب و استرس شديد بوده و بيشتر از 6 ماه دوام داشته باشد، تبديل به اختلال شده و در زندگي روزمره مشكلات ايجاد مي كند. به همين دليل نياز به مراجعه به روانپزشك و روانشناس و اقدامات درماني دارد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه علائم اضطراب كليك كنيد.

علائمي كه در تست اضطراب كتل مورد بررسي قرار مي گيرند

اضطراب با توجه به خصوصيات فردي و محرك هاي بيروني، علائم گوناگون و متفاوتي دارد. نشانه هاي اضطراب ممكن است از احساس حالت هاي غير طبيعي در شكم تا تپش قلب متغيير باشند. برخي افراد به صورت كلي و بي دليل نگران اند و برخي ديگر بر اثر رويداد خاصي دچار تنش و علائم اضطراب مي شوند. نشانه هاي اضطراب از فردي به فردي ديگر متفاوت است؛ به همين خاطر لازم است بدانيد چه چيزهايي موجب ايجاد تنش و نگراني در شما مي شوند.

براي تشخيص ميزان و شدت اضطرابتان لازم است در مورد انواع علائم اضطرابي كه ممكن است تجربه كنيد آگاهي خود را افزايش دهيد. با استفاده از تست هاي سنجش اضطراب مانند تست اضطراب كتل مي توانيد ميزان و شدت استرس خود را بيابيد و از راهنمايي ها و توضيحات انتهايي اين تست بهره مند شويد. برخي از مهم ترين علائم اضطراب كه در تست اضطراب كتل نيز مورد بررسي قرار مي گيرند شامل موارد زير است:

_ افزايش ضربان قلب و تپش قلب شديد
_ نفس كشيدن سريع و پي در پي
_ احساس بي قراري
_ مشكل در تمركز كردن
_ اختلال در خواب (بي خوابي)
_ عرق كردن دست ها و پاها و يخ زدن دست و پا
_ خشكي دهان
_ حالت تهوع
_ گرفتگي عضلات
_ سرگيجه

اختلال اضطرابي

اين كه از رفتن به مكاني جديد، شروع كار جديد يا امتحان كردن چيزي احساس نگراني داشته باشيد، طبيعي است؛ هر چند كه اين نوع نگراني ها و اضطراب ها ناخوشايند به نظر مي رسند اما انگيزه شما را براي انجام كارهاي سخت تر و بهتر افزايش مي دهند. اين نوع اضطراب ها معمولي و گذرا هستند و تداخلي در زندگي روزمره شما ايجاد نمي كنند. اما آنچه كه به عنوان اختلال اضطرابي از آن ياد مي كنيم، طولاني مدت بوده و مانع از اين مي شود كه به فرد به درستي فعاليت هاي روزانه خود را انجام دهد. در واقع باعث ايجاد اختلال در تمام جنبه هاي زندگي مي شود.

اختلالات اضطرابي شما را از كارهايي كه از آن ها لذت مي بريد منع مي كنند. در موارد شديد اضطراب باعث مي شود نتوانيد به راحتي سوار آسانسور شويد، از خونه بيرون بياييد و يا از خيابان عبور كنيد. در صورتي كه اختلالات اضطرابي مورد درمان قرار نگيرند، علائم آن ها روز به روز شديدتر مي شوند. اين اختلالات مي توانند هر كسي را در هر جنسيت و سني تحت تأثير قرار دهند. طبق تحقيقات انجام شده زنان بيشتر از مردان به اختلالات اضطرابي دچار مي شوند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

انواع اختلالات اضطرابي

در اين بخش از مقاله تست اضطراب كتل به بررسي انواع اختلالات اضطرابي پرداخته ايم. اضطراب انواع گوناگوني دارد و هر كدام بر اساس علائم خاصي كه دارند دسته بندي مي شوند. انواع اختلالات اضطرابي بر اساس آخرين ملاك هاي تشخيصي روانپزشكي شامل موارد زير است كه به اختصار در مورد ان ها توضيح داده ايم.

اختلال پنيك : حملات مكرر هراس كه با علائم استرس، تپش قلب، عرق كردن، ناتواني در نفس كشيدن و… همراه است و در مواقع غير منتظره رخ مي دهد. فرد مدام از اينكه باز هم دچار حمله هراس شود، وحشت زده است.
فوبيا يا اختلال هراس : ترس بيش از حد، غير منطقي و بيمار گونه از يك موقعيت، يك شئ و يا فعاليت خاص. مانند ترس از آب، ترس از حيوانات و…
اختلال اضطراب اجتماعي : ترس از حضور در جمع و هراس از اينكه مورد قضاوت ديگران قرار بگيرد.
اختلال اضطراب جدايي‌ : اين ترس بيشتر در كودكان بروز پيدا مي كند و نگراني بابت دوري از خانه يا دور شدن از عزيزان است.
اختلال اضطراب بيماري : فرد مبتلا اضطراب شديدي از بيمار شدن دارد.

اضطراب و استرس چه تفاوتي با هم دارند؟

استرس و اضطراب اغلب يكسان تعريف مي شوند اما به لحاظ كاربردي با يكديگر تفاوت دارند. علت هاي بروز استرس و اضطراب با يكديگر متفاوت است. استرس بيشتر بر فشارهاي بيروني تمركز دارد به اين صورت كه وقتي افراد دچار استرس مي شوند خود منبع استرس و نگراني شان را مي دانند و پس از پايان موقعيت استرس زا، علائم نيز از بين مي روند. اما در مورد اضطراب به اين صورت نيست؛ علت اضطراب به سختي تشخيص داده مي شود و در بسياري موارد بدون دليل رخ مي دهد. فردي كه مي گويد دلم آشوب است و دليل ان را نمي داند، اضطراب دارد.

استرس ممكن است زمينه ساز اضطراب باشد؛ به همين دليل استفاده از روش هاي مديريت استرس، در بلند مدت به كاهش نگراني ها كمك مي كند. استرس و اضطراب بخش جدا نشدني از زندگي انسان هستند اما در صورتي كه مدت هاي طولاني ادامه يابند، سلامت جسم و روان را به خطر مي اندازند. جهت تشخيص اينكه استرس داريد يا اضطراب و همچنين براي يادگيري روش هاي مقابله با ان ها مي توانيد از تست ها مانند تست اضطراب كتل استفاده كنيد. براي كسب اطلاع در زمينه درمان استرس شديد كليك كنيد.

تشخيص اضطراب

در صورتي كه نشانه هاي اضطراب را به صورت مداوم در خود مشاهده كرديد لازم است پيش از هر چيز تحت معاينات دقيق پزشكي قرار بگيريد. گاه اضطراب از يك بيماري جسماني نشأت مي گيرد و با درمان آن بيماري اضطراب نيز از بين مي رود. پزشك با توجه به اظهارات بيمار از شدت، طول مدت نشانه ها، زمان شروع آن ها، عواملي كه باعث بروز علائم اضطراب مي شوند و در نهايت رفتارها و حالت هاي او، دست به تشخيص مي زند. در صورتي كه اضطراب بيمار منشأ جسماني نداشته باشد، او را به روانپزشك و يا روانشناس ارجاع مي دهد. روانشناس با استفاده از مصاحبه باليني به همراه تست هاي مرتبط مانند تست اضطراب كتل تشخيص قطعي در مورد نوع و شدت اضطراب را به شما مي دهد و يك برنامه درماني در اختيارتان قرار مي دهد.

تست اضطراب چيست؟

پيش از آن كه به سراغ تست اضطراب كتل برويم، لازم است با مفهموم و كاربرد تست اضطراب آشنا شويم. تست اضطراب ابزاري است كه با استفاده از آن مي توان ميزان و نوع اضطراب را سنجيد. تست هاي زيادي براي ارزيابي و سنجش استرس و اضطراب توسط محققان و روانشناسان معروف طراحي شده است كه از جمله آن ها مي توان تست اضطراب كتل، تست اضطراب بك و تست اضطراب هميلتون را نام برد. تمام اين تست ها و آزمون ها به روانشناسان كمك مي كنند تا بتوانند راحت تر سطح و ميزان اضطراب مراجعه كنندگان خود را مورد ارزيابي قرار دهند و راه كارهاي درماني متناسب با آن ها را در اختيارشان قرار دهند.

معرفي تست اضطراب كتل

مقياس اضطراب كتل پژوهش هاي گسترده اي را شامل مي شود و از مؤثرترين ابزاري به حساب مي آيد كه به صورت پرسشنامه اي كوتاه طراحي شده. اين پرسشنامه مكمل خوبي براي تشخيص باليني است و نتيجه اي عيني با هدف هاي پژوهشي در اختيار روانشناس قرار مي دهد. اين پرسشنامه نيازي به مراقبت و نظارت ندارد و مي توان آن را زماني كه مراجعه كننده در اتاق انتظار است، در اختيارش قرار داد.

اين پرسشنامه را هر دو جنس و همه سنين بالاي 14 سال مي توانند انجام دهند. تست اضطراب كتل توسط ريموند برنارد طراحي شده كه 40 سؤال دارد و هر كس بايد از بين سه گزينه پيش رو يكي را كه وضعيتش را توصيف مي كند انتخاب كند. بيست سؤال از اين تست اضطراب پنهان و بيست سؤال بعدي اضطراب آشكار را مي سنجد. همچنين تست كتل يك نمره كلي دارد و وضعيت فرد را در پنج حالت ناپايداري هيجاني، بي اعتمادي توام با اضطراب، اطمينان به خود، مهار اراده و پايداري خلق و خو، تنش عصبي مي سنجد.

اجراي تست اضطراب كتل

درمانگر برگه تست را مقابل فرد مراجعه كننده قرار مي دهد و از او مي خواهد تا به 40 سؤال پاسخ بدهد. اين سؤالات بيانگر مشكلاتي هستند كه افراد گاه و بي گاه در زندگي با آن ها مواجه مي شوند. بهتر است به آزمودني نگويند كه اين يك تست اضطراب است بلكه فرد مراجعه كننده بايد برگه پرسشنامه را به عنوان يك آزمون خود تحليلگري ببينند. لازم است با صداقت به سؤالات پاسخ دهيد و درمانگر شما را از محرمانه بودن نتايج مطمئن سازد. پاسخ ها بر روي برگه پرسشنامه علامت زده مي شوند و مهلت پاسخ به آن ها حدودا 5 دقيقه است. اولين جوابي را كه پس از مشاهده هر سوال به نظرتان مي آيد درست ترين جواب است.

سه گزينه براي هر سؤال وجود دارد كه لازم است دور يكي از آن ها را خط بكشيد. گزينه وسط شامل “گاهي، بين اين دو” مي شود. اين دو گزينه براي مواقعي است كه شما بين دو گزينه ديگر شك داريد و به هيچ وجه نمي توانيد دست به انتخاب بزنيد. اما پيشنهاد مي كنيم تا حد امكان از اين گزينه استفاده نكنيد تا پاسخ هاي شما قطعي باشند. هيچ سؤالي را بدون پاسخ نگذاريد. همچنين اولين پاسخي كه در لحظه به نظرتان مي آيد را علامت بزنيد نه بر حسب آنچه كه در گذشته و يا معمولا فكر مي كنيد. ممكن است قبلا هم به سؤالات مشابهي پاسخ داده باشيد، آن ها را فراموش كنيد و توجه داشته باشيد كه پاسخ هاي شما دقيقا بايد بيان گر احساس كنوني شما در لحظه باشند.

پرسشنامه تست اضطراب كتل

1 _ علاقه من به مردم يا سرگرمي ها خيلي زود عوض مي شود .
درست
بين اين دو
نادرست

2 _ حتي اگر اشخاص نظر خوبي به من نداشته باشند ، آرامش كامل خود را از دست نمي دهم .
درست
بين اين دو
نادرست

3 _ قبل از اظهار نظر تأمل مي كنم تا مطمئن شوم آنچه مي گويم درست است.
درست
بين اين دو
نادرست

4 _ تمايل دارم حسادت كنم.
گاهي
به ندرت
هرگز

5 _ اگر قرار باشد زندگيم را دوباره از سر بگيرم :
الف : آن را به گونه اي متفاوت سازمان مي دادم
ب : دلم مي خواست همين زندگي را داشته باشم 
الف.
ب.
بين اين دو

6 _ در همه مسايل با والدينم مشورت مي كنم.
بله
بين اين دو
خير

7 _ اگر پاسخ نه بشنوم ناراحت مي شوم ، حتي اگر بدانم آنچه مي خواهم غير ممكن است.
درست
بين اين دو
نادرست

8 _ در صداقت افرادي كه با من رفتاري دوستانه تر از حد انتظار دارند ، ترديد مي كنم.
درست
بين اين دو
نادرست

9 _ والدينم ( يا كساني كه مرا بزرگ كرده اند ) هر وقت دستور مي دادند و مي خواستند كه من از آن ها اطاعت كنم :
الف : هميشه منطقي بودند
ب : اغلب غير منطقي بودند
الف.
ب.
بين اين دو

10 _ به نظر مي رسد كه نياز من به دوستان ، بيشتر از نياز آن ها به من است
به ندرت
گاهي
اغلب

11 _ مطمئن هستم كه مي توانم در مقابل يك مشكل ناگهاني مقاومت كنم.
به ندرت
گاهي
اغلب

12 _ وقتي بچه بودم از تاريكي مي ترسيدم .
اغلب
گاهي
هرگز

13 _ گاهي ديگران مي گويند كه من هيجان خود را به آساني در اعمال و گفتار نشان مي دهم.
بله
خير
بين اين دو

تست اضطراب كتل

14 _ اگر مردم از محبت و مهرباني من سوء استفاده كنند :
الف : ناراحت مي شوم و كينه به دل مي گيرم
ب : به زودي فراموش مي كنم و مي بخشم
الف.
ب.
بين اين دو

15 _ انتقاد هاي مردم ، بيشتر از آن چه به من كمك كنند ، ناراحتم مي كنند.
اغلب
گاهي
هرگز

16 _ برايم اتفاق مي افتد كه خيلي زود عليه مردم عصباني مي شوم.
درست
بين اين دو
نادرست

17 _ درست مثل زماني كه چيزي را بخواهم و ندانم كه چه مي خواهم ، احساس نگراني مي كنم.
به ندرت
گاهي
اغلب

18 _ گاهي از خود مي پرسم كه آيا مردم واقعاً به آنچه مي گويم علاقه مندند ؟
درست
بين اين دو
نادرست

19 _ هرگز دچار احساس هاي نامعلوم مثل درد هاي مبهم ، اختلالات هاضمه ، شنيدن صداي قلب و غيره نشده ام.
درست
بين اين دو
نادرست

20 _ در موقع بحث با برخي مردم ، آن قدر ناراحت مي شوم كه به زحمت حرف مي زنم.
گاهي
به ندرت
هرگز

21 _ وقتي كاري انجام مي دهم ، بيشتر از ديگران انرژي صرف مي كنم ، چون با اضطراب كار مي كنم.
درست
بين اين دو
نادرست

22 _ شيوه اي به كار مي برم كه حواس پرتي نداشته باشم و جزئيات را فراموش نكنم.
درست
بين اين دو
نادرست

تست اضطراب كتل

23 _ موانع و دشواري ها هرچه باشد ، هميشه پشتكار نشان مي دهم و اولين هدف هاي خود را دنبال مي كنم.
بله
بين اين دو
خير

24 _ در موقعيت هاي دشوار برانگيخته مي شوم و راه خود را گم مي كنم.
بله
بين اين دو
خير

تست اضطراب كتل

25 _ گاهي خواب هاي آشفته مي بينم.
بله
بين اين دو
خير

26 _ وقتي خود را در مقابل يك مشكل مي بينم ، هميشه احساس مي كنم كه به قدر كافي انرژي دارم.
بله
بين اين دو
خير

27 – گاهي احساس مي كنم كه به اجبار و بدون دليل و قانع كننده اي بايد چيزهايي بشمارم.
درست
بين اين دو
نادرست

28 – اكثر مردم ذهن عجيب و غريبي دارند ، هر چند كه دوست ندارند آن را قبول كنند .
درست
بين اين دو
نادرست

29 – وقتي در ميان جمع مرتكب يك رفتار ناشيانه مي شوم ، مي توانم آن را به زودي فراموش كنم.
بله
بين اين دو
خير

30 – احساس مي كنم كه بد اخلاق هستم و نمي خواهم كسي را ببينم :
الف : به مناسبت هايي
ب : اغلب
الف.
ب.
بين اين دو

تست اضطراب كتل

31 – وقتي كارها خوب پيش نمي رود ، گريه ام مي گيرد.
هرگز
به ندرت
گاهي

32 – حتي در ميان جمع ، گاهي احساس تنهايي و بي ارزشي مي كنم .
بله
بين اين دو
خير

33 – نصف شب بيدار مي شوم و به علت اشتغالات ذهني ، به دشواري مي توانم دوباره بخوابم.
اغلب
گاهي
هرگز

34 – دشواري ها هر چه باشد ، معمولاً ظاهر امر را حفظ مي كنم.
بله
بين اين دو
خير

35 – گاهي بدون علت احساس گناه يا احساس پشيماني مي كنم .
بله
بين اين دو
خير

36 – اعصاب من به قدري خراب است كه برخي صداها ، مثل صداي غرچ و غروچ كردن در ، برايم غير قابل تحمل مي شود و ناراحتم مي كند.
اغلب
گاهي
هرگز

37 – اگر به علتي ناراحت شوم ، معمولاً خيلي زود آرامش خود را باز مي يابم .
درست
بين اين دو
نادرست

38 – وقتي به ياد يك كار دشوار مي افتم كه بايد انجام دهم ، معمولاً لرزه بر اندامم مي افتد يا عرق مي كنم.
بله
بين اين دو
خير

39 – وقتي مي خواهم بخوابم ، معمولاً خيلي زود به خواب مي روم ، در عرض چند دقيقه.
بله
بين اين دو
خير

40 – وقتي به چيزهايي فكر مي كنم كه قبلاً و به مدت خيلي كم به آنها علاقمند بودم ، گاهي حالت اضطراب يا برانگيختگي بيش از حد به من دست مي دهد .
بله
بين اين دو
خير

درمان اضطراب

روش هاي درماني زيادي براي اضطراب وجود دارد كه از هر يك از آن ها به صورت تكي و يا تركيب با روش هاي ديگر استفاده مي شود.

دارو درماني: داروها جهت كنترل علائم اضطراب و تسكين دادن بيمار استفاده مي شود. به اين منظور داروهايي همچون داروهاي ضد افسردگي، داروهاي ضد تشنج خاص، دوز پاييني از داروهاي ضد روان پريشي توسط روانپزشك تجويز مي شوند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

روان درماني: در اين روش روانشناس و يا روانكاو پس از پي بردن به ريشه اضطراب، راه هاي كسب آرامش را به مراجعه كننده آموزش مي دهد.

درمان رفتاري شناختي: در اين روش افكار و باورهاي دروني كه موجب بروز اضطراب مي شوند، شناسايي شده و به فرد آموزش داده مي شود تا آن ها را اصلاح كند يا تغيير دهد. روش هاي روان درماني و رفتار درماني شناختي در جلسات مشاوره و توسط روانشناس يا روانكاو انجام مي شوند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.

سخن آخر

تست ها به تنهايي ابزار كاملي براي سنجش و تشخيص اضطراب نيستند به همين خاطر لازم است براي تشخيص قطعي و درست حتما به مراكز مشاوره مراجعه كنيد. اختلالات اضطرابي قابل پيشگيري نيستند اما راه كارهاي درماني و كنترلي زيادي براي آن ها وجود دارد. از طرفي در صورتي كه اضطراب به موقع تشخيص داده نشود و مورد درمان قرار نگيرد، مشكلات بسياري را براي فرد ايجاد مي كند و درمان آن در آينده بسيار سخت مي شود. توصيه مي كنيم قبل از اينكه خيلي دير بشود از مشاوره كنترل استرس بهره مند شويد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: تست اضطراب كتل

براي دريافت مشاوره در زمينه تست اضطراب كتل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تست اضطراب كتل،
موضوع:
[ ۸ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۰۰:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی