مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | بيماران دوقطبي

اختلال دوقطبي كه در گذشته بيماري افسرگي-شيدايي نيز ناميده مي شد يكي از انواع اختلالات خلقي است كه باعث مي شود فرد در برخي دوره ها احساس افسردگي و در برخي مواقع ديگر احساس سرخوشي و شادماني بيش از حد را تجربه كند. به همين خاطر است كه اين اختلال را دو قطبي مي نامند زيرا خلق افراد درگير با اين بيماري ميان دو قطب متضاد يا دو سر يك طيف در حال تغيير و تحول است.

اما يكي از نكته هايي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه افراد مبتلا به اختلال دوقطبي دائما تغيير خلق نمي دهند هر دوره افسردگي مي تواند براي مدتي در حدود دو ماه يا حتي طولاني تر ادامه پيدا كند و پس از آن نيز فرد الزاما درگير دوره هاي مانيا نمي شود بلكه ممكن است براي مدتي شرايط خلقي نرمال را تجربه كند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه اختلال دو قطبي كليك كنيد.

نشانه هاي اختلال دوقطبي

همانطور كه گفته شد دو قطبي بيماري است كه فرد دوره هايي از افسردگي و همين طور دوره هايي از سرخوشي يا مانيا را تجربه مي كند و ممكن است ميان اين دوره ها زمان هايي نيز فرد داراي خلق طبيعي باشد. همانطور كه مي دانيد افسردگي با نشانه هايي نظير احساس غم، لذت نبردن از اتفاقات مختلف زندگي، تغيير در الگوي خواب و خوراك و از دست دادن اعتماد به نفس همراه است اما نشانه هاي دوره مانيا عبارتند از:

-احساس سرخوشي و نشاط بيش از حد كه با خلق طبيعي فرد تفاوت دارد.
-تحريك پذيري و پرخاشگري
-اعتماد به نفس بيش از حد كه باعث مي شود فرد احساس كند مي تواند از پس هركاري بربيايد
-كاهش نياز به خواب و عدم احساس خستگي
-دست زدن به رفتارهايي كه باعث مي شود فرد با پيامدهاي منفي بسياري مواجه مي شود.
-درگيري با دوره هاي افسردگي يا مانيا باعث بروز مشكلات جدي در جريان زندگي فرد مي شود
-نشانه ها تحت تاثير يك بيماري خاص يا استفاده از داروها و مواد مخدر ايجاد نشده باشد.

انواع اختلال دوقطبي

به طور كلي اختلال دو قطبي با توجه به شدت دوره هاي مانيا به دو دسته تقسيم مي شود كه عبارتند از:

1. درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | اختلال دو قطبي نوع يك

حالت اصلي و شناخته شده اختلال دو قطبي كه در واقع نوسان ميان دوره هاي افسردگي و همين طور مانياي تمام عيار است. در اين شرايط بيمار دوره هايي از افسردگي اساسي و دوره هايي از مانيا را تجربه مي كند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه دو قطبي نوع يك كليك كنيد.

2. اختلال دوقطبي نوع دو

در اين حالت بيمار دوره هاي افسردگي اساسي را تجربه مي كند اما شدت و مدت دوره هاي مانيا ضعيف تر است كه به آن هيپومانيا گفته مي شود. افراد مبتلا به هيپومانيا اگرجه تمام نشانه هاي مانيا را تجربه مي كنند اما شدت اين علائم به ميزاني نيست كه در جريان زندگي فرد مشكل جدي ايجاد كند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه دو قطبي نوع دو كليك كنيد.

درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | تشخيص و درمان اختلال دوقطبي

در اولين قدم به اين موضوع توجه داشته باشيد كه اختلال دوقطبي صرفا مي بايست توسط متخصصين سلامت روان تشخيص داده شود به همين خاطر اگر نشانه هاي اين اختلال را در خود يا هريك از اطرافيان احساس مي كنيد بهتر است در اين زمينه از يك متخصص روانشناسي كمك بگيريد. هنگامي كه متخصص تشخيص اختلال دوقطبي را در فردي تاييد مي كند مي بايست اقدامات درماني هرچه سريع تر شروع شوند.

توجه داشته باشيد كه دوقطبي و به خصوص دوره هاي شيدايي شرايطي نيست كه فرد بتواند به خودي خود آن را درمان كند و مي بايست درمان زيرنظر متخصصين و با استفاده از داروهاي تثبيت خلق انجام بگيرد. به طور معمول از دو روش درماني براي اين بيماري استفاده مي شود كه عبارتند از:

1. دارودرماني

استفاده از داروهاي تثبيت كننده خلق و به خصوص ليتيوم باعث مي شود تا فرد بتواند تغييرات خلقي خود را مديريت كرده و تا حد زيادي از شروع دوره جديد مانيا جلوگيري مي كند. ليتيوم دارويي است كه استفاده بيش از حد آن مي تواند عوارض بسياري را به همراه داشته باشد و به همين خاطر ميزان استفاده از اين دارو و همين طور سطح ليتيوم خون بيمار مي بايست مرتبا توسط متخصص بررسي شود. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه درمان اختلال دو قطبي با دارو كليك كنيد.

2. روان درماني

استفاده از جلسات رواندرماني به فرد كمك مي كند تسلط بيشتري روي رفتار خود پيدا كند و با شناسايي نشانه هاي شروع دوره مانيا به خود كمك كند تا از شدت گرفتن بيماري جلوگيري شود. در اين جلسات بيمار و همين طور خانواده وي اطلاعاتي راجع به اختلال دوقطبي دريافت مي كنند و اين قدرت سازگاري با شرايط جديد و مديريت آن را افزايش مي دهد. استفاده از روش هايي نظير ريلكسيشن، بيوفيدبك و به خصوص هيپنوتيزم نيز مي توانند در اين شرايط بسيار تاثير گذار باشند كه در ادامه راجع به آنها صحبت خواهيم كرد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

هيپنوتيزم چيست و چه كاربردي دارد

هيپنوتيزم يا خواب مصنوعي يكي از قديمي ترين و در عين حال رمزآلودترين درمان هاي روانشناختي است كه از سال ها قبل براي درمان بيماران مورد استفاده قرار مي گرفته است. در اين روش فرد در حالتي از هشياري قرار مي گيرد كه توانايي انجام فعاليت هاي داوطلبانه يا ارادي را ندارد اما نسبت به صحبت هايي كه مي شنود آگاه است و مي تواند از آن ها تبعيت كند. اگرچه بسياري از افراد تصور مي كنند كه هيپنوتيزم شبيه به خواب است و فرد هشياري خود را از دست مي دهد اما شايد براي تان جالب باشد كه بدانيد هيپنوتيزم در واقع سطح بالايي از فعاليت مغزي است كه توسط تمركز كامل روي يك موضوع ايجاد مي شود.

به همين خاطر اگرچه افراد بسياري را مي توان با استفاده از اين روش درمان كرد اما اگر شما تلقين پذيري ضعيفي داشته باشيد احتمالا تحت تاثير هيپنوتيزم قرار نخواهيد گرفت و اين به معناي آن است كه اين روش براي همه افراد موثر نخواهد بود. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه انجام هيپنوتيزم كليك كنيد.

انواع هيپنوتيزم

هيپنوتيزم انواع مختلفي دارد كه به شرح زير مي باشند:

1. هيپنوتيزم هدايت شده

در اين روش توجه متمركز فرد با استفاده از ابزاري مثل صداي موسيقي يا برخي تصاوير خاص ايجاد مي شود. به عبارتي براي ورود فرد به خواب هيپنوز از وسايل كمك گرفته مي شود.

2. درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | هيپنوتيزم درماني

اين روش زير نظر متخصصين و براي درمان برخي بيماري ها به ويژه اختلالات مرتبط با درد يا اضطراب ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

3. هيپنوتيزم كردن خود

اين شرايط هنگامي رخ مي دهد كه فرد به تنهايي و از طريق تجربه شرايطي مانند حالت خلسه خود را وارد مرحله هيپنوز مي كند.

چه بيماري هايي را مي توان با هيپنوتيزم درمان كرد؟

اكنون بايد به اين سوال پاسخ دهيم كه چه بيماري هايي را مي توان با استفاده از هيپنوتيزم درمان كرد؟ آيا استفاده از اين روش براي تمامي بيماري ها موثر خواهد بود؟ بيش ترين بيماري هايي كه به درمان از طريق هيپنوتيزم جواب مي دهند عبارتند از:

1. بيماري هاي روان تني

اختلالات روان تني از آن دسته بيماري هايي هستند كه به دليل اضطراب ايجاد مي شوند و يا اضطراب باعث شدت يافتن بيماري مي شود. با استفاده از هيپنوتيزم مي توان شدت اضطراب فرد را كاهش داد و از اين طريق روي درمان بيماري هاي روان تني اثر گذاشت. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه بيماري هاي روان تني كليك كنيد.

2. اختلالات جسماني سازي شده

اختلالات جسماني سازي شده برخلاف بيماري هاي روان تني شرايطي هستند كه فرد علي رغم سالم بودن تمامي بخش هاي بدن دچار مشكل مي شود. براي مثال ناتواني در راه رفتن، صحبت كردن يا ديدن از جمله شايع ترين انواع اين بيماري هستند. با توجه به اينكه اين شرايط به دليل يك تعارض يا ناراحتي رواني توسط ذهن ناهشيار فرد ايجاد مي شود، مي توان از طريق هيپنوتيزم متوجه اين مشكلات شد و يا براي درمان اين شرايط به فرد كمك كرد.

3. درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | از بين بردن درد

كاهش درد يا بي حس كردن بخش هايي از بدن با استفاده از هيپنوتيزم روشي است كه اخيرا بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين روش از طريق تلقين به فرد القا مي شود كه درد را در بخشي از بدن خود احساس نكند. توجه داشته باشيد كه استفاده از اين روش به معناي درمان درد نيست بلكه صرفا احساس درد از تجربه هشيار فرد خارج مي شود.

4. پاك كردن خاطرات بد

با توجه به اينكه فرد در حالت هيپنوتيزم نسبت به دستوراتي كه مي شنود بسيار پذيرا خواهد بود برخي افراد از اين روش استفاده مي كنند تا برخي شرايط را در فرد ايجاد كرده يا از بين ببرند. براي مثال در خواب هيپنوز مي توان به فرد دستور داد كه پس از بيداري خاطره مشخصي را به ياد نياورد و در نتيجه فرد پس از بيداري از اين خاطره و احساسات منفي كه براي وي ايجاد مي كرده رها خواهد شد.

5. از بين بردن مقاومت

يكي از قديمي ترين استفاده ها از هيپنوتيزم براي از بين بردن مقاومت هاي رواني صورت مي گرفته است. همه ما به دليل برخي ملاحظات اخلاقي يا اجتماعي از اينكه حرفي را در جايگاه خاصي بزنيم و يا بعضي چيزهايي كه دل مان مي خواهد را انجام دهيم اجتناب مي كنيم. اين كار گاهي اوقات باعث بروز مشكلات و گره هاي جدي در روان فرد مي شود. استفاده از هيپنوتيزم كمك مي كند حالت هشياري نسبت به شرايط جامعه و مقاومت فرد شكسته شود.

به همين خاطر او ممكن است راجع به موضوعاتي صحبت كند كه در بيداري به دليل اضطراب شديد قادر نيست آن ها را به زبان بياورد يا حتي ممكن است به ميزاني سركوب شده باشند كه فرد حتي آن ها را به خاطر نياورد. هنگامي كه فرد تحت تاثير هيپنوتيزم اين موضوعات را بيان مي كند احساس آرامش كرده و بسياري از مشكلات وي حل مي شوند.

درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم

هيپنوتيزم در درمان اختلال دوقطبي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد و براساس تحقيقات نتايج رضايت بخشي نيز داشته است. از جمله دلايلي كه باعث مي شود از هيپنوتيزم براي درمان اين بيماري استفاده شود مي توان به اين موارد اشاره كرد:

1. عوارض منفي داروها

تمامي داروهاي اعصاب و روان در كنار فوايدي كه دارند باعث بروز مشكلات و عوارضي نيز براي فرد مي شوند و به همين خاطر در شرايطي مانند اختلال دو قطبي كه فرد مي بايست براي تمام عمر از دارو استفاده كند پيدا كردن روش هايي كه مي توانند استفاده از دارو را محدود كنند بسيار اميدوار كننده خواهند بود. علاوه بر اين گاهي اوقات نيز ديده شده كه برخي از بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي پس از چند سال استفاده از داروهاي اعصاب نسبت به آن ها مقاوم مي شوند. به همين خاطر است كه استفاده از هيپنوتيزم يا ساير روش هاي روان درماني در اين شرايط اهميت ويژه اي دارد.

2. درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | بهبود شرايط جسماني

بعضي تحقيقات نشان دهنده اين است كه بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي دچار برخي مشكلات فيزيولوژيك مانند نابرابري در ترشح مواد شيميايي مغز در بين دو نيم كره هستند. هم چنين تحقيقات ديگري نشان مي دهد استفاده از روش هايي مانند هيپنوتيزم، بيوفيدبك و همين طور ريلكسيشن مي توانند شرايط فيزيولوژيك را بهبود ببخشند و بسياري از مشكلات جسماني با استفاده از اين روش برطرف مي شوند.

3. افزايش كنترل فرد

تغييرات خلقي يكي از علائمي است كه راجع به شروع دوره هاي مانيا هشدار مي دهد. اما يكي از مشكلات اصلي بيماران مبتلا به اختلال دو قطبي اين است كه متوجه تغيير شرايط خود نيستند. اين درحاليست كه اگر آن ها متوجه اين نشانه ها باشند مي توانند از تشديد بيماري خود جلوگيري كنند. استفاده از هيپنوتيزم باعث مي شود تا كنترل فرد روي شرايط جسماني و همين طور نشانه هاي رفتاري خود افزايش پيدا كند و اين به معناي آن است كه فرد مي تواند شرايط خود را در حالت متعادل نگه دارد.

مزاياي درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم

همانطور كه گفتيم مشكل اصلي اختلال دو قطبي اين است كه بيماران از حالت خلقي افسرده به مانيا تغيير مي كنند و اين بي ثباتي در شرايط روحي مشكلات بسياري را براي خود فرد و همين طور خانواده و اطرافيان وي ايجاد مي كند. علاوه بر اين هر دو حالت افسردگي و مانيا مي توانند مشكلات بسياري را در توانايي فعاليت كاري و تحصيلي فرد ايجاد كنند. به همين خاطر يكي از مهم ترين دغدغه هاي درماني براي بيماران مبتلا به اختلال دو قطبي اين است كه بتوانند شرايط خلقي متعادل تري را براي خود ايجاد كنند. هيپنوتيزم با توجه به اينكه مي تواند اين كنترل و آرامش را در شرايط خلقي فرد ايجاد كند اخيرا براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم | هيپنوتيزم و دارو درماني

يكي از سوالاتي كه راجع به استفاده از هيپنوتيزم براي درمان اختلال دوقطبي مطرح مي شود اين است كه آيا اين روش مي تواند جايگزين استفاده از دارو باشد و يا باعث درمان كامل بيماري باشد؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت استفاده از هيپنوتيزم و هر درمان ديگري صرفا مي تواند نشانه هاي اختلال را تحت كنترل قرار دهد اما متاسفانه تا كنون روشي براي درمان كامل اين بيماري پيدا نشده است. هم چنين در رابطه با اين موضوع كه آيا از اين روش مي توان به جاي داروها استفاده كرد بهتر است راجع به اين موضوع از يك متخصص كمك بگيريد. استفاده و همين طور قطع استفاده از داروها موضوعي است كه مي بايست حتما زيرنظر متخصص براي آن تصميم بگيريد. در اين زمينه متخصصان مركز حامي هنر زندگي مي توانند به صورت حضوري و يا تلفني ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

1.آيا امكان درمان كامل اختلال دوقطبي با استفاده از هيپنوتيزم وجود دارد؟
خير؛ هيپنوتيزم صرفا مي تواند تسلط فرد روي نشانه ها را افزايش دهد و از بروز تغييرات خلقي ناگهاني و شديد جلوگيري كند اما قدرت درمان كامل بيماري را ندارد.
2.آيا استفاده از هيپنوتيزم براي درمان اختلال دو قطبي عوارض خاصي دارد؟
تا كنون پيامد منفي قابل توجهي براي اين روش درماني ذكر نشده است.

منبع: درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان اختلال دوقطبي با هيپنوتيزم مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۵۴:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی