مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قرص ضد بارداري يا قرص اورژانسي چيست؟

همان طور كه مي دانيد قرص اورژانسي يكي از ابزارهاي جلوگيري از بارداري است كه مي تواند در كنار درگير روش هاي ضد بارداري مورد استفاده قرار گيرد. بهتر است در ماه هاي مختلف از روش هاي متفاوت جلوگيري از بارداري استفاده كنيد. اين قرص ها دو هورمون را شامل مي شوند كه مانع از فرآيند تخمك گذاري مي شوند و كار اسپرم را براي لقاح غير ممكن مي سازند. لازم به ذكر است كه قرص هاي اورژانسي از ابتلا به بيماري جنسي جلوگيري نمي كنند و تنها كار آن ها پيشگيري از باردار شدن است. به طور كلي دو نوع قرص اورژانسي موجود است؛ يكي آن دسته كه حاوي پروژسترون و دسته ديگر آن هايي كه پروژسترون و استروژن را با هم دارند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه قرص اورژانسي كليك كنيد.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم | انواع قرص هاي ضد بارداري اورژانسي

در اين بخش از مقاله چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم ، سعي داريم تا انواع قرص هاي ضد بارداري را معرفي كنيم. برخي از اين قرص ها تنها با نسخه پزشك قابل تهيه هستند و برخي ديگر آزادانه در داروخانه ها به فروش مي رسند.
_قرص لوونورژسترل : اين قرص كه در دوز يك و نيم ميلي گرم در دسترس است، بايد يك عدد و در اولين فرصت، حداكثر تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسي محافظت نشده مصرف شود. دور هفتاد و پنج صدم آن نيز موجود است كه بايد دو عدد يك جا و 12 ساعت بعد يك عدد ديگر استفاده شود.
_قرص اچ دي: لازم است دو عدد در اولين فرصت مصرف شود. پس از 12 ساعت دو عدد ديگر مصرف كنيد.
_قرص ال دي: چهار عدد در اولين فرصت و بعد از 12 ساعت چهار عدد ديگر تجويز مي‌شود.
_قرص تري فازيك: اين قرص نيز بايد مانند ال دي مصرف شود.
_قرص الا: اين قرص را مي‌توانيد تا 120 ساعت بعد از رابطه جنسي محافظت نشده مصرف كنيد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه قرص هاي ضد بارداري كليك كنيد.

چه زماني بايد از قرص اورژانسي ضد بارداري استفاده كرد؟

قرص اورژانسي ضد بارداري كه با نام قرص صبح روز بعد نيز شناخته مي شود، يكي از انواع قرص هاي مورد استفاده جهت جلوگيري از بارداري است كه تنها در مواقع اضطراري بايد مورد استفاده قرار بگيرد. براي مثال زماني كه به صورت ناگهاني رابطه جنسي محافظت نشده داشتيد و يا مطمئن نيستيد روش به كار برده شده جوابگو باشد. مثل زمان هايي كه كاندوم مورد استفاده پاره مي شود. اين قرص ها بايد در دفعات حداقلي و در طول دوران باروري زنان مورد استفاده قرار گيرد تا اثر كند.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم | نحوه استفاده از قرص ضد بارداري

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم ؟ پيش از آن كه به پاسخ اين سوال بپردازيم لازم است از نحوه مصرف اين قرص ها آگاهي كامل داشته باشيد چرا كه در برخي موارد مصرف نادرست خود باعث عقب افتادن و مامنظم شدن پريود مي شود. يك بسته 21 تايي قرص ضد بارداري بايد به اين صورت مصرف شود؛ هر روز در يك ساعت مشخص قرص را مصرف كنيد و اين روند را بيست و يك روز ادامه دهيد.

زماني كه بسته 21 عددي به پايان رسيد، مصرف خود را قطع كنيد و پس از آن دوره خونريزي يا همان عادت ماهانه شروع مي شود. پس از اتمام 7 روز دوره پريودي، حتي در صورتي كه خونريزي شما ادامه داشت مصرف قرص ها را دوباره شروع كنيد و اين روند را هر ماه تكرار كنيد. هم چنين براي كسب اطلاع بيش تر توصيه مي شود مقاله از كجا بفهميم قرص اورژانسي اثر كرده را نيز مطالعه فرماييد.

قرص هاي اورژانسي ضد بارداري چگونه عمل مي كنند؟

همانطور كه گفتيم انواع مختلفي از قرص هاي اورژانسي در بازار موجود است اما كاركرد همه آن ها در بدن تقريبا يكسان است. بيشتر آن ها يك قرص يك و نيم ميلي گرمي از دارو را شامل مي شوند كه لوونورژسترول يا همان ورژن مصنوعي از هورمون پروژسترون نام دارد. اين هورمون از تخمك گذاري تخمدان ها و لقاح اسپرم جلوگيري مي كند و فضاي رحم را به گونه اي تغيير مي دهد كه حتي در صورت بارور شدن يك تخمك، امكان لانه گزيني و كاشت در رحم از بين مي رود.

به همين خاطر در صورتي كه فرد به دوره تخمك گذاري نزديك باشد و يا به تازگي آن را پشت سر گذاشته باشد، شانس تأثير گذاري قرص كاهش پيدا مي كند. در قرص هاي اورژانسي از دوز بالاتري از پروژسترون استفاده مي شود. توجه داشته باشيد كه استفاده از قرص ها نبايد جايگزين روش هاي كنترل بارداري شوند و لازم است در ماه هاي بعدي حتما از روش هاي ديگر استفاده كنيد. همچنين بر خلاف تصور برخي، اين قرص ها به بارداري خاتمه نمي دهند و تنها پيش از بارداري مؤثرند.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم | عوارض قرص اورژانسي

پيش از مصرف قرص حتما دستور العمل هاي آن را مطالعه كنيد تا متوجه شويد بعد از استفاده ممكن است دچار چه حالت هايي شويد. بيشتر زنان بعد از مصرف قرص اورژانسي مشكل خاصي ندارند و عوارض جانبي را تجربه نمي كنند با اين حال برخي از آن ها ممكن است دچار حالت هاي غير طبيعي شوند. قرص هاي اورژانسي حاوي هورمون هاي مشابه با قرص هاي ضد بارداري طبيعي هستند اما دوز آن ها بيشتر است. به همين خاطر حتي اگر رابطه جنسي محافظت نشده داشته باشيد، اين قرص ها از باردار شدنتان جلوگيري مي كنند. با توجه به اين كه اين قرص ها دوز بالاتري از هورمون ها را برخوردار هستند، عوارض آن ها نيز بيشتر است.

تجربه درد شكم بعد از مصرف قرص براي برخي از زنان رخ مي دهد و در موارد ديگر احساس تهوع، سر درد و سر گيجه صبح روز بعد ممكن است اتفاق بيوفتد يا فرد حالت خستگي داشته باشد. همچنين لكه بيني يا خونريزي نيز بعد از مصرف قرص غيرمعمول نيست. در صورتي كه استفراغ داشتيد حتما با پزشك و يا داروساز تماس بگيريد. در صورتي كه بعد از سه تا پنج روز بعد از مصرف قرص، دردهاي شديد پيش رونده اي در ناحيه شكم خود احساس كرديد، بلافاصله به پزشك مراجعه كنيد چرا كه احتمال حاملگي خارج از شكم وجود دارد و خطرناك است. در ادامه برخي ديگر از عوارض شايع را نام برده ايم كه احتمالا بعد از دو يا سه روز بعد از مصرف قرص خود به خود برطرف مي شوند.

عوارض شايع و رايج

_ حالت تهوع يا استفراغ
_ ناراحتي شكمي
_ حساس شدن پستان
_ سردرد، سرگيجه
_ درد لگن
_ احساس خستگي
_ نوسانات خلقي
_ گرفتگي عضلاني
_ احساس درد پشت
_ پريود نامنظم براي كسب اطلاع بيش تر از عوارض قرص اورژانسي كليك كنيد.

عوارض قرص اورژانسي بر پريود

اكنون مي‌خواهيم به پاسخ اين سؤال بپردازيم كه چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم ؟ قرص هاي اورژانسي ممكن است باعث بروز لكه بيني و خونريزي نامنظم شوند؛ همچنين در دوره بعدي عادت ماهانه هم تأثير مي‌گذارند. بيشتر زنان در يك زمان خاص پريود مي شوند و مصرف قرص اورژانسي باعث مي‌شود اين زمان خاص چند روز عقب و جلو شود. اگر دوره عادت ماهانه شما 7 روز به تأخير بيوفتد لازم است حتما با پزشك مشورت كنيد و ببينيد آيا حامله هستيد يا خير. ممكن است قرص ها عمل نكرده باشند و حاملگي رخ داده باشد.

اين موضوع در مورد پريودي خيلي سبك و يا سنگين نيز صدق مي كند. به صورت كلي اين قرص ها چرخه پريودي شما را به هم مي زنند و ممكن است ميزان حونريزي شما نيز تغيير كند براي مثال بسيار زياد شود يا خيلي كم باشد. قرص هاي اورژانسي را هيچ گاه نبايد به عنوان روشي دائمي براي جلوگيري از بارداري به كار برد. تأثير اين قرص‌ها در استفاده طولاني مدت از بين مي رود و پس از آن با وجود مصرف قرص باز هم باردار مي شويد. با مصرف مداوم، دوره هاي پريود به شدت نامنظم و غير قابل پيش بيني مي شوند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه علت پريود نشدن كليك كنيد.

آيا پس از مصرف قرص اورژانسي خونريزي واژينال طبيعي است؟

برخي از خانم ها ممكن است پس از استفاده از قرص هاي ضد بارداري خونريزي خفيفي را در ناحيه واژن تجربه كنند كه البته اين خونريزي اغلب سه روز پس از مصرف قرص ها متوقف مي شود. معمولا جاي نگراني وجود ندارد اما اگر خونريزي قطع نشد و يا شديدتر شد، حتما به پزشك مراجعه كنيد تا علت را تشخيص دهد؛ چرا كه ممكن است نشانه وجود مشكل جدي تر باشد.

چگونه مي توان از عوارض جانبي قرص هاي ضدبارداري اورژانسي جلوگيري كرد؟

در اين بخش از مقاله چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشوم ، به كاهش عوارض اين قرص ها پرداخته ايم. در صورتي كه از بابت عوارض قرص ها نگران هستيد حتما با پزشك صحبت كنيد. پزشك براي حل مشكل قرص هاي ديگري را براي شما تجويز مي كند كه عوارض جانبي را كاهش مي دهند. براي مثال در صورتي كه حالت تهوع داشته باشيد، او قرص ضد تهوع را برايتان تجويز مي كند تا يك ساعت قبل از قرص اورژانسي مصرف كنيد. در صورتي كه احساس سرگيجه و يا استفراغ مي كنيد بهتر است دراز بكشيد و از تهوع جلوگيري كنيد در غير اين صورت، اگر بالا بياوريد مجبور مي شويد پس از يك ساعت قرص ديگري مصرف كنيد. در صورتي كه علائم و عوارض جانبي پس از دو سه روز برطرف نشدند براي مصرف قرص بعدي با پزشك مشورت كنيد.

در چه صورتي نمي توان به قرص هاي اورژانسي ضد بارداري اطمينان كرد؟

مصرف قرص هاي ضد بارداري راهي امن براي جلوگيري از بارداري هستند با اين حال از هر 100 زن 9 نفرشان با وجود استفاده از قرص هاي اورژانسي ضد بارداري، حامله مي شوند. البته در اكثر موارد در صورتي كه قرص ها را به طور منظم و اصولي مصرف كنيد بارداري اتفاق نمي افتد. هر چقدر زودتر قرص هاي ضد بارداري را مصرف كنيد اثر گذاري آن ها بيشتر مي شود.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم | واقعيت هايي در مورد عوارض قرص اورژانسي

_قرص هاي اورژانسي در آزمايشگاه ها تست و بررسي مي شوند و خطرناك نيستند. اين قرص ها بارداري شما را در طولاني مدت تحت تأثير قرار نمي دهند و منجر به ناباروري نمي شوند.با اين حال مصرف طولاني مدت آن ها توصيه نمي شود.
_اين قرص‌ها باعث سقط جنين نمي شوند و پس از بارداري ديگر تأثيري ندارند. اين قرص ها از تخمك گذاري در رحم جلوگيري مي كنند بنابراين مانع از بارداري مي شوند اما باعث پايان يافتن آن نمي شوند.
_قرص هاي ضد بارداري مانع از بارداري مي شوند اما اثر آن ها كمتر از روش هاي پيشگيري از بارداري در هنگام رابطه جنسي مانند استفاده از كاندوم مؤثرند. قرص اورژانسي همانطور كه از اسمش پيداست فقط بايد در موارد اضطراري مورد مصرف قرار گيرد.
_قرص هاي اورژانسي تنها يك بار اثر مي كنند و در روابط جنسي بعدي حتما بايد از روش هاي پيشگيري استفاده كنيد.
_در موارد نادر اين قرص ها باعث بروز واكنش هاي آلرژيك مانند خارش يا تورم صورت مي شوند كه در اين صورت بايد به پزشك مراجعه كنيد.

در چه شرايطي بعد از مصرف قرص اورژانسي بايد به پزشك مراجعه كنيم؟

قرص اورژانسي ممكن است عوارضي به همراه داشته باشد اما مشكلات جدي براي سلامتي ندارد. با اين حال استفاده مداوم از اين قرص ها ضرر دارد. در صورتي كه بعد از مصرف قرص با علائم زير مواجه شديد به پزشك مراجعه كنيد.
_واكنش آلرژيك مثل خارش پوست، تورم صورت و يا اختلال در تنفس
_پريودي شما بيشتر از 5 روز به تعويق افتاده و يا خونريزي بسيار كم است
_رابطه جنسي محافظت نشده با فردي داشته ايد كه احتمال مي دهيد بيماري مقاربتي داشته
_تا سه ساعت بعد از مصرف قرص دچار اسهال و استقراغ شده ايد
_عوارض جانبي را تجربه كرده ايد كه به شما آسيب مي زنند
در طول سه ساعت پس از مصرف قرص، استفراغ يا اسهال داريد.

در چه شرايطي بعد از مصرف قرص اورژانسي بايد به پزشك مراجعه كنيم؟

قرص اورژانسي ممكن است عوارضي به همراه داشته باشد اما مشكلات جدي براي سلامتي ندارد. با اين حال استفاده مداوم از اين قرص ها ضرر دارد. در صورتي كه بعد از مصرف قرص با علائم زير مواجه شديد به پزشك مراجعه كنيد.
_واكنش آلرژيك مثل خارش پوست، تورم صورت و يا اختلال در تنفس
_پريودي شما بيشتر از 5 روز به تعويق افتاده و يا خونريزي بسيار كم است
_رابطه جنسي محافظت نشده با فردي داشته ايد كه احتمال مي دهيد بيماري مقاربتي داشته
_تا سه ساعت بعد از مصرف قرص دچار اسهال و استقراغ شده ايد
_عوارض جانبي را تجربه كرده ايد كه به شما آسيب مي زنند در طول سه ساعت پس از مصرف قرص، استفراغ يا اسهال داريد.

نكات مهم در رابطه با قرص اورژانسي ضد بارداري

پس از پاسخ به سؤال چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشوم ، حال خوب است به چند نكته مهم در رابطه با مصرف اين قرص ها توجه كنيد. قرص هاي اورژانسي با نام قرص‌هاي صبح روز بعد نيز شناخته مي‌شوند اما لازم نيست تا روز بعد صبر كنيد هر چه سريع‌تر قرص را مصرف كنيد اثر آن بيشتر است. توصيه مي‌كنيم در اولين فرصت بعد از انجام رابطه جنسي محافظت نشده قرص بخوريد. قرص را طبق دستور پزشك و آنچه كه بر روي بروشور نوشته شده استفاده كنيد و پيشنهاد مي‌كنيم همراه با آن آب زيادي بنوشيد. بهتر است قرص‌ها را با شكم خالي نخوريد.

همچنين مصرف قرص همراه با غذا احتمال استفراغ و حالت تهوع را كاهش مي‌دهد. مي‌توانيد روند مصرف قرص هاي ضد بارداري معمولي خود را يك روز بعد از مصرف قرص اورژانسي ادامه دهيد. در صورتي كه استفراغ كرديد دو ساعت بعد بايد دوباره قرص اورژانسي را مصرف كنيد. حداكثر تعداد مصرف مجاز قرض اورژانسي در هر دوره قاعدگي يك بار است. توصيه مي‌شود تا 24 ساعت بعد از مصرف قرص از رانندگي و كارهايي كه به تمركز نياز دارند بپرهيزيد چرا كه اين قرص ها احساس خواب آلودگي به شما مي دهند. اين موضوع در صورتي كه قرص ضد تهوع نيز مصرف كرده باشيد جدي تر مي شود.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم | نكاتي در مورد خريد قرص اورژانسي

قرص ها را مي توانيد از كلينيك هاي بهداشتي و يا داروخانه ها تهيه كنيد. قرص هاي اورژانسي بدون نسخه قابل تهيه هستند به جز برخي از مارك ها مانند الا كه نياز به نسخه پزشك دارند. زماني كه مي خواهيد قرص ضد بارداري بخريد به تاريخ انقضاي آن حتما توجه كنيد. در صورتي كه تاريخ انقضاي محصول گذشته نوع ديگري را خريداري كنيد و يا از فرد داروساز در زمينه بهترين نوع قرص اورژانسي كمك بخواهيد. هنگام خريد از داروخانه احتمالا دكتر يا داروساز از نياز دقيق شما باخبر نيست.

اگر تنها به فردي كه در داروخانه كار مي كند بگوييد كه قرص ضد بارداري مي خواهيد ممكن است به شما قرص هاي معمولي بدهد؛ به همين دليل بايد دقيقا ذكر كنيد كه قرص ضد بارداري اورژانسي مي خواهيد. در صورتي كه از نحوه مصرف و دوز مصرفي قرص هاي اورژانسي اطمينان نداريد بهتر است از داروساز داروخانه در اين زمينه سؤال كنيد.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم | سخن آخر

مصرف قرص هاي اورژانسي به صورت مداوم توصيه نمي شود. اين قرص ها عوارضي را براي فرد به همراه دارند و بهتر است از روش هاي ديگر مانند استفاده از كاندوم يا روش طبيعي براي جلوگيري از بارداري استفاده كنيد. همچنين در صورتي كه براي استفاده از روش هاي جلوگيري از بارداري مشكل داريد و يا براي باردار شدن مردد هستيد مي توانيد در اين زمينه از مشاوره جنسي و مشاوره روانشناسي مشورت بگيريد تا بهترين راه حل هاي موجود را در اختيار شما قرار دهند. مركز مشاوره حامي هنر زندگي با بهره مندي از مشاوران متخصص و باتجربه در زمينه هاي مختلف، خدمات ارائه مي دهد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سؤالات متداول

آيا قرص هاي ضد بارداري اورژانسي بر عادت ماهانه و پريود تأثير مي گذارد؟
همانطور كه گفتيم قرص هاي اورژانسي بر پريودي شما تأثير مي گذارند و عادت ماهانه بعدي شما احتمالا با يك هفته تأخير اتفاق مي افتد و يا زودتر از موعد رخ مي دهد. در صورتي كه تأخير در پريودي بيشتر از يك هفته طول بكشد بايد آزمايش بارداري انجام دهيد.

عقب افتادن پريود تا چند روز طبيعي است؟
5 روز تأخير در عادت ماهانه طبيعي است. در صورتي كه سه ماه متوالي پريودي شما با تأخير اتفاق بيوفتد يا ناگهان قطع شود لازم است به پزشك مراجعه كنيد. زماني كه به مدت 6 هفته يا بيشتر پريود نشويد يعني پريودي آن ماه را كاملا از دست داده ايد. مصرف قرص اورژانسي باعث پريود نامنظم و يا لكه بيني مي شود.

احتمال بارداري با مصرف قرص اورژانسي چقدر است؟
بيشترين تأثير قرص اورژانسي تا سه روز پس از رابطه جنسي است اما تا 5 روز بعد از رابطه جنسي هم مي تواند از حاملگي جلوگيري كند. از هر 100 خانمي كه طي سه روز بعد از رابطه جنسي قرص مصرف مي كنند، 15 نفر از آن ها باردار مي شوند. همچنين از هر 100 خانمي كه طي پنج روز بعد از رابطه جنسي از دستگاه آيودي داخل رحم استفاده مي كنند، يك نفر آن ها حامله مي شود.

منبع: چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم؟

براي دريافت مشاوره در زمينه چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسي پريود ميشويم؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۳۹:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی