مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

درباره افسردگي دو قطبي

اختلال دو قطبي يك مشكل سلامت روان است كه نوسانات روحي شديدي را به دنبال دارد. وقتي كسي دچار اختلال دو قطبي مي شود، ابتدا احساس ناراحتي و نا اميدي مي كند. اما زماني كه اين افسردگي شديد تر شود، فرد حالت رو حي اش به شيدايي يا هيپوميا ميرسد. در اين مرحله بر خلاف انتظار عموم، فرد احساس خوشحالي زياد و پر انرژي بودن مي كند.

طبق تحقيقات روان شناسان حدود 4 الي 5 درصد مردم جهان به اين اختلال دچار هستند و زنان دو برابر مردان به اين بيماري دچار مي شوند. اگر اين نوسانات روحي به ندرت و ماهي يك يا دوبار اتفاق بيوفتد مشكلي نيست. اما اگر بيشتر اوقات دچار اين حالات مي شويد، حتما بايد در اسرع وقت به يك روان شناس متخصص مراجعه كنيد.

اختلال دو قطبي در كودكي و نوجواني

اختلال دو قطبي معمولا در سنين نوجواني يا اوايل دهه 20 سالگي تشخيص داده مي شود. كودكاني كه به اختلال دو قطبي دچار مي شوند، معمولا مدرسه را رها مي كنند و به فكر فرار از خانه هم هستند. آن ها مدام احساس خستگي، غم، دل درد و سر درد دارند. و با هم سن و سالان خود وقت نمي گذرانند. زود از كوره در مي روند و عصباني مي شوند و ممكن است دست به كار هاي خطرناكي بزنند كه هم به خودشان هم به ديگران آسيب برساند و حتي مشكلات قانوني به وجود بياورند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اختلال دوقطبي كليك كنيد.

علائم اختلال دو قطبي

هيچ آزمايش خاصي براي تشخيص اختلال دو قطبي وجود ندارد و علائم آن شباهت بسيار زيادي به علائم ساير اختلالات روان پزشكي دارد. از اين رو بايد در تشخيص آن به شدت دقت نمود. علائم و نشانه هاي اختلال دو قطبي از فردي به فرد ديگر متفاوت است. اما با اين حال برخي از علائم آن كه تغييرات ناگهاني و غير قابل پيش بيني رفتار فرد هستند، معمولا در همه بيماران مبتلا به اين بيماري ديده مي شود. اختلال دو قطبي شامل دو نوع علائم است:

1- علائم مانيا يا هيپومانيا

تقريبا در طول يك هفته 4 مورد از علائم زير در فرد رخ دهد:
– شادماني غير عادي بين موارد عصبي
– افزايش انرژي، هيجان و فعاليت
– خوشحالي زياد
– اعتماد به نفس شديد و خود بزرگ بيني
– نياز كم به خواب
– رفتار خشن
– پرش افكار و حواس پرتي
– بي قراري
– تند و سريع حرف زدن و پر حرفي
– انجام رفتار هاي پر خطر
– افزايش فعاليت ( اجتماعي – تحصيلي – جنسي – ورزشي )

2- علائم افسردگي

تقريبا در طول دو هفته 4 مورد از علائم زير در فرد رخ مي دهد:
-كاهش انگيزه
– كاهش وزن، افزايش وزن يا تغيير بي دليل در اشتها
– بي خوابي يا خواب بيش از حد
– تصميم گيري ضعيف
– تغيير ذائقه
– خستگي و از دست دادن انرژي
– احساس نارضايتي، بي ارزشي يا گناه نابخشودني
– كاهش تمركز
– احساس تنهايي و درماندگي
– فكر كردن به خودكشي و صدمه رساندن به خودش

آيا شما به افسردگي دو قطبي مبتلا هستيد؟

با انجام دادن تست اختلال دو قطبي، تا حدودي ميتوانيد متوجه شويد كه دچار اختلال دو قطبي شده ايد يا نه. البته تشخيص اين بيماري حتما بايد تحت نظر پزشك باشد و اين تست صرفا براي متوجه شدن حالات روحيه شما است تا سپس براي درمان آن تحت نظر پزشك متخصص اقدام كنيد.

اختلال دوقطبي سربازي | تست اختلال دو قطبي

لطفا دوازده سوال زير را با دقت خوانده و گزينه ي مورد نظر را با توجه به احساسي كه معمولا در زندگي تان حس مي كنيد، انتخاب كنيد. حتما به همه ي سوالات پاسخ دهيد تا نمره ي صحيحي را كسب كنيد.

گاهي اوقات بسيار پر حرف هستم و خيلي سريع تر از حد معمول صحبت مي كنم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات بسيار بيشتر از حد معمول فعال هستم يا كارهاي بيشتر و متعددي انجام مي دهم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات همزمان احساس سرخوشي و خوشحالي زياد و افسردگي و ناراحتي مي كنم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات بسيار تحريك پذير هستم و خيلي سريع عصبي ميشوم و از كوره در مي روم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات داراي اعتماد به نفس زياد كاذب مي شوم و حس خود بزرگ بيني مي كنم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات كميت و كيفيت كار هايم اصلا با هم همخواني ندارند. يعني به طور مثال دو ساعت درس مي خوانم ولي در آخر متوجه مي شوم كه هيچ سودي نداشته و مفيد نبوده است.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

تست اختلال دوقطبي

گاهي اوقات بسيار بيشتر از مواقع عادي به رابطه جنسي تمايل دارم و علاقه مندم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات بدون هيچ دليلي اعصابم به هم ريخته و تمركز خودم را كامل از دست مي دهم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات ذهني بسيار خسته دارو و بالعكس، گاهي اوقات بسيار خلاق مي شوم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات نسبت به همه چيز و همه كس بدبين مي شوم و گاهي هم جنبه ي مثبت و خوش بينانه ي همه اتفاقات را مي بينم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات تمايل به گذراندن وقتم با دوستان و خانواده ام دارم و دوست دارم كه در كنار مردم باشم و گاهي هم بالعكس، مي خواهم كه با افكار خودم تنها باشم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

گاهي اوقات بسيار گريه مي كنم و اشك مي ريزم و گاهي اوقات هم يكسره در حال خنديدن هستم.
( 1- اصلا 2- فقط كمي 3- قدري 4- نسبتا 5- زياد 6- خيلي زياد )

امتياز دهي: ( اصلا = 0 ، فقط كمي = 1 ، قدري = 2 ، نسبتا = 3 ، زياد = 4 ، خيلي زياد = 5 ) نتيجه: امتياز 0 تا 15: افسردگي اساسي و تك قطبي – امتياز 16 تا 24: افسردگي اساسي يا اختلال در طيف دو قطبي – 25 به بالا: طيف دو قطبي

عواملي كه باعث ايجاد و عود اختلال دو قطبي مي شوند

– عدم تعادل در سيستم شيميايي مغز
– مشكلات اقتصادي
– فشار هاي روحي ناگهاني
– مشكلاتي در ارتباط با سيستم اندوكرين كه هورمون هاي بدن را كنترل مي كند
– وجود مشكل در ساختمان و يا اندازه ي قسمت هاي خاصي از مغز كه در تنظيم اخلاق دخالت دارند
– وراثت و ژنتيك يعني تجربه ي وجود اين اختلال در خانواده يا نزديكان؛ اگر يكي از والدين به اختلال دو قطبي مبتلا بوده باشد، شانس ابتلاء فرزند 25 تا 50 درصد افزايش مي يابد، و اگر هر دو والدين به اختلال دو قطبي مبتلا بوده باشند، 50 تا 75 درصد شانس مبتلا شدن فرزندشان افزايش مي يابد.
– عوارض برخي از دارو ها
– استفاده از مواد مخدر مخصوصا حشيش، الكل و يا حتي سيگار
– تجربه ي افسردگي در كودكي يا نوجواني (اختلال سيسلوتيميك)
– سابقه بيماري هايي مانند كوشينگ
– اسكلروز چند گانه – سكته

اختلال دوقطبي سربازي | انواع اختلال دو قطبي

اختلال دو قطبي انواع مختلفي دارد كه ممكن است شامل افسردگي، هيپوميا و شيدايي باشند. اختلال دو قطبي نوع 2 كلا با اختلال دو قطبي نوع 1 متفاوت است. اختلال دو قطبي نوع 1 بسيار خطرناك تر و آسيب پذير تر است. جنون اختلال دو قطبي نوع 1 بسيار شديد تر و طولاني تر مي باشد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اختلال دو قطبي نوع يك و دوقطبي نوع دو كليك كنيد.

آيا اختلال دوقطبي درمان دارد؟

اختلال دو قطبي يك اختلال رواني مادام العمر است. اما با مصرف دارو زير نظر پزشك متخصص و روان درماني مي توان آن را كنترل و درمان كرد. مراقبان، پرستاران، اطرافيان و افراد خانواده ي افراد مبتلا به اختلال دو قطبي، در مراقبت و نگهداري از آن ها بسيار دچار ناراحتي و سردرگمي مي شوند. فقط در صورتي كه آن ها از اين بيماري و نحوه ي برخورد با فرد اطلاعات كافي داشته باشند، به راحتي مي توانند با آن ها كنار آمده و در روند بهبود به بيماران كمك كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه ساير اختلالات خلقي كليك كنيد.

اختلال دوقطبي سربازي | روش درمان اختلال دو قطبي

روش هايي كه در ادامه به بيان آن ها مي پردازيم از موفق ترين روش ها براي درمان دو قطبي بوده اند.

1. خانواده درماني

در اين روش افراد خانواده هم بايد همراه بيمار نزد روان شناس متخصص رفته تا كامل راه هاي برخورد با بيمار را در شرايط مختلف آموزش ببيند. همچنين آن ها بايد صبور باشند و هنگامي كه بيمار عصباني و بد خلق مي شود، با صبوري و آرامش با آن ها سخن بگويند.
يكي از بدترين روش ها آن است كه در حين عصبانيت و بي قراري بيمار، اطرافيان هم با او رفتاري تند و پرخاشگرانه داشته باشند؛ اين كار آن ها را تحريك تر و بدتر مي كند. هنگامي كه از آن ها رفتار ناشايست رخ داد، آن ها را ببخشيد و بپذيريد كه او يك بيمار است و گاهي رفتار ها و اعمالش دست خودش نيست و از كنترلش خارج مي شود.

تا حدالامكان به بيمار عشق بورزيد و او را در آغوش بگيريد تا آرامش را به منتقل كرده و حال خوب دريافت كند. او بايد بداند كه عليرغم رفتار هايي كه از كنترلش خارج است، شما همواره در هر شرايطي او را دوست داريد و از او حمايت مي كنيد. با او صادقانه صحبت كنيد و به بيمار فضا بدهيد تا او هم نظرات و افكارش را بازگو كند. در اين حالت حتي مي توان فهميد كه در فكر او چه مي گذرد و راحت تر مي توان كمكش كرد. براي اطلاع بيشتر از خانواده ذرماني كليك كنيد.

2. اختلال دوقطبي سربازي| تغذيه

در بيماري دو قطبي عادات غذايي بسيار موثر هستند، برنامه ي غذايي سالم و سبك و به دور از غذاهاي چرب و فست فود مي تواند بسيار تاثير گذار باشد.

سعي كنيد استفاده از گوشت قرمز، چربي هاي اشباع شده و چربي هاي ترانس و كربوهيدرات هاي ساده را كاهش داده و به مصرف ميوه هاي تازه، سبزيجات، حبوبات، غلات سبوس دار، گوشت بدون چربي، ماهي، تخم مرغ، لبنيات كم چرب، محصولات سويا و آجيل دانه روي آوريد. همچنين از پرخوري دوري كرده و سعي كنيد وزن متعادلي داشته باشيد.

مصرف امگا 3 از ابتلا به بيماري هايي مانند اختلال دو قطبي جلوگيري مي كند. پس مصرف ماهي هايي مانند قزل آلا، ساردين و سالمون را حتما به برنامه ي غذايي خود اضافه كنيد.

3. دارو درماني

اين روش درماني به عهده متخصصان است. روان پزشك پس از بررسي و انجام آزمايشات و معاينات، داروهايي را براي فرد بيمار تجويز مي كند. مانند دارو هاي ضد افسردگي و آرام بخش و… براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه دارو هاي ضد افسردگي كليك كنيد.

4. اختلال دوقطبي سربازي | تغيير سبك زندگي

گاهي اوقات تغييراتي در زندگي مي تواند روحيات و خلقيات افراد را دگرگون كند. تعويض دكوراسيون خانه، تجديد نظر در افرادي كه با آن ها در ارتباط هستيد، مسافرت رفتن، قرار گرفتن در اجتماع و تفريحات سالم مانند كتاب خواندن، از موارد اساسي و مهم هر بيماري رواني است. سعي كنيد افراد مثبت، اميدوار و خوشبين را وارد زندگي خود كنيد.

سعي كنيد كه كيفيت خوابتان را افزايش داده و خوابي منظم داشته باشيد. همچنين از ورزش و فعاليت بدني منظم و تحت نظر پزشك متخصص غافل نشويد، زيرا ورزش همه ي انرژي هاي منفي بدن را از بين برده و طراوت و نشاط را به فرد هديه مي دهد. براي اطلاع بيشتر از سبك زندگي كليك كنيد.

همه چيز درباره معافيت پزشكي

در اين بخش از مقاله اختلال دوقطبي سربازي به تمام اطلاعاتي كه براي گرفتن معافيت پزشكي لازم داريد مي پردازيم.

بيماري هايي كه مشمول دريافت معافيت پزشكي مي شوند

-بيماري هاي عمومي
– بيماري هاي غدد درون ريز داخلي
– بيماري هاي پوست و بافت‌ هاي زير پوست
– بيماري هاي داخلي مغز و اعصاب (نورولوژي)
– بيماري هاي روانپزشكي
– بيماري هاي جراحي مغز و اعصاب
– بيماري هاي ريه و قفسه صدري
– بيماري هاي استخوان ( اسكلت )
– بيماري هاي شكم و دستگاه گوارش و جراحي عمومي
– بيماري هاي خون و انكولوژي ( بدخيم ها )
– بيماري هاي دستگاه ادراري تناسلي

اختلال دوقطبي سربازي| شرايط معافيت پزشكي

در اين بخش از مقاله اختلال دوقطبي سربازي به بررسي شرايط معافيت پزشكي مي پردازيم. معافيت هاي سربازي به دو دسته ي دائم و موقت تقسيم بندي مي شوند:

معافيت هاي دائم

افرادي كه به هر دليل مشمول معافيت دائم شوند، به طور كامل از خدمت سربازي معاف هستند.
مانند افراد بيمار مبتلا به: آستيگماتيسم ساده، مركب يا مخلوط با سيكلوپلژي – هيپرمتروپي يا ميوپي با سيكلوپلژي – پيوند قرنيه – اختلالات پسيكوز – اختلال دو قطبي – اختلال افسردگي – اختلالات تكلم – انحراف ستون فقرات مادرزادي – شكستگي هاي لگن – بيماري آسم و …

معافيت هاي موقت

افرادي كه مشمول معافيت موقت شوند، مي توانند براي مدت مشخص شده اي، به دليل مشخصي از خدمت سربازي معاف شوند.

معافيت پزشكي اختلال دوقطبي سربازي

سازمان وظيفه عمومي، افرادي را كه از سلامت روحي و رواني برخوردار نيستند، براي مدت محدود يا به طور دائم از خدمت سربازي معاف مي كند. البته بسته به نوع و شدت بيماري شان، ممكن است كه فقط معاف از رزم شوند.
افرادي كه با اين بيماري دست و پنجه نرم مي كنند، رفتار هاي بسيار متناقض و غير عادي دارند (علائمي كه بالاتر ذكر كرديم) بديهي است كه چنين فردي نمي تواند از پس فعاليت هاي سخت و سنگين دوره ي سربازي بر بيايد.

آيا به آساني مي توان معافت گرفت؟

اخذ معافيت سربازي براي بيماري دو قطبي، شرايط بسيار زيادي دارد. روان شناسان و روان پزشكان بسيار ماهر و متبحر رفتار هاي فرد را زير نظر گرفته و كودكي و گذشته ي او را كاملا بررسي مي كنند تا نشانه هاي اختلال را شناسايي نمايند.
سپس در صورتي كه روان شناسان و روان پزشكان بيماري اختلال دو قطبي فرد را تاييد كردند، از اون تست ها و آزمايشات نهايي گرفته مي شود و سپس كارت معافيت او صادر مي شود. كارت معافيت اعصاب و روان به ( كارت قرمز ) معروف است.

اختلال دوقطبي سربازي | چطور كارت قرمز را دريافت كنيم؟

براي دريافت كارت قرمز بايد به ترتيب اين سه مرحله را طي كند:
1.تاييديه توسط پزشك اوليه
2. تاييديه بيماري توسط كميسيون پزشكي بيمارستان
3- تاييديه بيماري توسط كميسيون پزشكي سازمان نظام وظيفه ي عمومي. لازم به ذكر است كه نوع كارت معافيت اختلال دو قطبي، معافيت دائم است. اما اين معافيت به صلاح فرد تمام نمي شود. زيرا او بعدا در زمينه هايي مانند ازدواج – استخدام – اخذ گواهينامه رانندگي دچار مشكل مي شود.

مراحل دريافت معافيت پزشكي بيماري اختلال دو قطبي به چه صورت است ؟

مشمولان اين شرايط، ابتدا به دفاتر پليس +10 مراجعه مي كنند و بعد از دريافت دفترچه ي راهنماي خدمت وظيفه ي عمومي، مدارك مربوط به معافيت پزشكي را تكميل كرده، و سپس آن را به دفتر مذكور تحويل مي دهند.
بعد از اينكه در خواست شما در سامانه وظيفه ي عمومي ثبت شد، حداكثر پس از دو هفته نامه ي معرفي به بيمارستان براي انجام معاينه هاي تخصصي از طريق پست به آدرستان فرستاده مي شود و لازم است كه در روز تعيين شده يا حداكثر يك ماه پس از آن، همراه با معرفي نامه، به بيمارستان مراجعه كرده تا آزمايشات و معاينات لازم انجام شود.
پس از انجام معاينات و آزمايشات تخصصي، دعوت نامه حضور در جلسه ي شوراي پزشكي وظيفه عمومي حداكثر به مدت يك ماه پس از معاينه در بيمارستان، به آدرس تان پست مي شود. در انتها مشمولان اين شرايط در زمان تعيين شده بايد به نظام وظيفه ي عمومي شهرستان محل سكونت خودشان مراجعه كنند.

چه نوع معافيت هاي پزشكي مانع دريافت گواهي نامه ي رانندگي مي شوند؟

افرادي كه معافيت پزشكي مي گيرند، حدودا بعد از دو سال مي توانند با مراجعه به پزشك مربوطه و اخذ تاييديه سلامت جسمي و رواني به مراكز تعليم رانندگي رجوع كرده و مراحل اخذ صلاحيت رانندگي را طي كنند، تا بتوانند گواهينامه رانندگي شان را بگيرند. البته حدود نيمي از اين افراد موفق به اخذ گواهينامه نيستند. زيرا براي اخذ گواهينامه بايد به كميسيون روان پزشكي ناجا مراجعه كرده و پس از معاينات و آزمايشات پيشرفته و دقيق، لازم است كه هيچ علامتي از بيماري نباشد.

آيا در طي مدت زمان تحصيل مي توان از معافيت پزشكي استفاده كرد؟

اگر در طول مدت زمان تحصيل از معافيت تحصيلي استفاده مي كنيد و در همان زمان هم مي خواهيد درخواست معافيت پزشكي هم بدهيد، رسيدگي به اين خواسته ي شما، بعد از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه يا ترك تحصيل و يا اخراج از دانشگاه انجام مي شود.

سخن آخر

اختلال دوقطبي بيماري است كه مي تواند تمام ابعاد زندگي فرد را تحت تاثير قرار دهد. در اين شرايط لاطم است كه حتما از خدمات مشاوره روانشناسي بهره مند شويد. مركز مشاوره حامي هنر زندگي با جمع آوري كادري مجرب اين امكان را فراهم كرده تا در هر كجا كه هستيد به صورت حضوري و تلفني از خدمات اين مركز استفاده نماييد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: اختلال دوقطبي سربازي

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال دوقطبي سربازي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال دوقطبي سربازي،
موضوع:
[ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۲۴:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی