مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علائم بيش فعالي

پيش از آن كه به بررسي مدت زمان درمان بيش فعالي بپردازيم لازم است در مورد اين اختلال آگاهي كافي به دست آوريد. بيش فعالي هم در كودكان و بزرگسالان امكان بروز دارد. فعال بودن به صورت غير معمول مشخصه بارز آن است. ارتباط با افرادي كه بيش فعالي دارند براي والدين ، معلمان ، همكاران و كافرمايان سختي هاي زيادي دارد. كودكان و بزرگسالاني كه اختلال بيش فعالي دارند به خاطر اين مسئله و نحوه واكنش مردم به آن ها اغلب ضطراب يا افسردگي شديدي را تجربه مي كنند.

برخي از علائم بيش فعالي شامل موارد همچون فعاليت فيزيكي مداوم و زياد ، رفتارهاي پرخاشگرانه و تحريك پذيري بالا ، بروز رفتارهاي ناگهاني و تكانه اي ، ناراحت شدن و پريشاني با كوچك ترين مسئله ، نداشتن تمركز در انجام كارهايي مثل درس خواندن و يادگيري. نكته قابل توجه اين است كه بيش فعالي قابل درمان است و روش هاي روانشناختي و دارويي زيادي براي آن ابداع شده. مي توان به راحتي علائم را كنترل كرد و از شديدتر شدن بيماري جلوگيري كرد. تشخيص به موقع نيز در طول مدت درمان بيش فعالي اهميت فراواني دارد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه علائم بيش فعالي كليك كنيد.

مدت زمان درمان بيش فعالي

براي بسياري از خانواده ها اين سؤال به وجود مي آيد كه فرزندشان تا كي بايد براي درمان بيش فعالي دارو مصرف كند؟ ممكن است لازم نباشد كودكتان براي مدت خيلي طولاني دارو مصرف كند؛ در واقع اين موضوع به شدت علائم و روند بهبودي اختلال بستگي دارد. براي اين كه نشانه هاي بيش فعالي بهبود يابند به زمان زيادي نياز است اما به طور قطعي نمي توان گفت كودك تا كي بايد دارو مصرف كند. علاوه بر دارو لازم است از مداخلات روانشناختي و روان درماني استفاده شود تا بهترين نتيجه به دست آيد. به اين طريق بهبود و كنترل علائم سريع تر اتفاق مي افتد. همچنين افراد مي توانند تحت نظر متخصص مصرف دارو و دوز مصرفي را به مرور زمان كم كنند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه درمان بيش فعالي كليك كنيد.

مدت زمان درمان بيش فعالي با توجه به اثربخشي داروها

ارزيابي ميزان اثربخش دارو ها نقس اساسي در درمان بيش فعالي دارد. والدين ، معلمان و خود كودك مبتلا به بيش فعالي در تعيين اثربخشي دارو نقش دارند. زماني كه كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي بزرگ مي شوند، ممكن است نوع داروها و دوز مصرفي با صلاح ديد پزشك تغيير كند. براي تعيين اين موضوع كه آيا داروها همچنان نتيجه بخش هستند يا نه، از همان ابزارهاي ارزيابي استفاده مي شود كه زمان تشخيص اوليه به كار برده شده بود. در صورتي كه اثر بخشي يك دارو كاهش پيدا كند، به تدريج مصرف آن دارو بايد كم شود.

پس از آن علائم بدون مصرف دارو مورد ارزيابي قرار مي گيرند و پزشك از آن ها آگاهي مي يابد. در صورتي كه صلاح بداند داروي ديگري را جايگزين مي كند تا بهبودي بيشتري حاصل شود. بيش فعالي يك اختلال عصبي رشدي است كه در طول زندگي ادامه پيدا مي كند. تحقيقات انجام شده نشان مي دهند 60 درصد از كودكاني كه به اين اختلال مبتلا هستند در در طول دوران نوجواني و بزرگسالي نيز علائم بي قراري و كم توجهي را همچنان تجربه مي كنند.

تعداد زيادي از مبتلايان تا سال ها با مشكلاتي همچون انزواي اجتماعي ، نارسايي تحصيلي و مشكلات روانشناختي دست و پنجه نرم مي كنند. به همين دليل درمان مستمر و ادامه دارد اهميت دارد. در اين بين تنظيم دوز دارو و نظارت بر اثر بخشي داروها نقش اساسي ايفا مي كند. مدت زمان درمان بيش فعالي متناسب با علائم هر فرد و شرايط اختلال او متفاوت است.

در صورتي كه علائم كودك مبتلا به بيش فعالي براي يك سال ثابت باشد و بهبودي حاصل نشود، كاهش تدريجي مصرف دارو نياز است. پس از پاكسازي دارو از بدن علائم دوباره مورد بررسي قرار مي‌گيرند. ادامه روند دارو و داروهاي جايگزين بايد تجت نظر پزشك صورت بگيرد.

زمان قطع داروهاي بيش فعالي

اغلب به صورت واضح مشخص مي شود كه داروها به چه ميزان بر عملكرد كودك مبتلا تأثير گذاشته اند و آيا بايد مصرف آن ها را ادامه داد يا خير. آيا لازم است داروهاي درمان بيش فعالي را تا آخر عمر مصرف كند؟ با توجه به اين موضوع كه داروهاي بيش فعالي عوارض جانبي دارند،‌ آيا مصرف آن ها به صلاح است؟ آيا در دوره نوجواني مي تواند مصرف داروها را قطع كند؟ اين ها سؤالاتي هستند كه در ارتباط با مدت زمان درمان بيش فعالي پيش مي آيند و ذهن والدين را به خود درگير مي كنند. هيچ كدام از سؤالات مطرح شده دليل خوبي براي قطع مصرف دارو نيستند.

براي كاهش عوارض جانبي مي توان نوع و دوز مصرفي آن را تغيير داد چرا كه ممكن است تغيير دوز سود بيشتري نسبت به قطع دارو داشته باشد. بسياري از خانواده ها زماني كه مي بينند عملكرد كودكشان بهبود يافته ، داروها را هر سال تمديد مي كنند بدون اين كه با پزشك مشورت كنند. خانواده و پزشك بايد به دنبال نشانه هايي باشند تا بر اساس آن ها مصرف دارو را قطع كنند. اين نشانه ها شامل موارد زير مي شود.

نشانه هايي براي قطع دارو و اتمام مدت زمان درمان بيش فعالي

_ كودك يا به صورت كلي فرد مبتلا به بيش فعالي حداقل به مدت يك سال در طي مصرف دارو، هيچ گونه علائمي از فعاليت زياد بي قراري و كم توجهي از خود نشان ندهد.
_ نيازي به افزايش دوز دارو وجود ندارد علي رغم اينكه در يك يا دو سال گذشته وزن شخص مبتلا زياد شده است.
_ علائم بيش فعالي در روزهايي كه فراموش مي كند داروهايش را مصرف كند بسيار اندك است.
توجه داشته باشيد كه همه كودكان قادر بعد از دوران رشد و بزرگ شدن قادر به متوقف كردن داروهاي خود نيستند و مدت زمان درمان بيش فعالي ممكن است بيشتر طول بكشد. هر چند علائم اين اختلال به مرور زمان كه كودك رشد مي كند و بزرگ مي شود، كم مي شود اما هرگز از بين نمي رود. برخي از كودكان بسته به شدت علائم ممكن است بدون استفاده از دارو بتوانند حالت هاي خود را كنترل كنند. برخي ديگر نيز تا دوران دبيرستان و حتي دانشگاه به مصرف دارو نياز دارند.

بهترين زمان براي قطع داروهاي بيش فعالي

در اين بخش از مقاله مدت زمان درمان بيش فعالي مي خواهيم در مورد بهرتين زمان براي قطع داروهاي بيش فعالي توضيح دهيم. در صورتي كه به تشخيص پزشك تصميم گرفته ايد داروهاي درمان بيش فعالي را قطع كنيد، بهتر است زمان مناسبي را براي اين كار انتخاب كنيد. متوقف كردن مصرف داروهاي درمان بيش فعالي در آغاز سال تحصيلي جديد يا زمان هايي كه كودك شرايط استرس زايي را تجربه مي كند، خوب نيست و احتمالا منجر به شكست مي شود.

در چه شرايطي مصرف دارو را متوقف كنيم؟

سعي كنيد شرايط آرام و زمان كم استرسي را براي اين كار انتخاب كنيد. زماني كه كودك روند خوبي دارد يا حتي زماني كه در تعطيلات به سر مي برد ممكن است زمان خوبي نباشد چرا كه خواسته هايي كه مدرسه از كودك دارد مانند خواندن، رفتن به كلاس و انجام تكاليف در اين زمان وجود ندارد و نمي توان ارزيابي مناسب و قطعي از بهبودي علائم به دست آورد. بعد از قطع دارو كودك بايد همچنان تحت نظر باشد و بررسي شود كه آيا مي تواند كارهايش را به خوبي و با توجه و تمركز انجام دهد يا خير.

در صورتي كه نشانه هاي اختلال آشكار شوند و بر تكاليف درسي و يا تعامل با دوستان و اطرافيانش تأثير بگذارد لازم است مصرف دارو مجددا شروع شود. در اين شرايط حتما با پزشك صحبت كنيد. پس از قطع مصرف دارو ، حتماً مرتباً بررسي كرده و مطمئن شويد كه فرزند شما به خوبي از پس كارهايش بر آمده است.

اگر علائم بيش فعالي او آشكارتر شده و بر تكاليف مدرسه او تأثير مي گذارند ، نحوه تعامل او با دوستان و خانواده و يا موارد ديگر ، پس از شروع مجدد دارو با پزشك متخصص كودك خود صحبت كنيدو موضوع را بررسي كنيد. مي توانيد از معلمان فرزندتان بخواهيد تا پرسشنامه ارزيابي بيش فعالي را در مورد كودكتان تا حدود دو هفته پر كنند. مشابه اين پرسشنامه براي والدين نيز وجود دارد. در نهايت اين فرم ها را در اختيار درمانگر قرار دهيد تا در مورد مصرف مجدد دارو و يا قطع كامل آن تشخيص قطعي بدهد.

درمان كم توجهي در كودكان و مدت زمان درمان بيش فعالي

در اين بخش از مقاله ، به روش هاي مختلف روانشناختي و تأثير آن ها در مدت زمان درمان بيش فعالي پرداخته ايم. شناخت به موقع اختلال توسط والدين پيش نياز درمان بيش فعالي در كودكان است. براي درك بهتر شرايط كودك بهتر است علائم و نشانه هايي را كه از خود بروز مي دهد زير نظر بگيريد. درمان اين اختلال در كودكان با روش هاي دارويي و مشاوره اي حاصل مي شود و تركيب آن ها مي تواند اثرگذاري زيادي داشته باشد. درمان هاي روانشناختي به كودك مبتلا به بيش فعالي كمك مي‌كنند تا خود بتواند بر رفتارهايش كنترل بيشتري داشته باشد.

رفتار درماني براي درمان بيش فعالي در كودكان

رفتار درماني كه توسط درمانگر و مشاور روانشناس انجام مي شود ، بخش مهمي از درمان بيش فعالي با استفاده از روان درماني است. هدف از رفتاري اين است كه رفتارهاي مثبت كودك تقويت شوند ، يادگيري براي او آسان تر شود و رفتارهاي ناخواسته و مشكل ساز كاهش يابند. در اين روش از شرطي سازي استفاده مي شود و اساس كار محرك و پاسخ است. آموزش هاي لازم به كودك و والدين او در جلسات مشاوره داده مي شود و درمانگر از كودك مي خواهد تا تكاليفي را براي جلسه بعد انجام دهد. براي كسب اطلاع بيشتر از رفتار درماني كليك كنيد.

آموزش والدين در رفتار درماني

والدين مهارت هاي جديدي را در ارتباط با تربيت فرزند مبتلا به بيش فعالي و نحوه برقراري ارتباط مؤثر با او مي آموزند. همچنين درمانگر به آن ها كمك مي كند تا مهارت هايي همچون آموزش كودك ، راهنمايي و مديريت رفتارهاي او را در خود تقويت كنند. تلاش هاي والدين براي كمك به كودك و آموزش دادن به آن ها در بهبود و تقويت رابطه والد فرزندي حتي در دوران نوجواني نيز مؤثر است و مشكلات بين آن ها را برطرف مي سازد. براي كسب اطلاعات در زمينه كنترل بيش فعالي در بزرگسالي كليك كنيد.

آموزش كودكان در رفتار درماني

در جلسات درماني روان درمانگر به كودك مي آموزد و به او كمك مي كند تا رفتارهاي سازگارانه را بياموزد. اين رفتارها جايگزين رفتارهايي مي شوند كه به كودك و اطرافيانش آسيب وارد مي كند و مشكل مي سازد. علاوه بر اين درمانگر رفتاري به كودك ياد مي دهد احساسات خود را به گونه اي عنوان كند كه باعث بروز مشكل هم براي خود و هم ديگران نشود.

علاوه بر رفتار درماني، دارو درماني، استفاده از رژيم غذايي مناسب ، بازي كردن با كودك ، ورزش و … به يادگيري مهارت هاي جديد در كودك و افزايش مهارت هاي اجتماعي او كمك مي كند. تمام اين موارد جزو برنامه درماني متعادل به حساب مي آيد و عملي كردن آن ها تحت نظر روانشناس و مشاور متخصص و با تجربه باعث مي شود عملكرد كودك به مرور زمان و در مدرسه و اجتماع بهبود پيدا كند. همچنين از استرس و فشاري كه بر خانواده و بر اثر بيماري وارد است، كم مي شود.

ورزش و تأثير آن در مدت زمان درمان بيش فعالي

يك راه ساده و مؤثر براي كمك به درمان علائم بيش فعالي در كودكان و كنترل رفتارهاي آنان ورزش كردن است كه به افزايش در تمركز كردن و توجه نيز منجر مي شود. فعالست هاي بدني سطح هورمون دوپامين و برخي ديگر از هورمون هاي موثر بر روي تمركز را به ميزان زيادي افزايش مي دهند. ورزش كردن مانند دارو عمل مي كند ضمن اين كه عوارض داروها را ندارد. رقص ، ژيمناستيك ، ورزش هاي رزمي و اسكيت ورزش هايي هستند كه نياز به تحرك و فعاليت بسيار زيادي دارند و مي توانند در كاهش و كنترل علائم بيش فعالي در كنار روش هاي درماني ديگر مؤثر باشند. كودكتان را تشويق كنيد تا در فعاليت ها و ورزش هاي گروهي شركت كند؛ به اين ترتيب روحيه و مهارت هاي اجتماعي اش نيز افزايش مي يابد.

اهميت خواب مناسب در درمان بيش فعالي كودكان

خواب مناسب يكي از عواملي است كه در كنار روش هاي روانشناختي و دارويي مدت زمان درمان بيش فعالي را كاهش مي دهد. خواب منظم و با كيفيت روند درمان اختلالات كودكان را سرعت مي بخشد و مدت زمان درمان را كاهش مي دهد. در برخي موارد مصرف داروهاي محرك در كه درمان بيش فعالي مصرف مي شود ، مشكلاتي را براي خوابيدن كودكان به وجود مي آورد. براي بهبود خواب كودكان مي توانيد فعاليت هاي او را در عصر محدود كنيد ، محيط و مكان خواب آرامش برقرار كنيد و سر و صداها را به حداقل برسانيد.

اهميت رژيم غذايي در درمان بيش فعالي

مطالعات و تحقيقات نشان مي دهند برنامه ريزي براي يك رژيم غذايي مديريت شده و مناسب مدت زمان درمان بيش فعالي و روند بهبودي را سرعت مي بخشد. در اين زمينه لازم است هر وعده غذايي اصلي و ميان وعده حاوي كمي پروتئين و كربوهيدارت پيچيده باشد. مصرف اين غذاها به حفط هوشياري كودك در مدت زمان طولاني كمك مي كند. نكته ديگر اين كه بين غذاي اصلي و ميان وعده ها كمتر از سه ساعت فاصله بياندازيد تا قند خون فرد مبتلا ثابت بماند و ميزان تحرك در حالت تعادل قرار گيرد. از اين طريق تمركز كودك نيز افزايش مي يابد. ارزيابي ميزان روي ، آهن و منيزيومي كه در بدن كودك وجود دارد در برنامه درماني قرار مي گيرد و نقش مؤثري در بهبود علائم دارد.

روش نوروفيدبك در درمان بيش فعالي

نوروفيدبك يك روش غير تهاجمي و البته مؤثر است. از مزيت هايي كه اين روش دارد مي توان به اين اشاره كرد كه عوارض جانبي احتمالي دارو درماني در روش نورورفيدبك حذف مي شوند. در اين روش نحوه عملكرد مغز فرد تغيير مي يابد و به دنبال آن رفتارهاي ناسازگارانه نيز برطرف مي شوند. استفاده از روش نوروفيدبك در كنار روش هاي روانشناختي مانند رفتار درماني و ورزش مي تواند كمك شاياني بكند. براي انجام اين روش حتما نظر درمانگر را جويا شويد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه نوروفيدبك كليك كنيد.

روش هاي دارويي در درمان بيش فعالي

در اين بخش از مقاله مدت زمان درمان بيش فعالي به معرفي داروهاي مؤثر در اين زمينه پرداخته ايم. دارو درماني گاه خط اصلي درمان به شمار مي آيد اما به تنهايي نمي تواند مؤثر باشد مگر همراه با روش هاي روان درماني. برخي از داروهاي مؤثر در درمان اين اختلال شامل موارد زير مي شود كه توسط پزشك تجويز مي شود و حتما بايد طبق دستور پزشك مصرف شود. هر گونه افزايش يا كاهش دوز مشكلاتي را براي فرد مصرف كننده به وجود مي آورد. دكستروآمفتامين و آمفتامين (Focalin)، كستروآمفتامين (Dexedrine, Dextrostat)، ليسدكسام فتامين ، متيل فنيدات (ريتالين). اين داروها عوارضي را براي فرد به همراه دارند.

سخن آخر

بيش فعالي اختلالاتي است كه بيشتر در كودكان بروز پيدا مي كند و آن ها و خانواده هايشان را به دردسر مي اندازد. مراجعه به مشاوره كودك و بهره مندي از روش هاي رفتار درماني در بهبود علائم اين اختلال الزامي است چرا كه تنها با درمان دارويي نتيجه مطلوب حاصل نمي شود. داروها تنها به كنترل و كاهش رفتارها و همچنين افزايش تمركز مي انجامد اما افزايش مهارت هاي اجتماعي كودك و شيوه تربيت مناسب او نياز به راهنمايي گرفتن از مشاوران متخصص در اين زمينه دارد. همچنين بسياري از بزرگسالاني كه به سبب بيش فعالي مشكلاتي همچون افسردگي را تجربه مي كنند ، مي توانند از مشاوره روانشناسي استفاده كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: مدت زمان درمان بيش فعالي

براي دريافت مشاوره در زمينه مدت زمان درمان بيش فعالي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۵۱:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی