مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

داروي سرترالين چيست؟

سرترالين به طور عمده براي درمان افسردگي استفاده مي‌شود و از گروه مهاركننده‌هاي بازجذب سروتونين مي‌باشد. اين دارو با جلوگيري از جذب دوباره سروتونين، اين ماده را در مغر افزايش مي‌دهد. سرترالين به عنوان قرص تاخيري جهت درمان زودانزالي نيز استفاده مي‌گردد؛ با اين حال مصرف آن به اين منظور چندان موثر نيست، براي اطلاع از ساير انواع قرص تاخيري كليك كنيد.

سروتونين ماده ايست كه كاهش آن در مغز باعث اختلال در خلق و افسردگي مي‌شود. اين دارو با نام تجاري زولوفت و آسنترا نيز فروخته و تجويز مي شود. داروي سرترالين يكي از پرمصرف‌ترين داروهاي ضد افسردگي است و به دليل تاثير خوب و عوارض كم، استقبال زيادي از آن شده است.
نكته بسيار مهم: متاسفانه در بازار، بسياري از داروهايي كه به عنوان داروي تاخيري، درمان زود انزالي و يا لاغري توصيه و تجويز مي شود، داروهاي درمان اختلالات اعصاب و روان است و پيش از مصرف بايد با اين داروها و عوارض آن آشنا باشيد و در دام سودجو ها قرار نگيريد.

 

موارد مصرف داروي سرترالين يا آسنترا

سرترالين براي درمان افسردگي، حملات هراس، اختلال وسواس فكري، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال اضطراب اجتماعي، زود انزالي و نوع شديد اختلال ملال پيش از قاعدگي (PMS) تجويز مي شود. همچنين گاهي براي درمان اختلال بيش فعالي (ADHD)، بي اشتهايي يا پر خوري عصبي و حتي كاهش تكانه هاي جنسي در افراد داراي انحرافات جنسي استفاده مي شود. ممكن است شما به پزشك بابت اين مشكلات مراجعه نكرده باشيد و هيچ كدام از تشخيص هاي گفته شده را هم نگرفته باشيد، اما متخصص به دليل اضطراب و سطح استرسي كه در شما تشخيص داده دارو را تجويز مي كند. بنابراين جاي نگراني نيست، شما تنها نياز به آرامش و احساس بهتري داريد، كه غير از دارو مي توانيد به روش هاي ديگري نيز آن را به دست بياوريد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه زودانزالي كليك كنيد.

 

عوارض داروي سرترالين

درست است كه داروي سرترالين به دليل نحوه اثر، جزء داروهاي با عوارض پايين است؛ اما به هرحال در دسته دارو هاي اعصاب و روان قرار دارد و قطعا عوارض مشخصي خواهد داشت. برخي از عوارض داروي سرترالين كه ممكن است پيش بيايد:

1- تهوع

2- سرگيجه

3- خواب آلودگي

4- خشكي دهان

5- از دست دادن اشتها

6- اسهال

7- افزايش عرق

اگر هركدام از اين عوارض شديد يا افزايشي بودند، حتما به پزشك مراجعه كنيد. همچنين شما مي توانيد با استفاده از مشاوره بدون تحمل عوارض دارو مشكل خود را حل كنيد. پس حتما براي آشنايي با ساير روش هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

 

مسموميت سروتونيني چيست؟

اين دارو با افزايش سروتونين، ممكن است باعث افزايش بيش از حد سروتونين خون شود و سندروم خطرناك مسموميت سروتونين را ايجاد كند. مخصوصا وقتي با داروهاي ديگري كه اين اثر را دارند مصرف شود. برخي از نشانه هاي سندروم مسموميت سروتونين شامل:

1- فزايش شديد ضربان قلب

2- توهم و از دست دادن هماهنگي عضلات

3- سرگيجه شديد

4- تهوع، اسهال و استفراغ

5- تكان دادن ناگهاني ماهيچه ها و عضلات

6- تب نامعمول

7- آشفتگي، پريشاني و بي حوصلگي غير معمول

 

تداخلات دارويي با آسنترا

برخي از تداخلات دارويي خطرناك در داروي سرترالين به شرح زير مي باشد:

1- مصرف همزمان با مهار كننده هاي MAO مي تواند كشنده باشد. برخي از اين دارو ها شامل ايسوكاربوكازيد، لينزوليد، متيلن آبي، مكلببايد، فنلزين، پروكاريسين، راازگالي و ترانيلسيپرومين مي باشد.

2- مصرف همزمان با دارو هاي افزايش دهنده سروتونين مثل اكستازي، داروهاي ضد افسردگي ديگر مثل فلوكستين، ونلافكسين، دالوكستين، تريپتوفان و ... مي تواند باعث مسموميت سروتونيني شود.

3- مصرف با مواد خواب آور مثل الكل، ماري جوانا، آنتي هيستامين ها مثل سيتريزين و ديفن هيدرامين، داروهاي اضطراب مثل زولپيدوم، ديازپام و آلپرازولام، آرامبخش هاي عضلاني مثل كدئين، دارو هاي آلرژي، سرفه و سرماخوردگي مي تواند باعث خواب آلودگي و گيجي شديد شما شود.

4- آسپيرين نيز مي تواند خطر خونريزي را هنگام مصرف سرترالين افزايش دهد.

5- مصرف همزمان با داروهاي درمان بيماري پاركينسون

 

احتياط ها در مصرف سرترالين (زولوفت)

افسردگي بيماري پيچيده اي است كه براي تشخيص و درمان بايد تحت نظر متخصص باشيد، بنابراين از مصرف خودسرانه اين دارو خودداري كرده و براي اطلاع از انواع افسردگي كليك كنيد.
در صورت داشتن موارد زير، قبل از مصرف با پزشك مشورت كرده و احتياط هاي لازم را در نظر بگيريد:

1- داشتن سابقه شخصي يا خانوادگي افسردگي يا اختلال دوقطبي

2- مشكلات خونريزي

3- بيماري كبد

4- تشنج

5- بيماري تيروئيد

6- اين دارو باعث خواب و سرگيجه مي شود. مصرف همزمان با الكل و ماري جوانا مي تواند اين اتفاق را تشديد كند. بنابراين در صورت نياز به هوشياري كامل، مصرف نكنيد.

7- سالمندان به دليل تاثير اين دارو در خونريزي و عدم هماهنگي، بايد در مصرف آن احتياط كنند.

8- مصرف براي كودكان ممنوع است.

9- مصرف براي زنان باردار ممنوع نيست اما بايد كاملا محتاطانه و زير نظر پزشك مصرف شود.

10- قطع ناگهاني اكيدا ممنوع است.

11- براي كساني كه افكار خودكشي دارند مصرف آن ممنوع است.

 

داروي آسنترا؛ چاقي يا لاغري؟

قرص آسنترا مي تواند تغييراتي در اشتهاي فرد مصرف كننده به وجود بياورد. در برخي افراد ممكن است با كاهش اشتها و در نهايت كاهش وزن و لاغري همراه شود و در برخي ديگر افزايش اشتها و چاق شدن را به دنبال داشته باشد. به همين منظور توصيه مي شود كه ورزش را به طور جدي دنبال نماييد و رژيم غذايي خود را نيز اصلاح نماييد. توجه داشته باشيد كه مصرف اين دارو صرفا براي چاقي يا لاغري به هيچ عنوان توصيه نمي شود چرا كه عارضه جانبي است و مي تواند مشكلات جدي تري به همراه داشته باشد.

مصرف همزمان آسنترا و فلوكستين

در برخي مواقع ديده شده كه افراد در كنار آسنترا از داروي فلوكستين نيز استفاده مي كنند. فلوكستين يك داروي ضد افسردگي است. اين باور وجود دارد كه در صورت مصرف همزمان، اثر بخشي دارو بيش تر مي شود و سريع تر مي توان افسردگي را درمان كرد. اين در حاليست كه مصرف اين دو دارو در كنار هم مي تواند عوارض جدي به همراه داشته باشد و به هيچ عنوان توصيه نمي شود. تنها در صورتي اين دو دارو با هم مصرف مي شود كه پزشك با بررسي كامل شرايط فرد اين دو را تجويز كرده باشد.

داروي آسنترا در دروان بارداري

برخي از تحقيقاتي كه در اين زمينه صورت گرفته است، نشان مي دهد كه مصرف آسنترا در دوران بارداري عارضه هاي جدي را با خود به همراه خواهد داشت. افزايش احتمال خطر خونريزي و سقط جنين از خطرات مصرف داروي آسنترا مي باشد. هم چنين اين دارو مي تواند فشار خون وريدي را افزايش دهد. تنها در صورتي مجاز به مصرف آسنترا در دوران بارداري هستيد كه پزشك متخصص آن را براي تان تجويز كرده باشد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

چند نكته مهم درباره داروي آسنترا

1- برخي اصرار به مصرف نوع خارجي اين دارو دارند. بر اساس مشاهدات، تفاوتي در اثر بخشي نوع ايراني يا خارجي آن وجود ندارد و فقط اثر تلقيني دارو هاي خارجي ممكن است روي شما تاثير بگذارد.

2- در صورت مشاهده كاهش ميل جنسي، بدانيد كه طبيعي است و با مصرف برخي دارو هاي گياهي قابل جبران است.

3- اين دارو به دليل حساسيت و امكان سوء استفاده، فقط از طريق نسخه پزشك قابل دريافت است.

4- اين دارو ممكن است باعث تاخير در دوره قاعدگي يا بهم ريختن سيكل منظم آن شود.

5- يكي از عوارض آن، بيدار شدن در شب و ناتواني در به خواب رفتن مجدد است. در صورت مشاهده اين مسئله با پزشك مشورت كنيد.

6- در صورت وجود عدم تاثير سرترالين، با پزشك درباره افزايش دوز مصرفي صحبت كنيد.

7- هرگز اين دارو را با ديگران به اشتراك نگذاريد و براي هرگونه تغيير دوز با پزشك مشورت كنيد.

8- قطع ناگهاني اين دارو ممكن است باعث گيجي، لرزش دستها، اضطراب و ... شود. بنابراين براي قطع مصرف با پزشك خود مشورت كنيد. براي دريافت مشاوره افسردگي كليك كنيد.

سخن آخر

افسردگي يك اختلال رواني شايع و جدي است كه بايد مورد درمان قرار گيرد. دارو درماني يكي از روش هاي موثر درمان افسردگي است اما تنها راهكار نيست. روش هاي درماني غير دارويي ديگري نيز وجود دارند كه حتي مي توانند بيش تر از دارو ها اثر بخشي داشته باشند. درمان هاي روانشناختي به شما كمك مي كنند تا افسردگي خود را درمان نماييد و از بروز عوارض جانبي دارو نيز پيشگيري كنيد. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي اين امكان را مهيا كرده تا در هر كجا كه هستيد به صورت تلفني با متخصصان و روانشناسان اين مركز تماس بگيريد و از خدمات مشاوره تلفني بهره مند شويد.

سوالات متداول

چه مدت بايد از آسنترا استفاده كرد؟

مدت مصرف هر دارويي توسط درمانگر مشخص مي شه و مانند ساير داروهاي روانپزشكي چند روزي طول ميكشه كه اثر دارو مشخص بشه. اما معمولا مصرف اين دارو به تنهايي براي درمان كافي نيست، به خصوص زماني كه افسردگي وجود داشته باشه. در اين شرايط حتما بايد از روان درماني هم استفاده كنيد.

آيا آسنترا عوارض داره؟

هر دارويي داراي عوارضي است كه در اين مقاله در مورد عوارض قرص آسنترا شرح داده شد. بايد در نظر داشته باشيد كه اين عارضه ها در همه يكسان نيست. بنابراين اما اگر متخصص اين دارو را تجويز كرده، بهتر است بدون توجه به عوارض به مصرف دارو ادامه بديد. البته حتما لازمه كه عوارض ناشي از مصرف دارو را به درمانگر اطلاع بديد تا در صورت نياز داروي ديگري تجويز كنند.

آيا غير از قرص آسنترا روش درمان ديگه اي وجود دارد؟

معمولا اين سوال را كساني مطرح مي كنند كه نگران عوارض دارو هستند و يا از مصرف دارو بيزارند. خوب با توجه به موارد مصرف اين دارو، بايد گفت روش هاي غير دارويي زيادي وجود داره كه با استفاده از آن ها هم از عوارض دارو در امان خواهيد بود و هم درماني بلند مدت و بدون بازگشت نشانه هاي بيماري دريافت خواهيد كرد. براي دريافت مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: آسنترا

براي دريافت مشاوره در زمينه آسنترا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آسنترا،
موضوع:
[ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۰۱:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی