مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاريخچه هيپنوتيزم

اصطلاح هيپنوتيزم، از كلمه هيپنوس كه در يونان باستان به معني خواب بوده، مشتق شده است. در گذشته هيپنوتيزم بيش تر نوعي حقه بود و به كلاهبرداران از آن به عنوان روشي براي گول زدن مردم استفاده مي كردند. اولين بار در اوايل قرن 18 ميلادي توسط يك فيزيكدان آلماني به نام مشمر مورد استفاده قرار گرفت. او اسم اين عمل را مگنتيت حيوانات گذاشته بود و معتقد بود كه بين تمام موجودات زنده (حيوانات، انسان ها، گياهان) يك سيگنال نامرئي وجود دارد كه توسط آن مي‌توان بر رفتار اين موجودات و خصوصا انسان تاثير گذاشت.
البته منابع مختلف افراد ديگري را هم به عنوان اولين فرد ابداع كننده هيپنوتيزم نام برده اند. مثلا طبق برخي منابع در قرن نوزدهم ميلادي مردي به نام اتين فليكس هيپنوتيزم را به عنوان يك روش درماني به كار برد. او علاقه زيادي به تاثير تلقين بر ذهن داشت و رفتار افراد در خواب را مطالعه مي كرد.

هيپنوتيزم چيست؟

آآخرين بررسي‌هاي منتشر شده در نشريات علوم اعصاب و بيوفيزيولوژيكي، هيپنوتيزم را به عنوان روشي براي مقابله با ضمير خودآگاه و بيان حقايق پنهان در ضمير ناخودآگاه بيان كرده است و به طور كلي شامل دو عنصر اصلي القا و پيشنهاد است. به متخصصي كه هيپنوتيزم را انجام مي‌دهد، هيپنوتيزور مي‌گويند. او مجموعه‌اي از اطلاعات را براي فرد تصوير سازي مي‌كند كه به اين فرآيند القا مي‌گويند و وقايع خاصي را براي شخص مطرح مي‌كند كه به آن‌ها پيشنهاد مي‌گويند. بطور مثال وقتي شما توسط روانشناس هيپنوتيزم مي‌شويد ممكن است كه يك ساحل را براي شما به تصوير بكشد كه به اين فرآيند القا مي‌گويند و در ادامه يك درخواست از شما كند كه مثلا به سمت دريا حركت كنيد كه اين يك پيشنهاد است.
افرادي كه تحت هيپنوتيزم قرار مي‌گيرند فشار بسيار زيادي را تحمل مي‌كنند؛ چرا كه همزمان فكر و روح افراد درگير مي‌شود. محققان، مغز اين افراد را با تكنيك‌هاي تصوير برداري عصبي مورد بررسي قرار دادند و متوجه شدند كه در زمان هيپنوتيزم، تمامي مغز اين افراد از قشر پيش فرونتال تا ساقه قدامي و شبكه‌هاي عصبي در حال فعاليت هستند، به همين دليل اطلاعاتي كه از آن‌ها آگاه نبوده‌ايم، در زمان هيپنوتيزم نمايان و بيان مي‌شوند در نتيجه گاها فشار بسيار زيادي به فرد پس از هيپنوتيزم وارد مي‌شود. براي آشنايي بيشتر در زمينه ضمير ناخودآگاه كليك كنيد.

 

بازگرداني خاطرات فراموش شده با رگرسيون هيپنوتيزم

رگرسيون هيپنوتيزم يا رگرسيون درماني، روشي است كه به وسيله آن تمامي خاطرات فراموش شده يا سركوب شده ناشي از آسيب‌ها و تروماها، به خاطر فرد باز مي‌گردند، البته اين متد يكي از تكنيك‌هاي روانكاوي نيز هست كه براي درمان ترس‌ها و تاثيرات منفي خاطرات فراموش شده بسيار مفيد است. حتي در بسياري از موارد افرادي كه ذهن كنجكاوي دارند و به دنبال هيجانات و كشف خاطرات گمشده در ذهن خود هستند به سمت رگرسيون كشيده مي‌شوند و علاوه بر درمان، آن را يك روش تفريحي مي‌دانند.

يكي از بهترين كاربردهاي هيپنوتيزم و روانكاوي، پاك كردن خاطراتي است كه باعث ناراحتي‌تان مي‌شود. پس اگر خاطرات غم انگيزي داريد كه هر بار با مرور كردن آن‌ها آشفته و پريشان مي‌شويد، روان درمانگر با بهره گيري از اين خاصيت هيپنوتيزم، مي‌تواند به شما كمك كند. براي آشنايي بيشتر در زمينه روانكاوي كليك كنيد.

استفاده از هيپنوتيزم در علم پزشكي

پتانسيل‌هاي موجود در علم هيپنوتيزم، باعث شده كه از آن به عنوان يك طب مكمل در روان درماني، روانشناسي و حتي پزشكي استفاده شود. اين علم در آمريكا و اروپا كاربرد بسيار زيادي دارد و اكثر مخاطبان اين روش درماني به دنبال حذف عادات و خاطرات منفي خود هستند. اين علم تا جايي پيشرفت كرده است كه در بسياري از مواقع به كمك علم پزشكي مي‌آيد و با استفاده از اين متد و حذف عادات منفي به بهبود و پيشگيري بيماري‌هاي جسماني كمك بسياري مي‌كند. در زير تعدادي از موارد كاربرد هيپنوتيزم را ذكر كرده‌ايم.

1- سندروم تحريك پذيري روده

مطالعات نشان داده است كه هيپنوتيزم در كوتاه مدت مي‌تواند علائم سندروم روده تحريك پذير را كاهش دهد و حتي در بعضي از موارد باعث درمان كامل و قطعي اين بيماري شود. براي آشنايي بيشتر با سندروم روده تحريك پذير كليك كنيد.

2- بي خوابي و اختلالات خواب 

هيپنوتيزم مي‌تواند در كابوس‌هاي خواب (كه بيشتر كودكان 7 تا 12 ساله را تحت تاثير قرار مي‌دهد)، كنترل بي خوابي و همچنين بعضي از اختلالات خواب غير معمول مانند راه رفتن در خواب، حرف زدن در خواب و … موثر واقع شود. همچنين خواندن مقاله خواب سريع براي كاهش مشكلات خواب شما مي‌تواند مفيد واقع شود. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه خواب سريع كليك كنيد.

3- ميگرن

برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد كه هيپنوتيزم مي‌تواند در درمان ميگرن و سردرد نقش مؤثر داشته باشد و به دليل كمبود عوارض جانبي ناشي از داروها، يك درمان جايگزين مطلوب براي ميگرن به شمار مي‌رود. امروزه بسياري از افرادي كه از اين بيماري رنج مي‌برند توانسته‌اند توسط روش‌هاي نوين هيپنوتيزم به بهبود كامل دست يابند. براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان ميگرن كليك كنيد.

4- كنترل درد هاي جسماني

هيپنوتيزم مي‌تواند اثرات ضد درد داشته باشد كه معمولا براي درد ناشي از عمل جراحي كاربرد بسيار زيادي دارد. همچنين يك روش بسيار مفيد براي كنترل درد زايمان در زنان است و كمك مي‌كند كه درد زايمان به مقدار قابل توجهي كاهش يابد.

5- ترك سيگار و ترك اعتياد

هيپنوتراپي، مي‌تواند به افرادي كه مايل به ترك سيگار و يا ترك اعتياد هستند كمك كند، به خصوص اگر با ساير روش‌هاي درماني مانند روان درماني همراه شود، مي‌تواند درمان قطعي و غير قابل بازگشتي را ايجاد كند. در بسياري از كمپ هاي ترك اعتياد از اين روش براي تسهيل پروسه درمان و ترك كمك مي‌گيرند. براي اطلاع بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

عوارض هيپنوتيزم

معمولا كساني كه قصد دارند هيپنوتيزم انجام دهند همواره مي‌ترسند كه فرد هيپنوتيزم‌كننده او را وادار به انجام كارهاي غيراخلاقي كند. اما بايد بدانيد درصورتي كه شما عملي را در حالت عادي انجام نمي‌دهيد اين روش نمي‌تواند شما را مجبور به انجام آن كند. با اين حال درصورتي كه شما پس از استفاده از الكل از هيپنوتيزم بهره ببريد ممكن است دچار مشكلاتي شويد. در كنار اين مسئله درصورتي كه تفكرات توهم آميز داريد و يا از مواد مخدر استفاده مي‌نماييد حتما اين موضوع را اطلاع دهيد چرا كه مي‌تواند اين مسئله براي شما خطرناك باشد. در نهايت هيپنوتيزم درمان قطعي نيست، براي رسيدن به سلامت و رشد رواني مي توانيد از روان درماني بهره ببريد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

هيپنوتيزم و كاربرد هاي خانگي

تلقين به نفس يكي از تكنيك هاي هيپنوتيزم است كه به عنوان راهكاري سريع براي تغيير شيوه زندگي و حل مشكلات مورد استفاده قرار مي گيرد. اين روش ها مي توانند راهكار بسيار موثري باشند براي كسب اعتماد به نفس و رسيدن به آرامش در زندگي. البته استفاده از اين راهكار درماني مشروط به اين است كه فرد تلقين پذيري بالايي را از خود نشان دهد.

ارتباط هيپنوتيزم و مديتيشن

برخي از متخصصان و محققان بر اين باورند كه اين دو ارتباط وسيعي با هم دارند و بسيار نزديك به هم هستند. چرا كه هر دو آن ها به كنترل ذهن و بدن مي پردازند. اما از سوي ديگر عده اي كاملا با اين حرف مخالف هستند و مديتيشن و هيپنوتيزم را كاملا مستقل از يكديگر مي دانند و بر اين باورند كه هيچ ارتباطي ميان اين دو وجود ندارد. چرا كه طي فرايند هيپنوتيزم، يك فرد ديگر ذهن را تحريف مي كند تا افكار و نگرش فرد تغيير بيابد. در حالي كه در مديتيشن، خود فرد با استفاده از تكنيك هايي تلاش مي كند تا آگاهي اش را نسبت به خود افزايش دهد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مديتيشن كليك كنيد.
تقريبا نزديك به 200 سال است كه هيپنوتيزم مورد استفاده قرار مي گيرد و تحقيقات زيادي بر روي آن انجام شده است. اما هنوز هم بخش بسيار بزرگي از نحوه كاركرد آن و تاثيرش بر مغز كشف نشده است. حتي بسياري ها باور دارند كه تاثيرات هيپنوتيزم به علم متافيزيك و ماورالطبيعه نزديك است.


چه كساني توانايي هيپنوتيزم را دارند؟

فردي كه هيپنوتيزم را انجام مي دهد نقش بسيار مهم و كليدي در اين فرايند ايفا مي كند. هيپنوتيزم جادو و يا حقه نيست بلكه در ابتدا يك علم و سپس يك مهارت است كه بايد آموخته شود و طي مدت ها تمرين، تقويت گردد. البته اين كه يك فرد بتواند اين علم را به صورت پراكنده بياموزد و بر روي افراد بسيار تلقين پذير امتحان كند كار چندان سختي نيست. اين افراد نمي توانند كمك زيادي بكنند چرا كه تنها به رفع سطحي مشكل مي پردازند و توانايي بررسي هاي عميق تر را ندارند. اين در حاليست يك هيپنوتيزر حرفه اي به بررسي ريشه مشكل فرد در اعماق ذهنش مي گردد تا آن را به طور كل بر طرف سازد. پس مي توان گفت تنها پزشكان و متخصصاني مي توانند هيپنوتيزم كنند كه به طور كامل بر اين علم مسلط باشند.


سوالات متداول

آيا هيپنوتيزم مي‌تواند رازهاي زندگي ما را افشا كند؟

توجه داشته باشد كه چنين چيزي امكان ندارد و تنها در صورتي امكان پذير است كه با موافقت خود فرد و صلاح درمانگر باشد. با اين حال در صورتي كه با موافقت نيز همراه گردد بايد فرد استعداد لازم در اين زمينه را داشته باشد چراكه افراد بسيار كمي قادر به بازگشت به گذشته هستند.

آيا هيپنوتيزم همان خواب است؟

خير. شما در هيپنوتيزم هوشيار هستيد و تمامي حواس شما فعال است. همچنين تحقيقات گسترده‌اي نشان داده‌اند كه امواج مغزي فردي كه خواب است با فردي كه مورد هيپنوتيزم قرار گرفته متفاوت مي‌باشد.

آيا همه افراد هيپنوتيزم مي‌شوند؟

به طور كلي مي‌توان گفت بله چراكه به هر حال افراد و متخصصاني كه اين كار را انجام مي‌دهند مي‌توانند با تكنيكي فرد را به حالت خلسه ببرند اما همه افراد يك نوع خلسه را تجربه نمي‌كنند و مي‌تواند اين مسئله متفاوت باشد. 

آيا هر كسي مي تواند هيپنوتيزم را انجام دهد؟

خير هيپنو‌تيزم يك علم وسيع است و بايد در طول زمان آموخته و تقويت شده باشد. تنها افراد متخصص اجازه درمان به وسيله هيپنوتيزم را دارند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: هيپنوتيزم چطور انجام مي‌شود

براي دريافت مشاوره در زمينه  هيپنوتيزم چطور انجام مي‌شود مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۲۳:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی