مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كلوميپرامين و موارد مصرف آن

كلوميپرامين يكي از انواع داروهاي ضد افسردگي سه حلقه‌اي است كه به توازن هرچه بيشتر انتقال دهنده‌هاي عصبي مغز كمك مي‌كند. از اين دارو اغلب در درمان اختلال وسواس فكري- عملي استفاده مي‌شود. مصرف كلوميپرامين به كاهش افكار مزاحم و رفتارهاي تكرار شونده افراطي كه در اختلال وسواس وجود دارد كمك مي‌كند. براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

 

مكانيزم اثر داروي كلوميپرامين

كلوميپرامين يك داروي ضد افسردگي است اما بيش تر در درمان اختلال وسواس به كار برده مي شود. اين دارو تكانه ها ناشي از وسواس را تحت كنترل در مي آورد. طبق بررسي ها اين دارو فعاليت انتقال دهنده هاي عصبي نوراپي نفرين و سروتونين را افزايش مي دهد و از اين طريق باعث تنظيم شدن خلق و خو و كنترل رفتار مي گردد.

موارد منع مصرف كلوميپرامين

مصرف كلوميپرامين در برخي از شرايط پزشكي و ابتلا به بعضي از بيماري‌ها ممنوع مي‌باشد. به همين خاطر در صورت داشتن هريك از شرايط زير حتماً قبل از مصرف اين دارو با پزشك خود مشورت نماييد.

- مصرف داروهاي ضد افسردگي مهاركننده اختصاصي باز جذب مونوآمين اكسيداز در دو هفته گذشته

- مصرف داروهاي ضد افسردگي مهاركننده اختصاصي سروتونين

- دچار بودن به بيماري‌هاي كليوي

- دچار بودن به بيماري‌هاي كبدي

- ابتلا به الكليسم

- دچار بودن به بيماري صرع

- دچار بودن به مشكلات قلبي

 

نحوه مصرف

از جمله نكات بسيار مهمي كه در زمينه نحوه مصرف كلوميپرامين بايد به آن توجه كنيد اين است كه هرگز نبايد دوز مصرف دارو را به طور سرخود تغيير دهيد چرا كه اين كار مي‌تواند منجر به عوارض جانبي ناخوشايندي براي شما شود. به همين خاطر اگر نسبت به تأثيرات اين دارو راضي نيستيد قبل از ايجاد هرگونه تغيير در دوز مصرفي كلوميپرامين حتماً با پزشك خود در اين زمينه مشورت كنيد.
توجه داشته باشيد كه معمولاً بهبود علائم پس از مصرف اين دارو به 4 هفته زمان نياز دارد. در نتيجه لازم است كه براي مشاهده اثرات درماني صبر و شكيبايي بيشتري به خرج بدهيد و سريعاً مصرف خود را قطع نكنيد. از جمله نكات ديگري كه در زمينه نحوه مصرف اين دارو توصيه مي‌شود اين است كه آن را همراه غذا مصرف كنيد. اين كار باعث به حداقل رسيدن عوارض گوارشي مي‌شود. براي اطلاعات بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

 

عوارض كلوميپرامين

همه افرادي كه اين دارو را مصرف مي‌كنند لزوماً به عوارض جانبي مبتلا نمي‌شوند. با اين حال بروز برخي علائم ناخوشايند در برخي افراد در پي مصرف كلوميپرامين ديده مي‌شود. از جمله رايج‌ترين علائم اين دارو مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- خشكي دهان، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، يبوست

- احساس اضطراب، بي‌قراري، سرگيجه و خستگي

- بروز مشكلات خواب نظير بي‌خوابي

- بروز تغييراتي در اشتها و وزن

- دچار شدن به مشكلات حافظه و ناتواني در تمركز

- افزايش تعريق، بي‌حسي يا احساس سوزن سوزن شدن بدن

- بروز تغييرات بينايي

- كم شدن ميل جنسي و يا تجربه ناتواني در ارگاسم

 

علائم واكنش آلرژيك به كلوميپرامين

برخي افراد هنگام مصرف كلوميپرامين دچار علائم آلرژيك مي‌شوند. در صورت بروز اين مشكل لازم است كه به اورژانس مراجعه نماييد و براي دريافت درمان پزشكي اقدام كنيد. از جمله علائم واكنش آلرژيك به كلوميپرامين مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- بروز كهير پوستي

- ناتواني در تنفس

- تورم صورت يا چشم

- تورم زبان، دهان و گلو

 

هشدارهاي جدي در مصرف كلوميپرامين

مصرف اين دارو مي تواند مشكلات بسيار جدي را به وجود بياورد كه بايد از آن ها آگاهي داشته باشيد اين هشدارها به شرح زير هستند:

1. سندروم سروتونين

اين امكان وجود دارد كه با مصرف اين دارو فرد دچار سندروم سروتونين شود كه بسيار خطرناك است و در بدترين حالت مي تواند به مرگ ختم شود. سندروم سروتونين در صورتي اتفاق مي افتد كه سطح سروتونين بدن بالا باشد. با مصرف اين دارو نيز فعاليت سروتونين افزايش يافته و در نتيجه سندروم سروتونين اتفاق مي‌ افتد.

2. تشنج

در صورتي كه سابقه تشنج يا مصرف الكل را داريد بهتر است حتما پزشك خود را در جريان قرار دهيد چرا كه به طور كلي اين دارو احتمال تشنج را بالا مي برد و در صورتي كه عوامل ريسك را داشته باشيد احتمال آن بيشتر هم خواهد شد.

3. دمانس

برخي از تحقيقات و بررسي ها نشان داده كه داروي كلوميپرامين مي تواند احتمال بيماري دمانس يا همان فراموشي را تا حد زيادي بالا ببرد. توجه داشته باشيد كه اين دارو حتماً بايد تحت نظر مستقيم پزشك مصرف شود چرا كه تاثير آن بر روي سيستم عصبي است و به همين دليل از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي باشد.

نكات مهم در مصرف داروي كلوميپرامين

_اين دارو براي اثر بخشي به چند هفته زمان نياز دارد پس در صورتي كه در هفته‌هاي اول مصرف هيچ پيشرفت چشمگيري احساس نكرديد مصرف آن را كنار نگذاريد و دقيقاً طبق تجويز پزشك برنامه درماني و مصرف دارو را ادامه دهيد و تاثيرات آن را بعد از گذشت چند هفته مشاهده كنيد.
_به هيچ عنوان كلوميپرامين را به صورت خودسرانه كنار نگذاريد و مصرف آن را قطع نكنيد چرا كه در اين صورت ممكن است با سندروم محروميت دارو مواجه شويد و هم چنين علائم بيماري نيز با شدت بيشتري بازگردد.
_به هيچ عنوان دوز مصرفي دارو را به خواست خود افزايش ندهيد چرا كه ممكن است ايجاد مسموميت بكند كه در اين صورت بسيار خطرناك خواهد بود.
_در طي مصرف اين دارو به هيچ عنوان از مشروبات الكلي استفاده نكنيد چرا كه مي‌‌تواند باعث تشديد عوارض جانبي دارو شود.
_نكته بسيار مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه امكان دارد در ابتداي شروع به مصرف اين دارو افكار ناخوشايند و وسواسانه شما تشديد شوند اما اين را بدانيد كه اين مساله كاملاً طبيعي است و نشان مي‌دهد كه فرآيند درمان شروع شده است و دارو تأثيرات خود را آغاز كرده است. توصيه مي شود كه افكاري كه آزارتان مي‌دهد را با يك روانشناس در ميان بگذاريد تا در جهت حل آن‌ها ياري تان كند.
_يكي از عوارض داروي كلوميپرامين حساس شدن نسبت به نور خورشيد است پس سعي كنيد حتماً از ضد آفتاب و عينك دودي استفاده كنيد.
_در صورتي كه نياز به جراحي و يا انجام آزمايش داريد حتما با پزشك مربوطه مصرف اين دارو را اطلاع دهيد.
_اگر كه نياز به هرگونه دارو حتي داروهاي سرماخوردگي پيدا كرديد حتما پزشك يا داروساز را مطلع سازيد و مصرف داروي كلوميپرامين را به آن‌ها بگوييد تا تداخلي ميان مصرف اين داروها به وجود نيايد.

اوردوز با كلوميپرامين

مصرف اين دارو در مقادير زياد و بي‌توجه به تجويز پزشك مي‌تواند منجر به عوارض جدي و بروز اوردوز شود. از جمله علائم نشان دهنده اوردوز مي‌توان به استفراغ، افزايش ضربان قلب، از دست رفتن ناهماهنگي حركتي، سرگيجه شديد، تب، تعريق شديد، كبودي لب‌ها يا انگشتان، سفتي عضلاني، تنفس ضعيف، تشنج و كما اشاره كرد. بهتر است در كنار استفاده از دارو با استفاده از روش‌هاي روان درماني به درمان اختلال خود بپردازيم. براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

 

سخن آخر

توجه داشته باشيد كه اختلالاتي هم چون وسواس و افسردگي براي درمان به دارو نياز دارند اما دارو تنها راه درمان نيست و حتي بهترين راه هم نيست. چرا كه به هر حال دارو ها عوارض جانبي بسيار زيادي را با خود به همراه دارند و تحت تاثير عوامل متعددي اثر بخشي دارو مي تواند كاهش يابد يا به طور كل مختل شود. به همين دليل توصيه مي شود كه در كنار درمان هاي دارويي حتما از درمان هاي روانشناختي نيز استفاده نماييد چرا كه طبق بررسي ها اين روش هاي درماني بيش تر از دارو ها باعث بهبودي مي شوند و از سوي ديگر عوارض جانبي دارو ها را هم ندارند. در اين زمينه لازم است كه به يك روانشناس متخصص مراجعه نماييد و با او صحبت كنيد.

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي

مركز حامي هنر زندگي با جمع آوري كادري مجرب و متخصص امكان ارائه بهترين خدمات روانشناسي را مهيا كرده است. هم چنين با توجه مشغله هاي بسيار زياد افراد و عدم زمان كافي براي رفت و آمد، مركز حامي اين امكان را مهيا كرده تا بتوانيد از هر كجا كه هستيد به صورت تلفني با متخصصان و روانشناسان تماس بگيريد و از راهنمايي هاي آنان استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه فرايند درمان مي تواند به صورت كامل از طريق تلفن و با صرف وقت و هزينه كم تر انجام گيرد. متخصصان و روانشناسان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سؤالات متداول

- مصرف الكل هم‌زمان با كلوميپرامين مي‌تواند منجر به مشكل خاصي شود؟

بله. هرگز از نوشيدني‌هاي الكلي همزمان با كلوميپرامين استفاده نكنيد. چرا كه الكل عوارض جانبي اين دارو را تشديد كرده و باعث تضعيف سيستم عصبي و مراكز تنفسي مي‌شود كه مي‌تواند بسيار خطرناك باشد.

- آيا قطع مصرف اين دارو مي‌تواند مشكل‌ساز شود؟

قطع اين دارو حتماً بايد به صورت تدريجي و تحت نظر پزشك صورت بگيرد. در غير اين صورت بروز مشكلاتي نظير احساس بي‌قراري، اضطراب و تنش دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: كلوميپرامين

براي دريافت مشاوره در زمينه كلوميپرامين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كلوميپرامين،
موضوع:
[ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۲۴:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی