مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قرص اس سيتالوپرام

ااس سيتالوپرام دارويي است كه براي درمان افسردگي و اختلال اضطراب فراگير (GAD) استفاده مي‌شود. اين دارو از دسته داروهاي ضد افسردگي است كه موجب مهار كردن بازجذب سروتونين توسط گيرنده‌هاي پيش‌سيناپسي مي‌شود. اين گروه دارويي موجب بالا رفتن عملكرد سروتونين در مغز مصرف كننده مي‌ شود. داروي اس سيتالوپرام فقط با نسخه‌ پزشك قابل تهيه است كه به اشكال قرص و محلول در بازار وجود دارد. براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

 

دوز مصرف دارو

اين دارو با توجه به سن و نوع مصرف دارو در دوزهاي مختلفي استفاده مي شود كه برخي از آن ها به شرح زير هستند:

دوز مصرفي در نوجوانان براي درمان افسردگي

دوز اوليه مصرف اين دارو، 10 ميلي گرم و يك بار در روز است كه پس از حداقل ۳ هفته، در صورت نياز مي‌توان دوز مصرفي را تا 20 ميلي‌گرم افزايش داد.

دوز مصرفي در افراد بزرگسال براي درمان افسردگي

دوز اوليه مصرف، 10 ميلي گرم به صورت يك بار در روز است كه پس از حداقل 1 هفته و در صورت نياز مي‌توان دوز مصرفي را تا 20 ميلي‌گرم افزايش داد.

دوز مصرفي در افراد بزرگسال براي درمان اضطراب

دوز اوليه مصرف اس سيتالوپرام، 10 ميلي گرم و به صورت يك بار در روز است كه پس از حداقل 3 هفته، در صورت نياز دوز مصرفي را مي‌توان تا 20 ميلي‌گرم افزايش داد.

دوز مصرفي در افراد مسن يا افراد داراي بيماري كبدي براي درمان اضطراب و افسردگي

دوز اوليه مصرف به صورت 10 ميلي‌گرم و يك بار در روز است. براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

 

عوارض قرص اس سيتالوپرام

همان طور كه مي‌دانيد، مصرف يك دارو به همان اندازه كه اثرات درماني براي شما دارد، ممكن است يك ‌سري عوارض ناخواسته هم برايتان رقم بزند. توجه كنيد كه همه عوارض جانبي حاصل از مصرف دارو، به شكل همزمان در فرد مشاهده نمي‌شود. با اين حال بهتر است در زمان مشاهده هر يك از عوارض زير، به يك پزشك متخصص مراجعه كنيد.
_كما
_سر درد و سرگيجه
_تشنج
_كاهش دفع ادرار
_ضربان قلب شديد يا نامنظم
_عطش
_درد و گرفتگي عضلات
_اسهال و استفراغ
_تنگي نفس
_ورم صورت، زانو و دست
_خستگي و ضعف غير عادي
بعضي از عوارض جانبي مصرف قرص اس سيتالوپرام نيازي به مراقبت‌هاي پزشكي ندارد. ممكن است اين اثرات با گذشت زمان و تنظيم بدن با دارو، از بين بروند. پزشك متخصص درباره راه‌‌هاي پيشگيري يا كاهش بعضي از عوارض به شما اطلاعات و راهكارهايي را ارائه مي ‌دهد. درصورتي كه عوارض جانبي همچنان ادامه داشت و يا آزار دهنده بودند بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد. هم چنين مي‌توانيد از مشاوره تلفني در صورت مواجهه با عوارض اين دارو بهره ببريد.

عوارض جانبي متداول قرص اس سيتالوپرام

يبوست، كاهش ميل جنسي، اسهال، خشكي دهان، احتباس گاز در معده، سوزش سر دل، كاهش توانايي رانندگي، خواب آلودگي يا خواب آلودگي غير معمول و مشكلات خواب از جمله عوارض جانبي اين دارو هستند.

عوارض در خردسالان

مطالعات نشان مي‌دهد كه استفاده از اس سيتالوپرام براي افسردگي در افراد بالاي ۱۲ سال محدوديتي ندارد. با اين حال، ايمني و كارايي اين دارو همچنان در افراد زير ۱۲ سال تأييد نشده است. ممكن است اين دارو موجب كاهش اشتها و يا حتي از دست دادن وزن در فرد شود. نوجواناني كه اين دارو را مصرف مي‌كنند بايد هر از چند گاهي، به صورت منظم قد و وزن خود را اندازه گيري كنند.

عوارض در سالخوردگان

پژوهش‌ها تاكنون نتواسته‌اند هيچ محدوديتي براي مصرف اين قرص در افراد مسن مشخص كنند. اما در حالت كلي در بيماران مسن كه به هيپوناترمي (كمبود سديم خون) يا بيماري‌هاي كبدي مبتلا هستند، براي اطمينان بيشتر بهتر است كه دوز دارو را متناسب با وضعيت شخصي شان تنظيم كنند.

عوارض در دوران شيردهي

تحقيقاتي كه در دوران شيردهي انجام شده است، نشان دهنده آن است كه مصرف اس سيتالوپرام موجب بروز تاثيرات مضر در نوزاد مي‌شود. بنابراين بهتر است كه با مشورت پزشك، مصرف اس سيتالوپرام را در اين دوران قطع كنيد. براي اطلاعات بيش تر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

 

قبل از شروع مصرف داروي اس سيتالوپرام چه بايد كرد؟

در صورتي كه باردار هستيد و يا قصد بارداري داريد، حتماً قبل از تجويز دارو اين مسئله را با پزشك خود در ميان بگذاريد. در صورت داشتن هر گونه بيماري خاص هم چون بيماري‌ هاي كليوي يا كبدي، مشكلات قلبي و عروقي ، ديابت ، بيماري صرع ، مشكلات خوني و اختلالات رواني حتماً پزشك خود را در جريان قرار دهيد. اگر قبلاً هر گونه داروي ضد افسردگي يا ضد اضطراب مصرف كرديد اين مسئله را به پزشك اطلاع دهيد. براي كسب اطلاعات در زمينه دارو هاي ضد اضطراب كليك كنيد.

مصرف صحيح قرص اس سيتالوپرام

توجه كنيد كه اين دارو را طبق توصيه و تجويز پزشك مصرف كنيد. مراقب باشيد كه به مقدار بيشتر آن را مصرف نكنيد و بعد از بازه‌ زماني گفته شده توسط پزشك، مصرف دارو را قطع كنيد. همچنين ممكن است كه قرص اس سيتالوپرام همراه يا بدون غذا مصرف شود. بنابراين اگر پزشك شما براي مصرف دارو در زمان خاص، دستور خاصي داده است برطبق آن عمل كنيد.

در صورتي كه از محلول خوراكي اس سيتالوپرام استفاده مي‌كنيد، قبل از مصرف آن را به خوبي تكان دهيد. از قاشق اندازه‌ گيري كه براي آن گذاشته شده، سرنگ دهاني و يا فنجان مخصوص تعيين شده براي مصرف دوز استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه ممكن است قاشق چايخوري خانگي ميزان مناسب دوز مورد نيازتان را نداشته باشد.

 

موارد منع مصرف قرص اس سيتالوپرام

درصورتي كه حساسيت شديدي به اس سيتالوپرام، سيتالوپرام يا ساير تركيبات فرمولاسيون، داريد از مصرف اين دارو پرهيز كنيد. همچنين از مصرف همزمان با پيموزايد، مصرف همزمان يا با فاصله دو هفته‌اي از مهار كننده‌هاي MAO بپرهيزيد.

 

نكات مهم در مصرف داروي اس سيتالوپرام

به هيچ عنوان دوز مصرفي دارو را با خواست و صلاح ديد خودتان تغيير ندهيد و حتماً همان طور كه پزشك تجويز كرده است دارو را مصرف كنيد.
حتماً اين نكته را مد نظر قرار دهيد كه مصرف داروي اس سيتالوپرام تنها بخشي از فرايند درماني است و نمي توان به طور كامل انتظار داشت كه تنها با مصرف دارو بيماري بهبود پيدا كند پس ديگر بخش هاي درماني را نيز به طور جدي ادامه دهيد.
خواب آلودگي از عوارض شايع داروي اس سيتالوپرام نيست اما امكان دارد كه براي برخي از افراد به وجود بيايد. در صورتي كه احساس كرديد خواب آلودگي شديدي پس از مصرف دارو داريد، اقدامات احتياطي را انجام دهيد و از انجام كارهايي كه به هوشياري نياز دارند مثل رانندگي خودداري كنيد.
در صورتي كه علائم بيماري بسيار شديد شد ، پزشك خود را در جريان قرار دهيد اما به هيچ عنوان مصرف دارو را خودسرانه پس از مشاهده اين علائم قطع نكنيد.
در صورتي كه علائم باليني جدي و خطرناكي هم چون توهم بيهوش شدن ، آشفتگي شديد ، تغيير ضربان قلب ، انقباض شديد ماهيچه ها و سرگيجه شديد را داشتيد حتما به اورژانس مراجعه نماييد.
در صورتي كه پس از مصرف دارو دچار زخم شديد و خونريزي بهبود پيدا نكرد ، اين مسئله را به پزشك خود اطلاع دهيد.
اگر به هر داروي ديگري نياز پيدا كرديد حتي داروي ساده اي هم چون سرماخوردگي، حتماً قبل از مصرف آن به پزشك خود يا دكتر داروساز اطلاع دهيد و از او براي مصرف هم زمان هرگونه دارو با اس سيتالوپرام راهنمايي بگيريد.
اس سيتالوپرام مي تواند با عارضه حساس شدن به نور خورشيد همراه باشد پس سعي كنيد از نور خورشيد اجتناب نماييد و يا در هنگام مواجهه با آن از عينك دودي و ضدآفتاب استفاده نماييد.
توجه داشته باشيد كه اين دارو را در ظرف بسته و در دماي اتاق نگهداري كنيد. هم چنين دارو بايد از حرارت، رطوبت، نور و يخ ‌زدگي دور نگه داشته شود. مطمئن شويد كه دور از دسترس اطفال است و تاريخ انقضاي داروي خود را بدانيد.

سخن آخر

افسردگي و اختلالات اضطرابي از شايع‌ ترين مشكلات روانشناختي هستند كه بسياري از افراد را درگير خود مي كنند. دارو درماني يكي از مهم ترين روش ها براي درمان اين اختلالات است اما به هيچ عنوان بهترين روش نيست. توجه داشته باشيد كه داروها به هر حال عوارضي را با خود به همراه دارند و ممكن است تحت تاثير عوامل مختلف و يا حتي با مصرف داروهاي ساده ديگري تاثيرشان از بين برود و يا عوارض جانبي شان تشديد شود. به همين دليل استفاده از دارو به تنهايي براي درمان افسردگي و يا اختلالات اضطرابي توصيه نمي شود. لازم است كه در كنار دارو در از روش هاي روان شناختي نيز براي درمان استفاده نماييد. متخصصان روانشناسي مي توانند در اين زمينه راهنمايي تان كنند.

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند. اما با توجه به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برحي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد. در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود.
در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي آگاهي بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

 

 

سوالات متداول

در صورت فراموشي يك دوز از دارو بايد چه كرد؟

در صورت فراموشي، در اسرع وقت دوز تجويز شده داروي خود را دريافت كنيد اما اگر زماني كه به ياد آورده‌ايد مصرف دارويتان را فراموش كرده‌ايد منتهي به مصرف دوز بعدي دارو باشد، بهتر است از مصرف آن صرف نظر كنيد. طبق برنامه قبل دارو را مصرف كرده و هرگز دوز را دو برابر نكنيد.

منبع: قرص اس سيتالوپرام

براي دريافت مشاوره در زمينه قرص اس سيتالوپرام مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص اس سيتالوپرام،
موضوع:
[ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۷:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی