مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سيانور

سيانور كه از تركيب نيتروژن و كربن به وجود مي‌آيد در قالب يكي از مواد شيميايي هيدروژن سيانيد، سديم سيانيد و پتاسيم سيانيد قرار مي‌گيرد. سيانور ممكن است به صورت طبيعي در مواد اطراف شما وجود داشته باشد يا انسان‌ها با تركيباتي كه انجام مي‌دهند آن را به وجود بياورند. اين ماده مي‌تواند به سرعت از طريق استنشاق يا تماس از راه پوست با قسمت‌هاي مختلف بدن تركيب شود و منجر به مسموميت و سپس مرگ بشود.

تاريخچه مصرف اين ماده براي مرگ

تاريخچه استفاده از آن در جنگ جهاني دوم آغاز شد. محققان نازي در آن زمان قرص‌هايي حاوي kcn ساخته بودند كه اعضاي نازي در مواردي كه گير مي‌افتادند از آن استفاده كنند و سيانور از آن زمان ساخته شد. براي آگاهي بيشتر در زمينه خودكشي و علائم آن كليك كنيد.

سيانور چگونه باعث مرگ مي‌شود

بعد از اين كه اين ماده از طريق بلع يا استنشاق با بدن انسان تماس پيدا كند به سرعت وارد خون مي‌ شود و نحوه برخورد آن با سلول‌هاي بدن بستگي به دوز مصرف شده دارد. در دوزهاي كم مي‌تواند به تيوسيانات تبديل شود كه خطر كمتري دارد و از طريق ادرار دفع مي‌شود. در مقادير خيلي كم مي‌تواند با ساير مواد تركيب شوند و ويتامين B12 توليد كنند كه براي بدن مفيد است اما در دوزهاي بالا بدن توانايي تبديل به تيوسيانات را ندارد و باعث مسموميت مي‌ شود.
اين ماده مركز تنفسي را دچار اختلال مي‌ كند و عمق تنفس را از بين مي‌ برد و با سركوب ميوكارد برون‌ده قلب مختل شده، o2 نيز از هموگلوبين جدا نمي‌شود. برخي از اين سيانورها با اكسيژن براي اتصال به آهن هموگلوبين رقابت مي‌كنند و در ميتوكندري‌ها با آهن سيتوكروم اكسيداز پيوند مي‌خورند و تنفس سلول را دچار مشكل مي‌كنند و در آخر موجب مرگ مي‌شوند. سيانور به قسمت‌هايي از بدن كه به اكسيژن بسيار حساس هستند حمله مي‌كنند و مانع رسيدن اكسيژن به آن‌ ها مي‌ شوند. سيستم عصبي، ريه و قلب اولين قسمت‌هايي هستند كه سيانور آن ‎ها را تحت تاثير قرار مي‌ دهند..

 

نشانه هاي مسموميت با سيانور

در صورتي كه فرد با تنفس يا خوردن غذاهاي حاوي سيانور و يا حتي از طريق جذب پوستي به سيانور آلوده شود، علائم و نشانه هايي را از خود بروز مي دهد. از نشانه هاي مسموميت با سيانور مي توان به سردرد و سرگيجه، حالت تهوع و استفراغ، سخت شدن تنفس ، تپش قلب بسيار سريع ، بي قراري و ضعف شديد اشاره كرد. هم چنين در صورتي كه مسموميت با سيانور شديد باشد و فرد در معرض سيانور زيادي قرار گرفته باشد ، اين علائم با شدت بيش تري بروز پيدا مي كند. از برخي از علائم شديد مسموميت با سيانور مي توان به بيهوشي ، تشنج ، افت فشار خون ، آسيب ديدن ريه ها ، پايين آمدن بسيار شديد ضربان قلب و مشكل تنفسي شديد كه منجر به مرگ مي گردد اشاره كرد.

موادي كه داراي سيانور هستند

قارچ: همه قارچ‌ها اين مواد را ندارند و قارچ‌هاي خوراكي موجود در بازار هيچ سيانوري ندارند اما بعضي از آن‌ها سمي هستند و داراي اين ماده مي‌باشند و در صورت مصرف بسيار خطرناك هستند.

گوجه فرنگي: گوجه فرنگي يكي از سبزيجاتي است كه بسيار زياد مصرف مي‌شود. خود گوجه فرنگي هيچ سمي ندارد اما برگ آن داراي سيانور است و در صورت مصرف آن مي‌تواند ايجاد معده درد كند و گرفتگي عضلات و اضطراب به وجود بياورد.

برگ ريواس: برگ ريواس داراي مقداري سيانور است كه در صورت مصرف مي‌تواند باعث تنگي نفس، تشنج، نارسايي كليه و در برخي موارد نادر موجب مرگ شود.

سيب زميني: ساقه و برگ سيب‌زميني سمي است. مسمويت با استفاده از سيب‌زميني بسيار كم گزارش شده است.

هسته گيلاس: حواستان به هسته گيلاس باشد كه موقع خوردن در دهانتان خورد نشود به اين دليل كه داراي مقادير زيادي سيانور است.

بادام: بادام درختي فوايد زيادي دارد اما اگر اين بادام تلخ و خام باشد مي‌تواند حاوي سيانور باشد. كساني كه با اين سيانور مسموم مي‌شوند بايد تحت درمان قرار بگيرند.

ميوه‌هاي هسته دار و دانه سيب: دانه سيب و هسته‌هايي مثل هلو و زردآلو داراي مقداري سيانور هستند كه بهتر است استفاده نشوند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه تغذيه سالم كليك كنيد.

خوردن چند عدد بادام تلخ مي تواند كشنده باشد؟

بادام يكي از موادي است كه حاوي سيانور مي باشد و حتي براي تشخيص اين كه فرد با سيانور مسموم شده است يا نه از بوي بادام تلخ كمك مي‌گيرند. فردي كه با سيانور مسموم شده باشد نفسش بوي شديدي از بادام تلخ دارد. به همين دليل بسياري از افراد نگران هستند كه نكند با خوردن بادام تلخ دچار مسموميت با سيانور شوند. خوردن يك يا دو عدد بادام تلخ چندان جاي نگراني ندارد و مسموميت ايجاد نمي كند اما بهتر است كه مصرف آن خيلي زياد نشود. به طوري كه مي‌توان گفت خوردن تقريباً ۱۰ عدد بادام تلخ مي تواند با علائم مسموميت ناشي از سيانور همراه شود. در اين شرايط لازم است كه اقدامات درماني و مراقبتي انجام گيرد.

در صورت قرارگيري در معرض مسموميت با سيانور چه بايد كرد؟

از راه هاي متعددي هم چون تنفس و جذب پوستي ممكن است كه مسموميت با سيانور رخ دهد. در اين شرايط بايد بتوانيد اقدامات احتياطي فوري را انجام دهيد تا اثرات مسموميت با سيانور جان شما را به خطر نيندازد. در صورتي كه سيانور در فضا آزاد شده بود و در معرض تنفس سيانور قرار گرفتيد، سريع آن محل را ترك كنيد و خودتان را به هواي باز برسانيد. اگر امكان خروج از ساختمان پر شده با گاز سيانور را نداشتيد با پارچه اي تميز جلوي دهان خود را بگيريد و سعي كنيد تا حد امكان در پايين ساختمان بمانيد.
در صورت مسموميت از طريق جذب پوستي با سيانور، سريعا لباس خود را در بياوريد و مراقب باشيد كه تا حد امكان كم تر با بدن تان تماس پيدا كند. لباس را در بياوريد و آن را از بين ببريد. پوست ، چشم و يا دهان را كه از طريق آن مسموميت ايجاد شده است با آب و صابون بسيار زياد بشوييد. بلافاصله پس از انجام اين اقدامات فوري به اورژانس مراجعه نماييد.

پادزهر سيانور

سيانور سمي است كه ابتدا شخص را مسموم مي‌كند و بعد از 15 تا 20 دقيقه منجر به مرگ او مي‌شود. امروزه پادزهر اين سم پيدا شده كه مي‌تواند از آن جلوگيري كند. سديم نيتريت خودش نوعي سم قوي است كه پادزهر اين ماده به حساب مي‌آيد. سديم نيتريت يك نوع از نمك سفيدرنگ و بلورهاي ريز است كه اكسيدكننده قوي است. اين ماده براي محيط زيست بسيار خطرناك است و مي‌تواند موجب آلودگي خاك و آب شود. در صورت مسموميت با سديم اين ماده بايد با تيوسولفات سديم مصرف بشود.

موارد صنعتي استفاده از اين ماده

از سال 1887، سيانور در صنعت استفاده شد. اولين مصارف اين محلول استفاده آن براي استخراج طلا، نقره و سنگ‌هاي معدني بوده است. اين ماده را در غلظت‌هاي پايين به عنوان يك عامل رقيق‌كننده براي كمك به بازيابي فلزاتي كه پايه هستند مانند سرب، روي و مس استفاده مي‌كنند. براي آگاهي بيش تر در زمينه سلامت روان كليك كنيد.

خودكشي با سيانور

سيانور به دليل جذب فوري يكي از داروهايي است كه افرادي كه قصد خودكشي دارند تمايل زيادي به استفاده از آن از خود نشان مي دهند. فروش اين قرص ممنوع است اما متاسفانه در بازار سياه به راحتي يافت مي شود و افراد مي توانند آن را تهيه كنند. اما اين در حالي است كه پس از خوردن سيانور ديگر پشيماني از خودكشي هيچ فايده اي ندارد. حتي اگر هم بالافاصله مراقبت هاي پزشكي انجام گيرد ، اثرات خوردن سيانور تا آخر عمر همراه فرد خواهد بود و آسيب هايي كه به بدن و سلامت جسمي فرد مي زند غير قابل جبران است. اگر قصد خودكشي و پايان دادن به زندگي خود را داريد، اين را فراموش نكنيد كه براي خودكشي هميشه زمان هست اما اگر اين كار را انجام دهيد ، ديگر پشيماني هيچ فايده اي نخواهد داشت و جان با ارزش خود را از دست مي دهيد. پس توصيه مي شود كه قبل از هر گونه اقدامي با يك فرد معتمد و يا يك روانشناس متخصص صحبت نماييد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره فردي كليك كنيد.

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند. اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن استبرخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد. در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

بعد از چه زماني مي‌توان از پادزهر استفاده كرد؟

استفاده از پادزهر براي سيانور بستگي به دوز سيانور دارد. در دوز بسيار پايين آن مي‌توان تا 15 دقيقه از پادزهر استفاده كرد.

سيانور موجود در اطراف مي‌تواند مسموم كننده باشد؟

سيانوري كه به صورت طبيعي در اطراف وجود دارد نمي‌تواند تا سر حد مرگ مشكلي ايجاد كند اما ممكن است در بعضي موارد ايجاد مسموميت و بعضي مشكلات فيزيولوژيكي كند.

منبع: سيانور

براي دريافت مشاوره در زمينه سيانور مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سيانور،
موضوع:
[ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۸:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی