مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

داروي كلروديازپوكسايد

كلروديازپوكسايد با نام تجاري ليبريوم اولين دارو از خانواده بنزوديازپين‌ها مي‌باشد. اين دارو داراي اثر طولاني نسبت به ديگر داروهاي اين خانواده است و از 24 ساعت تا 100 ساعت در بدن طول اثر دارد. كلروديازپوكسايد به شكل قرص‌هاي ۵ و ۱۰ ميلي‌گرمي در داروخانه‌هاي كشور عرضه مي‌شود و براي درمان اختلالات اضطرابي، بي‌خوابي، قطع مصرف الكل و ترك اعتياد به مواد مخدر تجويز مي‌گردد. براي آگاهي بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

 

مكانيسم اثر كلروديازپوكسايد

كلروديازپوكسايد مثل بقيه بنزوديازپين‌ها عمل مي‌كند و تقريبا ساختار شيميايي مشابهي با ساير داروهاي اين دسته دارد. اين دارو با تاثير بر روي غشاي سلول‌هاي عصبي، باعث افزايش انتقال دهنده گابا مي‌شود. گابا يك انتقال دهنده عصبي است كه اگر مقدار آن كاهش پيدا كند، بدن در يك حالت هيجاني قرار مي‌گيرد و موجب اضطراب و بي‌خوابي مي‌شود. اين دارو با افزايش ميزان گابا، اضطراب شما را كاهش داده و مي‌تواند به خواب آرام‌تر شما كمك كند.

دوز مصرفي كلروديازپوكسايد

دوز مصرفي كلروديازپوكسايد كاملا بايد زير نظر پزشك باشد. ممكن است با كاهش يا افزايش ميزان آن به صورت سر خود، عوارض جانبي خطرناكي براي شما به وجود بيايد. بنابراين در صورت برگشت علائم بيماري و از بين رفتن اثر دارو، براي افزايش دوز و در صورت مشاهده بهبودي يا عوارض جانبي، براي كاهش دوز مصرفي يا تغيير دارو به پزشك خود مراجعه كنيد. براي شناخت بيشتر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.



مدت زمان اثربخشي داروي كلروديازپوكسايد

بعد از گذشت نيم ساعت از مصرف دارو جذب آن شروع مي شود و پس از دو ساعت جذب دارو به اوج خود مي رسد و بيش ترين اثر بخشي در اين زمان اتفاق مي افتد. لازم به ذكر است كه مصرف غذا مي تواند جذب دارو را تا حدودي كند تر كند و برعكس جذب كلروديازپوكسايد با شكم خالي سريع تر اتفاق مي افتد. بعد از اين زمان دارو براي مدت تقريبي 6 الي 8 ساعت در بدن باقي مي ماند و هر چه بيشتر مي گذرد، اثر بخشي آن كاهش مي يابد تا زماني كه دارو به طور كامل از بدن دفع گردد.

عوارض جانبي دارو

برخي از عوارض ناشي از مصرف كلروديازپوكسايد در ادامه گفته شده است كه در اكثر موارد مي‌توان عوارض را با تنظيم دوز و در صورت شدت با تغيير دارو برطرف كرد. برخي از اين عوارض شامل موارد زير مي‌باشد.

_خواب آلودگي

_سردرگمي

_كندي رواني حركتي

_جوش‌هاي پوستي

_بي‌نظمي چرخه قاعدگي

_حالت تهوع و يبوست

_افزايش و كمبود ميل جنسي

_زردي پوست

_اختلال عملكرد كبد (در اين مورد اگر درمان با ليبريوم طولاني مدت است، آزمايشات دوره‌اي عملكرد كبد لازم مي باشد)

هشدارها و احتياط‌هاي مصرف كلروديازپوكسايد

اگر مصرف كننده اين دارو هستيد به هشدارهاي زير توجه نماييد:

_كلروديازپوكسايد توانايي ذهني و فيزيكي مورد نياز براي انجام كارهاي پرخطر مثل رانندگي يا استفاده از ماشين آلات صنعتي را مختل مي‌كند.

_در كودكان مي‌تواند باعث آسيب رواني شود.

_مصرف همزمان با الكل باعث افزايش شدت عوارض مي‌شود.

_استفاده در طول بارداري، مخصوصا در طول سه ماهه اول بارداري مي‌تواند خطر ابتلا به ناهنجاري‌هاي مادرزادي را افزايش دهد (در صورت بارداري در حين مصرف كلروديازپوكسايد، حتما در مورد قطع مصرف با پزشك خود مشورت كنيد)

_در سالمندان و افراد ناتوان بايد دوز پايين و بسيار كنترل شده باشد.

_در صورت مشاهده واكنش‌هاي هيجاني و خشم بايد ادامه مصرف توسط پزشك بررسي شود.

_در بيماراني كه سابقه افكار خودكشي داشته‌اند بايد با احتياط بيشتري مصرف شود. استفاده از كلروديازپوكسايد در شرايط افسردگي ممكن است خطر خودكشي را افزايش دهد.

_به دليل تمايل به ايجاد وابستگي و سوء استفاده، در افرادي كه سابقه مصرف الكل يا مواد مخدر را دارند بايد با احتياط مصرف گردد و ترك آن تدريجي باشد. براي آشنايي بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

 

تداخلات دارويي كلروديازپوكسايد

برخي از داروها با كلروديازپوكسايد تداخل دارند و ممكن است در اثر مصرف آن ها با يكديگر عوارض جانبي دارو تشديد شود و يا تاثير آن از بين برود. از برخي از اين دارو ها مي توان به آزلاستين، يوهيمبين، برومپريدول، كانيواپتان، فوسيديك اسيد، الانزاپين، اورفنادرين، سديم اكسيبات، اوكسو ممازين، دفرا سيروكس، پارالدهيد، سديم اكسيبات، بركسانولون، انزالوتاميد، مشتقات تئوفيلين، توسيليزومب، بلونانسرين، بوپرنورفين، كلوزاپين، دارو هاي تضعيف‌كننده CNS، فلونيترازپام، متادون، متوتري‌مپرازين، متي‌روسين، آگونيست هاي اوپيوئيدي،تاليدوميد اورفنادرين، سووركسانت، اوكسي‌كدون، پارالدهيد، پيريبديل، پرامي‌پكسول، روپينيرول، روتيگوتين، تاليدوميد، زولپيدم و… اشاره كرد. به طور كل توصيه مي شود كه در صورت مصرف هر گونه دارو پزشك خود را در جريان قرار دهيد.

نشانه‌هاي سوء مصرف و مسموميت

در صورت مصرف بيش از حد اين دارو احتمال مسمويت وجود دارد. با مشاهده علائم زير به متخصص مراجعه نماييد.

_خواب آلودگي شديد

_افزايش فشار خون

_افزايش ضربان قلب

_سردرگمي و گيجي

_كندي شديد رواني حركتي

_كما

 

نشانه‌هاي ترك ناگهاني كلروديازپوكسايد

كلروديازپوكسايد به دليل وابستگي و تغييراتي كه در متابوليسم بدن ايجاد مي‌كند، نبايد خودسرانه و ناگهاني قطع شود. در صورت ترك ناگهاني نشانه‌هاي زير بروز پيدا مي‌كند.

_تشنج

_لرزش شديد

_بي‌خوابي

_گرفتگي عضلاني

_استفراغ

_عرق كردن شديد

لازم است پس از يك دوره مصرف طولاني مدت، از قطع ناگهاني جلوگيري شود و يك برنامه كاهش تدريجي مصرف زير نظر پزشك تهيه گردد. در كنار اين اقدامات دريافت مشاوره كنترل استرس براي جلوگيري از افزايش استرس ضروري است. براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

 

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

مصرف دارو همواره بايد تحت نظر پزشك متخصص صورت بگيرد و هر گونه تغيير دوز يا قطع مصرف نيز بايد با اجازه پزشك باشد. اما در برخي شرايط ممكن است افراد به دلايل متعددي به پزشك خود دسترسي نداشته باشند. به همين منظور مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.

در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سؤالات متداول

ميزان مصرف قرص كلروديازپوكسايد چقدر بايد باشد؟

همانطور كه بيان شد مصرف اين دارو حتما بايد زير نظر پزشك انجام گيرد و بسته به شرايط هر فرد متفاوت مي‌باشد. با اين حال مصرف كلرديازپوكسايد در اضطراب خفيف ۵ تا ۱۰ ميلي‌گرم سه بار در روز است و در اضطراب شديد از ۲۰ ميلي‌گرم سه بار در روز نيز مي‌توان استفاده كرد.

اگر در حين مصرف دچار مشكلات گوارشي شديم چكاري انجام دهيم؟

در صورتي كه هنگام مصرف كلرديازپوكسايد دچار مشكلات گوارشي مي‌شويد، سعي كنيد دارو را با غذا يا شير ميل كنيد. همچنين اگر فرد نمي‌تواند قرص كامل را بلع كند، آن را خرد كنيد.

چرا مصرف دارو در دوران شير دهي خطرناك است؟ 

چون از طريق شير مادر به جنين منتقل مي‌شود و بر روي كودك اثر مي‌گذارد و خطر ابتلا به ناهنجاري‌هاي مادرزادي را افزايش مي‌دهد.

منبع: كلروديازپوكسايد

براي دريافت مشاوره در زمينه كلروديازپوكسايد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كلروديازپوكسايد،
موضوع:
[ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۰:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی