مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خود ارضايي

خود ارضايي يا masturbation شيوع نسبي بالايي دارد و آن را مي‌توان چنين تعريف كرد: نوعي كسب لذت جنسي به دست خود شخص كه معمولا منجر به ارگاسم مي‌شود. افرادي كه خود ارضايي مي‌كنند ممكن است با تحريك و دست ورزي اعضاي حساس بدن خود، تصور صحنه هاي شهوت زا و تحريك كننده، تحريك جنسي آلت تناسلي خود به صورت خيالي با فردي كه دوست دارد شريك جنسي او باشد و استفاده از ابزارهاي تحريك كننده و همين طور روش هاي ديگر به ارگاسم مي‌رسند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه خودارضايي كليك كنيد.

ترك خود ارضايي باعث لاغري مي شود | دلايل خودارضايي

_آشنايي فرد با اندام تناسلي و رفع كنجكاوي

_كاهش و ارضا ميل جنسي

_در دسترس نبودن شريك جنسي

_رفع تنش و اضطراب

_نارسايي هاي جنسي

آيا خود ارضايي اختلال محسوب مي‌شود؟

خود ارضايي از ليست اختلالات در راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني DSM-5 حذف شده است و ديگر به عنوان انحراف جنسي شناخته نمي‌شود البته نقدهايي نسبت به اين حذف انجام شده اما امروزه خودارضايي برچسب اختلال نمي‌گيرد. سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه پس به عنوان مشكل نبايد به آن نگاه كرد؟ زماني كه عملي باعث شود فرد در عملكرد و كارآيي خود افت داشته باشد، يعني فرد با اين عمل سازگار نيست پس نياز به صحبت و سنجش و ارائه راهكار دارد.

بازي با اندام جنسي را از زمان كودكي ملاحظه مي‌كنيم همانطور كه كودك استفاده از انگشتش را ياد مي‌گيرد بازي با اندام تناسلي بخشي از فرايند رشد محسوب مي‌شود. در نوجواني نياز و انگيختگي جنسي فوران مي‌كند. از جهتي روابط جنسي آزاد منع مي‌شود و نوجوان تحت فشار فرهنگي و خانوادگي است و حال نياز جنسي نيز نمايان مي‌شود. خودارضايي از اعمال جنسي نسبتا شايع هست و هر دختر و پسري در هر سني آن را در طول زندگي خود تجربه كرده است.

آيا خودارضايي عملي بهنجار است؟

نياز جنسي يكي از نيازهاي اساسي انسان محسوب مي‌شود و براي رفع اين نياز يك دستورالعمل شرعي و فرهنگي وجود دارد و بقاي انسان با اين نياز ايجاد شده است. نگاه سياه و سفيد به اين مساله اشتباه است؛ خودارضايي تاييد يا رد نمي‌شود و بهنجار يا نابهنجار دانستن اين مساله بسته به شرايط، محيط و فرد متفاوت است.

خود ارضايي خارج از كنترل

گاها مشاهده مي‌شود يا خود فرد گزارش مي‌دهد كه خودارضايي را بيش از حد معمول انجام مي‌دهد، ديگر تنها براي رفع نياز جنسي نيست بلكه به شكل وسواس گونه اي ذهنش درگير خودارضايي مي‌شود و افكارش او را مجبور مي‌كنند كه به اين عمل اقدام كند. اين فرايند باعث شده كنترلي بر برنامه روزمره اش نداشته باشد. نقص دز عملكرد و ارتباطاتش ايجاد شده و به مرحله اي از نگراني و ناراحتي رسيده است. اينجا بايد گفته شود خود ارضايي خارج از كنترل است و مشورت با يك درمانگر توصيه مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.

ترك خود ارضايي باعث لاغري مي شود | تاثيرات خود ارضايي

در اديان و در فرهنگ هاي گوناگون خود ارضايي برچسب نابهنجار مي‌خورد و جزء تابوها محسوب مي‌شود. فردي كه خود ارضايي مي‌كند، دوست ندارد كسي متوجه آن شود. احساس گناه مي‌كند، بار هيجاني و احساسي بدي دارد و افكار آزاردهنده اي او را اذيت مي‌كند.

خودارضايي فقط در افرادي كه پارتنر ندارند ديده نمي‌شود. خيلي موارد گزارش شده كه افراد متاهل يا كساني كه پارتنر هم دارند تمايل به خود ارضايي دارند. خود ارضايي در افرادي كه شريك جنسي دارند اثرات ديگري برجاي مي‌گذارد؛ اين كه نكند شريك جنسي‌ متوجه شود و دلسرد شود يا اين كه ممكن است فرد چون خودارضايي مي‌كند در انجام رابطه جنسي دچار اختلال در عملكرد شود و نه خود لذت ببرد نه شريك جنسي‌اش. براي كسب اطلاع بيش تر از رابطه جنسي كليك كنيد.

اثرات عمده خود ارضايي

_ترس از رسوايي و فهميدن ديگران

_ترس از تغيير شكل اندام تناسلي يا آسيب زدن به پرده بكارت

_احساس گناه و شرم نسبت به عمل انجام داده شده

_ايجاد اختلال در عملكرد جنسي و مشكلاتي از قبيل دير انزالي و نرسيدن به ارگاسم (براي اطلاع بيش تر از اختلالات و مشكلات جنسي كليك كنيد.)

ترك خود ارضايي باعث لاغري مي شود | كليشه هايي در مورد خودارضايي

با جستجوي كلمه ي خودارضايي در اينترنت با نوشته هاي عجيبي روبرو خواهيد شد. بعضي وبسايت ها با تعصب وحشتناكي اين عمل را به هر نحوي كه شده بازداري كرده‌اند و عواقب عجيب جسمي مطرح كرده اند مانند: از دست دادن بينايي- لاغر شدن – ريزش مو و صدمه زدن به پوست، ناباروري و بعضي از سايت ها بالعكس به تمجيد و تعريف و فوايد خود ارضايي پرداختند مثلا: باعث شناخت اندام جنسي مي‌شود، از زود انزالي جلوگيري مي‌كند، از افسردگي و خلق بد جلوگيري مي‌كند يا باعث نشاط مي‌شود.

تحقيقات علمي نتوانستند اثرات مخرب يا مثبت خوارضايي را ثابت كنند. هر عملي تحت شرايط خاص مي‌تواند مخرب باشد و مي‌تواند مفيد باشد و هنوز ثابت شده نيست كه كدام يك از اين موارد صحيح هستند يا غلط. باور به اينكه خودارضايي امري قبيح و زشت و گناه است يا برعكس فكر كنيم خود ارضايي باعث سلامتي و تناسب اندام و كارايي جنسي مي‌شود يا از سرطان پروستات جلوگيري مي‌كند يا زنان فقط با خودارضايي به ارگاسم مي‌رسند همه اينها ديدگاه هاي كاملا صحيح و منطقي به اين ماجرا نيست.

نكات تكميلي براي آگاهي والدين و افراد

افراد در سنين مختلف ممكن است اقدام به خودارضايي كنند. خودارضايي در دختران و پسران يا در افراد مجرد و متاهل انجام مي‌شود و امري غيرقابل انكار است. با ما همراه باشيد تا چند نكته را مطرح كنيم:

_والدين گاهي از سر دلسوزي با برچسب زدن به كارها درصدد اين هستند كه نوجوان يا جوان خود را كنترل كنند، اينكه شما بگوييد اين كار گناه است يا مريض مي‌شوي و يا از اين دست صحبت ها باعث مي‌شود رابطه شما با فرزندتان آسيب ببيند پس آگاهانه با او صحبت كنيد و اين را بدانيد كه نياز جنسي در تمام مخلوقات وجود دارد و هركسي به نحوي به دنبال ارضاي اين نياز هست.

زماني نگران شويد كه دغدغه ي اصلي فرزندتان خودارضايي است، خود ارضايي او را منزوي كرده و باعث شده از ديگر كارها صرف نظر كند تا به اين عمل بپردازد. به شما توصيه مي‌كنيم ترس ها و نگراني‌هايتان را با يك درمانگر درميان بگذاريد تا رابطه اي را كه از كودكي تا نوجواني ساخته ايد به دليل ترس هايي كه داريد خراب نكنيد.

_اگر خودتان خودارضايي مي‌كنيد و بعد از اين اقدام حالتان بد مي‌شود، احساس گناه و عذاب وجدان داريد يا خودارضايي در روابطتان و در عملكردتان اختلال ايجاد كرده، بايد در انجام خودارضايي تجديد شناخت كنيد؛ پس از يك سكستراپ كمك بگيريد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه سكس تراپي كليك كنيد.


خود ارضايي در افراد متاهل

_اگر متوجه اين شديد كه شريك جنسي شما خودارضايي مي‌كند در گام اول او را قضاوت نكنيد. بدون سرزنش و تحقير با او صحبت كنيد و دليل انجام اين عمل را جويا شويد، گاهي افراد فكر مي‌كنند چون رابطه جنسي خوبي ندارند پس فرد مقابل خودارضايي مي‌كند در صورتي كه ممكن است خيلي عوامل فردي و شخصي پشت اين اقدام باشد پس قضاوت نكنيد و صحبت كنيد.

_خودارضايي توسط خود شخص انجام مي‌شود در صورتي كه رابطه جنسي دوطرفه است و خودارضايي ممكن است تبديل به يك راه حل براي رسيدن به ارگاسم و ارضاي جنسي شود و رابطه جنسي شما و عملكردتان و رضايت تان را كاهش دهد چون در خودارضايي نيازي نيست به خواسته فرد ديگري توجه كنيم همه چيز يك طرفه پيش مي‌رود. در خودارضايي خجالت و شرم از شريك جنسي مطرح نيست و ديگر ترس از قضاوت شدن نداريم و خيلي عوامل رواني و حتي جسمي كه خطرناك هستند. گاهي چون همسر فرد آگاهي از اندام جنسي همسرش ندارد، نمي‌تواند به حد نياز او را تحريك كند و فرد ترجيح مي‌دهد خودش به خودارضايي بپردازد پس توجه كافي در اين زمينه ضروري است. براي اطلاع از خود ارضايي در زنان و خود ارضايي در مردان كليك كنيد.

ترك خود ارضايي و لاغري

بعضي ديدگاه ها نقش خود ارضايي را در سلامتي پررنگ مي كنند و گاهي هم مي‌بينيم بسيار نقدها نسبت به خودارضايي وارد است. در بعضي از سايت ها مي‌بينيم كه نوشته شده خود ارضايي باعث ضعف و لاغري مي ‎شود، خود ارضايي باعث كاهش قواي عضلاني مي‌شود يا اينكه خود ارضايي باعث كالري سوزي مي‌شود.

خود ارضايي يك بعد رواني دارد و يك بعد جسماني و فيزيكي. اينكه خودارضايي در لاغري نقش دارد يك فرايند علت و معلولي نيست، شخصي كه ترك خودارضايي مي‌كند ممكن است دچار افت خلق شود يا حتي افسرده شود و اين افسردگي در كاهش وزن نقش داشته باشد. گاهي خودارضايي به عنوان يك ابزار رفع تنش و استرس استفاده مي‌شود و شخصي كه خوارضايي را ترك مي‌كند به دليل افزايش حجم استرس ها و نگراني ها ممكن است اشتهاي خود را از دست بدهد و لاغر شود. خود ارضايي تنها علت يك مساله نيست پس از اين به بعد آگاهانه تر به مسائل نگاه كنيد.

دفعات خود ارضايي و راهكارهايي براي كنترل آن

دستورالعمل خاصي براي چگونگي و دفعات خودارضايي وجود ندارد. عواملي هستند كه ممكن است تكرار خود ارضايي را افزايش دهند:

_نياز جنسي و برانگيختگي زياد شخص

_تاثير دوستان و محيط تحريك كننده

_نگرش فرد و باورهاي شخص و فرهنگ و خانواده

ممكن است خواستار اين باشيد كه خودارضايي را ترك كنيد يا حداقل آن را كنترل كنيد. هر فرد قادر است نسبت به رفتار و عملكرد خود كنترل داشته باشد چرا كه انسان اراده دارد و مي‌تواند با حداكثر برانگيختي بازهم نيازهايش را كنترل كند. اينجا بايد اشاره كنيم به دستورالعمل هاي شناختي و رفتاري:

_سعي كنيد نسبت به افكار خودتان آگاه باشيد

_آنچه شما را برانگيخته تر مي‌كند چه ديداري چه شنوايي را محدود كنيد.

_نسبت به محيطي كه در آن هستيد حساس باشيد. لازم نيست در جمعي قرار بگيريد كه تاثير اين چنيني برشما بگذارد.

_اگر توانستيد بر نياز خود غلبه كنيد و خود ارضايي نكرديد، يك پاداش خوش آيند و مطلوبي كه دوست داريد جايگزين كنيد.

_سعي كنيد تمركز فكرتان برموضوعات ديگري باشد و خيلي به افكار جنسي خود پروبال ندهيد.

_به دنبال اين نباشيد كه يك شبه خودارضايي را ترك كنيد؛ ترك هر عادتي نياز به زمان دارد و هيچ رفتاري ناگهاني قطع نمي‌شود.

_از سرزنش خودتان دست برداريد و براي خودتان و احساساتتان ارزش قائل شويد و گذشته را رها كنيد. براي اطلاع از جبران آسيب حودارضايي كليك كنيد.

سخن آخر

خودارضايي يك عمل جنسي است و انجام دادن يا ندادن آن توصيه نمي‌شود، نه به عنوان انحراف جنسي از آن ياد مي‌كنيم نه تشويقي براي انجام اين كار داريم. خودارضايي عواقب منفي زيادي به دنبال خواهد داشت زيرا از نظر فرهنگي، ديني و عقيدتي و خيلي وقت ها از لحاظ ساختار باوري و اصول شخصي نيز رد مي‌شود. مطابق با آنچه قبلا ذكر شد خودارضايي ممكن است فرد را دچار آسيب هايي كند يا زندگي و رابطه ي شخص را تحت تاثير قرار دهد. اگر خودارضايي سلامت جسمي يا رواني شما را تحت تاثير قرار داده است، توصيه ما كمك گرفتن از يك متخصص در اين زمينه هست. متخصصان حامي مي توانند در اين زمينه ياري تان كنند. براي اطلاع بيش تر از مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: ترك خود ارضايي باعث لاغري مي شود

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك خود ارضايي باعث لاغري مي شود مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۲۵:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی