مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علل دير شدن زمان قاعدگي

در سال‌هاي اوليه دوره بلوغ جسمي دختران بي نظمي و عقب افتادن عادت ماهيانه امري طبيعي است. چون بدن در حال تكامل است و شكل منظم و ثابتي به خود نگرفته است. در نتيجه تخمدان‌ها به طور نامنظم از خود تخمك آزاد مي‌كنند. در حالي كه در سال‌هاي آتي و چند سال بعد از شروع قاعدگيِ اول اين اتفاق بيفتد بايد علت بررسي شود. چرخه قاعدگي ممكن است به علت‌هاي گوناگون به تاخير بيفتد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بلوغ جسمي دختران كليك كنيد.
در ادامه مهم‌ترين دلايل پريود نشدن خانم‌ها را شرح داده‌ايم:

1. بارداري از علت هاي پريود نشدن

از اصلي‌ترين علل عقب افتادن پريود بارداري است. زماني كه يكي از تخمك‌ها بارور مي‌شود داخل مخاط رحم جاي مي‌گيرد و اين مخاط به جاي اين كه به صورت خون پريود ريزش پيدا كند براي تغذيه جنين باقي مي‌ماند. همچنين برخي از قرص‌هاي ضد بارداري به خصوص در اولين ماه‌هاي شروع مصرف منجر به تاخير قاعدگي مي‌شوند. بارداري تنها علت قطع پريود نيست بنابراين بهتر است براي اطمينان بيشتر حتما از تست‌هاي فوري بارداري استفاده كنيد.

2. مشكلات هورموني

يكي ديگر از علت‌هاي مهم مشكل هورموني است. تغيير در چرخه هورموني باعث مي‌شود زمان قاعدگي شما مدام به عقب بيفتد. زيرا چرخه قاعدگي ارتباط مستقيمي با هورمون‌ها دارد. بايد براي بررسي هورمون‌ها به پزشك مراجعه كنيد و درخواست آزمايش هورمون دهيد.

يكي از هورمون‌هايي كه موجب بروز قطع پريود مي‌شود، هورمون پرولاكتين است. در صورتي كه سطح ترشح اين هورمون در بدن بيش از اندازه باشد احتمال پريود نشدن براي يك يا چند دوره وجود دارد. بدن خانم‌ها اغلب در دوران شيردهي پرولاكتين زيادي توليد مي‌كند. در صورتي كه در دوران شير دهي نباشيد هم اين عارضه خود را به شكل خروج ترشحات شيري از پستان‌ها نشان مي‌دهد و با دارو قابل درمان است.

3. استرس و فشارهاي رواني از جمله علت هاي پريود نشدن

استرس عاملي است كه خود موجب بر هم خوردن هورمون‌هاي بدن و در نتيجه عقب افتادن پريود مي‌شود. كورتيزول هورمون تشكيل دهنده استرس، موجب عقب افتادن پريود مي‌شود. استرس ممكن است در بسياري از شرايط بحراني زندگي ايجاد شود. اگر زندگي پرتنش و پر از دعوا و كشمكشي را تجربه مي‌كنيد، در آستانه طلاق هستيد و يا در زندگي شكست‌هاي پي در پي را تجربه كرده‌ايد، پريود نشدن پيامدي طبيعي است. براي اطلاع در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.

علاوه بر اين پيامدهاي رواني ناشي از مشكلات زناشويي و ارضا نشدن خانم‌ها در رابطه جنسي به طور غير مستقيم در بروز مشكلات قاعدگي نقش دارند. استرس بالا حال به هر دليلي كه باشد در ميزان و زمان چرخه عادت ماهيانه مؤثر است و بهتر است به دنبال راه‌هاي كاهش و كنترل آن باشيد. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله رابطه جنسي و شناخت بدن همسر را مطالعه كنيد.

4. تنبلي تخمدان

تنبلي تخمدان يا سندرم تخمدان پلي كيستيك، عامل مهمي در عقب افتادن چرخه قاعدگي است. اين مشكل بسيار شايع بوده و باعث ايجاد كيست‌هاي فوليكولي ريز در تخمدان مي‌شود. اين مسئله در ادامه مي‌تواند موجب ناباروري، مشكلات قلبي عروقي و ديگر بيماري‌ها شود.

5. كم كاري يا پر كاري تيروئيد و ساير غدد درون ريز بدن

تيروئيد پركار يا كم كار در به تاخير افتادن قاعدگي نقش دارد. غده تيروئيد مسئول كنترل سوخت و ساز بدن است و در صورتي كه كاركرد آن با اختلال مواجه شود، بر چرخه قاعدگي و عقب افتادن پريود تأثير مي‌گذارد. از ديگر نشانه‌هاي مشكل در غده تيروئيد مي‌توان به خستگي زياد، افزايش وزن، كاهش وزن، ريزش مو، احساس سرماي مزمن و... اشاره كرد. مشكلات تيروئيد اغلب با مصرف دارو برطرف مي‌شوند. علاوه بر تيروئيد ساير غدد مانند هيپوفيز و آدرنال نيز در چرخه قاعدگي و به تأخير افتادن آن تاثير دارند.

6. لاغري و يا چاقي بيش از حد از علت هاي پريود نشدن

اگر جزو افرادي هستيد كه باشگاه مي‌رويد و اصرار زيادي به كاهش وزن ناگهاني داريد احتمالا با عقب افتادن زمان پريود و يا قطع كامل آن روبرو مي‌شويد. در مورد اضافه وزن شديد هم اين مسئله صدق مي‌كند. اگر دچار اضافه وزن و چاقي مفرط هستيد، حمل و نقل همزمان چربي و ترشح هورمون‌هاي مربوط به چرخه قاعدگي، در بدن دشوار است. در كل لاغري و يا چاقي ناگهاني و سريع بدن باعث عقب افتادن پريود مي‌شود. به علاوه چاقي بر سلامت روان نيز تأثير منفي دارد و منجر به بروز استرس و فشار رواني مي‌شود كه در نتيجه آن چرخه قاعدگي به هم مي‌ريزد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تأثير چاقي بر سلامت روان كليك كنيد.

7. مصرف برخي از داروها

برخي از داروها چرخه قاعدگي را به طور كلي بهم مي‌زنند. مانند داورهاي ضد بارداري، داروهاي شيمي درماني، داروهاي ضد افسردگي و... . اگر شما قرص ضد بارداري مصرف مي‌كنيد با توقف آن سيكل قاعدگي شما نامنظم مي‌شود.

8. چرخه استراحت و خواب

چرخه خواب و استراحت رابطه مستقيمي با قاعدگي دارد. اگر نظم خوابتان به طور ناگهاني بهم بخورد احتمال به هم ريختگي نظم قاعدگي وجود دارد.

9. ورزش‌هاي سنگين از جمله علت هاي پريود نشدن

ورزش‌هاي سنگين ورزش‌هايي هستند كه به طور حرفه‌اي آن‌ها را دنبال مي‌كنيد و وقت زيادي براي پرداختن به آن‌ها اختصاص مي‌دهيد. ممكن است در طي انجام آن ورزش‌ها ضربه‌اي به شكم شما وارد شده باشد. در نتيجه اين ضربه مي‌تواند باعث تاخير در زمان پريود شما شود. اين موضوع لازم است حتما به طور دقيق‌تر توسط پزشك زنان بررسي شود.

10. بيماري

بيماري‌هاي شديد و سخت نه تنها از لحاظ روحي مي‌توانند تاثير منفي به جاي بگذارند، بلكه در زمينه جسمي و چرخه قاعدگي نيز تاثير دارند. كسي كه شيمي درماني و پرتو درماني‌هاي سنگين انجام مي‌دهد و عمل‌هاي جراحي متعددي را از سر گذرانده، به احتمال زياد دچار بي‌نظمي عادت ماهيانه مي‌شود.

11. سندرم آشرمن از علت هاي پريود نشدن

گاه بعد از دستكاري‌هاي رحمي مانند كورتاژ، سزارين يا درمان فيبروييدهاي رحمي سندرم آشرمن اتفاق مي‌افتد. در اين وضعيت به صورت خودكار بافت‌هايي در مخاط رحم ساخته مي‌شوند كه از ريزش طبيعي مخاط و بروز خونريزي جلوگيري مي‌كنند. اين عارضه گاه منجر به بروز خونريزي سبك رحمي و گاه منجر به قطع كامل قاعدگي مي‌شود.

12. يائسگي زودرس

علاوه بر علل گفته شده، پريود نشدن مي‌تواند به خاطر يائسگي زودرس اتفاق بيوفتد. اغلب خانم‌ها در 50 سالگي يائسه مي‌شوند؛ يائسگي قبل از 40 سالگي زودرس محسوب مي‌شود. اين مشكل مي‌تواند بر اثر عوامل ارثي و يا بيماري‌هاي خودايمني بروز پيدا كند. به طور كلي يائسگي و فقدان عملكرد تخمدان‌ها، باعث كاهش استروژنِ در گردش شده و مخاط رحم را از بين مي‌برد. اين امر منجر به پايان يافتن چرخه قاعدگي مي‌شود.

علت هاي آمنوره اوليه و ثانويه

فقدان قاعدگي و پريود نشدن كه آمنوره نام دارد ممكن است در زمان بلوغ و يا پس از آن اتفاق بيوفتد. آمنوره اوليه در سنين بلوغ باعث مي‌شود دختر خانم‌ها تا حدود سن 16 سالگي پريود نشوند. اين اتفاق بسيار نادر بوده و يكي از علل شايع آن اختلالات كروموزومي است كه منجر به نقص در تخمك‌ها و فوليك‌هاي درگير در تخمك‌گذاري مي‌شود. مشكلات هيپوتالاموس، بيماري‌هاي هيپوفيز، مشكلات مادرزادي مانند فقدان رحم و دهانه رحم و اختلالات ساختماني مهبل از ديگر علل بروز آمنوره اوليه است.

آمنوره ثانويه چيزي بيش از تاخير ساده در قاعدگي است و فرد مبتلا را 3 تا 6 ماه درگير مي‌كند. آمنوره ثانويه زماني اتفاق مي‌افتد كه فرد سابقه پريود شدن داشته اما براي 3 تا 6 ماه دچار قطع قاعدگي مي‌شود. ممكن است علائم و نشانه‌هاي ديگري همراه با آمنوره ثانويه بروز پيدا كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به سر درد، تغييرات بينايي، ريزش موي صورت و ترشحات از نوك پستان اشاره كرد. آمنوره ثانويه به علت يكي از عوامل ذكر شده در بالا امكان بروز دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد چرخه قاعدگي كليك كنيد.

تشخيص آمنوره ثانويه

براي تشخيص اين مساله در ابتدا معاينات فيزيكي و باليني توسط پزشك انجام مي گيرد و سپس آزمايش هايي تجويز مي شود. اولين آزمايش تست بارداري است. هم چنين با استفاده از آزمايش خون سطح آندروژن برررسي شده و اگر مشكلي در غده تيروئيد وجود داشته باشد نيز از اين طريق مشخص مي گردد. در صورت كم تر بودن سن از 30 سال و داشتن تنبلي تخمدان، كروموزوم ها بررسي مي گردند تا مشكلات ژنتيكي در صورت وجود داشتن مشخص گردند. MRI نيز از ديگر روش هاي تشخيصي است تا پزشك از سالم بودن غذه هيپوفيز يا هيپوتالاموس اطمينان حاصل نمايد.

عوارض پريود نشدن

پريود نشدن براي مدت طولاني مي تواند عوارض و مشكلاتي را با خود به همراه داشته باشد. عدم باروري مي تواند يكي از اين عوارض و پيامد ها براي زناني باشد قصد بچه دار شدن دارند. هم چنين در اثر عدم پريود شدن ممكن است سطح استروژن در بدن پايين بيايد و در نتيجه فرد در مدت طولاني به پوكي استخوان مبتلا گردد. از سوي ديگر با توجه به علل پريود نشدن، مشكلات و عوارض ديگري نيز مي تواند براي فرد به وجود بيايد.

درمان تاخير در قاعدگي

براي درمان بايد به مشكل اصلي ايجاد كنندۀ اين مسئله پرداخت. به طور مثال اگر بيمار دچار تنبلي تخمدان يا همان تخمدان پلي كيستيك باشد، با دارو درماني كه شامل مصرف داروهاي ضد بارداري زير نظر پزشك متخصص مي‌شود، مي‌توان به درمان پريود نشدن و بازگشت نظم قاعدگي اميدوار بود. در صورتي كه بيمار دچار چاقي و يا لاغري مفرط باشد، با مراجعه به متخصص تغذيه مي‌توان اين مسئله را درمان كرد. همچنين اگر مسئله چاقي و يا لاغري او منشاء رواني داشته‌باشد، بهره‌مندي از جلسات مشاوره و روانشناسي مي‌تواند راهگشا باشد.

با تغيير عادات غذايي مي‌توان تاثيرات مستقيمي را بر چرخه قاعدگي مشاهده كرد. همچنين عواملي مانند استرس، بيماري، بحران‌هايي مانند فقدان ناگهاني عزيزان، شكست‌ها و... از نظر روانشناختي تاثير مخربي بر چرخه قاعدگي خواهد گذاشت كه با كمك يك روان شناس مي‌توان تا حد زيادي از اثرات آن كم كرد. در اين زمينه مي‌توانيد از مشاوره جنسي نيز كمك بگيريد.

آيا مي توان از پريود نشدن پيشگيري كرد؟

پريود نشدن به تنهايي يك مشكل و بيماري نيست و در واقع نشان مي دهد يك يك مشكل در بدن وجود دارد. حال با توجه به اين كه علت پريود نشدن چيست مي توان از بروز ان پيشگيري نمود. مثلا اگر اين مساله در اثر رژيم غذايي نادرست يا ورزش هاي سنگين به وجود بيايد، مي توان از آن پيشگيري كرد اما اگر به دليل بيماري هاي ژنتيكي باشد، چاره اي براي پيشگيري ز آن وجود ندارد. متخصصان حامي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل اين مساله ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: علت پريود نشدن

براي دريافت مشاوره در زمينه علت پريود نشدن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علت پريود نشدن،
موضوع:
[ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۴۴:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی