مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

رابطه نامشروع (زنا) چيست؟

در قانون ايران طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامي، زماني كه زن و مردي كه به سن بلوغ رسيدند اما عقد نكرده باشند و مرتكب اعمال نامشروعي مانند بوسيدن، هم بستر و هم خواب شدن شوند، به اين نوع رابطه رابطه نامشروع يا زنا مي گويند. همين طور هر نوع عملي مانند ارسال پيامك در تلگرام، واتس اپ يا هر صفحه ي مجازي ديگر به فرد نامحرم و تماس تلفني و ارتباط برقرار كردن با او هم جرم محسوب مي شود. البته اين ها زنا محسوب نمي شوند اما نوعي ارتباط هستند كه با عفت عمومي منافات دارد.

درباره ي اينكه اعمالي كه نامشروع خوانده مي شوند و بدون رابطه ي فيزيكي بين مرد و زن هستند مجازات دارند يا خير بايد گفت عرف جامعه درباره ي اين مساله تاثيرگذار است و بايد ديد كه اين مساله منافاتي با عفت عمومي دارد يا خير. البته اظهار نظر درباره اين مساله در دادگاه هاي مختلف متفاوت است. بعضي دادگاه ها روابط پيامكي تلگرامي و به طور كلي غير حضوري را هم جرم مي دانند و بعضي ديگر دادگاه ها خير و حضور فيزيكي دختر و پسر را براي معرفي اين رابطه لازم مي دانند. رابطه نامشروع از جمله جرائم غيرقابل بخشش است كه حتي با گذشت زمان و از طرف نفر سوم ذي نفع هم مي تواند صورت بگيرد.

رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است | رابطه نامشروع تجاوز چيست؟

در قانون ايران طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامي، زماني كه رابطه نامشروع صورت گرفته شده بدون خواست خانم و با اكراه صورت گرفته شده باشد، ديگر زنا نيست بلكه تجاوز محسوب مي‌شود و فقط اكراه كننده يا متجاوز مجازات مي شود. البته زن بايد بالاي ۱۸ سال باشد تا نارضايتي او براي انجام عمل جنسي تجاوز محسوب شود و رابطه جنسي با زنان زير ۱۸ سال رابطه جنسي با كودكان محسوب مي‌شود و در هر صورت تجاوز به حساب مي‌آيد. همين طور آزار جنسي فردي كه قدرت رضايت دادن نداشته باشد نيز تجاوز محسوب مي شود. برايي كسب اطلاع بيش تر در زمينه تجاوز جنسي كليك كنيد.

مجازات رابطه نامشروع زنا يا تجاوز

طبق قانون ۶۳۷ قانون مجازات اسلامي مجازات رابطه نامشروع تجاوز (فقط براي متجاوز) يا زنا (براي هردو طرف) تا ۹۹ ضربه شلاق است. البته رابطه نامشروع جنبه عمومي هم دارد و دادستان مي‌تواند بدون شكايت شاكي نيز به اين جرم رسيدگي كند. در صورتي كه رابطه نامشروع اثبات شود و فرزندي از اين رابطه نامشروع به دنيا بيايد، در اين صورت زن و مرد در حالت تاهل باشند يا نباشند مجازات اين رابطه متفاوت است.

هرگاه مردي همسرش را در حال زنا با مرد غريبه ببيند و علم به تمكين زن داشته باشد، مي تواند در همان لحظه آن دو را به قتل برساند. در صورتي كه زن مورد تجاوز قرار گرفته باشد فقط مرد را مي تواند به قتل برساند. حكم ضرب و جرح در اين مورد نيز مانند قتل است.

رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است | مدت زمان اثبات رابطه نامشروع زنا يا تجاوز

اگر پزشكي قانوني بخواهد رابطه نامشروع زنا يا تجاوز را اثبات كند بايد حداكثر ظرف ۷۲ ساعت به پزشكي قانوني مراجعه شود و اعلام شكايت شود و علاوه بر اين لازم است مدارك و اسنادي هم براي اثبات اين مدعا به همراه داشته باشند. متاسفانه اغلب خانم ها به دليل بي اطلاعي و عدم شناخت درست يا به مراكز قضايي مراجعه نمي كنند و يا ديرتر از زماني كه براي تشخيص لازم است مراجعه مي‌كنند.

در اثبات تجاوز اصطلاحي به معناي (زمان طلايي) وجود دارد كه همان ۷۲ ساعت است كه مي شود تجاوز را تشخيص داد. اگر كسي كه به او تجاوز شده است دختر باشد، از علائم ايجاد شده مي‌توان تا ۳ هفته زمان‌تقريبي تجاوز جنسي را تشخيص داد و همينطور با مراجعه زودهنگام اين افراد آثار ايجاد شده بر نواحي مختلف بدن هم قابل بررسي است.

نهايتا تا پنج روز بعد از تجاوز هم اگر فرد به پزشكي قانوني مراجعه كند، شايد بتوان تجاوز را اثبات كرد چون به هرحال بعد از اين اتفاق فرد آن قدر آشفته است كه شايد نتواند در ساعات اوليه به پزشكي قانوني مراجعه كند. البته ما پيشنهاد مي كنيم كه براي اثبات ادعاي خويش هرچه سريع تر خود را به مقامات قضايي و پزشكي قانوني برساند. براي كسب اطلاعات در زمينه سو استفاده جنسي كليك كنيد.

روش هاي تشخيص رابطه نامشروع تجاوز

خانم‌هايي كه مورد تجاوز جنسي قرار مي‌گيرند در صورت مراجعه به مركز پزشكي قانوني معاينه مي شوند و نمونه هاي لازم براي بررسي هاي آزمايشگاهي هم از آن ها گرفته مي‌شود. مثلا لباس يا دستمالي كه به ترشحات مرد آلوده شده باشد. همينطور از طريق آزمايشات دي ان اي هم مي توان تجاوز را اثبات كرد. از راه هاي تشخيص صحت ادعاي خانم‌هايي كه مورد تجاوز قرار گرفتند، آثار ضرب و جرح بر بدن آن هاست كه مي توان از روي آثاري كه روي كل بدن آن ها قرار دارد متوجه شد كه آيا تجاوز صورت گرفته است يا خير؛ البته هميشه اين طور نيست كه كساني كه مورد تجاوز قرار مي‌گيرند آثار ضرب و جرح داشته باشند چون امكان دارد كه فقط با ترساندن آن ها اين تجاوز صورت گرفته باشد و ضرب و جرحي صورت نگرفته باشد اما همانطور كه گفتيم راه‌هاي ديگري هم براي اثبات وجود دارد.

توصيه مي شود كه قرباني بعد از تجاوز لباس هاي خود را عوض نكند و به هيچ وجه دوش نگيرد چون با اين كار علائم تجاوز را پاك مي كند. پزشكي قانوني همه مشاهدات را ثبت مي كند تا از اين طريق تجاوز را بتواند اثبات كند اما متاسفانه آشفتگي و گنگي معمول بعد از تجاوز صورت گرفته باعث مي شود كه خود فردي كه به او تجاوز شده است خيلي از نشانه ها را از بين ببرد. براي كسب اطلاع بيشتر از دلايل عدم اقدام قربانيان جنسي كليك كنيد.

آيا مي شود اثبات كرد چه كسي تجاوز كرده است؟

بايد گفت كه بله؛ اگر در مدت زمان مشخص شده كه ۷۲ ساعت تا نهايتا پنج روز بود به پزشكي قانوني مراجعه شود، اگر روي لباس قربانيان هنوز هم آثار متجاوز باقي مانده باشد، با استفاده از آزمايشات دي ان اي مي توان اثبات كرد كه دقيقا فردي كه تجاوز را انجام داده كيست.

در كل مي توان گفت اگر فردي كه مورد تجاوز قرار گرفته است با شرايط سختي كه دارد بتواند خود را به پزشكي قانوني برساند يا شخصي باشد كه به او كمك و او را راهنمايي كند تا نشانه ها را از بين نبرد و او را به پزشكي قانوني برساند، اثبات تجاوز و هم اينكه چه كسي اين كار را انجام داده امكان پذير است. مساله مهم همين است كه فرد مورد تجاوز قرار گرفته آيا ميت واند خود و نشانه ها را به پزشكي قانوني برساند يا خير. براي اطلاع از درمان قربانيان آزار جنسي در بزرگسالي كليك كنيد.

رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است | توصيه نهايي براي پيشگيري از تجاوز

اولين توصيه اين است كه مادران دختربچه هاي خود را در مكان هاي مختلف مانند كوچه و خيابان تنها نگذارند يا آن ها را به تنهايي براي خريد نان و…. نفرستند. بسياري از تجاوز ها به دختربچه ها بخاطر اين نوع غفلت هاي افراد بزرگسال و مادران صورت گرفته شده است.

براي زن هاي بزرگسال هم همين توصيه را داريم كه تا حد امكان از تردد در ساعات ديروقت و در مكان هاي خلوت پرهيز كنند. براي تردد از خودروي ناآشنا و غريبه استفاده نكنند و اين كه دختران به راحتي به مرد ها اعتماد نكنند و به راحتي و بعد از آشنايي كوتاه با آن ها به مهماني و باغ و…. نروند. حواسشان باشد كه ممكن است نقشه اي در پس قرار هاي ساده وجود داشته باشد پس به راحتي اعتماد نكنند و از خودشان مراقبت كنند.

اعتماد هاي نابه جا و غفلت ها ممكن است زمينه بلايايي شود كه قابل جبران نيستند. بلد بودن ورزش هايي مانند دفاع شخصي يا هر ورزش رزمي كه كمك كند زن بتواند از خود در مقابل تجاوز دفاع كند، به پيشگيري از تجاوز و مصون ماندن زنان كمك مي كند؛ پس چه بهتر است كه دختران را از سن پايين در اين ورزش ها آموزش داد. براي كسب اطلاع در زمينه پيشگيري از تجاوز كليك كنيد.


روش هاي تشخيص رابطه نامشروع زنا

اثبات جرم رابطه نامشروع (زنا) به اين دليل كه با عفت عمومي منافات دارد با اقرار طرفين، شهادت شاهدان و علم پيدا كردن قاضي با استفاده از مدارك و اسناد قابل اثبات است. اين مدارك مي‌تواند شامل تماس هاي طرفين، پيام ها و فيلم هايي كه مبني بر ايجاد رابطه بوده است باشد. همچنين مي توان با مشاهده و پيگيري ارتباطات افراد در شبكه‌هاي مجازي هم روابطشان را اثبات كرد. همه اين مواردي كه به آن ها اشاره شد چنان سنديت دارد كه از طرف هيچ كدام از طرفين قابل انكار نيست و قاضي با توجه به بديهي بودن آن ها راي را صادر خواهد كرد.

واضح است كه تماس هاي مكرر بين دوطرف و تعداد بالاي پيامك هاي ردوبدل شده بينشان و همين طور اين كه اين پيام ها چه ساعتي ردوبدل شده اند كه معمولا بعد از يك نيمه شب تا صبح است و همين طور عدم وجود رابطه فاميلي و عدم آشنايي عرفا و قانونا، اثبات كننده روابط غير اخلاقي و نامشروع است.

اگر فردي كه ادعا كرده است دونفر رابطه ي نامشروع (زنا) داشته اند، نتواند ادعاي خود را ثابت كند و مدركي براي ادعاي خود ارائه ندهد، خود فرد مشمول مجازات مي شود پس بهتر است فردي كه اين ادعا را دارد حتما با اسناد و مداركي اقدام به شكايت كند تا خودش را نيز به خطر نيندازد. البته به صرف تنها بودن زن و مرد در يك مكان نمي توان اثبات كرد كه آن دو رابطه نامشروع داشته اند و به اسناد و مدارك ديگري هم نياز هست.

رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است | وظيفه تشخيص رابطه نامشروع زنا يا تجاوز

وظيفه تشخيص اين مسائل با مقامات قضايي است. قاضي و تحقيقات قضايي مشخص مي‌كنند كه آيا رابطه نامشروع صورت گرفته است يا خير و اگر صورت گرفته است از نوع تجاوز است يا خير.

مساعلي كه در مقدار مجازات تاثيرگذار است

در رابطه ي نامشروع بين زن و مرد نامحرم نوع مكالمات، مدت مكالمات، تكرار آن، سن طرفين كه با همديگر ارتباط برقرار كرده اند و مسائلي از اين قبيل همه تاثير زيادي در مقدار مجازات دارد. همين طور اين كه دوطرف چندبار با هم در مكان هاي عمومي خيابان و مكان هاي خصوصي مانند ماشين و …. توسط دوستان و آشنايان ديده شده باشند نيز در اثبات جرم و مقدار مجازات تاثيرگذار است.

فلسفه تعيين مجازات در قانون اساسي اسلامي

فلسفه تعيين مجازات در دين اسلام درباره اين مسئله است كه اگر دين اسلام كاري را حرام و فساد اعلام كرده باشد انجام آن كار در كشور اسلامي جرم است و بايد پيگرد قانوني براي آن وجود داشته باشد. از آن جا كه در قرآن حتي ردو بدل شدن نگاه بين دونامحرم گناه و حرام است، طبيعي است كه اعمالي مانند پيام دادن در صفحات مجازي و تماس تلفني و… جرم محسوب شود و رابطه نامشروع يا زنا كه ارتباط جنسي هم ايجاد مي شود قطعا پيگرد قانوني يا مجازات به دنبال داشته باشد.

1- رابطه نامشروع مثل قرار گذاشتن در كافي شاپ، پارك و …. هم هست. در صورتي كه خانواده ها بي اطلاع باشند يا صيغه محرميت خوانده نشود رابطه نامشروع به حساب مي‌آيد كه البته جوانان از آن بي اطلاع هستند.

2_ در اسلام درباره مسائل اخلاقي و جنسي سفارش شده كه خيلي تحقيق نشود بنابراين معمولاً زماني كه جرم جنبه علني داشته باشد و آشكارا باشد بيشتر به آن رسيدگي خواهد شد.

3_ اثبات زنا با قوانين و رويه قضايي فعلي تقريبا بسيار دشوار است مگر اين كه زنا به عنف صورت گرفته باشد يا اينكه طرفين خودشان ۴ بار در دادگاه و در نزد قاضي اعتراف كنند كه اين امري عجيب و دور از امكان است.

4_ در رابطه ي نامشروع (زنا) ضرورتي ندارد كه دو طرف انجام دهنده ارتباط نامشروع حتما دو جنس مخالف باشند و همين كه بتوان با اسناد و مدارك ثابت كرد دونفر رابطه نامشروع دارند حتي اگر اين دونفر هم جنس هم باشند، روند رسيدگي به جرم آغاز مي‌شود.

 

منبع: رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است؟

براي دريافت مشاوره در زمينه رابطه نامشروع تا چه مدت قابل تشخيص است؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۲۴:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی