مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تركيبات قرص ال دي

قرص ال دي از جمله قرص‌هاي ضد بارداري است كه پس از برقراري رابطه جنسي و مقاربت مي‌توانيد از آن براي جلوگيري از بارداري استفاده كنيد. اين قرص داراي تركيباتي از هورمون‌هاي زنانه است. هر قرص ال دي حاوي 03/0 ميلي گرم اتينيل استراديول (تركيب استروژني)، 3/0 ميلي گرم نورژسترل يا15/0 ميلي گرم لوونورژسترل(تركيبات پروژستروني) است.

 

مكانيسم اثر قرص ال دي

در فرايند باروري، تخمكي كه از بدن زن آزاد شده و توسط اسپرم بارور شده است، به رحم رفته و در آنجا رشد مي كند. آزاد سازي تخمك در بدن زن به وسيله هورمون هاي طبيعي بدن صورت مي گيرد. دارو هاي ضد بارداري همچون قرص ال دي حاوي هورمون هايي همچون استروژن و پروژستين هستند و اين گونه مي توانند كاركرد طبيعي هورمون هاي مربوط به باروري را مختل كنند تا تخمك كذاري صورت نگيرد. هم چنين قرص ها مي توانند تغييراتي در رحم به وجود آورند تا تخمك بارور شده امكان كاشت نداشته باشد.

انواع قرص ال دي

قرص هاي ال دي به دو نوع تقسيم مي شوند. قرص هايي با تركيب استروژن و پروژستين و قرص هايي تنها با پروژستين. قرص هاي تركيبي در دوز هاي مختلفي وجود دارند كه اما معمولا پزشكان از دوز هاي پايين استفاده مي كنند چرا كه همان اثر بخشي را دارند و عوارض جانبي جدي نيز به وجود نمي آورند. قرص هاي ال دي ياز و ياسمين از انواع برند هاي تجاري معروف قرص هاي تركيبي هستند. قرص هاي پروژستيني نيز معمولا براي افرادي تجويز مي شود كه بدن شان نسبت به استرژون واكنش منفي نشان مي دهد و يا كساني كه در دوران شيردهي يا نزديك به يائسگي هستند. قرص هاي نوراتيندرون و ميكرونر از برندهاي تجاري معروف قرص هاي ال دي پروژستين هستند.

موارد مصرف قرص ال دي

قرص ال دي علاوه بر اينكه در پيشگيري از بارداري مؤثر است مي‌تواند در درمان برخي بيماري‌هاي زنان نيز به كار رود. براي مثال متخصصين در درمان قاعدگي دردناك، خونريزي‌هاي زياد، كيست‌هاي خوش خيم تخمدان و كاهش ميزان التهابات لگني نيز از اين قرص استفاده مي‌كنند. توجه داشته‌باشيد براي اين كه بارداري سالمي را پشت سر بگذاريد تنها مصرف قرص كافي نيست؛ بلكه لازم است برخي از بايدها و نبايدها را در اين دوران رعايت كنيد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله بارداري را مطالعه كنيد.

 

نحوه مصرف قرص ال دي

اولين نكته‌اي كه در ارتباط با مصرف قرص ال دي بايد در نظر بگيريد اين است كه اين دارو را سرخود مصرف نكنيد و پيش از آن حتماً با يك پزشك متخصص زنان مشورت كنيد. اين دارو معمولاً از شب سوم قاعدگي روزانه يك عدد مصرف مي‌شود. پس از خوردن 21 عدد از قرص‌ها براي يك هفته مصرف دارو قطع مي‌شود و در روز هشتم مجدداً مصرف از سر گرفته مي‌شود. براي اطلاع از ديگر قرص هاي ضد بارداري كليك كنيد.

 

عوارض جانبي مصرف قرص‌هاي ال دي

قرص ضد بارداري ال دي همانند هر داروي ديگري مي‌تواند برخي عوارض جانبي را براي افراد به همراه داشته باشد. از جمله اين عوارض مي‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، افزايش رشد موهاي زائد، افزايش وزن، آكنه و افزايش احتمال دچار شدن به بيماري‌هاي صفرواي اشاره كرد. براي پيشگيري از عوارض گوارشي مذكور بهتر است كه قرص را در شب و پيش از خواب مصرف كنيد.

 اين كار مي‌تواند تا حدودي اين عوارض را كاهش دهد. هم چنين در كساني كه عمل جراحي انجام داده‌اند مصرف اين دارو مي‌تواند منجر به ترمبوآمبوليسم شود. به همين خاطر از چند هفته قبل از جراحي معمولاً پزشكان دستور به قطع مصرف دارو مي‌دهند.

علاوه بر اين‌ها افزايش خطر سكته مغزي نيز در پي مصرف قرص ال دي گزارش شده است. با اين حال متخصصين معتقدند كه اين اتفاق زماني رخ مي‌دهد كه فرد مايعات كافي در روز دريافت نكند. به همين خاطر نوشيدن آب كافي در زمان مصرف قرص‌هاي ضد بارداري از اهميت بسياري برخوردار است.

به طور كلي مصرف يك دوره از اين دارو معمولاً نمي‌تواند عوارض نگران كننده‌اي براي افراد به همراه داشته باشد، اما در مصرف طولاني مدت بايد دقت بيشتري به خرج دهيد و در طول دوران مصرف با پزشك خود در تماس باشيد.

 

تاثير قرص ال‌دي بر رابطه جنسي

مصرف اين قرص ها ممكن است ترشحات در واژن را دچار تغيير كنند. مثلا در برخي از افراد ديده شده كه پس از مصرف اين قرص ها ترشحات واژن كاهش يافته است و در نتيجه اين امر رابطه جنسي و دخول سخت مي شود زن متحمل درد در رابطه جنسي مي گردد. البته اين مساله با استفاده از ژل هاي روان كننده تا حدودي قابل حل مي باشد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه رابطه جنسي كليك كنيد.

موارد منع مصرف قرص ال دي

همه بانوان مجاز به مصرف قرص‌هاي ضد بارداري از جمله قرص ال دي نيستند. موارد زير از جمله شرايطي هستند كه در آن‌ها بانوان بايد از مصرف دارو خودداري كنند.

  • ابتلا به سرطان دستگاه تناسلي
  • ابتلا به سرطان پستان
  • ابتلا به انواع سرطان‌هاي مرتبط با هورمون‌ها
  • بالا بودن چربي بدن
  • بيماري‌هاي قلبي عروقي
  • دوران حاملگي
  • دچار بودن به خونريزي‌هاي تشخيص داده نشده رحمي

در اين شرايط بهتر است كه از روش‌هاي جايگزين براي پيشگيري از بارداري استفاده كنيد. براي مثال استفاده از كاندوم‌هاي زنانه و مردانه و استفاده از ابزارهاي نظير IUD مي‌تواند روش‌هاي بهتري براي شما باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آي يو دي كليك كنيد.

 

قرص ال دي و تداخلات دارويي

برخي داروها مي‌توانند در اثرات اين قرص تداخل ايجاد كنند. براي مثال مصرف هم زمان آنتي بيوتيك‌ها، داروهاي ضد سل و داروهاي ضد صرع با قرص ال دي مي‌تواند منجر به بروز تداخلات دارويي شود.

 

مدت زمان تاثير گذاري قرص هاي ال دي

به طور كلي مي توان گفت كه در همان ماه اول استفاده از اين قرص ها، اثر بخشي آن نيز شروع مي شود. اما معمولا متخصصان توصيه مي كنند كه در ماه اول مصرف براي اطمينان كامل از عدم بارداري و اثربخشي كامل قرص ها، از روش هاي جلوگيري ديگري همچون كاندوم نيز استفاده شود تا مشكلي به وجود نيايد.

عقب انداختن زمان پريود با استفاده از قرص هاي ال‌دي

زنان به دلايل متعددي نياز پيدا مي كنند كه زمان پريود خود را به تاخير بيندازند. مثلا رفتن به مكان ها زيارتي يا برخي بيماري ها از شايع ترين و مهم ترين دلايل خانم ها براي عقب انداختن زمان پريود هستند. استفاده از قرص هاي ضد بارداري ال‌دي مي تواند در اين مورد موثر باشد اما توجه داشته باشيد كه اين مساله تعادل طبيعي هورمون هاي بدن را بر هم مي زند و معمولا توصيه نمي شود و يا بهتر است زماني استفاده شود كه واقعا ضروري باشد.

مصرف قرص ال دي در مردان

به طور معمول مصرف قرص ال دي در مردان توصيه نمي شود و كار چندان عقلاني هم نيست اما در برخي موارد و به دلايلي ممكن است مردان از اين قرص ها استفاده نمايند. مثلا افراد ترنسي كه دوست دارند اندام هاي زنانه خود را تقويت كنند ممكن است به اين كار روي بياورند. مصرف قرص ال دي در طولاني مدت مي تواند ويژگي ها مردانه همچون رشد موي صورت را متوقف سازد و از سويي ويژگي هاي زنانه را تشديد كند. مثلا سينه ها بيش از حد رشد مي كنند و محل تجمع چربي در بدن تغيير مي يابد. در صورت مصرف طولاني مدت اين دارو در مردان لازم است كه حتما با يك پزشك متخصص مشورت نماييد.

فراموش كردن مصرف قرص

مصرف قرص‌هاي ضد بارداري بايد بسيار منظم باشد. به همين خاطر تلاش كنيد كه هر شب قرص را سر ساعت خاصي مصرف كنيد. در صورتي كه يك نوبت مصرف دارو را فراموش كرديد لازم است كه در نوبت بعدي دو قرص را با هم مصرف كنيد و پس از آن به روال معمول مصرف خود ادامه دهيد. اگر دو شب متوالي مصرف قرص را فراموش كرديد، بايد دو نوبت بعدي هر بار دو قرص و در نهايت 4 قرص مصرف كنيد و پس از آن به مصرف معمول بازگرديد.

براي انتخاب بهترين روش‌هاي پيشگيري از بارداري و يا حل تعارضات در رابطه جنسي مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي مشاوره جنسي بهره بگيريد.

 

ارتباطات قرص هاي ال‌دي با چاقي و افسردگي

طبق بررسي ها برخي از افرادي كه از قرص هاي ال دي استفاده مي كنند تا حدودي افزايش چربي در نواحي باسن و سينه را گزارش داده اند. با وجود استروژن در تركيب اين قرص ها، اين نوع چاقي چندان غير معمول به نظر نمي رسد. افسردگي يكي از عوارض مصرف اين قرص ها مي باشد و افرادي كه سابقه افسردگي دارند به هيچ عنوان نبايد از اين دارو استفاده نمايند.

سؤالات متداول

- قرص ال دي با اچ دي چه تفاوتي دارد؟

اين دو قرص از نظر تركيبات با هم تفاوتي ندارند، بلكه تفاوتشان در ميزان دوز متفاوتشان است. قرص اچ دي دوز بالاتري دارد. در كساني كه مي‌خواهند داروي ضدبارداري را براي مدت طولاني‌تري مصرف كنند، معمولاً پزشكان تجويز قرص ال دي را مناسب‌تر مي‌دانند.

- آيا قرص ال دي با مصرف داروهاي روان پزشكي تداخل دارد؟

اين دارو با برخي از داروهاي روان پزشكي نظير داروهاي ضد صرع تداخل ايجاد مي‌كنند. از جمله اين داروها مي‌توان به كاربامازپين و فنوباربيتال اشاره كرد. در صورتي كه داروي خاصي مصرف مي‌كنيد، حتماً اين مسئله را با پزشك خود در ميان بگذاريد.

آيا احتمال بارداري با وجود مصرف داروي ضد بارداري وجود دارد؟

احتمال بارداري زماني كه شما داروهاي ضدبارداري مصرف مي‌كنيد بسيار كم است. با اين حال غير ممكن نيست. اگر در اين باره بسيار نگران هستيد، استفاده از برخي ديگر از روش‌هاي ضدبارداري نظير استفاده از IUD در داخل رحم مي‌تواند روش اطمينان بخش تري باشد.

 

منبع: قرص ال دي

براي دريافت مشاوره در زمينه قرص ال دي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص ال دي،
موضوع:
[ ۳ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۰۲:۰۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی