مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دليل اعتياد كودكان به تلويزيون

دليل اعتياد كودك به تلويزيون اين است كه دانش آموزان دوره اول ابتدايي توانايي تنظيم عادات مشاهده خود را ندارند؛ كودكي كه دائماً به اين مجموعه چسبيده است فرصت ورزش، معاشرت، مطالعه و بازي را از دست مي دهد. مطالعات متعدد نشان داده است كه بچه هاي جواني كه بيش از حد تلويزيون تماشا مي كنند و با كارهاي مدرسه دست و پنجه نرم مي كنند، بيش تر از كساني كه تماشا نمي كنند رفتار پرخاشگرانه و اضافه وزن دارند.

آيا اعتياد به تلويزيون يا صفحه نمايش واقعي است؟

اين يك سوال پيچيده و بحث برانگيز است. رسماً، اگر از اختلالات مندرج در آخرين راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني، ويرايش پنجم (DSM-5)، كتاب مقدس شرايط شناخته شده بهداشت رواني رنج ببريد، پاسخ مثبت است. با اين حال محققان بي شماري استفاده بيش از حد از زمان استفاده از تلويزيون را به عنوان يك بحران پيش رو مشاهده مي كنند.

تاريخ اعتياد كودكان به تلوزيون

ايده اعتياد به تلويزيون چيز جديدي نيست و قبل از انفجار رسانه ها و تلويزيون چند سال اخير است. نگراني در مورد تلويزيون بيش از حد از دهه 1970 مفهوم سازي شده و مورد بحث قرار گرفته است؛ درست قبل از برخي از اعتياد هاي رفتاري كه از آن زمان از نظر تحقيقات علمي و مقبوليت گسترده، مانند اعتياد به اينترنت بر آن غلبه كرده اند.

اگرچه تحقيقات اوليه در مورد اعتياد به تلويزيون محدود بود، با رواج بيشتر تماشاي تلويزيون، به ويژه در ميان كودكان، مفهوم اعتياد به تلويزيون توسط والدين، مربيان و روزنامه نگاران نسبتاً پذيرفته شد. بسياري از تحقيقات در مورد زمان مراقبت از بيماري به تأثير آن بر كودكان اختصاص يافته است، اما همانطور كه همه ما آگاه هستيم، بزرگسالان نيز مستعد استفاده بيش از حد هستند.

درمان اعتياد كودك به تلويزيون | تماشاي بيش از حد تلويزيون

همه افراد جامعه به طور فزاينده اي نگران ميزان محتوا، انواع رسانه هاي موجود، تكثير وسايل الكترونيكي و زمان صرف شده روي صفحه هستند. با توجه به داده هاي موجود در Common Sense Media در سال 2019 “سر شماري استفاده از رسانه توسط Tweens and Teens” اين گونه ثبت شده است: نوجوانان به طور متوسط 7 ساعت و ۲۲ دقيقه از وقت روزانه ي خود را روي تماشاي تلويزيون مي گذرانند.

واضح است كه كودكان امروزي بسيار فراتر از حد توصيه شده هستند. مالكيت تلفن هاي هوشمند نيز به شدت افزايش يافته است، در حالي كه 69 درصد از كودكان 12 ساله در حال حاضر تلفن در جيب خود دارند، در حالي كه اين ميزان در سال 2015 فقط 41 درصد بود. امروز، تقريباً 90 درصد دانش آموزان دبيرستان و بيش از 50 درصد كودكان 11 ساله دارندگان گوشي هاي هوشمند نيز هستند.

چه زماني تلويزيون يك مشكل اساسي تلقي مي شود؟

همانطور كه همه ما مي دانيم، اگر تلفن هوشمند (يا هر وسيله الكترونيكي ديگري) داريد، امكان دسترسي 24 ساعته به تلويزيون و ساير مطالب از طريق پخش جرياني را نيز داريد. در حالي كه تماشاي تلويزيون بيش از حد معمول است، توانايي نسبي يا عدم توانايي در تنظيم خودكار زمان مشاهده و انتخاب زمان كنترل به استثناي ساير فعاليت ها، شاخص اصلي يك مشكل براي كنترل كودكان از اعتياد به تماشاي تلويزيون است.

تحقيقات Common Sense Media نشان داد كه كودكان و نوجوانان بيشتر وقت خود را صرف تماشاي تلويزيون و فيلم ها مي كنند، در حالي كه YouTube و Netflix در صدر پر كاربردترين ارائه دهندگان محتوا قرار دارند. بعد از تلويزيون، بيشترين فعاليت هاي الكترونيكي در بين نوجوانان، بازي و رسانه هاي اجتماعي است.

علائم ابتلا به اعتياد تماشاي تلويزيون در كودكان

وقتي اعتياد به تلويزيون براي اولين بار در دهه 1970 مورد مطالعه قرار گرفت، به عنوان پنج معيار از هفت معيار DSM براي تشخيص وابستگي نسبت به موارد قبل اضافه شد‌. كودكاني كه “معتاد” تلويزيون بودند مقدار زيادي از وقت خود را صرف تماشاي آن مي كردند. آن ها تلويزيون را بيشتر از آنچه كه در نظر داشتند تماشا كردند. خانواده ي آن ها تلاش مكرر ناموفق براي كاهش تماشاي تلويزيون داشتند.

آن ها به منظور تماشاي تلويزيون از فعاليت هاي مهم اجتماعي، خانوادگي، تحصيل، رشد فكري و جسمي و … كناره گرفتند يا از آن ها دست كشيدند و علائم ناراحتي ذهني كودكان شان را مانند “عقب نشيني” هنگام محروم شدن از تلويزيون گزارش كردند. مطالعات انجام شده با ” كودكان مبتلا به اعتياد تلويزيوني نشان داد كه آن ها عموماً ناراضي، مضطرب و گوشه گير هستند. اين افراد از تماشاي تلويزيون استفاده مي كنند تا خود را از خلق و خوي منفي، نگراني و ترس و كسالت دور كنند. همچنين احتمالاً اين كودكان تنها و پرخاشگر هستند و از برقراري ارتباط اجتماعي با ديگران جدا مي شوند يا ارتباط گيري در اين كودكان دشوار است.

اخيرا تحقيقات نشان مي دهد كه روند رو به رشد محبوبيت تماشاي تلويزيون در فرهنگ ما وجود دارد كه ممكن است باعث تشديد اعتياد به تلويزيون شود. استفاده از تلويزيون براي پر كردن وقت (اعم از پخش جرياني روي دستگاه يا تماشاي تلويزيون سنتي) به عنوان راهي براي جلوگيري از تحريك عصبي استفاده مي شود. علاوه بر اين، كودكاني كه به تلويزيون اعتياد مي يابند تمايل به توجه و خويشتن داري ضعيفي دارند و وقت خود را تلف مي كنند و خواب نامنظمي دارند. براي اطلاع از تنظيم خواب كودكان كليك كنيد.

ترك اعتياد به تلويزيون در كودكان

در اين بخش مقاله درمان اعتياد كودك به تلويزيون شما با روش هاي موثر براي ترك اعتياد به تلويزيون در كودكان آشنا خواهيد شد. روانشناسان هشدار داده اند كه كودكان نوپا تقريباً به محض خروج از كالسكه در حال تبديل شدن به نيمكت سيب زميني هستند. تحقيقات نشان مي دهد كه به طور متوسط، كودكان زير پنج سال روزانه دو ساعت تلويزيون مي بينند. اين عادتي است كه سال ها در آن ها باقي مي ماند.

اين پديده را علت ظهور برنامه هايي با هدف والديني مي داند كه از تلويزيون به عنوان “پرستار بچه” براي فرزندان خود استفاده مي كنند. تماشاي بيش از حد تلويزيون ساختار مغز را تغيير داده و رفتار منفي، به ويژه خشونت و پرخاشگري را تقويت مي كند. كودكاني كه نمايش هاي حاوي محتواي نامناسب براي خردسالان را تماشا مي كنند بيشتر در معرض خطر اين مشكل هستند.

مشكلات يادگيري از تلويزيون ديدن بيش از حد شامل گوش دادن غيرفعال و مهارت هاي شنوايي توسعه نيافته تا فقدان مهارت هاي حركتي خوب و خلاقانه به دليل عدم انجام فعاليت هاي جسمي و تحريك رواني است. كودكاني كه از طريق تماشاي بيش از حد تلويزيون دچار بيش فعالي مي شوند، توانايي تمركز در طول تحصيل را ندارند. براي اطلاع از افزايش تمركز كودكان كليك كنيد.


راه هاي موثر براي ترك اعتياد به تلويزيون در كودكان

در اين بخش از مقاله درمان اعتياد كودك به تلويزيون به بررسي راه هاي درمان مي پردازيم. راهكارهايي براي ترك اعتياد به تلويزيون وجود دارد كه برخي از آن ها به شرح زير هستند:

1. بازي با كودك

اگر مي خواهيد كودك خود را از اعتياد دور نگه داريد، پس بايد وقت خود را صرف تحقق آن كنيد. هر هفته مي توانيد ساعاتي از وقت خانواده را با فرزند خود تنظيم كنيد. شما مي توانيد با انتخاب يك بازي متفاوت هر هفته آن را جالب كنيد اما مطمئن شويد كه كل خانواده را درگير خود مي كنيد. در آخر هفته ها، با والدين دوست او صحبت كنيد و براي بچه ها تاريخ بازي تنظيم كنيد كه بايد با يك بند همراه باشد: عدم تماشاي تلويزيون. براي اطلاع بيش تر از بازي كودكان كليك كنيد.

2. مخفي كردن تلويزيون

اغلب اوقات تلويزيون زمينه زندگي خانوادگي است. در حالي كه بچه ها بازي مي كنند يا خانواده شام مي خورنند تلويزيون روشن است و توجه ها را به سمت خود جلب مي كند. در عوض وقتي كسي آن را تماشا نمي كند تلويزيون را خاموش كنيد و تا آنجا كه ممكن است تلويزيون را از چشم دور نگه داريد. نگه داشتن تلويزيون در كابينت بسته به تماشاي عادي محدود مي شود. اگر گشت و گذار در تلويزيون مشكلي دارد، سعي كنيد كنترل را مخفي كنيد. دستگاه هاي تلفن همراه را در يك مكان نگه داريد، در حالت ايده آل دور از ديد و اجازه ندهيد كودكان در اتاق خواب صفحه نمايش داشته باشند.

3. فعاليت هاي خلاقانه در داخل منزل

شما مي توانيد براي مشغول نگه داشتن فرزند خود فعاليت هاي داخلي متنوعي را ترتيب دهيد. اين مي تواند شامل موارد جالب بسياري مانند واداشتن كودك براي پختن كيك با شما، ترتيب دادن جلسه اردوي داخل سالن، رنگ آميزي گلدان هاي باغچه و غيره باشد. يك كيت الكترومغناطيسي براي ساختن چيزهاي مختلف واقعاً مي تواند برخي از كودكان را به خود علاقه مند كند. ايده بايد اين باشد كه آن ها را به خلاقيت هر چه بيش تر برساند. براي كسب اطلاع از خلاقيت در كودكان كليك كنيد.


4. درمان اعتياد كودك به تلويزيون | يك زمان معين تنظيم كنيد

وقتي براي تماشاي يك نمايش خاص مي نشينيد، براي مدت زمان نمايش يك تايمر يا يك ساعت زنگ دار را در اتاق ديگري تنظيم كنيد. وقتي بوق مي زند، بايد از صندلي خود بيرون بياييد تا ساعت را خاموش كنيد. براي مدت زمان تماشاي تلويزيون هر روز دستورالعمل هايي ايجاد كنيد. آيا مي خواهيد فرزندانتان بلافاصله بعد از مدرسه تلويزيون تماشا كنند؟ يا بعد از اينكه تكاليف خود را انجام دادند؟ يا بعد از شام؟

اما محدوديت هاي روزانه را تعيين نكنيد. از گفتن اين كه هر روز مقدار مشخصي “او” بايد تماشا كند جلوگيري كنيد. بگذاريد روزها بدون تلويزيون بگذرد. مشاهده روزانه به راحتي تبديل به يك عادت مي شود و كودكان تمايل دارند زمان تلويزيون خود را از هرجايي كه باشند در اولويت اول قرار دهند. برنامه شما مي تواند فقط با دو ساعت تلويزيون در روز شروع شود. همچنين مي توانيد هر روز ساعت مشخصي از وقت خود را براي تماشاي تلويزيون تنظيم كنيد؛ مانند بعد از شام در ساعت 6 بعد از ظهر.

5. فرار به دنياي كتاب

كتاب همچنان يكي از بهترين گزينه ها براي دوري از تلويزيون است. آن ها وسيله اي براي فرار فرزند شما به دنياي ديگر فراهم مي كنند. كتاب هاي زيادي براي انتخاب وجود دارد. مي توانيد كودك خود را از علاقه به كتابي كه دوست دارد شروع كند راهنمايي كنيد و سپس او را به آرامي به سمت ژانرهاي ديگر سوق دهيد. هنگامي كه كودك شما مجذوب كتاب و مطالعه مي شود به طور خودكار تلويزيون ديدن تمام وقت را جايگزين كتاب خواندن مي كند. براي كسب اطلاع از كتاب خواندن براي كودكان كليك كنيد.

6. يك الگوي خوب براي فرزندانتان باشيد

همان دستورالعمل هايي را كه انتظار داريد فرزندتان از آن ها پيروي كند، دنبال كنيد. درصورت استفاده بيش از حد از تلويزيون، در مورد استفاده از زمان نمايش خود عمدي رفتار كنيد و صفحه ها را خاموش كنيد. وقتي در خانواده به سر مي بريد، تلفن خود را پايين بگذاريد. مطمئنا فشار همسالان روي عادت هاي تلويزيون بر روي كودكان تأثير مي گذارد اما در نهايت، بيش ترين تأثيري را كه فرزندان مي گيرند از والدينشان است كه از آن ها الگو مي گيرند. در حالي كه كودك شما با تكاليف درگير است از ديدن تلويزيون خودداري كنيد.

اگر هنگام تماشاي نمايش مورد علاقه خود، موهاي او را شانه كنيد، اين نگرشي است كه او سرانجام اتخاذ خواهد كرد و براي شانه كردن موهايش جلوي تلوزيون مي ايستد. در عوض يك كتاب بخوانيد يا خاطرات روزانه بنويسيد تا اين تصور را ايجاد كنيد كه تلويزيون تنها تجربه خوشايند نيست. وقتي تماشا نمي كنيد آن را خاموش كنيد و وقتي تلويزيون تماشا مي كنيد عمداً طوري رفتار كنيد كه تايم مشخصي براي خاموشي داريد. كودكان تحت تأثير والدين خود قرار مي گيرند، بنابراين با عدم تماشاي زياد تلويزيون، يك الگو خوب تنظيم كنيد.


پيشگيري از تماشاي زياد تلويزيون در كودكان

هنگام انجام ساير فعاليت ها، زمان تلويزيون را محدود كنيد. اگر صفحه هميشه روشن باشد، گرفتار شدن در يك اعتياد به تلويزيون آسان است. خاموش كردن تلويزيون هنگام انجام كارهايي مانند پخت و پز، تميز كردن، خوردن شام يا انجام تكاليف مي تواند باعث كاهش زمان زياد تلويزيون شود. كنترل را به غير از زمان هاي تعيين شده براي تماشا پنهان كنيد. بعد از اينكه برنامه تلويزيون خود را تنظيم كرديد، با برداشتن كنترل و جدا كردن كودكان از تلويزيون، از قاعده پيروي كنيد.

ديگر همه كانال ها را با هم تماشا نكنيد. اگر كودك شما هنوز علائم اعتياد به تلويزيون را نشان مي دهد، به طور كلي تماشاي تلويزيون را متوقف كنيد. تلويزيون را از محل خود خارج كرده يا سيم برق را جدا كنيد. اين اطمينان را مي دهد كه تماشاي تلويزيون وجود نخواهد داشت. هر چقدر كودك شما در زندگي روزمره خود عادت كند ساعت تماشاي تلويزيون كمتري داشته باشد، آن عادت را كلا از دست خواهد داد.

همچنين سعي كنيد اين كار را فقط براي يك هفته يا آخر هفته انجام دهيد تا زمان تلويزيون محدود شود اما به يكباره آن را قطع نكنيد. با اين كار خانواده شما به دليل اينكه كودك شما اعتياد جدي به تلويزيون داشته باشد، مي تواند از تكنولوژي جدا شود. بعد از تعطيل كردن تماشاي تلويزيون، ممكن است كودك شما تمايل نداشته باشد كه ديگر تلويزيون را تماشا كند. همچنين مي توانيد براي تربيت بهتر فرزندان خود از متخصصان كمك بگيريد. براي كسب اطلاع در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: درمان اعتياد كودك به تلويزيون

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان اعتياد كودك به تلويزيون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۳:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی