مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

گياه خاكشير

خاكشسر گياهي است كه به صورت خود رو رشد مي كند و در كشور ايران در مناطقي همچون رشته كوه هاي البرز، شمال كشور، بوشهر، سيستان و بلوچستان، آذربايجان، لرستان، كرمانشاه و خراسان جنوبي يافت مي شود. از تركيبات خاكشير مي توان به اسيد لينوئيك، اسيد لينولنيك، اسيد اولئيك، اسيد پالمتيك و اسيد استئاريك اشاره كرد. اين گياه بخش هاي متخلفي دارد اما قسمت خوراكي و پرفايده ان همان دانه ها هستند. در ادامه خواص گياه خاكشير را به تفضيل بررسي مي كنيم.

خاصيت درماني خاكشير براي جوش و آكنه صورت

خاكشير به دليل دارا بودن خواص ضد باكتريايي نيرومند باعث پاكسازي پوست مي‌شود و در نتيجه به درمان آكنه و جوش صورت كمك زيادي مي‌كند. براي اين منظور مي‌توانيد دو قاشق غذاخوري خاكشير را همراه با نصف فنجان عرق شاتره و نصف فنجان عرق كاسني مخلوط كنيد و آن‌ را هر روز به مدت سه هفته مصرف كنيد. بعد از مدتي تاثير آن را در درمان جوش‌هاي صورت خود مشاهده مي‌كنيد. براي كسب اطلاع در زمينه عرق كاسني كليك كنيد.

درمان لك صورت با خاكشير

خاكشير را مي‌توان از بهترين مواد طبيعي جهت سم‌زدايي پوست به حساب آورد. اين گياه باعث روش‌نتر شدن رنگ پوست و درمان لك‌هاي پوست شما مي‌شود. براي تاثيرگذاري بيشتر خاكشير را همراه با ترنجبين مصرف كنيد؛ به اين صورت كه گياه ترنجبين را به مدت پنج ساعت در آب قرار دهيد تا خيس بخورد، سپس آن را صاف كنيد و همراه با دو قاشق غذاخوري خاكشير مخلوط نماييد. اين تركيب را به مدت سه هفته بخوريد تا لك‌هاي صورتتان از بين برود.

درمان يبوست و اسهال 

خاكشير به عنوان مسهلي ملايم شناخته مي‌شود. اين گياه سبب افزايش حركات روده شده و به پيشگيري و درمان يبوست كمك زيادي مي‌كند. به خصوص اگر شربت خاكشير با آب گرم تهيه و مصرف شود به درمان يبوست كمك مي‌كند. همچنين بيشتر در طب سنتي از خاكشير به عنوان پاك‌كننده‌ي روده‌ها از مواد زائد و سموم و درمان اسهال استفاده مي‌شود. اگر شربت خاكشير را با آب سرد و شكر مصرف كنيد، اسهال را درمان مي‌كند.

خواص خاكشير | درمان كبد چرب

داشتن كبد چرب يكي از مشكلاتي است كه بسياري از افراد درگير آن هستند و عوارض بسياري را براي بدن به وجود مي‌آورد. خاكشير با دارا بودن خاصيت ديورتيك طبيعي به سم زدايي و پاك سازي كبد از چربي‌هاي اضافي كمك مي‌كند و براي درمان بيماري‌هاي كبد از جمله كبد چرب مفيد است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كبد چرب كليك كنيد.

خواص خاكشير براي جنين و زنان باردار و شيرده

همان طور كه گفته شد خاكشير يك مسهل طبيعي است و با مصرف آن در دوران بارداري مي‌توانيد يبوست حاملگي خود را درمان كنيد. خوب است بدانيد كه مصرف خاكشير در اواخر دوران بارداري در باز شدن دهانه رحم و تسهيل زايمان طبيعي به شما كمك زيادي مي‌كند. علاوه‌بر اين خاكشير بهبود سلامت جنين را نيز تضمين مي‌كند. با اين حال توجه داشته‌باشيد كه قبل از مصرف اين گياه از پزشك خود سوال كنيد. مصرف بيش از حد باعث نرم شدن دهانه رحم و خطر سقط جنين در سه ماهه‌ي اول بارداري مي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه دوران بارداري كليك كنيد. 

خواص خاكشير براي نوزادان و كودكان

شربت خاكشير هضم غذا را براي نوزادان آسان‌تر كرده و به درمان يبوست در كودكان و نوزادان كمك مي‌كند. خاكشير با خاصيت ضد باكتريايي خود خطر ابتلا به اسهال در نوزادان و كودكان را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. اگر كودكتان دچار تب بالا و خارش پوست است، به او شربت خاكشير بدهيد. خاكشير طبع سرد و تر دارد و تب و خارش ناشي از آبله مرغان و سرخك را كاهش مي‌دهد. البته نكته‌اي مهم در اين رابطه اين است كه خاكشير را بعد از دو سالگي به رژيم غذايي كودك خود اضافه كنيد.

خواص خاكشير | نقش خاكشير در درمان فشار خون

براي درمان بيماري فشارخون به اندازه يك ليوان خاكشير را به‌ خوبي بكوبيد و آن را به‌صورت پودر درآوريد. سپس خاكشير نرم شده را در ظرفي ريخته و به مرور به آن آب اضافه كنيد و هم بزنيد تا به صورت خميري يك دست شود. براي تاثير گذاري مي‌توانيد در هفته يك تا دوبار اين خمير را روي پاهايتان بماليد و اجازه دهيد شب تا صبح باقي بماند. اين كار در كنترل فشار خونتان به شما كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه فشارخون پايين كليك كنيد. 

سنگ كليه را با خاكشير درمان كنيد

خاكشير به عنوان ديورتيكي طبيعي سبب افزايش ادرار مي‌شود و به كليه‌ها كمك مي‌كند تا سموم بدن را دفع كند. خاكشير به همراه ترنجبين باعث پيشگيري و درمان سنگ كليه مي‌شود.

خواص خاكشير | متعادل ساختن وزن با خاكشير

خاكشير حركات روده را بهبود مي‌بخشد ‌و با دفع سموم و پاك‌سازي روده باعث دفع چربي اضافي بدن و لاغري مي‌شود. شربت خاكشير را به صورت ناشتا بنوشيد. همچنين براي افزايش وزن مي‌توانيد خاكشير را ناشتا همراه با يك ليوان شير مصرف كنيد. با اين كار معده تقويت مي‌شود و اشتها افزايش مي‌يابد و در نتيجه به درمان لاغري كمك مي‌كند.

خاكشير و تاثير آن در رفع بوي بد دهان 

برخي از منابع طب سنتي به اين موضوع اشاره مي‌كنند كه استفاده از تركيب خاكشير در كنار ترنجبين و نوشيدن آن به صورت شربت مي‌تواند تاثير بسزايي در رفع بوي دهان داشته باشد. براي تهيه اين شربت بايد ترنجبين را خيس كرده و به مدت 5 يا 6 ساعت به آن فرصت دهيد تا به طور كامل نرم شود. سپس آن را صاف كرده و با 2 قاشق خاكشير تركيب نماييد. نوشيدن اين شربت در نوبت عصر به افرادي كه داراي مزاج بلغمي هستند كمك مي‌كند تا مشكلات كمتري داشته باشند و بوي بد دهان را نيز به مرور از بين ببرند.

خواص خاكشير | استفاده از خاكشير در تابستان 

متخصصان طب سنتي همواره براي رفع تشنگي و بهبود گرمازدگي در تابستان استفاده از خاكشير را توصيه مي‌كنند. چرا كه اين گياه دارويي مي‌تواند دماي بدن را كاهش داده و هم چنين با جذب فراوان آب در دستگاه گوارش احساس گرما و عطش بيش از حد را كاهش دهد.

اثرات خاكشير در رفع مشكلات جنسي 

برخي منابع طب سنتي بر اين باورند كه استفاده از خاكشير قواي جنسي مردان را تقويت مي‌كند. در واقع استفاده از اين ماده ميل و عملكرد جنسي مردان را بهبود مي‌بخشد. با اين حال به اين موضوع توجه داشته باشيد كه استفاده از گياهان دارويي درمان قطعي براي اختلالات جنسي نيست. اگر در اين زمينه دچار مشكل شده‌ايد، لازم است كه از يك روانشناس متخصص در حيطه سكس تراپي كمك بگيريد. امروزه روش‌هاي نويني براي درمان انواع اختلالات جنسي طراحي شده است كه به شما كمك مي‌كنند ريشه‌هاي مشكل خود را بشناسيد و به طور پايداري آن را بهبود ببخشيد.

ساير خواص درماني خاكشير 

خاكشير از جمله گياهان دارويي است كه خواص درماني گوناگوني دارد. در ادامه به ساير اثرات درماني خاكشير اشاره كرده‌ايم:

- كمك به بهبود مشكلات دستگاه تناسلي

- ادرارآوري و كمك به درمان مشكلات كليه

- كوبيده خاكشير به رفع تورم پستان كمك مي‌كند.

- كمك به افزايش انرژي بدن و رفع ضعف‌هاي جسماني

- كمك به درمان بيماري‌هايي نظير آبله، سرخك، حصبه و نقرس

- تسهيل درمان دردهاي مرتبط با گوش

- تسكين دهنده مشكلات پوستي از جمله زخم و جراحت

مواد لازم براي تهيه شربت خاكشير

خاكشير علاوه‌بر خواص بسيار زيادي كه دارد جهت رفع عطش نيز بسيار موثر است و مي‌توانيد آن را با طعم‌هاي متفاوتي مثل زعفران و آب ليمو تهيه كنيد. براي تهيه اين شربت به ميزان يك دوم پيمانه خاكشير، يك ليوان شكر، دو قاشق غذاخوري گلاب و شش ليوان آب خنك لازم است.

نحوه‌ي شستشوي خاكشير

اين شربت بسيار خوشمزه و پر فايده است و همچنين تهيه آن وقت زيادي نمي‌برد. براي تهيه شربت خاكشير ابتدا بايد خوب آن را بشوريد. به اين صورت كه دانه‌هاي خاكشير را همراه دو ليوان آب داخل كاسه بريزيد. بعد از مدتي مشاهده مي‌كنيد كه برگ و خاشاك آن به سطح آب مي‌آيند. آب ظرف را آهسته خالي كنيد تا برگ و خاشاك خاكشير از بين برود. اين كار را چند مرتبه انجام دهيد. در مرحله بعدي بايد ريگ و شن‌هاي ريز خاكشير را از آن جدا كنيد. اين مواد در ته ظرف ته نشين مي‌شوند بنابراين بايد خاكشير را همراه آب داخل ظرف آهسته به ظرف ديگري منتقل كنيد. مواد ته‌نشين شده را دور بريزيد و چند بار اين كار را تكرار كنيد. همچنين مي‌توانيد از خاكشير پاك شده كه در عطاري‌ها موجود هستند استفاده نماييد.

طرز تهيه شربت خاكشير

بعد از آن‌كه خاكشير را به خوبي شستشو داديد آن را همراه شكر داخل پارچ برزگي بريزيد؛ آب خنك را به پارچ اضافه كنيد و آن را هم بزنيد تا شكر خوب حل شود. در آخر مي‌توانيد گلاب و يا آب ليموترش را به شربت خود اضافه كنيد كه طعم فوق‌العاده‌اي به آن مي‌بخشد. همچنين مي‌توانيد شكر را به همراه آب بجوشانيد تا شربت غليظي به دست آيد و آن را به خاكشير اضافه كنيد. به‌جاي شكر بهتر است از عسل استفاده شود كه خواص خاكشير را دو چندان مي‌كند.

خواص خاكشير | ارزش غذايي خاكشير 

خاكشير از جمله گياهان دارويي محسوب مي‌شود كه هيچ گونه كالري ندارد. ارزش غذايي آن در هر 100 گرم به شرح زير مي‌باشد:

- كربوهيدارت: 0 گرم

- فيبر: 0 گرم

- چربي: 33 گرم

- پروتئين: 27/5 گرم

نكاتي كه هنگام مصرف خاكشير بايد به آن ها توجه كنيد

براي پيشگيري از بروز عوارض ناخوشايند در پي مصرف هر نوع گياه دارويي لازم است كه به برخي نكات توجه نماييد. در ادامه به مهم‌ترين توصيه‌هايي كه در ارتباط با نحوه مصرف خاكشير وجود دارد اشاره كرده‌ايم.

- خاكشير نوعي ملين است كه مشكل يبوست را بهبود مي‌بخشد. با اين حال مصرف دائمي مواد ملين در دراز مدت مي‌تواند باعث تنبلي روده شود. به اين صورت كه روده در غياب دريافت موادي نظير خاكشير نمي‌تواند عملكرد نرمال خود را حفظ كند.

- در مصرف خاكشير جانب اعتدال را رعايت كنيد. چرا كه استفاده بيش از حد آن مي‌تواند موجب دل درد و اسهال شود.

- مصرف هرگونه ماده خوراكي در دوران شيردهي بايد با احتياط بيشتري صورت بگيرد. اگر در اين دوران قرار داريد، در استفاده از خاكشير زياده روي نكنيد. چرا كه اين مسئله مي‌تواند در شما و فرزندتان به بروز مشكلاتي نظير نفخ و دل درد بيانجامد.

- به كودكان زير 3 سال خود خاكشير ندهيد. اگر او مشكلاتي در دفع و اجابت مزاج دارد با پزشك متخصص اطفال مشورت نماييد.

- اگر طبع بدنتان سرد است خاكشير را در كنار عسل يا نعناع مصرف كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه گياهان دارويي كليك كنيد. 

موارد منع مصرف خاكشير 

مصرف خاكشير براي برخي از افراد مي‌تواند به بروز عوارض ناخوشايند بيانجامد. افرادي كه در ادامه به آن‌ها اشاره كرده‌ايم بايد از مصرف آن خودداري كنند:

- مبتلايان به زخم يا ورم معده

- مبتلايان به بيماري روماتيسم، آرتروز و افرادي كه طبع بدنشان سرد است.

- دچار شدن به علائم آلرژيك در پي مصرف خاكشير

- ابتلا به سردرد در پي مصرف خاكشير

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره، امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.

در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاع در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: خواص خاكشير

براي دريافت مشاوره در زمينه خواص خاكشير مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواص خاكشير،
موضوع:
[ ۳ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۰۶:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی