مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اعتياد چيست؟

اختلال استفاده از مواد (SUD) يك بيماري پيچيده است كه در آن استفاده غيرقابل كنترل از يك ماده با وجود پيامدهاي مضر وجود دارد. افراد مبتلا به SUD تمركز شديدي بر استفاده از يك ماده (مواد خاص) مانند الكل، تنباكو يا داروهاي غيرقانوني دارند، تا جايي كه توانايي فرد در عملكرد روزمره مختل مي شود. افراد حتي وقتي مي دانند اين ماده باعث ايجاد مشكلاتي مي شود يا از آن استفاده مي كنند، به استفاده از آن ادامه مي دهند.

شديدترين SUD ها را گاهي اعتياد مي نامند. بيماري اعتياد بر روي سيستم عصبي تاثير مي گذارد و سبب اختلال در عملكرد سيستم عصبي مغز مي شود. اعتياد يا وابستگي مي تواند به مواد طبيعي، مواد صنعتي، نوشيدني ها، فعاليت يا هر نوع رفتاري شود. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه انواع اعتياد كليك كنيد.

مواد اعتياد آور

۱.مواد مخدر (ترياك، هروئين، كراك، مورفين، كدئين، متادون، بوپر نورفين، ترامادول)

۲.مواد محرك (شيشه، اكستازي، كوكايين، ريتالين، آمفتامين)

۳.مواد روان گردان يا توهم زا (ال اس دي، مسكالين، قارچ، كتامين)

۴.كانابينوئيد ها (گل، حشيش، ماري جوآنا)

۵.الكل (مشروب، عرق)

۶.نيكوتين (سيگار، قليان، توتون)

۷.ساير مواد مخدر (استروئيدها، مواد استنشاقي، فنوباربيتال، دارو هاي خواب آور) براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه انواع مواد اعتيادآور كليك كنيد.

موانع ترك

وقتي رفتار اعتياد آور شما تا حد ايجاد تعارض بيش از حد شود، ساير قسمت هاي زندگي را مختل مي كند. درگيري ممكن است در درون خود شما رخ دهد. شما مي خواهيد رفتار خود را مهار كنيد در حالي كه در عين حال تمايل بيشتري براي انجام آن داريد. درگيري با افراد ديگر نيز رخ مي دهد خواه آن ها بخواهند شما ترك كنيد يا خواهان پيوستن به آن ها در رفتار اعتياد آور باشيد. علي رغم تعهد در ترك و گذراندن مرحله خروج، درگيري ها به سادگي از بين نمي روند. انتظارات بيش از هر زمان ديگري است. چيزي كه براي كنار آمدن با استرس به آن وابسته بوديد يعني رفتار اعتياد آور، اكنون محدوديت ندارد. براي اطلاع بيش تر در زمينه ترك اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.

زنيان و ترك اعتياد | علائم ترك

وقتي معتاد شديد يعني وقتي قادر به انجام اين رفتار اعتياد آور نيستيد ممكن است دچار ترك اعتياد شويد. علائم ترك جسمي ممكن است مانند لرزش، احساس ناخوشي، ناراحتي هاي معده و يا علائم ترك روانشناختي مانند احساس ولع، اضطراب يا افسردگي رخ دهد. اين موارد به راحتي توسط بيش تر مواد يا رفتار اعتياد آور “رفع” مي شوند. ترك فيزيكي از الكل و مواد مخدر اگرچه متغير است اما اغلب در طي چند روز برطرف مي شود. با اين حال كاملا ناخوشايند است و مي تواند خطرناك باشد. اگر تصميم به ترك آن داريد، بهتر است تحت نظارت درمان گر خود باشيد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه خماري و حالات آن كليك كنيد.

زنيان چيست؟

زنيان گياهي بوته اي و علفي است كه ارتفاع آن به ۳۰ تا ۹۰۰ سانتي متر مي رسد و پر از شاخ و برگ مي باشد. زنيان ميوه گياهي است كه به فارسي «زنيان» و گياه آن در كتاب هاي مربوط به طب سنتي با نام هاي “انيسون بري” و “كمون حبشي” شناخته مي شود. زنيان به حالت خودرو مي رويد و در هند، ايران و مصر وجود دارد.

زنيان از ديدگاه طب سنتي داراي اثرات ضد تهوع، ضد اسپاسم، كاهنده تب و معطر كننده است و پژوهش هاي علمي جديدي كه بر روي آن انجام شده اثرات آنتي سپتيك، كـاهش ‌كلسترول خون و تسكين اسپاسم را تاييد كرده است. براي كسب اطلاع بيش تر از گياهان دارويي كليك كنيد.

خواص عرق زنيان

عرق گرفته شده از گياه زنيان به صورت طبيعي خاصيت گرم و خشك دارد و از خواص دارويي آن در طب سنتي مي توان به ضد نفخ، ضد عفوني كننده قوي معده، ضد اسهال، دفع كننده رطوبت بدن، سم زدايي كننده جهت رفع اعتياد و درمان فلج و رعشه است. همچنين يكي از مهم ترين خواص دارويي عرق زنيان التهاب بدن همچون آرنج و درمان كشيدگي و ورم تاندون ها است.

از ديگر خواص اين عرق خاصيت ضد درد و التهـاب مفـاصل مي باشد. عرق گياه زنيان دردهاي آرتـروز را بهبود مي بخشد و مصرف آن براي برطرف كردن اسپـاسم عضـلاني موثر واقع مي شود. مصرف اين عرق براي كاهش درد مفاصـل موثر بوده و براي درمان سيـاتيك، كرامپ و نقرس بسيار توصيه مي شود. براي اطلاع بيش تر در زمينه درمان دردهاي جسماني ترك اعتياد كليك كنيد.

زنيان و ترك اعتياد | تركيبات زنيان

طبق تحقيقات انجام گرفته شده، مشخص شد كه تقريبا 6 تا 44 درصد اين عرق از اسانس روغني فرار تشكيل شده است كه تقريبا 45 تا 55 درصد آن تيمول مي باشد. تيمول ماده اي است كه در طب سنتي بسيار معروف مي باشد و به عنوان يك ضد عفوني كنننده قوي مورد استفاده قرار مي گيرد. به علاوه در اسانس زنيان ۱۵ تا ۲۰ درصد سيمن و مابقي آلفاپينن و دي پانتن و … است.

موارد احتياط و منع مصرف

افراد گرم مزاج به هيچ عنوان نبايد از اين عرق استفاده كنند و در صورت لزوم لازم است كه در مقدار كم و همراه با گياهان دارويي سرد مانند عرق كاسني و شاتر مورد استفاده قرار گيرد. همچنين استفاده از اين عرق در خانم هاي باردار، كودكان زير ۷ سال و افراد مبتلا به اختلالات غده تيروئيد ممنوعيت مصرف دارد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مصرف دارو در دوران بارداري كليك كنيد.


پژوهش زنيان بر روي ترك اعتياد بر حيوانات

در رابطه با تاثير گياه زنيان بر اعتياد مطالعات و تحقيقاتي بر روي حيوانات صورت گرفته است كه در ادامه به بررسي كامل اين تحقيقات مي پردازيم:

زمينه و هدف

در اثر مصرف مواد مخدر به صورت طولاني مدت، تحمل و وابستگي جسمي و رواني به اين دارو ها ايجاد مي شود. ترك كردن يا قطع كردن مواد مخدر سبب مي شود كه موادي از جمله مواد اپيوئيد ها (داروهــاي صــناعي و تركيبــات درون زايي كه اثرات شبه مورفيني دارنـد مجموعـاً اپيوئيد ناميـده شده كه اثر آن ها بر گيرنده هاي اختصاصي (مـو، دلتـا، كاپـا و…) در سلسله اعصاب مركزي (CNS) و بافت هاي محيطـي اسـت) ايجاد شوند و در اين حالت سندرم ترك ايجاد مي شود. استفاده از گياهان دارويي از جمله زنيان اثرات درماني متعددي دارد كه در درمان اعتياد هم موثر است. هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير عصاره آبي الكلي زنيان بر علائم ترك اعتياد در موش هاي صحرايي بالغ كه با مورفين معتاد شده بودند، مي باشد.

زنيان و ترك اعتياد | مواد و روش

در اين پژوهش ۷۰ موش از نژاد ويستار كه همگي نر بودند به هفت گروه ده تايي تقسيم شدند؛ كه ۶ گروه از آن ها با تزريق كردن سولفات مورفين (در پنج روز اول 10mg/kgو در پنج روز دوم 15mg/kg و در پنج روز سوم 20mg/kg ) به صورت زير جلدي معتاد شدند. به گروه هاي سه و چهار و پنج از اين موش ها عصاره زنيان با غلطت ۱۰ درصد و متادون 5mg/kg در روز هاي ۲۱ تا ۳۵ ام و به گروه هاي شش و هفت به ترتيب عصاره زنيان با غلظت ۲۰ درصد از روز ۱ تا ۳۵ ام به صورت خوراكي داده شد.

به گروه يك (كنترل) و گروه دو (مورفين) روزانه ۰.۵cc نرمال سالين از روز هاي ۲۱ ام تا ۳۵ ام داده شد. اطلاعات مربوط به وزن، پرش، خارش و اسهال نمونه ها جمع آوري شدند و توسط نرم افزار SPSS و آزمون هاي آماري مستقل و … تست تكميلي ال اس دي تحليل و تجزيه شدند.

يافته ها

در روز ۲۱ ام تا ۳۵ ام، گروه دريافت زنيان ۲۰ درصد در روز ۳۵ ام نسبت به روز ۲۱ ام مقايسه ميانگين كاهش وزن چشم گيري داشتند(p<0.05) در روز ۲۱ ام در بررسي علائم پرش و خارش گروه دريافت كننده زنيان ۱۰ درصد و در بررسي علامت اسهال، گروه دريافت كننده عصاره زنيان ۲۰ درصد در مقايسه با گروه كنترل، كاهش معني داري نشان مي دهد.(p<0.05) در روز ۳۵ ام علائم پرش و اسهال در گروه هاي دريافت كننده عصاره زنيان ۱۰ و ۲۰ درصد در مقايسه با گروه كنترل، كاهش معنا داري پيدا كرده بود. (p<0.05)

نتيجه گيري

بر اساس اين نتايج پژوهش، غلظت هاي ۱۰ و ۲۰ درصد عصاره ابي الكلي زنيان مي تواند همانند متادون در كاهش علائم محروميت از مورفين تاثير داشته باشد. هرچند اين نتيجه در شرايط آزمايشگاهي به دست آمده است اما شايد بتوان با تحقيقات جامع و وسيع تري از آن به عنوان جايگزين براي متادون در ترك اعتياد استفاده نمود تا علائم ترك اعتياد را كاهش دهد.

زنيان و ترك اعتياد | سندرم ترك الكل

سندرم ترك الكل مجموعه اي از علائم و نشانه ها است كه به طور معمول در افراد وابسته به الكل طي 6 تا 24 ساعت از آخرين مصرف نوشيدني در آن ها ايجاد مي شود. اگر پرهيز از طريق بيماري يا جراحت اعمال شود يا عمداً اگر شخص به دليل بيماري مرتبط با الكل، داوطلبانه از نوشيدن دست بكشد، در هر حال ممكن است علائم به صورت ناخواسته رخ دهد.

لرزش دست ها، زبان يا پلك هاي كشيده، تعريق، حالت تهوع و يا استفراغ، تاكي كاردي سينوسي .. تحريك رواني-حركتي، بي خوابي، اضطراب، سردرد، تب، كاهش توجه، از بين رفتن هوشياري و توهمات (كه ممكن است بصري، لمسي يا شنوايي باشد) از علائم سندروم ترك الكل مي باشد. اهداف سم زدايي يا درمان اين است كه بدن فرد بتواند از الكل سم زدايي شود و بيمار بتواند از مصرف الكل عاري شود.


ترك اعتياد الكل با زنيان

عصاره ميوه زنيان يك درمان گياهي براي سندرم ترك الكل است. سندرم ترك الكل خوشه اي از علائم مشاهده شده در افرادي است كه به دنبال مصرف مداوم و سنگين، الكل را ترك مي كنند. علائم ملايم سندرم شامل لرزش، تشنج و توهم است كه به طور معمول در طي 6-48 ساعت پس از آخرين مصرف نوشيدني اتفاق مي افتد.

علائم جدي تر سندروم شامل هذيان، سردرگمي عميق ، توهمات و سيستم عصبي شديد خودمختار بيش از فعاليت است كه به طور معمول بين 48 تا 96 ساعت پس از آخرين نوشيدني شروع مي شود. برآوردها از بروز عواقب جدي ترك الكل متفاوت است. هدف از مطالعه حاضر ايجاد يك درمان گياهي براي علائم ترك الكل با عصاره ميوه زنيان است. ما دريافتيم كه عصاره آبي با ارزيابي فعاليت حركتي و آزمايش شناي اجباري تأثير مهمي بر علائم ترك الكل دارد.


مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره، امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند. كمك گرفتن در جهت ترك اعتياد يكي از مهم ترين مواردي است كه نياز به كمك گرفتن از افراد متخصص دارد. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.

در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: زنيان و ترك اعتياد

براي دريافت مشاوره در زمينه زنيان و ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زنيان و ترك اعتياد،
موضوع:
[ ۳ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۵۳:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی