مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاريخچه شربت اپيوم تينكچر

افيون به راحتي در آب قابل حل نيست. يك داروساز اتريشي به نام پاراسلوس اولين فردي بود كه اين قضيه را كشف كرد كه ترياك در الكل خيلي راحت حل مي شود. او در نهايت به تركيبي از اين محلول حاوي الكل و ترياك دست يافت و اسم آن را لادانوم نام گذاري كرد. اين شربت در ايران توسط مركز مطالعات ترك اعتياد وابسته به دانشگاه علوم پزشكي پس از تحقيقات طولاني توليد گرديد. در آن از حدود 25 نوع آلكالوئيد دارويي استفاده گرديده است. وزن آلكالوئيد حدود 25% شربت اپيوم تينكچر را تشكيل مي دهد.

شربت اپيوم تينكچر چيست؟

همان گونه كه تا اينجا متوجه شده ايم اين دارو يكي از مشتقات ترياك (افيون) است و دليل اينكه با اسقبال زيادي مواجه شده است به اين موضوع بر مي گردد كه جزو داروهاي گياهي به شمار مي آيد كه به صورت مستقيم از ترياك مشتق مي شود. اين شربت با نام هاي ديگري مثل لادانوم، تنتور افيون، مخلوط افيون و شربت ترياك OT نيز شناخته مي شود. رنگ آن قرمز مايل به قهوه اي است و طعم بسيار تلخي دارد. بوي آن چيزي مابين بوي الكل و ترياك است. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه ترياك كليك كنيد.

تركيبات شربت اپيوم تينكچر (tincture)

به هر ماده اي كه در الكل حل شود تينكچر گفته مي شود. همان طور كه گفته شد شربت اپيوم تينكچر توسط پاراسلوس ساخته شد و اين فرد از طريق حل كردن ترياك در الكل به اين تركيب دست يافت. به طور كلي شربت اپيوم تينكچر حاوي 20% الكل و 80% اپيوم، آب و مواد نگه دارنده است.

ماده ضد درد در ترياك آلكالوئيد نام دارد كه انواع مختلفي دارد. در شربت اپيوم تينكچر تقريبا همه انواع آلكالوئيدها از قبيل موسيلين، نوسكاتين، كدئين، پاپاوارين، كانادين، كوپتسين و… وجود دارد.

دليل اينكه اين شربت به يكي از بهترين و سالم ترين داروهاي ترك اعتياد تبديل شده اين است كه در اين دارو اكثر آلكالوئيدهايي كه تاكنون شناسايي شده است وجود دارد. هر چه در يك دارو از تركيبات بيشتري استفاده شده باشد (درصورتي كه اين تركيبات با يكديگر تضاد نداشته باشند) بهتر است. شربت اپيوم تينكچر نيز داراي تركيبات شيميايي مختلفي است و اثرات آن به ترياك شباهت زيادي دارد اما مثل ترياك دود نمي شود و به همين دليل يك داروي جايگزين مناسب براي ترك ترياك شناخته شده است.

موارد مصرف شربت اپيوم تينكچر

_درمان اسهال

_درمان نگه دارنده در افراد وابسته مواد افيوني از قبيل ترياك و مورفين و هروئين

_كاهش درد

_كاهش اثرات وابستگي به مواد در نوزادان متولد شده از مادران وابسته به مواد مخدر

عوارض كوتاه مدت شربت اپيوم تينكچر

اين دارو نيز مثل همه داروهاي ديگر عوارضي را با خود به همراه دارد. نكته اي كه هيچ گاه نبايد از آن غافل شويد اين است كه شربت اپيوم تينكچر بسيار قوي تر از مسكن هاي معمولي است؛ ميزان بالاي مورفين موجود در آن خطرناك بوده و در صورت مصرف بيش از حد مي تواند كشنده باشد.

_ايجاد خارش در روي پوست كه مشابه با خارش پوست بعد از مصرف ترياك است

_باعث خشكي دهان و لب ها و همچنين مايل به آبي شدن لب ها مي شود

_حالت تهوع

_عدم تمركز و سرگيجه

_كندي رواني-حركتي

_فراموشي

_بيماري گوارشي از قبيل يبوست

_احساس كرختي در دست و پا

_بي اشتهايي

_بيماري هاي تنفسي

عوارض بلند مدت مصرف شربت اپيوم تينكچر

يكي از مهم ترين عوارض بلند مدتي كه بايد مدام آن را چك كنيد و براي مصرف اين شربت درباره آن با پزشك مشورت كنيد احتمال ابتلا به كبد چرب است. كبد در بدن وظيفه تبديل مواد غذايي به انرژي را برعهده دارد. همچنين كبد در تعادل ميزان ترشح هورمون ها نيز تاثير دارد. مصرف شربت اپيوم احتمال ابتلا به كبد چرب را افزايش مي دهد و گوارش و سوخت و ساز مواد غذايي را با مشكل مواجه مي كند. موضوع مهم ديگر اين است كه اگر مصرف اين دارو به صورت درست و با تجويز پزشك مصرف نشود احتمال اعتياد به آن بسيار بالا است.

پس اگر اين دارو را مصرف مي كنيد به شما توصيه مي‌شود كه حتما با مشورت پزشك اينكار را انجام دهيد. نكته ديگر اينكه داروهاي اعتيادي هم وابستگي جسمي و هم وابستگي رواني را به همراه دارند. براي در مصون ماندن از وابستگي رواني كه عامل مهمي براي شديدتر شدن وابستگي جسمي مي باشد، توصيه مي شود كه حتما با يك روان شناس در ارتباط باشيد. به طور كلي بايد بدانيد كه مصرف اين دارو موقتي است و صرفا براي كمك به شما آمده است تا شما بتوانيد از وابستگي به ترياك و مشتقات آن رهايي پيدا كنيد نه اينكه به خودش وابسته شويد. براي اطلاع از انواع اعتياد كليك كنيد.

نشانه هاي وابستگي به شربت اپيوم تينكچر

در اينجا بعضي از نشانه هاي اعتياد به اين ماده را با يكديگر مرور مي كنيم. به صورت كلي اين علائم مي تواند نشانه اعتياد به هر ماده اي باشد فقط كافي است جاي شربت اپيوم تينكچر را با مواد ديگر در آن ها عوض كنيد. سازمان غذا و داروي آمريكا اخيرا اعلام كرده است كه ميزان در دسترس بودن داروي اپيوم تينكچر در آمريكا دچار خطر شده است به همين دليل بايد مراقب باشيد تا دچار وابستگي به اين دارو نشويد. در زير به صورت خلاصه علائم و نشانه هايي كه مي تواند به شما كمك كند تا زودتر بتوانيد وابستگي به اين ماده را در خود و اطرافيانتان تشخيص دهيد بيان شده است.

_مصرف شربت اپيوم تينكچر در مقادير زياد يا مدت طولاني تر از آن چه مورد نظر بوده است.

_ميل و تلاش هاي ناموفق براي كاهش يا قطع مصرف _صرف وقت زياد براي به دست آوردن يا بهبودي از مصرف شربت اپيوم تينكچر

_اشتياق يا ميل شديد به مصرف ماده نشانه هاي وابستگي

_مصرف اين ماده منجر به ناتواني در تعهدات نقش در خانه، مدرسه يا محل كار شده است.

_مصرف مداوم ماده با وجود داشتن مشكلات اجتماعي و بين فردي

_مصرف اين ماده در موقعيت هايي كه از لحاظ جسماني خطرناك است

_مصرف مداوم شربت اپيوم تينكچر با وجود ايجاد مشكلات جسمي يا روانشناختي

_فعاليت هاي مهم اجتماعي-شغلي يا تفريحي به علت مصرف شربت اپيوم تينكچر رها مي شوند يا كاهش مي يابند.

_پديده تحمل ايجاد مي گردد كه خود را به دو صورت مي تواند نشان دهد. حالت اول براي اينكه نشئگي روزهاي قبل را تجربه كند، نياز به شربت اپيوم تينكچر بيشتري دارد و حالت دوم اينكه اگر همان اندازه قبل مصرف كند، اثر كمتري را دريافت مي كند.

_هنگام قطع مصرف، علائم سندرم ترك شربت اپيوم تينكچر بروز مي نمايد و فرد براي رهايي از سندرم ترك ممكن است اقدام به مصرف اين شربت يا مواد مشابه نمايد تا از سندرم ترك رهايي يابد.

سندرم ترك

به نشانگاني اطلاق مي شود كه بعد از ترك يك ماده اعتيادآور بروز مي كند و در مورد شربت اپيوم تينكچر اين نشانگان تقريبا مشابه نشانه هايي است كه در سندرم ترك ترياك مشاهده مي شود. تعدادي از اين نشانه ها بدين گونه است: تشويش ذهني، بي قراري، تحريك پذيري، عدم تمركز، سردرد، بدن درد، خماري، بي حالي و خواب آلودگي و … براي كسب اطلاعات در زمينه خماري و حالات آن كليك كنيد.


مقدار مصرف شربت اپيوم تينكچر

اين ماده براي درمان اسهال در بزرگسالان به مقدار 6/. ميلي ليتر و 4 بار در روز استفاده مي گردد. مقدار مصرف اين ماده براي ترك اعتياد متغير است و به ميزان مصرف ماده قبلي كه از شربت اپيوم تينكچر به عنوان جايگزين آن استفاده شده است بستگي دارد.

نكات مهم در مصرف شربت اپيوم تينكچر

_از شربت اپيوم تينكچر نبايد بيش از مقدار تجويز شده مصرف كرد. اين نكته بسيار مهمي است كه بايد حتما رعايت كنيد. براي اينكه بتوانيد مقدار تجويز شده را به صورت دقيق مشخص كنيد مي توانيد از سرنگ استفاده كنيد. مواظب باشيد كه مصرف اين ماده در مقادير زياد مي تواند باعث مسموميت و درنهايت مرگ شود.

_شربت اپيوم تينكچر را در دماي 15 الي 20 درجه سانتيگراد نگه داري كنيد و مواظب باشيد كه در برابر نور خورشيد و يا گرماي زياد قرار نگيرد. _اين شربت احتمال خواب آلودگي را افراد افزايش مي دهد. بنابراين در هنگام مصرف آن تا حدامكان از رانندگي يا انجام كارهايي كه به دقت و تمركز زياد نياز دارد خودداري كنيد.

_افرادي كه مبتلا به مشكلات روده هستند و همچنين افرادي كه اسهال آن ها ناشي از مسموميت است نبايد اين ماده را مصرف كنند.

_اگر باردار هستيد و تمايل به مصرف اين ماده داريد و يا به هر دليل ديگري در طول بارداري از اين ماده استفاده كرديد حتما با پزشك مشورت كنيد.

_اگر نسبت به بعضي از مواد خوراكي و داروها حساسيت داريد براي مصرف اين شربت حتما با پزشك مشورت كنيد.

_در صورتي كه مبتلا به مشكلات تنفسي و قلبي هستيد قبل از مصرف با پزشك مشورت كنيد.

_در صورتي كه مبتلا به نارسايي كبد و يا مشكلات گوارشي هستيد از اين ماده تا حد امكان استفاده نكنيد.

_هرگز به بيماري كه سابقه خودكشي يا افكار خودكشي دارد و يا به افسردگي شديد مبتلا است اين شربت را پيشنهاد ندهيد.


مزاياي مصرف شربت اپيوم تينكچر

با اينكه اين دارو نيز مثل همه داروهاي ديگر عوارض كوتاه مدت و بلند مدت زيادي دارد ولي در حال حاضر به عنوان يكي از درمان هاي موثر براي ترك اعتياد به مواد افيوني استفاده مي شود. همان طور كه اشاره كرديم اين دارو توسط مركز ملي مطالعات اعتياد كه وابسته به دانشگاه علوم پزشكي است مورد تاييد قرار گرفته است. در اين جا سعي مي كنيم با توجه به تحقيقاتي كه تاكنون صورت گرفته است بعضي از مزاياي مصرف آن براي ترك مواد افيوني از قبيل ترياك، هروئين و كراك و… را شرح دهيم.

1 جايگزيني راحت با مواد افيوني شبه افيوني

همان طور كه توضيح داده شد اين ماده به دليل اينكه داراي ساختاري مشابه با ترياك است به راحتي مي تواند جايگزين آن شود. اين دارو به راحتي قابل دسترس است و فرد براي دستيابي به اين ماده نياز ندارد تا به صورت غيرقانوني با فروشندگان مواد افيوني در ارتباط باشد.

2. راحت بودن تنظيم مقدار مصرف

يكي از مواردي كه در درمان اختلالات اعتيادي به صورت پله اي و قدم به قدم بسيار مهم است تنظيم مقدار مصرف مي باشد. به دليل اينكه مقدار اين دارو به راحتي مي تواند به وسيله سرنگ اندازه گيري شود، پس احتمال اينكه شخص به صورت آهسته و طبق برنامه درماني بتواند آن را كاهش دهد بالاتر مي رود.

3. عوارض كمتر از مواد اشتقاقي صنعتي ديگر

شربت اپيوم تينكچر به دليل اينكه به صورت مستقيم از ترياك توليد مي شود و مشتق از داروي گياهي ترياك است پس طبيعتا عوارض جانبي كمتري از ديگر مشتقات صنعتي افيون (ترياك) مثل كدئين، هروئين، كراك، مورفين و… دارد.

4. افزايش كنترل پذيري و اعتماد به نفس

افرادي كه به ترياك و ديگر مواد استنشاقي مشتق از آن وابستگي دارند معمولا به دليل تاثيراتي كه اين ماده بر روي ظاهر و روان افراد مي گذارد احساس خوبي نسبت به خودشان ندارند. سياه شدن و از بين رفتن دندان ها، صورت فرورفته و بي حال، كمر خميده و… از پيامدهاي آشكار مصرف اين مواد است.

افرادي كه مصرف اين مواد را با شربت اپيوم تينكچر جايگزين مي كنند معمولا از لحاظ ظاهري در وضعيت بسيار مناسب تري قرار مي گيرند و همين موضوع باعث مي شود كه احساس كنترل خيلي بيشتري بر زندگي خود احساس كنند. همچنين اين تغييرات باعث مي شود كه ارتباطات اجتماعي آن ها پيشرفت كند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

5. توانايي كنترل در برابر فشارها و مشكلات

اعتياد به مواد مخدر مشكلات بسيار زيادي را در روابط اجتماعي-شغلي-زناشويي و هيجاني افراد ايجاد مي كند و به همين دليل اين افراد توان بسيار كمي براي مديريت كردن زندگي خود دارند. شربت اپيوم تينكچر باعث كاهش بسياري از مشكلات افراد مي شود و به اين ترتيب به افراد كمك مي كند تا بتوانند توان بيشتري را مواجهه با مشكلات داشته باشند. براي كسب اطلاع از مهارت حل مساله كليك كنيد.

6. توجه به وقت و زمان

مصرف ترياك و مشتقات آن معمولا به زمان زيادي نياز دارد و حتي از لحاظ مكان هم در هرجايي قابليت مصرف ندارد. اما اين شربت به راحتي مي تواند در همه جا قابل دسترس باشد و مورد استفاده قرار گيرد و براي مصرف آن به زمان قابل توجهي نياز نيست و به همين دليل باعث مديريت زمان مي شود.

7. تغيير در نگرش خانواده و اطرافيان به خود

مصرف ترياك و مشتقات آن از مقبوليت اجتماعي برخوردار نيست و به همين دليل افرادي كه به اين مواد وابستگي دارند به صورت پيوسته دچار تحقير و سرزنش مي شوند. همين سرزنش ها باعث ايجاد احساس اضطراب در افراد مي شود و خود اضطراب باعث مي شود تا مصرف افراد ادامه پيدا كند. شربت اپيوم تينكچر اين مشكلات را به همراه ندارد و باعث مي شود تا اعضاي خانواده نيز نگرش خود را نسبت به فرد مبتلا به اختلال اعتيادي تغيير دهند.

8. وقت گذاشتن براي اعضاي خانواده

يكي ديگر از مزاياي مصرف اين شربت آزاد شدن وقت افراد است. همان طور كه گفته شد مصرف اين ماده به وقت زيادي نياز ندارد و به همين دليل افرادي كه اين دارو را جايگزين ترياك و مشتقات آن كرده اند، مي توانند همان وقتي كه قبلا صرف كشيدن ترياك مي شد را حالا در كنار خانواده بگذرانند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه نقش خانواده در ترك اعتياد كليك كنيد.

سخن آخر

شربت اپيوم تينكچر يكي از داروهاي موثر براي ترك اعتياد است اما بايد مواظب باشيد تا به آن وابستگي رواني و جسمي پيدا نكنيد. كنترل و مديريت وابستگي در طول اين مدت موضوعي است كه بايد تا حدامكان نسبت به آن هوشيار و آگاه باشيد. براي اينكه بتوانيد اين اقدامات را به درستي مديريت كنيد بهتر است از روان شناسان با تجربه و متخصص در اين زمينه استفاده كنيد. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: شربت اپيوم تينكچر

براي دريافت مشاوره در زمينه شربت اپيوم تينكچر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شربت اپيوم تينكچر،
موضوع:
[ ۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۰۶:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی