مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مغز انسان

مغز انسان مانند هر عضو ديگر بدن از سلول هايي تشكيل شده است كه اين سلول ها در مغز اسم خاصي دارند و به آن ها نورون گفته مي شود. نورون ها از طريق جريان الكتريكي با يكديگر ارتباط برقرار كرده و به يكديگر پيام ارسال مي كنند. اين جريان الكتريكي مانند هر جريان الكتريكي ديگر قابل اندازه گيري است و مي توان جريان الكتريكي را از طريق سطح جمجمه ثبت كرد.

نوار مغز چيست؟

اگر به دلايلي مانند ضربه هاي مغزي اين ارتباط بين سلول هاي مغز مختل شده و انتقال اين جريان ها دچار مشكل شود جريان الكتريكي كه به طور طبيعي وجود دارد دستخوش تغيير مي‌ شود. همانطور كه گفته شد جريان الكتريكي مغز را مي توان اندازه گيري كرد. ثبت جريان مغز از طريق جمجمه را نوار مغزي يا EEG مي گويند. اين نوار مغزي همانطور كه مي تواند جريان طبيعي را نشان دهد، جريان غير طبيعي را هم نشان مي دهد. اختلالاتي مانند تشنج، التهاب مغزي، افسردگي، اختلالات يادگيري و اختلال وسواس از آسيب هايي هستند كه امواج مغزي را دستخوش تغيير مي كند. براي كسب اطلاعات در زمينه افسردگي و اختلالات يادگيري كليك كنيد.

ارتباط EEG و qeeg چيست؟

همانطور كه گفته شد نوار مغزي يا EEG امواج مغز را اندازه گيري مي كند و نتيجه آن به شكل دامنه نوسان امواج است. اگر جريان الكتريكي طبيعي باشد اين امواج منظم و بدون خرابي است اما اگر مشكل داشته باشد اين الگو ها نامنظم هستند. اما نتايج در QEEG به شكل ديگري است و اين امواج توسط دستگاهي به داده هاي عددي تبديل مي شود و اين داده هاي عددي تصوير رنگي از مغز را به ما ارائه مي دهند.

ابتدا با قرار دادن كلاه نوار مغزي روي سر فرد ۱۹ نوار مغزي از فرد گرفته مي شود. اگر دستگاهي كه نوار مغزي را ثبت مي‌كند مجهز به نرم‌افزار QEEG باشد، طي عمليات‌هاي پيچيده رياضي اين امواج را به داده هاي عددي تبديل مي كند. در اين مرحله دستگاه امواج اضافي مانند تپش قلب، حركات چشم و فعاليت عضلات را كه نوعي داده هاي اضافي حساب مي‌شوند و كاربردي ندارند را حذف مي‌ كند. در نتيجه نمايش يك سري تصوير از مغز به شكل رنگي روي مانيتور نشان داده مي شود كه به آن نقشه مغزي مي گويند.

تست qeeg چگونه انجام مي شود؟

انجام اين تست بسيار راحت است. فرد روي يك مبل راحتي مي نشيند و كلاهي كه مخصوص نقشه برداري مغزي است بر روي سر وي قرار گرفته مي‌ شود. سپس الكترود هايي روي كلاه قرار گرفته و سيم هايي به اين الكترود ها وصل مي شود. همچنين دو الكترود مخصوص روي لاله هاي گوش فرد قرار مي گيرد. بطور معمول اين تست بيست تا چهل دقيقه طول مي كشد.

اين سيم ها اطلاعات امواج الكتريكي را به دستگاهي كه در آن امواج به اطلاعات عددي QEEG تبديل مي‌شود، منتقل مي‌كند. براي انتقال بهترين امواج از نوعي ژل بدون رنگ بدون بو كه به راحتي با آب قابل شست و شو است و قابليت رسانايي دارد، استفاده مي شود. اين ژل زير الكترود ها قرار مي گيرد يعني براي مثال ژل روي لاله گوش زده شده سپس الكترود مربوطه روي آن قرار مي گيرد.

انواع نقشه هاي مغزي

نقشه مغزي عوامل مختلفي دارد كه در شرايط متفاوت از فرد گرفته مي شود. انواع نقشه ها به شرح زير هستند:

1. qeeg-چيست | نقشه برداري مغزي معمولي

اين نوع نقشه برداري رايج ترين روش اين تست مي باشد كه بين بيست تا چهل دقيقه طول مي كشد. در اين تست از فرد خواسته مي شود كه با آرامش بنشيند و گاهي چشمان خود را باز و بسته كند و نفس عميق بكشد. ممكن است در آخر تست، چراغ چشمك زني رو به روي صورت فرد قرار داده شود تا اثر آن روي فعاليت مغزي فرد بررسي شود.

2. نقشه برداري مغزي در حين خواب

در نوع ديگر، نقشه برداري در حالت خواب از مغز اتفاق مي افتد زيرا در حالت نقشه برداري مغزي معمولي اطلاعاتي كه پزشك متخصص مغز و اعصاب مي خواهد در اختيار وي قرار داده نمي شود و اين نوع اطلاعات كامل تري را در اختيار پزشك قرار مي دهد. در اين نوع تست از فرد خواسته مي شود كه شب قبل از ازمايش بيدار بمانند تا پزشك از خواب بودن بيمار اطمينان كامل حاصل كند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه تست خواب كليك كنيد.

3. نقشه برداري در حين انجام فعاليت

در اين روش فعاليت مغز را در طول يك يا چند روز ثبت مي كنيم زيرا مي‌خواهيم فعاليت مغز را در كل طول شبانه روز بدانيم. در اين نوع تست روي سر فرد الكترودهايي قرار داده مي‌شود و يك دستگاه ضبط امواج قابل حمل به فرد وصل مي شود تا پس از ثبت كامل اطلاعات آن اطلاعات را در اختيار پزشك قرار دهد.


qeeg-چيست | بررسي نتايج QEEG چگونه است؟

در اين بخش از مقاله qeeg چيست به بررسي نتياج تست مي پردازيم. تعدادي از افرادي كه سلامت مغزي آن ها به طور كامل تاييد شده و به عبارتي اين جمعيت نرمال حساب مي شوند، جمع آوري شده و از آن ها اين تست گرفته مي شود و به عنوان اطلاعات پايه اين تست قرار مي‌ گيرد. سپس پزشك با مقايسه تست فرد با اين اطلاعات از جمعيت نرمال، اختلالات احتمالي در عملكرد نواحي مختلف مغز را بررسي كرده و تشخيص مي دهند. البته با توجه به اينكه فعاليت الكتريكي مغز با افزايش سن تغيير مي‌ كند، اين جامعه معيار با توجه به سن افراد تقسيم بندي مي شود و هر فرد را با توجه به محدوده سني مي سنجند.

چرا به اين نوع تصويربرداري نقشه مغزي رنگي گفته مي شود؟

همانطور كه گفته شد نتايج به دست آمده بر اساس جمعيت نرمال سنجيده مي شود. اگر فعاليت مغزي فرد مانند جمعيت نرمال باشد، رنگ سبز نشان داده مي شود و اين رنگ سبز نشان دهنده كاركرد طبيعي و نرمال مغز است. اما اگر فعاليت امواج مغزي فرد از حالت نرمال بيش تر باشد كه نشان دهنده مشكل در عملكرد مغز است، دستگاه با سه رنگ زرد، نارنجي و قرمز اين مشكلات را نشان مي دهد از طرف ديگر اگر امواج از ميزان طبيعي كم تر باشد كه باز هم نشان دهنده مشكلاتي در عملكرد مغز است نرم افزار اين بار مغز را با دو رنگ آبي و بنفش را نشان مي‌ دهد.

كاربرد نقشه مغز براي درمان بيماري ها

از اين روش براي تشخيص و پيگيري روند درمان استفاده مي شود اما كاربردهاي ديگري نيز دارد. از اطلاعات به دست آمده از اين تست مي‌توان براي تعيين فعاليت مغز، بهبود حافظه، تقويت تمركز و كاهش افسردگي كمك گرفت. اهداف تشخيصي درماني كه مي‌توان براي اين روش نام برد به شرح زير است:

_بررسي خطر آسيب هاي مغزي مانند ضربه، تشنج و خونريزي هاي مغزي

_ارزيابي تغييرات رواني فرد در حالت كم كاري يا پركاري مغز

_ارزيابي تاثير داروها بر روي روند درمان و پيش بيني پاسخ فرد به دارو

_بررسي مغز بيمار و پيدا كردن نقاط مورد نظر قبل از انجام عمل جراحي

_تشخيص زودهنگام اختلالات عملكردي مغز مثل اختلال يادگيري و اختلالات اضطرابي مثل فوبيا

_تشخيص زودهنگام اختلالات خلقي مثل افسردگي و دوقطبي (براي اطلاع از دوقطبي كليك كنيد.)

_تشخيص زودهنگام اختلال بيش فعالي (ّراي اطلاع از اختلال بيش فعالي كليك كنيد)

_تشخيص زودهنگام اختلالات خواب مثل پرخوابي، بي خوابي، كابوس‌هاي شبانه و راه رفتن در خواب (ّبراي اطلاع از اختلالات خواب كليك كنيد.)

_تشخيص زودهنگام اختلالات صرع و سكته مغزي

مزاياي تست qeeg چيست؟

_در اين تست از هيچ دارويي استفاده نمي شود و بدون اينكه ماده وارد بدن شود تست انجام مي شود.

_اين تست بدون استفاده از هيچ گونه اشعه اي انجام مي شود. به همين دليل در كودكان و زنان باردار نيز قابل انجام است

_اين تست در مقايسه با تست هاي تشخيصي ديگر از نظر هزينه مقرون به صرفه تر است.

_در اين تست صرفاً از ظاهر مغز تصوير برداري نمي شود بلكه به بررسي عملكرد و فعاليت مغز مي پردازد.

_بيماري‌هايي نظير افسردگي، اضطراب يا بيش فعالي كودكان كه بررسي آن‌ها از طريق تست‌هاي ديگر ممكن نيست در نقشه برداري مغزي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

_در بسياري از بيماري ها مانند سكته مغزي، بيش فعال و افسردگي هنگامي كه در مرحله ابتدايي هستند، پزشك مي‌تواند با بررسي در مورد اين بيماري، در مورد پيشرفت اين بيماري در آينده حدس زده و مطابق اين حدس درمان را ادامه دهد.

_حتي افرادي كه سالم هستند با انجام اين تست مي‌توانند عملكرد مغز خود را بررسي كرده و از احتمال ابتلا به اختلالاتي مثل آلزايمر در آينده بررسي شوند.

آيا QEEG عوارضي دارد؟

در اين بخش از مقاله qeeg چيست به بررسي عوارض اين تست مي پردازيم. اين تست بدون درد و بي خطر است و به جز به هم ريختن مو ها و كمي خستگي بعد از انجام تست هيچ مشكلي در بيماران ديده نمي شود. ممكن است در ناحيه لب و انگشتان احساس سوزن سوزن شدن و كمي سنگيني در سر احساس كنيد يا همچنين در محل اتصال الكترود ها به بدن احساس خارش كنيد كه جاي هيچ نگراني اي نيست. در برخي از افراد مانند كساني كه صرع دارند احتمال تشنج در اين حين انجام تست وجود دارد بنابراين در هنگام انجام تست پرستاري در كنار آن ها قرار داده مي ‌شود تا از خطرات احتمالي جلوگيري شود. براي اطلاع بيش تر در زمينه بيماري صرع كليك كنيد.

نكات مهم پيش از نقشه برداري مغزي

_قبل از انجام نقشه مغزي سر خود را ۲ مرتبه با شامپو شسته و از تميزي سر، پيشاني و لاله‌گوش اطمينان حاصل كنيد و سپس سر خود را خشك كنيد. _از استفاده از هر گونه ژل، نرم كننده و حالت دهنده براي مو و همچنين مواد آرايشي بر روي پيشاني اجتناب كنيد.

_هرگونه زيورالات و گوشواره مربوط به گوش قبل از انجام تست در آورده شود.

_در صورت امكان تا بيست و چهار ساعت قبل از انجام نقشه مغزي از مصرف دارو خودداري كنيد؛ اما اگر مجبور به استفاده از آن هستيد حتما داروي مصرفي و دوز مصرف شده را با پزشك خود در ميان بگذاريد.

_از مصرف هر گونه نوشيدني الكلي و كافئين دار مانند چاي يا قهوه و كشيدن سيگار تا دو ساعت قبل از انجام نقشه مغزي خودداري كنيد.

_قبل از انجام تست حتما استراحت كنيد و به اندازه كافي بخوابيد و از هر گونه استرس و اضطراب دوري كنيد.

_براي اينكه نتيجه نقشه مغزي به‌درستي ثبت شود، گوشي موبايل خود را خاموش كنيد تا امواج موبايل روي مغز تاثير نگذارد.

qeeg چيست | سخن آخر

همانطور كه گفته شد از اين تست براي تشخيص بيماري هاي مغزي مانند بيش فعالي، افسردگي، اختلالات يادگيري و اختلال وسواس اجباري استفاده مي‌ شود. طبيعتاً بعد از تشخيص بيماري ها پزشك دارو تجويز كرده و فرد تحت درمان دارويي قرار مي گيرد اما در كنار دارو درماني كمك گرفتن از مشاوران، روانپزشكان و روانشناسان مي تواند كمك بسزايي در كنترل اين بيماري ها و جلوگيري از پيشرفت آن ها داشته باشد. بنابراين مراجعه به يك مشاور خوب مي‌تواند در درمان بسياري از بيماري هاي مغزي كمك كند. متخصصان حامي مي توانند در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاع در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: QEEG چيست؟

براي دريافت مشاوره در زمينه QEEG چيست؟ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: QEEG چيست؟،
موضوع:
[ ۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۲۱:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی