مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مشاوره چيست؟

عموما مشاوره تعاريف گوناگوني دارد. از آن جايي كه مشاوره يك رابطه ميان مشاور و مراجع به وجود مي آورد، از همين رو مي توان گفت، اين رابطه يك رابطه ياورانه و به منظور كمك به فرد مراجعه كننده در راستاي بهبود زندگي فردي و اجتماعي او و همچنين كاهش چالش هاي زندگي فرد مراجعه كننده انجام مي گيرد. مشاوره در اصل ايجاد يك رابطه صميمانه در بين مشاور و مراجعه كننده به وجود مي آورد و در بسياري از مواقع اين رابطه ي صميمانه با شيوه هاي آموزشي از طرف مشاور، ادغام مي شوند كه به موجب آن، فرد مراجعه كننده مي تواند اظهار داشته باشد كه جلسه مشاوره از كيفيت مطلوبي بهره مند بوده است.

در دنياي مدرن، مشاوره با يك ديد روانشناسانه به ساده سازي رشد شخصيت افراد كمك مي كند و اصولا بين نقش هاي مختلفي كه افراد دارند يك ميل و ارتباط تنگاتنگ برقرار مي كند. در واقع مشاوره يك فرايند دو جانبه ميان مشاور و مراجع است كه فهم مراجع را از محيط خودش ساده تر مي كند. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره فردي تلفني كليك كنيد.


ضرورت دريافت مشاوره

مشاوره از اين نظر بسيار حائز اهميت است و وجودش ضرورت به همراه دارد كه با توجه به پيچيدگي هاي روابط شغلي، اجتماعي و همچنين روابط بين فردي كه امروزه گريبان گير دنياي مدرن شده است و از آن جايي كه در دنياي امروز انسان ها نياز دارند كه بتوانند با افرادي كه قابل اعتماد هستند و نگاه قضاوتي ندارند و از همه مهم تر افراد متخصصي در زمينه مشاوره هستند، صحبت كنند و بتوانند كمي از سنگيني بار وضعيت نابساماني كه در آن گرفتار شده اند را كم كنند.

از آنجايي كه امروزه بسيار در اطرافمان انسان هايي را مي بينيم كه احساس تنهايي و پوچي دارند و يك خلا عاطفي بزرگي را در زندگي خود احساس مي كنند، از همين رو مي توان گفت يكي ديگر از ضرورت هاي مشاوره اين است كه بتواند باعث شود اين افراد احساس منفي و نگرش منفي كه به زندگي و دنياي اطراف خود دارند را كنار گذاشته و با زاويه اي ديگر به زندگي نگاه كنند. براي اطلاع بيش تر از ضرورت مشاوره در زندگي كليك كنيد.


اهداف مشاوره

در واقع مشاوره اهداف بسياري را دارا مي باشد كه هر مراجعه كننده با توجه به نوع مسئله اي كه در زندگي به آن گرفتار شده است كه اصولا اين مشكلات ريشه در موارد روانشناسانه و روحي خواهند داشت، براي جلوگيري و يا قطع اين مشكلات به مشاور مراجعه مي كند. مشاوره بايد به تغيير مناسب در رفتار مراجع به منظور ايجاد زندگي مفيد تر و رضايت بخش تر بينجامد. راجرز خود شناسي و درك عميق خويشتن و سازگاري واقع بينانه با زندگي را اهداف مهم مشاوره تلقي مي كند.

اگر بخواهيم به طور خلاصه بيان كنيم، مي توانيم بگوييم مشاوره بر دو هدف آني و نمايي استوار است. اهداف آني ريشه در مشكلات آني دارد و به رفع آن ها كمك مي كنند مانند سيگار كشيدن. اهداف نمايي علاوه بر سازگاري با مشكلات آني و بدست آوردن يك نگرش براي مواجه با مشكلات و موقعيت هاي جديد خواهد بود. در ادامه به طور مختصر و با بيان صرفا عنوان، به اهداف مشاوره مي پردازيم.

_تصميم گيري درست

_رفع مشكلات

_كشف احساسات

_تسهيل آگاهي


مزاياي مشاوره فردي | انواع مشاوره

اگر بخواهيم انواع مشاوره را بيان كنيم بايد بگوييم در مرحله ي اول خود انواع مشاوره هم دو نوع است. نوع اول به انواع مشاوره از نظر ماهيت اشاره دارد و نوع دوم به انواع مشاوره از نظر نحوه ي اجرا كه در ادامه به آن ها مي پردازيم. در واقع در انتخاب روش مشاوره عوامل متعددي از جمله شخصيت مشاور، نگرش مشاور به ماهيت انسان، نوع مشكل، خصوصيات مراجع و امكانات محيطي دخالت دارند. در واقع به انواع مشاوره از نظر ماهيت و موضوع راهنمايي هم گفته مي شود. مشاوره ي تحصيلي، مشاوره ي شغلي، مشاوره خانوادگي و … كه به طور مختصر آن ها را تعريف خواهيم كرد.

1. مشاوره تحصيلي

مشاوره ي تحصيلي به نوعي از مشاوره گفته مي شود كه در آن جامعه هدف مراجعه كنندگان، دانش آموزان مدرسه هستند و غالبا اين نوع مشاوره در خود مدرسه صورت مي گيرد. البته امروزه مراكز مشاوره و راهنمايي در كشور مشاوره ي تحصيلي را هم در رزومه ي خود همراه دارند و با مشاوره هاي دقيق و با هدف بهبود وضعيت تحصيلي دانش آموزان به خصوص در مقطع دبيرستان كه مشكلات تحصيلي دانش آموزان مي توانند ريشه در مسائل مختلف روحي و رواني در دانش آموزان داشته باشد، انجام مي گيرد.

مشاوره ي تحصيلي امروزه بسيار كار آمد است براي دانش آموزان و در كشور ما كه دانش آموزان با موضوع بسيار قابل توجه كنكور در مقطع دبيرستان سر و كار دارند و ريشه ي بسياري از اضطراب ها و استرس هاي آن ها به موضوع كنكور ختم مي شود، مي تواند كمك كننده باشد. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تحصيلي كليك كنيد.

2. مشاوره شغلي

در موضوع مشاوره ي شغلي بيشتر به اين پرداخته مي شود كه فرد مراجعه كننده با چه هدفي به مشاور پناه آورده است. در بسياري از مواقع علاقه ي افراد به شغلي كه در آن مشغول به كار هستند، آنچنان كه بايد آن ها را ترغيب كند كه شغل خود را گسترش دهند نيست و اين امر باعث مي شود كه بخواهند تغيير شغل دهند.

يكي ديگر از ضرورت هاي مشاوره ي شغلي اين است كه باتوجه به اين كه كه تنوع در شغل ها بسيار است و امروزه افراد براي داشتن شغل مورد علاقه ي خود دچار سردرگمي مي شوند و با توجه به اين كه افراد در بسياري از مواقع خواستار انتخاب شغل در حيطه رشته ي تحصيلي خود نمي باشند، از همين رو مراجعه به مشاوران در زمينه ي شغلي و كسب راهنمايي هاي آن ها مي تواند در انتخاب شغل مناسب آن ها ثمر بخش باشد. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره شغلي كليك كنيد.

3. مزاياي مشاوره فردي | مشاوره خانواده

خانواده نخستين نهاد اجتماعي منحصر به فرد است كه سلامت و موفقيت جامعه مرهون سلامت و رضايتمندي اعضاي آن است، زيرا هر نوع روابط بين فردي از روابط زناشويي تاثير مي پذيرد (گلدنبرگ) گسترش شكل هاي گوناگون خانواده موجب شده است تا افراد انتقال خانواده را طي دوره هاي مختلف زندگي خويش در مقايسه با نسل پيشين بيشتر تجربه كنند.

بسياري از كساني كه مي خواهند به زندگي زناشويي خود كمك كنند، مي كوشند با بحراني كه باعث بر هم خوردن تعادل خانواده شده است كنار بيايند. اين بحران ها مي توانند نظير مشكلات مالي، بي وفايي، نا هماهنگي هاي جنسي و … باشند كه اين بحران ها و مشكلات خانوادگي با هدف ايجاد روابط صحيح در بين زوجين و همچنين در روابط والد فرزندي با مراجعه به مشاوران خانواده و بهبود وضعيت خانواده و حل بحران هاي خانوادگي انجام مي پذيرد. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.


انواع مشاوره از نظر نحوه اجرا

در اين قسمت به اين موضوع پرداخته مي شود كه مشاوره از نظر نحوه ي اجرا به چند دسته تقسيم مي شود. با توجه به اينكه هر مشاور در جلسه ي مشاوره شيوه ي منحصر به فرد خودش را دارا مي باشد اما به طور كلي مي توان گفت مشاوره از نظر نحوه ي اجرا به دو نوع مشاوره ي گروهي و فردي تقسيم مي شود كه در ادامه به آن ها پرداخته مي شود.

1. مزاياي مشاوره فردي | مشاوره گروهي

در مشاوره هاي گروهي با توجه به نظريات افرادي كه كار گروهي انجام مي دهند، اين نظريات در مورد تعداد اعضاي گروه متفاوت است. (برخي مي گويند 8 تا 12 نفر، برخي معتقدند 8 تا 15 نفر و يا 6 تا 12 نفر)، به طور كلي در مشاوره ي گروهي تعداد افراد بيش از يك نفر است و بر سر يك موضوع مشترك مشاوره انجام مي گيرد. مشاوره گروهي به افراد كمك مي كند تا دريابند كه ديگران نيز مشكلاتي مشابه آنان دارند و به ايشان فرصت مي دهد تا آزادانه از احساسات و عواطف واقعي در باره خويشتن و ديگران پرده بر دارد.

مشاوره ي گروهي تجربه كردن روابط و همبستگي هاي انساني و گروهي است كه فرد را در معرض ارزش ها و نظام هاي ارزشي گوناگون قرار مي دهد. در اين زمينه فرد در عين حال كه به ديگران كمك مي كند از ديگران نيز بهره مي گيرد. در واقع مشاوره ي گروهي شكل منحصر به فرد و خاصي از مشاوره است و با راهنمايي گروهي تفاوت دارد.

مشاوره ي گروهي فرايندي ميان فردي است كه بر افكار و رفتار آگاهانه متمركز است و در بر گيرنده ي كاركرد هاي درماني آزاد و مجاز، واقعيت گرايي، عقده گشايي، اعتماد، توجه، درك، پذيرش و حمايت هاي متقابل است. افراد مراجعه كننده در مشاوره هاي گروهي از تعامل هاي گروهي براي افزايش درك و پذيرش ارزش ها و هدف هاي تازه و معنا دار و حذف برخي از نگرش ها و رفتار هاي نا مطلوب در زندگي خويش بهره مي گيرند. براي اطلاع بيش تر از گروه درماني كليك كنيد.

2. مشاوره فردي

اگر بخواهيم در اينجا به چند تعريف گسرده از مشاوره بپردازيم بايد بگوييم در لغت نامه دهخدا مشاوره به معناي كنكاش كردن، مشورت كردن، سگاليدن و با يكديگر راي زدن آمده است. در فرهنگ عميد مشاوره به معناي با هم مشورت كردن، كنكاش كردن و رايزني به كار رفته است. در نتيجه معناي لغوي مشاوره همكاري و همفكري كردن و خواستن راي و نظر تخصصي ديگري براي انجام دادن كاري است. مشاوره ي فردي جريان انحصاري و اجتماعي و اختصاصي بين دو نفر است.

در اين جريان مراجع با كمك مشاور به بررسي و تجزيه و تحليل مشكلاتش اقدام مي نمايد و بر نكاتي كه قبلا شناخت نداشت آگاهي مي يابد و از طريق بحث و گفت و گو به تغيير عوامل نا خواسته موفق مي شود و دنياي روشن تر را به روي خويش مي گشايد. مشاوره ي فردي تماس مستقيم فرد با فرد و عكس العمل متقابل بين اين دو نفر است. رابطه اي اختياري است كه بين مراجع و مشاور صورت مي گيرد و هدف آن تقديم و پيشنهاد كمك به مشاور است. مراجع از طريق گفت و گو با مشاور در جوي مملو از تفاهم، خود را بهتر و بيشتر مي شناسد.


مزاياي مشاوره فردي

در مشاوره هاي فردي از آنجايي كه يك رابطه ي صميمي ميان مشاور و مراجع، با هدف بهبود وضعيت نامطلوب روحي و رواني فرد مراجع كه با اين دليل خودش را نيازمند هم صحبتي با يك فرد متخصص مي داند، وجود دارد؛ از همين رو در اين نوع مشاوره فرد احساس راحتي بيشتري خواهد كرد.

از آنجايي كه در اين نوع مشاوره يك رابطه ي نزديك ميان مشاور و مراجع صورت مي گيرد و مشاور خودش را موظف مي داند تا با توجه به تخصصي كه دارد و اينكه مورد اعتماد فرد مراجعه كننده قرار گرفته است، در راستاي بهبود وضعيت مراجعه كننده تلاش مي كند و در جلسات دو نفره مي تواند احساس خوبي براي مراجعه كننده به وجود آورد و با توجه به اينكه در اين نوع مشاوره فرد احساس نزديكي كرده و هر چيزي كه باعث شده و به نظر مي رسد بايد گفته شود را مي گويد و مي داند كه مشاور با نگاه قضاوتي به او نمي نگرد، از همين رو بسيار خرسند است و با راحتي مي تواند در مورد مشكل خود با مشاور صحبت كند و يك ارتباط خوب و مفيدي را پديد آورد.


مزاياي مشاوره فردي | سخن آخر

در نهايت بايد اظهار داشت كه مشاوره تا چه ميزان مي تواند به افراد در بهبود كيفيت زندگي شان كمك كند و مشاوران هم با توجه به تخصصي كه دارند مي توانند به افراد كمك كنند. مشاوران و روان درمانگران با غلبه بر حالات رواني كه انسان ها را تحت تاثير قرار داده است و به گونه اي زندگي انسان ها را دچار اختلال كرده است، مي توانند انسان درمانده را در رها شدن از اين گرفتاري ياري كنند. متخصصان حامي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: مزاياي مشاوره فردي

براي دريافت مشاوره در زمينه مزاياي مشاوره فردي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مزاياي مشاوره فردي،
موضوع:
[ ۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۰۳:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی