مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آرامش زندگي به چه معناست؟

منشا اصلي آرامش در درون انسان‌ها قرار دارد و در واقع يك حس دروني است. هرچند عوامل محيطي و بيروني هم تاثير گذار هستند. آرامش يعني لذت بردن از زندگي، اميدوار بودن به آينده، برآورده شدن نيازهاي اجتماعي‌، امنيت و حمايت اجتماعي. حضور افرادي كه دوستتان داشته باشند يا شما آن‌ها را دوست داشته باشيد در واقع به كيفيت زندگيتان مي‌افزايد. نداشتن اختلالات اضطرابي و افسردگي همگي در سلامت روان و داشتن آرامش نقش بسزايي دارند. توصيه مي‌كنيم در اين زمينه مقاله سلامت روان را مطالعه كنيد.

راهكارهايي براي رسيدن به آرامش

الگوهاي فكري و واكنش‌هاي احساسي، همه در ذهن انسان شكل مي‌گيرند و او قادر است ذهن خود را تغيير دهد. آرامش ذهني در بسياري مواقع با تغيير و اصلاح الگوهاي رفتاري و باورها حاصل مي‌شود. براي اطلاع بيشتر در مورد آرامش ذهن كليك كنيد.

آرامش نيز مانند هر كار ديگري كه نياز به مهارت و آموزش دارد بايد ياد گرفته شود. راه‌هايي وجود دارند كه به شما كمك مي‌كنند در شرايط نامطلوب زندگي آرامش خود را حفظ كنيد. در ادامه به بررسي برخي روش‌ها مي پردازيم:

1. مثبت فكر كنيد

برخي افراد هميشه نيمه خالي ليوان را مي‌بينند و به همه چيز با ديد منفي نگاه مي‌كنند. سعي كنيد به زيبايي‌هاي زندگي توجه داشته باشيد. خنده يك كودك، ديدن يك دوست قديمي، آواز يك پرنده، طلوع خورشيد، سلامتي، شادابي و... نمونه‌هايي از نكات مثبت و روشن زندگي مي‌‌باشند. بر اساس ديدگاه قانون جذب نيز شما هر آنچه كه در ذهن مي‌پروانيد در زندگي تان تاثير مي‌گذارد. براي درك بهتر اين مسئله مقاله قانون جذب را مطالعه كنيد.

2. براي رسيدن به آرامش نگاه خود را تغيير دهيد

در باورهاي خود، افراط و تفريط را كنار بگذاريد. پافشاري كردن بر باورهاي خودتان، بدون در نظر گرفتن عقايد ديگران به تعارض بين شما و ديگران منتهي مي‌شود. مطلق انديشي باعث رفتارهاي واكنشي و عجولانه در فرد مي‌شود. اين رفتارها خود منشا استرس و نگراني هستند و به سلب آرامش در زندگي منجر مي‌شوند. تقويت حس شوخ طبعي راهكاري است كه با دور كردن تنش، مي‌توانيد عقايد خود را ابراز كنيد.

3. به ذهن خود استراحت بدهيد

مكان‌هايي وجود دارند كه ما در آن‌ها احساس آرامش بيشتري مي‌كنيم و تمايل داريم هنگام استراحت آن جا باشيم. چشم‌هاي خود را ببنديد و مكاني آرام و زيبا را در ذهن خود مجسم كنيد سعي كنيد به تمام جرئيات آن توجه داشته باشيد. به عنوان مثال خود را در حال قدم زدن در كنار ساحل تجسم كنيد. در حالي كه روي شن‌ها راه مي‌رويد امواج ساحل را روي پاي خود حس كنيد، به درخشش نور خورشيد در سطح آب، وزش نسيم ملايم و صداي پرندگان توجه كنيد. تجسم مثبت باعث آرامش ذهن مي‌شود.

4. زندگي در زمان حال

براي رسيدن به آرامش روحي بايد بتوانيد در زمان حال زندگي كنيد. با نگراني در مورد آينده يا افسوس گذشته را خوردن صرف نظر از زماني كه از دست مي‌دهيد، باعث ايجاد اضطراب و نگراني در شما مي‌شود در حالي كه اين نگراني هيچ كمكي به شما نمي‌كند.

5. زماني را براي خود اختصاص دهيد

سعي كنيد وقت كافي براي خود در نظر بگيريد. بيرون برويد و در يك محيطي كه براي شما آرامش بخش است قدم بزنيد و از طبيعت لذت ببريد. به صداي پرندگان توجه كنيد و از ديدن زيبايي‌ها لذت ببريد. به فعاليت‌هايي كه براي شما خوشايند هستند بپردازيد؛ مثلا بازي كردن با حيوانات خانگي و گذراندن وقت با آن‌ها راه بسيار خوبي براي از بين بردن استرس‌ها مي‌باشد. براي كسب اطلاع در مورد فوايد داشتن حيوانات خانگي كليك كنيد.

6. تنفس عميق باعث افزايش آرامش مي‌شود

يكي از راه‌هاي سريع و آسان براي دستيابي به آرامش، تنفس عميق است. وقتي روي تنفس تان تمركز مي‌كنيد، مغزتان روي نحوه دم و بازدم متمركز مي‌شود. در نتيجه حواستان از نگراني‌ها پرت مي‌شود. اختصاص دادن زمان كوتاه براي آرامش و سكوت در طول روز مي‌تواند باعث كاهش استرس و افسردگي شود. روي تنفس خود متمركز شويد و احساس كنيد همه اضطراب‌ها از وجودتان خارج مي‌شوند. در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تكنيك هاي تنفسي و كاهش استرس را براي مقابله با استرس مطالعه كنيد.

7. گوش دادن به موسيقي

گوش دادن به موسيقي آرامش بخش است. مهم نيست چه سبك موسيقي گوش مي‌دهيد همين كه به شما آرامش مي‌دهد كافيست. احساس كردن و شنيدن لرزش‌ها و نوسانات صدا در يك موزيك آرام بخش تاثير مثبتي بر روح و روان شما خواهد گذاشت به گونه‌اي كه امواج مغز از حالت پر تلاطم به حالت آرام مي‌رسند، استرس‌هايتان به حداقل مي‌رسد و سيستم دفاعي بدن تان نيز تقويت مي‌شود.

8. ماساژ راهي براي رسيدن به آرامش

اغلب افراد از ماساژ براي دستيابي به حس آرامش كلي جسمي و رواني استفاده مي‌كنند. هنگام ماساژ نقاط خاصي از بدن مورد توجه قرار مي‌گيرند، تحريك اعصاب نقاطي كه فشار اندك روي آن‌هاست باعث مي‌شود فرد آرامش بيشتري تجربه كند و استرس‌هايش كاهش ‌يابد.

9. پذيرش

پذيرفتن آن چه در اختيار ما نيست و كنترلي روي آن نداريم براي رسيدن به آرامش ضروري است. گاهي اوقات با اتفاقي غير منتظره در زندگي روبه رو مي‌شويم يا آمادگي لازم براي رويارويي با آن را نداريم مانند مرگ همسر، فريب و بي وفايي‌ها. گاهي مشكلات قابل حل هستند اما بعضي مواقع چاره اي جز پذيرش بحران نداريم.

10. خودتان را دوست داشته باشيد

هر چقدر بيشتر خودتان را دوست داشته باشيد، آرامش ذهني بيشتر و همين‌طور احساس راحتي بيشتري خواهيد داشت. اين كار باعث مي‌شود اعتماد‌ به‌ نفس‌تان بيشتر شود و كمتر احساس ناامني كنيد؛ در نتيجه آرامش دروني‌‌تان افزايش مي‌يابد. با خودتان صحبت كنيد و از جملات مثبت و اميدبخش استفاده كنيد. به خودتان باور داشته باشيد و مرتبا يادآوري كنيد كه همه چيز درست خواهد شد. مي‌توانيد مقاله راه هاي افزايش اعتماد به نفس را مطالعه كنيد.

11. با خودتان صادق باشيد

مشكلات زماني به‌وجود مي‌آيند كه فرد آن‌طور كه مي‌خواهد، عمل نمي‌كند. گاهي خودش راهي را انتخاب مي‌كند و جامعه راه ديگري را به او پيشنهاد مي‌كند و گاهي او را مجبور مي‌كند. اما اينكه بتوانيد بين خواسته‌ خودتان و جامعه تعادل برقرار كنيد و بهترين گزينه را انتخاب كنيد، اهميت به سزايي دارد. يافتن راه‌هايي براي متعادل كردن اهداف دروني با راهي كه شما در نهايت انتخاب مي‌كنيد يكي از كليدهاي آرامش ذهني است.

12. براي رسيدن به آرامش هدف داشته باشيد

هدف داشتن در زندگي به شما انگيزه ادامه راه مي‌دهد البته هدفي كه مشخص، دست يافتني و واقع گرايانه باشد. هدف‌هاي دور از دسترس باعث ايجاد آشفتگي بيشتر در شما مي‌شوند. سعي كنيد برآورد درستي از محدوديت‌ها و توانايي‌هاي خود داشته باشيد.

13. بخشش

بخشيدن ديگران هميشه با يك احساس خوب همراه است. تلافي كردن يا انتقام جويي باعث تداوم يافتن خشم و عصبانيت در شما مي‌شود. بخشش يعني مقابله با احساسات منفي كه در شما به وجود آمده است. يكي از مهم‌ترين پيامدهاي بخشش، رسيدن به آرامش براي فرد است در واقع انسان با بخشش فرد ديگر، خود را سزاوار آرامش مي‌داند.

14. ارتباط با ديگران

يكي از عالي‌ترين و لذت بخش‌ترين لحظات زندگي، وقت‌هايي است كه در كنار كساني هستيم كه دوستشان داريم. هر موقع احساس نگراني كرديد به ديدار يكي از دوستان يا خانواده خود برويد و با او صحبت كنيد.

15. عجله نكنيد

هنگامي كه در تلاش باشيم هر چه زودتر به خواسته‌ها و معيارهاي خود برسيم در واقع خودمان را تحت فشارهاي غيرضروري قرار مي‌دهيم. با بي‌صبري‌تان مقابله كنيد، آگاه باشيد و از هر لحظه‌ زندگي‌تان لذت ببريد. بايدها و نبايدهاي دست‌ و پاگيري كه فقط باعث مي‌شوند فشار بيشتري در زندگي احساس كنيم، هرگز ما را به سمت آسودگي و آرامش درون سوق نمي‌دهند.

16. مقايسه نكنيد

موضوع اصلي اين است كه خود شما چه مي‌خواهيد پس خودتان را با ديگران مقايسه نكنيد و فقط روي مسير زندگي خودتان تمركز كنيد. ما همگي الگوهايي براي خودمان داريم كه بايد دنبال كنيم، شرايط، امكانات و تجارب هر فرد با فرد ديگر متفاوت است.

17. از سرزنش خود بپرهيزيد

شكست به معني ناتواني شما نيست. در مقابل مشكلات زندگي انعطاف پذير باشيد. اگر اشتباهي انجام داديد از سرزنش كردن خود دست برداريد. دلايل سرزنش كردن خودتان را بررسي كنيد و شكست را به عنوان راهي براي يادگيري و تجربه در نظر بگيريد. محدوديت‌هاي خود را برآورد كنيد.

راهكارهاي ذكر شده تنها در صورتي مي‌توانند به آرامش شما منجر شوند كه پيش از آن نا آرامي و افسردگي را در خود از بين برده باشيد. ناراحتي‌هاي روحي و افسردگي تنها با مراجعه به مشاوره روانشناسي قابل درمان هستند. مشاور با شناسايي علل تعارض و از بين بردن آن، به شما در رسيدن به آرامش ياري مي‌دهد. براي اطلاع از انواع روش هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

18. تغذيه درست

مصرف برخي از مواد غذايي مي تواند در ايجاد آرامش بسيار موثر باشد. خوردن يك فنجان چاي سبز، شكلات تلخ و عسل از مورادي هستند كه مي توانند به ايجاد آرامش كمك كنند. آدامس جويدن و خوردن ميان وعده هاي شيرين نيز از استرس و اضطراب مي كاهد و آرامش شما را افزايش مي دهد.

19. كسب آرامش با مديتيشن

تحقيقات نشان داده است كه انجام دو بار مديتيشن در روز براي مدت پنج دقيقه مي تواند استرس و اضطراب را تا حد بسيار زيادي كاهش دهد و آرامش را در افراد به وجود آورد. براي مديتيشن نيازي به رفتن به مكاني خاص يا هزينه وجود ندارد و فقط كافيست مكاني آرام را بيابيد و پنج دقيقه در آن جا بنشينيد و مديتيشن نماييد. براي اطلاع از مديتيشن كليك كنيد.

20. ريلكسيشن پيشرفته

براي انجام اين كار لازم است كه به عضلات بدن تان فشار آورده و سپس خود را رها كنيد. اين كار را چند بار انجام دهيد تا احساس آرامش در بدن تان ايجاد شود. انجام اين حركت علاوه بر ايجاد آرامش به غلبه بر خواب آلودگي نيز كمك مي كند.

21. معجزه آب سرد

آب سرد براي كاهش اضطراب و ايجاد آرامش معجزه مي كند. حتي اگر نمي توانيد دوش بگيريد هم مشكلي نيست. تنها كافيست كه مچ دست ها و پشت گردن تان را در معرض آب سرد قرار دهيد. رگ هاي و شريان هاي اصلي بدن در اين نواحي هستند و گرفتن آب سرد روي آن ها منجر به آرامش مي شود.

22. قرار گرفتن در مقابل نور خورشيد

نور خورشيد تاثير بسيار زيادي در كاهش استرس و اضطراب و ايجاد آرامش دروني دارد. در روز هاي آفتابي زير نور خورشيد راه برويد و يا حتي سرتان را از پنجره بيرون آوريد و براي چند دقيقه خود را در معرض نور خورشيد قرار دهيد. اين كار براي درمان افسردگي معجزه مي كند.

23. نظم و ترتيب

به هم ريختگي و عدم سازماندهي در كار ها از دلايل اصلي استرس و اضطراب و يا تشديد آن است. زماني كه محيط زندگي يا كاري تان به هم ريخته باشد يا كارهاي تان از هيچ نظمي برخوردار نباشد، احساس آرامش از شما گرفته مي شود. پس در ابتداي روز محيط اطراف خود را مرتب نماييد و برنامه اي براي پيشبرد كار هايتان تنظيم نماييد.

24. كسب آرامش با ورزش

ورزش نقش اساسي در كاهش استرس و ايجاد آرامش در افراد ايفا مي كند. براي ورزش نيازي نيست كه حتما زمان مشخصي را به باشگاه برويد. روزانه مدت مشخصي را پياده روي يا دويدن اختصاص دهيد و يا يوگا كار كنيد. با انجام اين كارها مي توانيد افكار خود را مرتب كرده و آرامش را در خود تقويت كنيد.

25. نوشتن

نوشتن مسائلي كه در شما ايجاد استرس كرده اند، مي تواند سنگيني آن ها را تا حد بسيار زيادي كاهش دهد. بنويسيد و حتي اگر خواستيد مي تواند آن متن را پاره كنيد. تحقيقات نشان داده كه نوشتن و يا خواندن قبل از يك كار مهم مثل امتحان تاثير زيادي در ايجاد آرامش مي گذارد.

26. كسب آرامش با بوييدن

بو كردن عطرهاي خوشبو و مورد علاقه مي توانند در ايجاد آرامش تاثير داشته باشند. گل هاي خوشبو را ببويد، عطر اسطوخودس، ميوه هايي همچون پرتقال و قهوه را استشمام كنيد و تاثير آن را بر كاهش اضطراب و افزايش آرامش خود مشاهده نماييد.

27. بخنديد

خنده يكي از روش هاي درماني براي افسردگي و اضطراب است. با ديدن فيلم هاي خنده دار و يا ملاقات با دوستان سعي كنيد كه بيش تر بخنديد و شاد باشيد تا آرا‌مش بيش تري را احساس كنيد.

28. كمك گرفتن از متخصص

و در آخر اين كه استرس هاي روزه از مسائلي هستند كه مي توانند آرامش را تا حد بسيار زيادي از فرد بگيرند. در صورتي كه راه هاي فوق تاثيري بر روي شما نداشت مي توانيد از متخصصص حوزه روانشناسي كمك بگيريد. متخصصان حامي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاع در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: آرامش 

براي دريافت مشاوره در زمينه آرامش  مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آرامش،
موضوع:
[ ۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۱۴:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی