مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

موارد مصرف داروي پرفنازين

داروي پرفنازين يكي از داروهاي آنتي سايكوتيك يا ضد روانپريشي است كه براي بيماري‌هايي مثل اسكيزوفرني، اسكيزوافكتيو و اختلال دو قطبي تجويز مي‌شود. اين دارو به متعادل شدن فكر بيمار كمك كرده و باعث مي‌شود بيمار كمتر عصبي شده و بيشتر در فعاليت‌هاي روزمره شركت كند. مهمترين ويژگي اختلالات روانپريشي، جدايي از واقعيت و جدايي از خود است كه اين داروها با ايجاد تعادل در مواد شيميايي و تركيبات مغزي مثل دوپامين، به بهبود وضع بيمار كمك مي‌كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي آنتي سايكوتيك كليك كنيد. 

مكانيسم اثر

اين دارو گيرنده هاي دوپامين را مهار مي كند و از طريق مهار باز جذب سروتونين در مزوليومبيك و مزوكورتيكال باعث اثربخشي دارو و كاهش علائم مثبت اختلالات روان پريشي و سايكوز مي شود. البته بروز علائم منفس همچون انزوا طلبي و افسردگي مي توانند ناشي از كاهش بازجذب دوپامين در مغز باشند.

اشكال دارويي پرفنازين

اين دارو به طور معمول در قرص هايي با دوز هاي مختلف 2، 4 و 8 وجود دارد و در دسترس مصرف كنندگان قرار مي گيرد. برخي از كشورها شكل مايع آن را نيز توليد مي كنند. هم چنين اين دارو به صورت تزريقي نيز وجود دارد اما تنها براي كساني تجويز مي شود كه نمي توانند از شكل قرص و خوراكي آن استفاده نمايند و يا مشكل در بلع دارند.

عوارض جانبي Perphenazine

داروهاي ضد روانپريشي، به دليل ساختارشان، معمولا اثرات جانبي زيادي به همراه خواهند داشت، اما به دليل آثار مفيدش بر بيماري‌هاي سايكوز مصرف‌اش توصيه مي‌شود؛ بنابراين هرگز بدون اجازه پزشك آن‌‌ها را مصرف نكنيد. برخي از عوارض جانبي داروي پرفنازين عبارتند از:

1- خواب آلودگي

2- سرگيجه و گيجي (مي‌تواند خطر سقوط را افزايش دهد، بنابراين به آرامي از جاي خود بلند شويد)

3- يبوست

4- خشكي دهان

5- تاري ديد و خستگي

6- افزايش وزن بي دليل

توجه: در صرت رفع نشدن علائم يا بدتر شدن آن‌ها به پزشك مراجعه نماييد.

عوارض جدي‌ داروي پرفنازين

1- مشكلات در سيستم عضلاني و عصبي

2- افزايش اضطراب

3- مشكل در نوشيدن و بلعيدن

4- بي قراري و تنش

5- نياز دائمي به تكان خوردن و حركت كردن

6- لرزش بدن

7- سفتي و انقباض عضلات

8- كبود شدن و خونريزي آسان بدن

9- گلو درد از عوارض داروي پرفنازين

10- آهسته شدن ضربان قلب

11- درد معده و شكم

12- زردي پوست و چشم

13- تهوع مكرر

14- تشنج

همچنين به دليل افزايش سطح پرولاكتين، در زنان مي‌تواند باعث ترشح شير از سينه، حذف يا توقف دوره‌هاي ماهيانه و يا ايجاد مشكل در بارداري بشود. در مردان نيز مي‌تواند باعث كاهش توان جنسي، عدم توانايي توليد اسپرم و بزرگ شدن سينه‌ها شود.

موارد منع مصرف

قبل استفاده از داروي پرفنازين، سابقه پزشكي خود را به طور كامل براي پزشك شرح دهيد. به ويژه در موارد زير:

_ كاهش عملكرد مغز استخوان

_ آسيب جدي سر

_ مشكلات كبدي

_ مشكلات سيستم عصبي مثل كما يا اوردوز با الكل و مواد مخدر

_ بيماري پاركينسون

_ فشار خون پايين

_ مشكلات تنفسي

_ سرطان پستان

_ نامنظمي و تندي ضربان قلب

_ سندروم پاهاي بي قرار

_ تشنج

_ داشتن مشكل ادرار

احتياط ها در مصرف Perphenazine

1. به دليل ايجاد سرگيجه و خواب آلودگي، قبل از فعاليت‌هايي كه به هوشياري كامل نياز دارند (رانندگي و كارهاي فني) داروي پرفنازين رامصرف نكنيد.

2. در صورت داشتن حساسيت‌هاي دارويي و غذايي حتما به پزشك خود اطلاع دهيد.

3. در صورت بروز موارد آلرژيك مثل خارش گلو و پوست، به پزشك مراجعه كنيد.

4. اين دارو ممكن است شما را به نور خورشيد حساس تر كند، بنابراين از قرارگيري در مقابل نور خورشيد و لامپ‌هاي مهتابي حتي الامكان خودداري كرده و از كرم‌هاي ضد آفتاب و پوشش‌هاي محافظ صورت استفاده كنيد. در صورت بروز آفتاب سوختگي يا قرمزي چشم به پزشك مراجعه نماييد.

5. قبل از انجام عمل جراحي يا دندان‌پزشكي، مصرف دارو را به پزشك اطلاع دهيد.

6. الانزاپين مي‌تواند ميزان عرق شما را كم كرده و موجب افزايش احتمال سكته قلبي شود. بنابراين در دوره مصرف از كارهايي كه منجر به عرق كردن شديد شده خودداري كرده، بدن خود را خنك نگه داشته و مايعات زياد مصرف كنيد.

7. عوارض براي سالمندان شديدتر است و خطر سقوط را به دليل گيجي افزايش مي‌دهد.

8. در دوره بارداري مصرف نشود، جز در موارد ضروري و زير نظر دائم پزشك بايد مورد استفاده قرار گيرد.

9. هرگز بدون اجازه پزشك، مصرف داروي پرفنازين را قطع نكنيد و اگر در حال برنامه ريزي براي بارداري هستيد، بلافاصله با پزشك خود صحبت نماييد.

10. اين دارو به شير مادر منتقل شده و مي‌تواند تاثيرات نامطلوبي بر آن بگذارد.

11. در صورتي كه يك نوبت مصرف دارو را فراموش كرديد، هر موقع كه به ياد آورديد آن دوز را مصرف نماييد. اما اگر زمان اين رسيده كه دوز جديد دارو را دريافت كنيد، آن قرص فراموش شده را كنار بگذاريد و مطابق با برنامه قبلي خود دوز جديد را مصرف كنيد و ميزان آن را نيز افزايش ندهيد.

تداخلات دارويي پرفنازين

ليست تمام داروهاي مصرفي خود را به پزشكتان نشان داده و هرگز بدون اجازه پزشك مصرف را شروع، متوقف يا تغيير دوز ندهيد. برخي از تداخلات داروي پرفنازين عبارتند از:

_ برخي از داروهايي كه براي پاركينسون استفاده مي‌شود (مثل پرگوليد، لوودوپا و بروموكريپتين) ممكن است با داروي پرفنازين تداخل داشته باشد.

_ داروهاي ضد قارچ مثل اسكاپولامين

_ داروهاي ضدافسردگي (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.)

_ داروهايي كه روي آنزيم كبدي تاثير مي‌گذارد و پرفنازين را از بدن شما حذف مي‌كند مثل فلوكستين، دولوكستين و پاروكستين.

_ داروهاي ضدسرفه و سرماخوردگي (كدئين)

_ داروهاي خواب آور (براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي خواب آور كليك كنيد.)

_  الكل و ماري جوانا

_ داروهاي ضد اضطراب مثل آلپرازولام، لورازپام، زولپيدوم (براي شناخت بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.) 

_ آرامبخش‌هاي عضلاني (سيكلوبنزاپرين) و آنتي هيستامين‌ها مثل سيتريزين و ديفن هيدرامين

بيش مصرفي و اوردوز با داروي پرفنازين

در صورت مصرف بيش از حد داروي پرفنازين ممكن است علائم خطرناكي مثل وقفه تنفسي و ناتواني در بيدار شدن (كما) اتفاق بيافتد. بنابراين هرگز دوز مصرفي را افزايش ندهيد و در صورت فراموشي يك دوره مصرف، اگر به دوره بعدي نزديك است دوره قبلي فراموش شده را مصرف نكنيد. 

سخن آخر

مصرف دارو يكي از مهم‌ترين اصول درماني بيماري‌ها و اختلالات رواني است. اما داروها مشكلات خاص خود را دارند و اثربخشي آن‌ها تحت تاثير موارد بسيار زيادي كاهش پيدا مي‌كند؛ به همين جهت بايد دائما با پزشك خود در ارتباط باشيد. اما اگر به هر دليلي به پزشك دسترسي نداريد، مي‌توانيد از مشاوره دارويي و فردي مركز مشاوره حامي هنر زندگي بهره‌مند شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني فردي كليك كنيد.

 

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره، امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.

در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروي پرفنازين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: داروي پرفنازين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: داروي پرفنازين،
موضوع:
[ ۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۳۵:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی