مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تامپون چيست؟

ابزار استوانه‌اي شكل كه در زمان قاعدگي بانوان استفاده مي‌شود وجنس پنبه‌اي دارد كه با وسيله‌اي به اسم اپليكاتور درون واژن قرار مي‌گيرد و از بيرون ريختن خون جلوگيري مي‌كند. نوع ديگري نيز وجود دارد كه با انگشت به داخل واژن فرو مي‌رود. ابتداي تامپون شكلي نازك دارد كه درون يك لوله بزرگ‎تر قرار گرفته ودر انتهاي آن يك نخ قرار دارد.


اينفوگرافيك تامپون


روش استفاده از تامپون

قرار دادن تامپون

براي قراردادن تامپون ابتدا دست‌هايتان را به خوبي با آب و صابون شسته و خشك كنيد وبسته بندي پلاستيكي تامپون را باز كنيد .

بررسي كنيد كه در كدام حالت نشسته، خوابيده يا ايستاده براي گذاشتن تامپون احساس بهتري داريد. وضعيت مناسب را انتخاب كنيد و در آن قرار بگيريد.

وسط قسمت نازك را در دستتان بگيريد سپس مطمئن شويد كه نخ تامپون در ادامه آن وجود داشته باشد. با دست مخالف لبه‌هاي واژن را باز كنيد و تامپون را با انگشت يا اپليكاتور(وسيله اي براي داخل كردن تامپون) در سوراخ دهانه واژن قراردهيد.(عكس مرتبط )

آهسته تامپون را فشاردهيد تا از سوراخ بكارت وارد واژن شود. زماني كه انگشت يا اپليكاتوري كه با آن تامپون را وارد مي‌كنيد به بدنتان رسيد يا لوله بزرگتر وارد واژن شد ديگر به فشار دادن ادامه ندهيد.

وقتي كه تامپون به محل مناسبش رسيد با انگشت اشاره لوله داخلي را به لوله خارجي فشار دهيد. (عكس مرتبط)

اگر از اپليكاتور استفاده كرديد با انگشت وسط و شست خارجش كنيد.

نبايد بعد از قراردادن  آن را حس كنيد. اگر وجودش را احساس مي‌كنيد آن را اشتباه گذاشتيد.

‌خارج كردن تامپون

در حالت ريلكس قرار بگيريد و آرام باشيد. داشتن اضطراب و قرار نگرفتن در شرايط راحت باعث انقباض ماهيچه ها مي‌شود كه اجازه خارج شدن به آن را نمي‌دهد. درحالتي كه آن را گذاشتيد قرار بگيريد. بهتر است روي توالت بنشينيد، دستتان را بين پاها ببريد و آن را به آرامي از همان زاويه‌اي كه گذاشتيد بيرون بكشيد. اصرار به خارج كردن آن زماني كه بيرون نمي‌آيد فقط باعث پاره‌شدن نخ آن مي‌شود. كشيدن زياد و با شدت در زمان خارج نشدن آن به دليل خشكي واژن باعث آسيب و ايجاد درد مي‌شود.

اگر تامپون به هيچ روشي خارج نمي‌شد و نخ آن را نمي‌ديد سعي كنيد كه در حالت اجابت مزاج قرار بگيريد تا به سوراخ واژن برسد و بتوانيد به راحتي آن را با دست بگيريد و بيرون بكشيد. اگر نخ آن پاره شده باشد از دوش واژينال استفاده كنيد؛ در اين صورت باعث مي‌شود تامپون نرم و مرطوب شود و خروج آن را راحت‌تر مي‌كند. اگر به هيچ وجه خارج نشد پيش پزشك برويد و اصلا خجالت نكشيد. بعد از خارج كردن به هيچ وجه آن را در توالت نيندازيد كه قابليت تجزيه شدن را ندارد.

 

چند وقت به چند وقت تامپون را عوض كنيم؟

حداقل زمان تعويض چهار تا هشت ساعت يكبار است و بيشتر از اين نبايد در واژن بماند. اما عموما تعويض تامپون به ميزان خونريزي شما و جذب آن بستگي دارد. اگر لازم باشد در بازه زماني كمي آن را تعويض كنيد و يك نوع ديگري از تامپون را خريداري كنيد كه  توانايي جذب بالاتري را دارد. تعويض زود به زود تامپون از طرفي به واژن آسيب مي‌رساند از طرفي ديگر عملكرد آن را كاهش مي‌دهد به دليل اين كه براي جذب خون به مقداري رطوبت نياز دارد و اگر آن را زود عوض كنيد مرطوب نخواهد شد. هرچه از ميزان خون ريزي بيشتر آگاه باشيد زمان تعويض آن را بهتر متوجه مي‌شويد.

براي كسب آگاهي درباره عفونت واژن كليك كنيد.

علت جذب نكردن تامپون

فرم واژن : در بعضي از بانوان فرم واژن به گونه‎اي است كه تامپون به خوبي در آن قرار نمي‌گيرد و باعث نشتي مي‌شود.

اندام درشت: اگر اندام فرد درشت باشد هرچقدر هم كه از سايزهاي بزرگ تامپون استفاده كند  احتمال عدم جذب وجود دارد پس استفاده از يك پد نيزلازم است.

تكميل ظرفيت: اگر تامپون ديگر ظرفيتي براي جذب نداشته باشد شروع به نشتي كردن مي‌كند.

جايگذاري اشتباه: اگر به نحوه صحيحي آن را داخل واژن قرار ندهيد مطمئن باشيد كه جذب اتفاق نمي‌افتد.

انتخاب نامناسب : انتخاب نامناسب  با در نظر نگرفتن ميزان خونريزي و آناتومي بدن شما باعث عدم جذب آن مي‌شود.

حمله سمي در استفاده از تامپون

وقتي كه طولاني مدت از تامپون استفاده كنيد ممكن است دچار حمله سمي شويد. وقتي كه تامپون زمان زيادي در واژن باشد باعث تجمع باكتري‌هايي كه قبلا هيچ اثري نداشته اند مي‌‌شوند و به سيستم بدن حمله مي‌كنند كه عموما با عفونت باكتريايي همراه است و به آن شوك سمي مي‎گويند.

علائم شوك سمي 

تب شديد

كاهش فشار خون

اسهال و استفراغ

قرمز شدن پوست مثل آفتاب سوختگي

دردهاي عضلاني

سرخ شدن چشم، دهان و گلو

سردرد

حملاتي شبيه به صرع

راه‌هاي پيشگيري از حمله سمي

قبل از باز كردن روكش حتما دست هايتان را بشوييد.

به موقع آن را عوض كنيد.

حتما اگر حجم خونريزي كم است از تامپون كوچك‌تر استفاده كنيد.

از نوع فوق جاذب استفاده نكنيد و تامپون هاي نخي را جايگزين كنيد.

اگر در نزديكي دستگاه تناسلي عفونت داريد استفاده نكنيد.

اگر دچار زخم عفوني شديد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

در صورت بروز شوك سمي استفاده را متوقف كنيد.

مزاياي استفاده از تامپون

1. بهداشتي بودن

نسبت به بقيه ابزارهاي مورد استفاده در زمان قاعدگي بهداشتي‌تر است. وقتي كه آن را در واژن قرار مي‌دهيد تمام خون ترشح شده را جذب مي‌كند و اجازه خارج شدن را به آن نمي‌دهد. در نتيجه لباس‌هايتان كثيف نمي‌شود. همانطور كه نمي‌گذارد خون خارج شود همان‌اندازه هم اجازه ورود باكتري‌ها را نمي‌دهد.

2. جا به جايي راحت

به دليل سايز كوچكي كه دارند مي‌توانيد به راحتي جا به جايشان كنيد و در هنگام دورانداختن به راحتي لاي يك دستمال يا پلاستيك بپيچيد و دور بيندازيد.

3. احساس بهتر

عموما وقتي كه در واژن قرار مي‌گيرد وجود آن را حس نمي‌كنيد و روزهاي قاعدگي را شبيه به روزهاي عادي مي‌كند. همه خون‌ها را به خود جذب ‌مي‌كند و احساسات بدي كه از جذب نشدن بعضي مدل خون‌ها توسط ابزار ديگر در شما ايجاد مي‌شود را ندارد.

4. راحتي در زمان ورزش

اگر در زمان قاعدگي مي‌خواهيد ورزش كنيد اين وسيله گزينه مناسبي است كه به شما اجازه مي‌دهد به راحتي اين كار را انجام دهيد. حتي  مي‌توانيد در استخر و هنگام شنا نيز استفاده كنيد.

زمان مناسب براي استفاده از تامپون

وقتي مي‌خواهيد در موقعيت هاي عمومي حضور پيدا كنيد از آن استفاده نكنيد به دليل اين كه ممكن است شما را معذب يا اذيت كند. زماني آن را در واژن قرار دهيد كه مطمئن هستيد موقعيت تعويض آن را در كمتر از 8 ساعت داريد.  بيشتر در زماني از آن استفاده كنيد كه مي‌خواهيد ورزش كنيد يا به مهماني برويد . استفاده مداوم از آن ممكن است براي سلامتيتان ضرر داشته باشد.

تامپون يا پد بهداشتي؟

پاسخ اين سوال كه پد بهداشتي بهتر است يا تامپون كاملا به شما بستگي دارد كه با كدام يكي راحت‌تر هستيد و مي‌خواهيد به استفاده آن ادامه دهيد. بعضي‌ها ممكن است كه اول پدها را امتحان كنند سپس به سراغ تامپون بروند يا اين كه از همان ابتدا ازآن استفاده كنند. انتخاب شما كاملا به اين بستگي دارد كه با كدام ابزار احساس حفاظت بيشتري مي‌كنيد. اگر هنوز هم راجب اين موضوع مردد هستيد از يك متخصص كمك بگيريد.

مزاياي استفاده از تامپون نسبت به پد

اندازه : اندازه آن نسبت به پد بهداشتي خيلي كوچك‌تر است كه به راحتي مي‌توانيد آن را حمل كنيد.

نداشتن احساس خيسي: وقتي كه از پد استفاده مي‌كنيد احساس خيسي ناخوشايندي داريد. اين احساس ناخوشايند در صورت استفاده از تامپون وجود ندارد.

حركت آسان : به راحتي مي‌توانيد حركت كنيد و فعاليت داشته باشيد بدون اين كه نگران باشيد تكان بخورد و خون روي لباس‌تان بريزد.

احساس نمي‌شود: آن را در بدن خود احساس نمي‌كنيد و راحتي فوق العاده‌اي را براي شما ايجاد مي‌كند.

مزاياي استفاده از پد نسبت به تامپون

نداشتن نشتي: وقتي كه روي سطح بيروني واژن قرار مي‌گيرد احتمال اين كه خون نشتي كند وجود ندارد البته درصورتي كه تكان نخورد.

بيرون بدن قرار مي‌گيرد: چيزي را وارد بدنتان نمي‌كنيد كه احساسات بدي نسبت به وجود آن داشته باشيد. در صورتي كه ممكن نيست تامپون وارد شكمتان شود اما اين نگراني را در شما از بين مي‌برد.

ايجاد نكردن شوك سمي: وقتي از پد استفاده كنيد باكتري‌ها مثل هميشه و حالت طبيعي خارج مي‌شوند و خطرناك نيستند پس حمله سمي به وجود نمي‌آيد.

استفاده در طول شب : استفاده از آن در طول شب هيچ اشكالي ندارد حتي اگر بيشتر از 8 ساعت مي‌خوابيد.

 

خريد تامپون مناسب

1. توجه به اندازه

در زماني كه قصد خريد داريد حتما به اندازه آن توجه كنيد. با توجه به آناتومي بدن و مقدار خونريزي خودتان سايز مناسب را انتخاب كنيد و به هيچ وجه نبايد نسبت به نياز شما كوچك‌تر يا بزرگ‌تر باشد.

2. خريد مارك‌هاي متفاوت

مارك‌هاي متفاوتي را امتحان كنيد تا ببينيد كدام يك مناسب‌تر هستند و براي شما هيچ حساسيتي ايجاد نمي‌كنند. هيچ وقت از كسي براي اين كه از چه ماركي استفاده كرده نظر نخواهيد چون ممكن است براي شما مناسب نباشد.

3. تامپون عطردار ممنوع

هيچ وقت براي خنثي كردن بوي خون تامپون معطر نخريد زيرا مي‌تواند زمينه‌هاي عفونت واژن را در شما افزايش دهد.

درجات جذب تامپون

ضعيف : 6 گرم و كمتر

متوسط: 6 تا 9 گرم

خوب:9 تا 12 گرم

خيلي خوب:12 تا 15 گرم

فوق العاده :15 تا 18 گرم

 

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره، امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند. كمك كرفتن از مشاوره جنسي يك مساله ضروري براي افراد است. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.

در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد . متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

تامپون رو فقط خانوما مي تونن استفاده كنن ؟يا مجرد هام مي تونن؟؟

بعضي از پرده هاي بكارت داراي سوراخ بزرگي است و تامپون از آن رد ميشود و بعضي از آن ها داراي سوراخ هاي كوچكي است كه آن رد نمي‌شود. در جامعه‌اي شبيه به ايران كه داشتن پرده بكارت يك ارزش اخلاقي است براي محافظت از آن بهتر است از اين وسيله  استفاده نكنيد. اما باز مي‌توانيد از يك متخصص كمك بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع پرده بكارت كليك كنيد.

بعد از زايمان ميشه از تامپون استفاده كرد؟

بهتر است بعد از زايمان مخصوصا زايمان طبيعي تا زمان خوب شدن زخم‌ها استفاده نكنيد.

احتمالش هست تامپون توي بدن گم بشه ؟

خير، امكان جابه‌جايي وجود ندارد و ممكن نيست كه در بدن گم شود.

منبع: تامپون

براي دريافت مشاوره در زمينه تامپون مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تامپون،
موضوع:
[ ۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۲۴:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی