مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

چرا دلداري دادن كار سختي است؟

براي همه شما اتفاق افتاده كه در مجلس ختمي شركت كرده‌ايد يا يكي از دوستان دورتان، عزيزي را از دست داده است. اما شما در اين شرايط نمي‌دانيد كه بايد چه كنيد و به بازماندگان چه بگوييد. شايد به زبان آوردن احساساتتان سخت باشد اما دوست داريد در غم عزيزانتان شريك شويد. حتي گاهي ممكن است از نزديك شدن و صحبت كردن با آن‌ها بترسيد. گاهي نيز فكر مي‌كنيد كه حرف‌هاي كليشه‌اي و شعاري شما قرار است چه كمكي به فرد داغديده بكند و فقط او را خسته تر خواهد كرد. براي اين كار شما بايد به موقعيت و احساس او نيز توجه كنيد، از اين رو پيشنهاد مي كنيم مقاله مراحل سوگ را مطالعه نماييد.



دلداري دادن به داغديده | چرا بايد به فرد داغديده دلداري داد؟

شايد در ابتدا فكر كنيد كه دلداري دادن به داغديده، كمكي به او نمي‌كند. اما حقيقت اين است  تسلي دادن ديگران فرد داغديده را تا حد زيادي آرام كرده و باعث حس خوبي در او مي‌شود. اينكه ديگران بفهمند كه عزيز از دست رفته‌شان براي اطرافيان فرد ارزشمندي بوده و خودشان و داغشان نيز مورد توجه واقع شده، دلگرمي بزرگي برايشان مي‌شود. همدلي اطرافيان در آرام شدن فرد داغديده تاثير بسيار زيادي دارد. براي آگاهي بييشتر در زمينه همدردي كليك كنيد.

چه چيز هايي را به فرد داغدار مي توانيم بگوييم؟

هدف از ابراز همدردي و دلداري، نشان دادن نگراني شما به فرد مقابل و دادن امنيت خاطر به آن‌هاست. بهترين راه‌هاي تسكين فرد داغديده عبارتند از:

1. دلداري دادن به داغديده | حمايت خود را نشان دهيد

يكي از دلگرم كننده ترين حرف‌هايي كه يك فرد مصيبت ديده مي‌خواهد و مي‌تواند بشنود، اين است كه ديگران به او بگويند كه تنها نيست و در فكرشان مي‌ماند. جملاتي مثل " تو فكرت هستم و حواسم بهت خواهد بود" و يا "من كنارت هستم" و از اين دست صحبت‌ها غم تنهايي را تا حدودي كاهش مي‌دهد.

2. از فوت شده صحبت كنيد

ذكر خاطرات شيرين از فردي كه فوت شده و ابراز اينكه دلتان براي او و خوبي‌هايش تنگ خواهد شد، كمي از غم بازمانده‌ها را تسكين مي‌دهد. جملات مثبتي مثل "عمر با عزتي داشت و شريف زندگي كرد" نيز در صورت حقيقت داشتن مي‌تواند براي بازماندگان بسيار تسلي بخش باشد.

3. درك كنيد

درك كردن شرايط فرد داغديده، همان است كه با همدردي تعريف مي‌شود. يعني خود را جاي او قرار داده و به آن‌ها بگوييد كه "اين درد چقدر سخت است و من مي‌دانم كه تو از پس آن برخواهي آمد". درك كردن تصنعي و فقط در حرف، نمي‌تواند كمك كننده باشد.

دلداري دادن به داغديده | چه حرف هايي را نبايد به فرد داغدار زد؟

اما مهم‌تر از اينكه چه چيزهايي بگوييد، چيزهايي است كه ترجيحا نبايد به فرد داغديده گفته شود. حرف‌هايي كه مي‌تواند مثل نمكي به زخم آن‌ها بوده و چهره شما را نيز براي هميشه در خاطرشان مكدر سازد. برخي از اين نبايد‌ها به شرح زير هستند:

1. فرد داغديده را از ابراز احساسات باز نداريد

از او نخواهيد كه گريه نكند. يكي از بدترين كارها با فرد داغديده اين است كه احساسات و داغ خود را سركوب كند. اتفاقا اگر داغداري را ديديد كه دچار بهت شده و احساسات خود را ابراز نمي‌كند، بايد او را به گريه و تخليه شدن ترغيب بكنيد.

2. دلداري دادن به داغديده | غم آخرت باشد

انسان تا زماني كه زنده است غم خواهد داشت. يك آرزوي خوب نبايد در بطن خود آرزوي بدي مثل پايان غم‌هايتان، يعني پايان زندگي داشته باشد. عباراتي مثل "خدا به شما صبر دهد" يا "خدا به شما سلامتي دهد" گزينه‌هاي بهتري است.

3. نگوييد "بنده خدا راحت شد"

براي نزديكان، شايد يك پدر در بستر نيز بهتر از يك پدر فوت كرده باشد. بنابراين نبايد جاي ديگران قضاوت كرده و حرف‌هايي مثل فلاني راحت شد يا الان مي‌تواني به خودت برسي، برايشان اهانت آميز و ناراحت كننده است. مخصوصا زمان‌هايي كه عزيز از دست رفته مدت‌ها درگير يك بيماري طولاني و دردناك بوده است.

4. اين نيز نمي گذرد

گفتن جملاتي كه داغ را بي اهميت كند براي عزادار بسيار دردناك است. جملاتي مثل " اين نيز مي‌گذرد " يا " همه چيز درست ميشه " يا مثلا " يه كم بگذره يادت ميره " يعني شما تمام دردهاي بازمانده‌ها را ناديده گرفته‌ايد. آن‌ها تا زمان برايشان نگذرد، هرگز نمي‌فهمند كه اين داغ فراموش مي‌شود. به همين دليل نيازي نيست كه بديهيات ذهن خود را به سوگواران منتقل كنيد.

5. دلداري دادن به داغديده | مجلس گرم كن نباشيد

سعي نكنيد با داد و فرياد كردن و گفتن جملات دردناك، مجلس را به گريه و شيون بيندازيد. گريه كردن در آرامش و با صداي كم، بسيار بهتر از شيوا و فرياد است. در اين صورت ممكن است سلامت فرد به خطر بيفتد. 

6. از در و ديوار صحبت نكنيد

عوض كردن موضوع به قصد پرت كردن حواس صاحبان عزا، نمي‌تواند فكر خوبي باشد. اين اتفاق نيز مانند اين است كه شما بخواهيد داغ آن‌ها را بي اهميت پنداشته و به آنان توهين كنيد.

سخن آخر

دلداري دادن به داغديده اهميت بسياري زيادي دارد چراكه كمي از بار غم و ناراحتي آن‌ها را مي‌كاهد. فردي كه عزير خود را از دست داده علاوه بر غم و ناراحتي بسيار زياد، احساس تنهايي شديدي نيز مي‌كند. دلداري و حمايت نزديكان مي‌تواند احساس تنهايي آنان را كاهش دهد. همچنين مي توانيد به او راه هاي تحمل مرگ عزيزان را نيز آموزش دهيد.

همچنين مي‌توانيد با كمك از روانشناس، راهكارهايي براي دلداري دادن به فرد داغديده و كمك به او براي گذر از اين مرحله پيدا كنيد. روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

با توجه به افزايش فشارهاي رواني و استرس هاي روزمره، امروزه بسياري از افراد نياز دارند از خدمات روانشناسي استفاده كنند اما با توجه به به مشكلاتي هم چون كمبود وقت و يا مسائل اقتصادي ممكن است برخي از افراد چشم بر روي اين نياز خود ببندند و از دريافت مشاوره پشيمان شوند . مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با گردآوري كادري مجرب و متخصص اين امكان را مهيا كرده تا به صورت تلفني با متخصصان تماس بگيريد.

در مشاوره تلفني هزينه كم تري پرداخت مي شود و مسائلي هم چون رفت و آمد و معطلي نيز حذف مي شود. در مشاوره تلفني كيفيت جلسات مشاوره به هيچ عنوان پايين نمي آيد و مي توانيد كل فرايند درمان را به صورت تلفني پيش ببريد. متخصصان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در زمينه حل مسائل و مشكلات ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: دلداري دادن به داغديده ها

براي دريافت مشاوره در زمينه دلداري دادن به داغديده ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۰۰:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی