مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قرص سيتالوپرام

قرص سيتالوپرام يكي از انواع داروهاي ضد افسردگي است كه به عنوان مهاركننده باز جذب سروتونين عمل مي‌كند. از اين دارو اغلب براي درمان افسردگي و گاهي براي حملات پانيك استفاده مي‌كنند. سيتالوپرام بسياري از افراد را در برابر علائم افسردگي مقاوم مي‌كند؛ اما عوارض جانبي ناخواسته‌اي نيز به همراه دارد. اين دارو را به صورت قرص و يا شربت استفاده مي‌كنند. براي اطلاع از ساير داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.


موارد مصرف سيتالوپرام

همان طور كه گفته شد سيتالوپرام عمدتا براي درمان افسردگي تجويز مي‌شود. ديگر موارد مصرف اين دارو عبارتند از؛ اختلالات خوردن، الكليسم، حملات پانيك، ملال پيش از قاعدگي و فوبياي اجتماعي. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله افسردگي را مطالعه كنيد.
نكته بسيار مهم: متاسفانه در بازار، بسياري از داروهايي كه به عنوان داروي تاخيري، درمان زود انزالي و يا لاغري توصيه و تجويز مي‌شوند، داروهاي درماني اختلالات اعصاب و روان هستند و بايد پيش از مصرف كاملا با اين داروها و عوارض آن آشنا باشيد و در دام سودجو‌ها قرار نگيريد. براي اطلاع از انواع روش‌هاي درمان زود انزالي كليك كنيد.

 

نحوه مصرف

نحوه مصرف اين دارو بر عهده پزشك است اما به طور كلي اين دارو تنها در يك نوبت مورد استفاده قرار مي گرد كه مي تواند صبح يا شب باشد. هم چنين دوز مصرف مورد استفاده آن معمولا 2 يا 40 است كه اكثر افراد اثر بخشي خوبي را از آن مشاهده كرده اند و عوارض جانبي خاص و جدي هم به اين مقدار دوز نشان نمي دهند. توصيه مي شود كه در صورت داشتن حالت تهوع سيتالوپرام را به همراه غذا مصرف كنيد تا اين عارضه كاهش پيدا كند. توچه داشته باشيد كه حتما ليستي از داروهاي مصرفي و سابقه بيماري خود را به طور كامل به پزشك بگوييد تا متناسب با آن نحوه مصرف دارو و دوز آن را براي شما تجويز كند.

مقدار مصرف سيتالوپرام

هر چند مقدار مصرف را پزشك تعيين مي كند اما دوز مصرفي به شرح زير است: در بزرگسال افسرده دوز مصرفي 20 ميلي گرم يكبار در روز، دوز نگه دارنده 20 تا 40 ميلي گرم يكبار در روز و حداكثر دوز 40 ميلي گرم در روز است. در افراد بالاي 60 سال و داراي اختلال افسردگي دوز مصرفي 20 ميلي گرم يكبار در روز است.

مكانيسم اثر سيتالوپرام

اين دارو باعث مهار انتخابي بازجذب سروتونين در سلول هاي مغزي مي شود. اين گروه از داروها با نام SSRI شناخته مي شوند. سيتالوپرام به راحتي از طريق دستگاه گوارش جذب مي شود و حداكثر غلظت پلاسمايي آن بعد از دو تا چهار ساعت از مصرف خوراكي دارو ايجاد مي شود.

زمان تاثير گذاري سيتالوپرام

يكي از مهم ترين سوالات افراد اين است كه اين دارو پس از گذشت چه مدت زماني اثر مي كند و درمان جواب مي دهد؟ در پاسخ بايد گفت كه اين دارو تقريبا بعد از گذشت يك الي چهار هفته اثر بخشي خود را شروع خواهد كرد اما براي اين كه طول درمان تكيمل شود به چند هفته زمان نياز است. در صورتي كه بعد از گذشت چند هفته علائم بيماري كاهش نيافت و يا بدتر شد، حتما به پزشك خود اطلاع دهيد تا وضعيت تان را بررسي نمايد و در صورت لزوم دوز دارو را تغيير داده و يا داروهاي ديگري تجويز نمايد.

توصيه هاي دارويي سيتالوپرام

_در زمان مصرف دارو بهتر است تحت نظر پزشك باشيد. با مصرف دارو افكار نگران كننده و منفي شما كاهش نمي يابد. بنابراين بهتر است اين افكارتان را به جاي سركوبي، با مشاور و روان شناس در ميان بگذارييد.
_در مدت زمان مصرف سيتالوپرام حساسيت شما به نور بيش تر مي شود. لذا در معرض نور خورشيد تا حد امكان كمتر قرار بگيريد و در صورت لزوم از عينك و كرم ضدآفتاب استفاده كنيد.
_در صورتي كه احساس مي كنيد اين دارو مناسب شما نيست، در مورد قطع مصرف يا تعويض آن با پزشك خود مشورت كنيد.

 

عوارض سيتالوپرام

مانند هر داروي ديگري سيتالوپرام مي‌تواند براي برخي افراد عوارضي داشته باشد و براي برخي هيچ عارضه اي نداشته باشد. يكي از رايج‌ترين عوارض بالا رفتن تحمل بدن به دارو و در نتيجه وابستگي به آن است. در ادامه به بررسي عوارض سيتالوپرام پرداخته‌ايم:

عوارض رايج

عوارض رايج سيتالوپرام در بيشتر از يك درصد مصرف كنندگان اتفاق مي‌افتد. در صورت مشاهده اين عوارض ادامه‌ي مصرف آن مانعي ندارد اما موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد:

1- خشكي دهان

2- عرق كردن بيش از حد

3- ناتواني در خوابيدن

4- خواب آلودگي در طول روز

5- احساس خستگي و ضعف

عوارض جدي

عوارض شديد و جدي سيتالوپرام در كم تر از يك درصد مصرف كنندگان اتفاق مي‌افتد. براي جلوگيري از هر گونه عوارض و درمان قطعي و بلند مدت افسردگي بدون نياز به داروهاي شيميايي پيشنهاد مي‌كنيم از مشاوره افسردگي استفاده كنيد. در صورت مشاهده آن‌ها فورا به پزشك مراجعه نماييد.
_درد يا فشار در قفسه سينه و يا تنفس‌هاي كوتاه
_سرگيجه شديد و يا غش كردن
_نعوظ دردناك كه بيشتر از 4 ساعت طول بكشد
_خونريزي‌هايي كه بند نمي آيد؛ مثل بردن انگشت كه در طي 10 دقيقه بند نمي‌آيد
_افكار خود كشي
_سردردهاي شديد، گرفتگي مداوم عضلات، ضعف و گيجي طولاني مدت
_استفراغ و تهوع، سرفه همراه با خون، مدفوع همراه با خون
_خونريزي از لثه بدون هيچ دليلي
_تغيير در پريود مثل لكه بيني در بين دوره‌ها، خون ريزي شديد
_آلرژي و حساسيت به دارو 

عوارض سيتالوپرام در كودكان و نوجوانان

كودكان ممكن است به اين دارو حساسيت زيادي نشان دهند مانند از دست دادن اشتها و كاهش وزن. از ديگر عوارضي كه ممكن است براي اين گروه سني ايجاد شود مي توان به مشكلات گوارشي، تپش قلب و معده اشاره كرد. لازم است قبل از مصرف دارو قد و وزن كودك چك شود. لذا با توجه به عارضه جانبي سيتالوپرام و نحوه مصرف آن در گروه سني كودك و نوجوان نياز است توسط پزشك متخصص با دقت بررسي شود.

عوارض نادر سيتالوپرام

سندرم سروتونين يا مسموميت با سروتونين يك عارضه ي موثر بر روي داروهاي تاثيرگذار بر سطح سروتونين است كه هر چند احتمال وقوع آن خيلي كم است اما در صورت ابتلا مي تواند تهديد كننده حيات فرد باشد. اين عارضه ناشي از فعاليت بيش از حد سروتونين است كه در صورت مشاهده ي علائمي مثل احساس برافروختگي يا تعريق، بي خوابي و بي قراري، سفتي يا گرفتگي عضلات، پريشاني و تغييرات خلق و خو بايد در اسرع وقت به پزشك مراجعه كرد.

مشكلات جنسي از عوارض مصرف قرص سيتالوپرام

مشكلات جنسي از عوارض نادر مصرف اين دارو هستند اما به هر حال امكان بروز آن وجود دارد. در صورت بروز اين عارضه فرد نعوظ طولاني و دردناكي را تجربه خواهد كرد. در صورت بروز اين عارضه سريعا به اورژانس مراجعه نماييد و در مورد مصرف دارو با پزشك معالج خود مشورت نماييد. توجه داشته باشيد كه اين عارضه كوتاه مدت است اما در صورتي كه براي درمان آن اقدام نكنيد ممكن است مشكلات جنسي جدي تري براي تان به وجود بيايد.

موارد منع مصرف

_در صورت كه در دوران بارداري با شيردهي هستيد
_در صورتي كه فرد سابقه خودكشي و يا رفتارهاي آسيب زدن به خود را دارد
_ابتلا به انواع بيماري ها و مشكلات كبدي همچون هپاتيت و سيروز كبدي
_بيماري صرع و سابقه تشنج
_مشكلاتي همچون كمبود سديم خون
_مشكلات گوارش همچون زخم معده يا خونريزي رود و دستگاه گوارش
_سابقه بيماري آب مرواريد
در صورت داشتن هر يك از موارد فوق و يا به طور كل هر گونه بيماري خاص پزشك خود را در جريان قرار دهيد تا ملاحظات دارويي را رعايت نمايد..

 

تداخلات دارويي سيتالوپرام

مشخصات كلي تداخلات دارويي عبارتند از:

_تشديد اثرات ضد پلاكت
_تشديد اثر تضعيف كننده CNS
_تشديد هيپوناترمي
_كاهش آستانه تشنج
_افزايش فاصله QT يا شناخته شده
_تشديد اثرات سروتونرژيك
_كاهش اثرات داروها توسط سيتالوپرام مانند آيوفلوپان يد123 و فرآورده هاي تيروئيد
_كاهش اثرات سيتالوپرام توسط داروها مانند كاربامازپين، سيپروهپتادين، دابرافنيب و انزالوتاميد
_افزايش اثرات داروها توسط سيتالوپرام مانند داروهاي با خاصيت ضد پلاكت، داروهاي كاهنده قند خون و داروهاي ضد سايكوز و ضد التهاب _افزايش اثرات سيتالوپرام توسط داروها مانند الكل، آمفتامين و داروهاي ضد تهوع

داروهاي هم گروه سيتالوپرام

_اس سيتالوپرام
_فلوكستين
_سرترالين
_پاروكستين
_فلووكسامين

نكاتي در رابطه با سيتالوپرام

1- اغلب 4 تا 6 هفته طول مي‌كشد تا سيتالوپرام اثر كند.

2- عوارضي مثل خستگي، خشكي دهان و عرق كردن رايج بوده و بعد از چند هفته از بين مي‌روند.

3- اگر پزشك تان تصميم به قطع دارو داشته باشد، مصرف آن را به صورت تدريجي كم كرده تا از عوارض جانبي ديگر جلوگيري كند.

4- سالتالوپرام در بازار با نام تجاري سيپراميل شناخته مي‌شود.

چطور عوارض مصرف سيتالوپرام را كاهش دهيم؟

براي هر كدام از عوارض خفيف كه نيازي به قطع دارو نيست مي توان موارد زير را به كار برد:

خشكي دهان: جويدن آدامس‌هاي بدون شكر

عرق كردن بيش از حد: سعي كنيد لباس‌هاي كمتري بپوشيد، استفاده از مام‌هاي قوي و يا خنك نگه داشتن بدن موثر است. در صورتي كه تاثيري نداشت احتمالا بهتر است از داروهاي ديگر ضد افسردگي استفاده كنيد.

ناتواني در خوابيدن: سيتالوپرام را در ابتداي روز مصرف كنيد.

خواب آلودگي: سيتالوپرام را در ميانه روز مصرف كرده و از رانندگي و استفاده از ابزاري كه نياز به هوشياري دارند بپرهيزيد.

احساس خستگي و ضعف: از رانندگي و استفاده از ابزارهايي كه نياز به هوشياري دارند بپرهيزيد و از خوردن نوشيدني‌هاي الكلي خودداري كنيد.

مصرف سيتالوپرام در دوران بارداري

اگر در زماني كه سيتالوپرام مصرف مي‌كنيد باردار شديد، با پزشك تان مشورت كرده و بدون دستور پزشك مصرف آن را قطع نكنيد. اين دارو مشكلات بسيار زيادي را براي جنين شما به وجود نمي‌آورد؛ بنابراين ممكن است به دليل اهميت وضعيت افسردگي و اثرات مثبت دارو پزشك تان دستور قطع آن را ندهد. براي اطلاع از ممنوعيت‌ها و عوارض مصرف دارو در بارداري كليك كنيد.

سخن آخر

درمان هاي دارويي براي درمان افسردگي و ساير اختلالات رواني معمولا اولين گزينه درماني در نظر افراد هستند اما لزوما بهترين نيستند. داروها همواره عوارضي نيز با خود به همراه دارند و به همين دليل توصيه مي شود كه تنها با تجويز پزشك و در مواقع ضروري مصرف شوند. علاوه بر دارو روش هاي درماني ديگري نيز وجود دارد كه بسيار هم موثر هستند. از اين روش ها مي توان به درمان ها روانشناختي اشاره كرد. متخصصان و روانشناسان حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا با ارائه خدمات حضوري و تلفني در اين زمينه ياري تان كنند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره افسردگي كليك كنيد.

سؤالات متداول

مصرف سيتالوپرام بهتر است يا فلوكستين؟

فلوكستين و سيتالوپرام با توجه به شدت بيماري و نوع علائم تأثيرات متفاوتي دارند؛ بنابراين نمي‌توان يكي از آن‌ها را به طور قطعي و با عنوان داروي بهتر مورد استفاده قرار داد. پزشك متخصص با ارزيابي شرايط شما داروي مؤثرتر و بهتر را تجويز مي‌كند.

قرص سيتالوپرام 40 براي چيست؟

قرص سيتالوپرام در دوز 40 ميلي گرمي آن كه براي درمان افسردگي، حملات پانيك، اختلال استرس پس سانحه و اختلال ملال پيش از قاعدگي مورد تجويز قرار مي‌گيرد.

ايا سيتالوپرام باعث لاغري ميشود؟

اين دارو به عنوان داروي كاهش وزن در نظر گرفته نمي‌شود و كاهش اشتها از جمله عوارض آن به شمار مي‌رود. از طرفي ديگر اين عارضه ممكن است در تعداد كمي از افراد بروز كند؛ بنابراين نمي‌توان از سيتالوپرام براي كاهش اشتها و وزن استفاده كرد با توجه به اين كه اگر هم براي اين منظور مورد استفاده قرار بگيرد، تنها به ميزان بسيار محدودي باعث كاهش اشتها و وزن مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: سيتالوپرام

براي دريافت مشاوره در زمينه سيتالوپرام مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سيتالوپرام،
موضوع:
[ ۱۶ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۰۷:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی