مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خشخاش

خشخاش گياهي است علفي، يك ساله و بدون پرز و تو خالي كه ارتفاع آن تا 2 متر مي شود. داراي دو نوع به نام هاي خشخاش دانه سياه و خشخاش دانه سفيد است. ميوه آن درشت كپسولي به شكل كوزه سبز رنگ با يك تاج در راس است. تعداد زيادي تا 3000 دانه كليوي شكل در داخل كپسول وجود دارد كه پس از رسيدن ميوه از سوراخ هاي راس ميوه به خارج ريخته مي شود. با توجه به طرز به دست آوردن و تهيه ترياك از خشخاش به اسامي صمغ، لبن، شيره يا عصاره و اقشره و يا به طور كلي ترياك آمده است و به چند چيز اطلاق مي شود.

ترياك

ترياك و مشتقات آن از گذشته دور از داروهاي موثر و پر مرصف در پزشكي بوده اند. ترياك از چند هزار سال قبل به عنوان ماده داويي و شفا بخش رايج بوده است و از حدود قرن دهم هجري قمري مصرف آن به صورت قهوه خانه اي و خانه اي گسترش پيدا كرده و مورد سوء مصرف قرار گرفته است.

شيره خشخاش: ترياكي كه از تيغ زدن كپسول هاي نارس خشخاش سياه به دست مي آيد. در كتاب هاي قبل از زمان صفويه هم ثبت شده است.

عصاره: ترياكي كه از كوبيدن و فشار دادن كپسول و برگ خشخاش سياه و خشك نمودن افشره در آفتاب تهيه شده است.

شيره ترياك: شيره ترياك از جوشاندن سوخته ترياك و ترياك به نسبت 3 به 1 تهيه مي شود.

براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه ترياك كليك كنيد.

 

ترياك در طب سنتي

ترياك در طب سنتي داراي كيفيت سرد و خشك معرفي شده است. خواص ضد درد و ضد اسهال و ضد سرفه و خواب آور براي آن قائل هستند. مصرف ترياك موجب ايجاد فرح و نشاط و نشاگي در فرد مي گردد. ترك مصرف آن باعث احساس نياز به آن مي شود و فرد وادار به مصرف مجدد آن مي كند و در نتيجه بدن نسبت به مصرف آن عادت مي كند كه اين همان اعتياد است.

خواص ترياك

خواص ترياك را اكثر ملل باستاني مي شناخته اند و حكماي طب سنتي ايران در قرون متعدد در مورد آن نوشته اند.

_در پاپيروس هيرست: اين گونه نوشته شده است كه تركيبي از آن براي درمان ناراحتي مثانه، اصلاح ادرار و ناراحتي شكم و سردرد مفيد است.

_رازي در كتاب الحاوي في الطب مي نويسد: ترياك مخدر و مسكن بسيار قوي است؛ اسهال پي در پي را متوقف مي سازد. ضد سرفه و مسكن و خواب آور است.

_ابن سينا در كتاب قانون گفته: ترياك مخدر و تسكين دهنده درد ها و خواب آور و تسكين دهنده سرفه مي باشد و به نظر وي برخلاف گفته قدما تركيب آن با شير زنان موجب تسكين درد و التهاب چشم مي شود.

_در كتاب هدايت المتعلمين تركيباتي از ترياك براي ميگرن، طنين گوش، ترشحات پشت حلق مشروط به عدم تنگي نفس، سرفه، اسهال، سوختگي همراه با تخم خشخاش براي خون ريزي و زيادي خون قاعدگي آمده است.

_عماد الدين شيرازي مي گويد بيش ترين منفعت ترياك تسكين دردها از سر تا پا، با مصرف خوراكي يا استعمال موضعي آن مي باشد. منفعت ديگر آن خواب سبك است و دليل آن را آرامش ايجاد شده به دنبال مصرف ترياك مي داند. منفعت ديگر آن جديت و نشاط در كارها مي باشد. ضد جنون و دفع سردي هواي زمستان، منع زود انزالي، لاغر كننده افراد چاق و حافظ قواي بدن مي باشد.

 

خواص شيره ترياك در طب سنتي | مضرات ترياك

در كتب طب سنتي ايران ضعف بدن، گرفتگي هاي عضلاني، تب، كند فهمي و ضعف تفكر، ضعف بينايي و كاهش شنوايي، بد خلقي و ضعف مغز و قلب و كبد و معده و يبوست و ميل به انزوا و گوشه گيري را به عنوان مضرات ترياك بيان نموده اند. در كتب فارماكولوژي و روانپزشكي جديد اختلالات خواب آلودگي، تهوع و استفراغ، يبوست، خارش و خشكي دهان را جزو عوارض جانبي نوشته اند.

خواص و مضرات شيره ترياك

شيره ترياك تاثير بيش تر و سنگين تري از ترياك دارد. شيره ترياك داراي اثر قوي تري است ولي اثرگذاري آن دوام زيادي ندارد و پس از مدت كم تري فرد به حالت خماري دست پيدا مي كند. شيره ترياك باعث مي شود فرد كم كم لاغر شود و مجاري تنفسي دچار آسيب مي شود. كبد و دندان هاي فرد آسيب مي بيند و ميل جنسي نيز كاهش مي يابد. ترياك نه تنها باعث كاهش قند خون نمي شود بلكه باعث مي شود كه لوزالمعده ديگر انسولين ترشح نكند.

شيره ترياك باعث تنگ شدن عروق قلبي نيز مي شود. يكي از آسيب هاي شيره ترياك آسيب زدن به دستگاه گوارش است و احتمال مسمويت فرد نيز زياد مي باشد. تصور ديگر در مورد مصرف شيره ترياك اين است كه باعث افزايش ميل جنسي مي شود. درست است كه استفاده كوتاه مدت باعث بالا رفتن مدت زمان نعوظ مي شود اما در طولاني مدت شيره ترياك نه تنها نيروي جنسي را افزايش نخواهد داد بلكه به قدري باعث كاهش انرژي در فرد مي شود كه انرژي برقراري رابطه جنسي را به طور كامل از فرد خواهد گرفت.

 

خواص شيره ترياك در طب سنتي | اعتياد به ترياك

اعتياد به معناي خو گرفتن و عادت كردن به كاري يا چيزي مي باشد كه اصطلاح انگليسي آن Addiction است. سازمان بهداشت جهاني اعتياد را اين گونه تعريف مي كند: وابستگي دارويي به طور كلي به سندرومي اطلاق مي شود كه در آن مصرف يك دارو يا يك خانواده دارويي براي فرد اولويت بيش تري نسبت به رفتارهايي كه زماني برايش ارزش بيش تري داشتند، پيدا مي كند. براي اطلاع بيش تر در زمينه مواد اعتياد آور كليك كنيد.

اعتياد از ديدگاه طب سنتي ايران

در طب سنتي ايران اعتقاد بر اين است كه با مصرف ترياك با توجه به طبيعت سرد و خشك آن مزاج بدن را نيز تحت تاثير قرار داده و به سمت سردي تغيير مي دهد. با سرد شدن مزاج، مويرگ هاي سطحي و منافذ پوستي بسته مي شود و باعث هدايت و تجمع حرارت بدن به سمت درون بدن مي گردد. در نتيجه حرارت درون بدن افزايش مي يابد و شخص به طور كاذب احساس گرماي بيش از حد طبيعي مي كند.

مغز نيز از اين افزايش حرارت متاثر شده و در نتيجه آن حالت فرح و نشاط و سرخوشي و نشئگي و احساس قدرت در انجام كارها در شخص افزايش مي يابد. با تكرار استعمال ترياك و افزايش حرارت بيش از حد طبيعي ناشي از آن، سبب ضعف اعضاي بدن مانند مغز و قلب و كبد شده و فرد دچار اختلال مي شود. با مصرف مجدد و بيش تر ترياك براي جبران اين حالت ها فرد دچار اعتياد مي شود.

علائم اعتياد به شيره ترياك

شيره ترياك قدرت اعتياد آوري بسيار زيادي دار و علائمي هم چون احساس فقدان انرژي و خشتگي مفرط، تخريب عملكرد جنسي در بلند مدت، بروز مشكلات ريوي و تنفسي، دچار شدن به بيماري هاي كبدي، بروز مشكلات گوارشي متعدد، كاهش عملكرد شغلي و اجتماعي در فرد ايجاد مي كند. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه نشانه هاي اعتياد به شيره كليك كنيد.

روش مصرف

خوردن و تدخين دو روش معمول مصرف معمول ترياك هستند. تزريق ترياك هم روشي است كه بسيار خطرناك و آسيب زا مي باشد. زيرا بخش هاي نامحلول در آب زيادي دارد و مي تواند باعث ايست قلبي شود. تدخين ترياك روش هاي بسيار زيادي دارد كه استفاده از وافور و ابزارهاي ديگر و استفاده از سيخ و سنجاق روش هاي رايج آن است.

خواص شيره ترياك در طب سنتي | ترك و محروميت ترياك

دانشمندان طب سنتي ايران اعتقاد دارند ترياك و داروهاي طبيعي كه سرد و خشك هستند جزء داروهاي سمي طبقه بندي مي شوند. با مصرف ترياك رطوبتي كه به طور طبيعي در بدن جاري است منجمد شده و روان شدن آن ها در بدن كند يا متوقف مي شود و با قطع ناگهاني يا كاهش مصرف به دليل از بين رفتن عامل انجماد رطوبت در بدن، مجددا روان مي شوند و علائمي مانند سنگيني در تنفس، اشك ريزش، آب ريزش بيني، عطسه بسيار، بي خوابي، درد مفاصل و دل پيچه و كاهش اشتها، درد كمر و درد پشت، سردرد و تب و اضطراب در شخص به وجود مي آيد.

براساس تقسيم بندي DSM علائم ترك اعتياد به ترياك و مواد شبه ترياك شامل: افزايش ترشح اشك، آب ريزش بيني، خميازه، تعريق، ضعف، سيخ شدن موهاي بدن، تهوع و استفراغ، لرزش، پرش ها عضلاني، افزايش دفعات تنفس مي باشد.

 

روش هاي ترك اعتياد

براي ترك اعتياد روش هاي متعددي وجود دارد كه شايع ترين آن ها به شرح زير هستند:

1. ترك تدريجي

در طب سنتي ايران بر اين باور بودند كه جدايي و ترك ناگهاني موجب مرض است. بنابراين توصيه به ترك تدريجي آن نموده اند. همچنين طول مصرف ماده مخدر و تعداد دفعات مصرف و توان شخص در تحمل جدايي از ماده مخدر بايد در نظر گرفته شود.

2. ترك ترياك در كلينيك

امروزه كلينيك هاي ترك اعتياد با استفاده از يك كادر پزشك و روانشناس در اين زمينه خدمات قابل ملاحظه اي ارائه مي دهند. از تشخيص و مصاحبه اوليه تا مشاوره فردي و مشاوره گروهي و خانواده درماني همه و همه از جمله خدماتي است كه ارائه مي دهند. براي ترك اعتياد دو دارو مختلف به تشخيص پزشك تجويز مي شود با دوز هاي مختلف و بسته به ميزان اعتياد فرد كه متادون و قرص ب 2 از شايع ترين اين قرص ها هستند. براي اطلاع بيش تر در زمينه متادون و قرص ب2 كليك كنيد.

گاها افراد براي ترك ترياك خودسرانه تصميم مي گيرند و ناگهاني مصرف را قطع مي كنند كه نه تنها ترك صورت نمي گيرد بلكه مصرف مجددا و گاها بيش تر و قوي تر صورت مي گيرد. فرد بايد با كمك يك روانشناس دوره هاي عود و لغزش را به خوبي سپري كند تا ترك انجام شود. براي اطلاع بيش تر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

خواص شيره ترياك در طب سنتي | سخن آخر

ترياك با توجه به آنچه طب سنتي بيان مي كند فوايدي دارد كه اين فوايد بسته به خيلي از موارد ممكن است علائم و ضررهاي بدتري در پيش روي فرد قرار دهد. گاها انتخاب يك ماده براي به دست آوردن يك سري حالت ها و درمان ها و تجويزهاي خود سرانه موجب اين مي شود كه فرد به اين ماده اعتياد پيدا كند. و در نهايت براي اينكه بتواند از فوايد آن استفاده كند بايد بيش تر و بيش تر مصرف كند و باعث مي شود فرد گرفتار روند و چرخه ي معيوبي شود كه ملال و كلافگي و از هم پاشيدگي روابط و حال بد را تجربه كند. براي ترك ترياك روش هاي درماني موثري وجود دارد كه مي توانيد با كمك متخصصان حامي هنر زندگي به صورت تلفني براي ترك اقدام نماييد. براي كسب اطلاعات بيش تر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

منبع: خواص شيره ترياك در طب سنتي

براي دريافت مشاوره در زمينه خواص شيره ترياك در طب سنتي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۰:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی