مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

پيدايش ذهن ناخودآگاه در كودكي و نوجواني به دليل نقش خانواده در ازدواج

پس از به دنيا آمدن فرزندان، پدر و مادر مستقيما براي تربيت كودك دست به كار مي شوند. آن ها با انتخاب محيط هايي كه مورد تاييد خودشان است، از جمله دوستان و خانواده، مدرسه، فعاليت هاي فرهنگي و... سعي مي كنند تا كودك را نزديك به مدلي كه مورد تاييد خودشان باشد تربيت كنند. آن ها در نهايت در نوجواني با هدايت فرزندشان براي شغل يا تحصيلات نيز به شيوه اي در زندگي آينده او تاثير ميگذارند.

علاوه بر موارد ذكر شده كه به طور غير مستقيم بر ازدواج تاثير ميگذارند، والدين نقش مهمي در پيدايش ضمير ناخودآگاه براي ازدواج دارند. نحوه تعاملات والدين با يكديگر و روابطي كه با شما دارند، آينده روابط عاشقانه شما و نيز انگيزه هاي ازدواج تان را تحت تاثير قرار ميدهند. به طوري كه ممكن است در آينده به فردي علاقه مند شويد كه موقعيتي مشابه آنچه با والدين خود تجربه كرديد، برايتان تداعي شود. 

نقش خانواده در ازدواج جوانان

زماني كه جواني تصميم به ازدواج ميگيرد، خانواده سعي مي كند تا معيارهاي خود را به طرق مختلف وارد انتخاب هاي فرزندانشان كنند. خانواده ها بر اساس سبك هاي فرزندپروري خودشان اقدام به هدايت مي كنند. سبك هاي فرزندپروري به شرح زير هستند.

۱.سبك مقتدر

خانواده هايي با اين سبك موفق ترين فرزندان را پروش مي دهند. آن ها به كودكان انتخاب كردن و مسئوليت پذيري را مي آموزند و به آن ها ابزار انتخاب كردن را مي آموزند. اين خانواده ها كودكان را آماده زندگي و چالش هاي پيش رو مي كنند. اين افراد در روابط بعدي و ازدواج نيز سازگارتر هستند و به طور كلي از مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق در سطح بالاتري برخوردار هستند. در اين شرايط والدين به طور غير مستقيم فرزند خود را در امر ازدواج هدايت ميكنند ولي تصميم نهايي با خود فرد است. خانواده هايي كه اين سبك فرزندپروري را اعمال ميكنند نقش مهمي در ازدواج موفق فرزندشان ايفا ميكنند. 

۲. سبك مستبدانه 

سبك مستبدانه روشي است كه در آن پدر و مادر با كنترل و تصميم گيري براي فرزندان خود سعي مي كنند تا فرزندان را به شكل دلخواه خود كنترل كنند. اين كنترل كردن باعث مي شود تا فرزندان آن ها مضطرب و خشك باشند. درست است كه آن ها پيرو قوانين خانواده خود بار مي آيند اما معمولا وابسته بوده و در حل مشكلات خود ناتوانند. آن ها نيازمند كمك گرفتن روزانه براي حل مشكلات خود هستند. مسلما در اين خانواده ازدواج بايد تحت نظر مستقيم والدين صورت بگيرد.

۳. سبك سهل گيرانه

والدين سهل گير بسيار پذيرنده هستند و همواره فرزندان خودشان را تاييد مي كنند. آن ها هموراه به فرزند خود اين باور را تزريق مي كند كه آن ها نياز به تلاش ندارند و همواره از ديگران برتر هستند. اين كودكان معمولا نازپرورده هستند و نمي توانند در زمان چالش هاي مختلف آن را مديريت كنند. اين كودكان معمولا پس از شكستشان ديگران را به شدت مقصر مي دانند. در اين خانواده، فرد ميتواند هر تصميمي كه در مورد ازدواج دارد را عملي كند؛ بدون اينكه والدين نظر يا راهنمايي خود را اعمال كنند. فرد در صورت شكست ازدواج، خانواده را مقصر ميداند.

۴. سبك بي اعتنا

اين سبك فرزندپروري آسيب زننده ترين نوع والدگري است. اين خانواده ها كمترين حد پذيرش را دارند. والدين اين خانواده ها از نطر عاطفي ارتباط بسيار كم و سردي را با فرزندان دارند. والدين اين خانواده ها وقت بسيار كمي را براي فرزندانشان گذاشته و كودكان آن ها معمولا دچار وابستگي به مواد اعتياد آور و ديگر مشكلات رواني مي شوند. خانواده با سبك بي اعتنا در ازدواج هم معمولا كمترين نظارت را اعمال ميكنند.

 

چه مشكلاتي به دليل نقش خانواده در ازدواج ممكن است براي جوانان ايجاد شود؟

در ادامه به برخي از مشكلاتي كه به دليل نقش خانواده ها در ازدواج ممكن است رخ دهد اشاره ميكنيم: 

۱. كنترل: كنترل در والدين مي تواند به روش هاي مختلفي اتفاق افتد. اين حالت معمولا در تعارضات بين افراد و تصميم گيري ها خود را نشان مي دهد و معمولا در ابتدا موثر و بعد از مدتي نتيجه عكس مي دهد.
۲. ايجاد مشكلات مالي: با توجه به اينكه اكثر افرادي كه داوطلب ازدواج مي شوند، معمولا توان اقتصادي محدودي دارند؛ خانواده ها مي توانند در اين شرايط با ايجاد سدهاي مالي و تحت فشار قرار دادن افراد از اين نظر براي آن ها شرايط سختي را ايجاد كنند.
۳. قطع حمايت: حمايت خانواده ها كه هم به صورت اقتصادي و هم به صورت عاطفي است مي تواند در زمان جدا شدن و انتخاب شريك زندگي متزلزل شود و آن ها مي توانند با قطع حمايت خود نيز شرايط را براي افراد تا حدودي سخت كنند.

 

سخن آخر

دغدغه امروز اكثر خانواده ها تامين و تضمين شرايط مالي در زندگي جوانان است كه اين نگراني مي تواند براي آن ها در اوايل آشنايي سختي هايي را در پي داشته باشد. داشتن سلامت روان و عدم اعتياد به مواد مخدر، نداشتن اختلاف فرهنگي در ازدواج از معيارهاي مهم انتخاب همسر براي اكثر خانواده ها مي باشد. البته در برخي موارد ممكن است خانواده ها بيشتر به دنبال داماد يا عروسي ايده آل براي خودشان هستند تا اينكه بخواهند همسري مناسب براي فرزندشان برگزينند. در نتيجه حق خود ميدانند كه در همسر گزيني فرزند خود نظارت كامل داشته باشند.

خانواده ها در زمان ازدواج فرزندانشان معمولا متحمل سخت ترين چالش ها مي شوند. گاها نقش خانواده در ازدواج بيشتر نيز مي شود. به طور كلي ازدواج يكي از مهم ترين دغدغه هايي ست كه هر فرد و خانواده اش ممكن است با آن مواجه شوند. مشاوره قبل از ازدواج فرصتي مناسب فراهم ميكند تا با بهره گيري از خدمات روانشناسي ازدواج و مصاحبه هايي كه صورت ميگيرد شما را در امر ازدواج ياري رسانيم؛ تا با خيالي آسوده تر وارد زندگي مشترك شويد. كما اينكه خانواده تان نيز كمتر متحمل فشارهاي رواني ناشي از ازدواج شما ميشوند.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره قبل از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : نقش خانواده در ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نقش خانواده در ازدواج،
موضوع:
[ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۲۸:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی