مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آموزش دوستيابي در مدرسه براي كودكان چه اهميتي دارد؟

دوستيابي و برقراري روابط  دوستانه، يكي از راه‌هاي افزايش مهارت‌هاي اجتماعي است كه از سنين كودكي آغاز مي‌شود. با توجه به اينكه اجتماعي بودن از ويژگي‌هاي مهم و اصلي انسان است، نحوه شكل‌گيري آن مي‌تواند روي مسائل سنين بالاتر نيز اثرگذار باشد. هنگامي‌كه كودك مهارت‌هاي لازم براي دوستيابي و برقراري روابط اجتماعي را ياد بگيرد، ديگران را به راحتي به سوي خود جذب كرده و طبيعتاً با حضور دوستان زندگي‌اش رنگ و بوي تازه‌اي مي‌گيرد. 

هم‌چنين تجربياتي كه فرد در برقراري روابط دوستانه در مدرسه كسب مي‌كند، تا حد زيادي بر شكل‌گيري اعتماد به نفس او اثر خواهد گذاشت. با توجه به اينكه كمبود اعتماد به نفس در بسياري از اختلالات رواني دخيل است مي‌توان به اهميت و نقش دوستيابي براي كودكان پي برد.

علاوه بر اين ناتواني در برقراري ارتباط در مدرسه مي‌تواند منجر به بروز آسيب‌هاي زيادي شود. براي مثال بسياري از كودكاني كه روابط اجتماعي محدودي دارند استرس و اضطراب‌هاي زيادي را تجربه مي‌كنند و دچار افت تحصيلي مي‌شوند. به همين دليل آموزش دوستيابي بايد در اولويت مدرسه و والدين قرار بگيرد.

براي كاهش استرس كودك در مدرسه  و كسب اطلاعات بيشتر در مورد اعتماد به نفس كليك كنيد.

 

بهترين زمان براي آموزش دوستيابي

از آنجايي كه سنين مدرسه بهترين سن براي رشد فردي  و اجتماعي كودكان است، والدين با آغاز دوران تحصيل بايد مهارت آموزش دوستيابي در مدرسه را به كودك خود آموزش بدهند. البته توجه داشته باشيد كه فرايند دوستيابي از سنين خردسالي آغاز مي‌شود. در نتيجه اگر از همان سال‌هاي كودكي در زمينه آموزش دوستيابي با كودك خود تمرين كنيد او در مدرسه  مشكلات كم‌تري خواهد داشت. از آنجايي كه آموزش اين مهارت نياز به تخصص و آموزش دارد، بهتر است در اين راه از يك مشاور روانشناس كمك بگيريد.

براي يادگيري نحوه آموزش مهارت هاي زندگي به كودك  و دريافت مشاوره كودككليك كنيد.

 

آموزش دوستيابي در مدرسه | لزوم همكاري والدين با مدرسه 

روش‌هاي آموزش دوستيابي به كودكان در مدرسه متفاوت است. كودكان معمولا از لحاظ مهارت اجتماعي به دو دسته تقسيم مي شوند: كودكي كه به مهدكودك رفته و اولين تجربه دوستي و سازگاري را در آن جا ياد گرفته و كودكي كه در كنار اعضاي خانواده بزرگ شده و به خاطر رفتارهاي والدين و نداشتن ارتباطات اجتماعي با هم سن و سالان خود، مفهوم مشاركت و همراهي با ديگري را كمتر از بقيه ياد گرفته است. پس معلمان و مربيان مدرسه بايد در روش‌هاي آموزش مهارت دوستيابي در كودكان، به اين نكته مهم توجه كنند.

كودكان تا پيش از سن دبستان، با همه‌ي هم سن و سالان خود در موقعيت‌هاي مختلف دوست مي‌شوند و به زبان ساده دوستي‌هايي بر پايه هدف را تجربه نكردند. نكته‌اي كه بايد قابل توجه والدين،مربيان و معلمان باشد اين است كه هدف‌هاي دوستي و برقراري روابط را به كودكان دبستاني آموزش دهند تا بتوانند درك درستي از شكل‌گيري اين روابط داشته باشند.به اين موضوع توجه كنيد كه آموزش در مدرسه به تنهايي نمي‌تواند در اين مسير موفق عمل كند. به همين دليل همكاري خانواده كودكان در اين راه، لازم و ضروري است.

براي مثال اگر كودك در محيط مدرسه ساكت و آرام است، از خانواده او بخواهيد تا با او صحبت كنند كه در محيط خانه با صداي بلندتري صحبت كند و بتواند روابطش را با ساير اعضاي خانواده گسترش دهد. براي اين كار هم مي‌توانيد از طريق پرسيدن سؤالاتي درباره اينكه "روزش را چگونه سپري كرده" و "زنگ تفريح مشغول چه كاري بوده" با مربيان همكاري كنند.

 

آموزش دوستيابي در مدرسه | راهكارهايي براي والدين 

مي‌توانيد از چند راهكار زير، براي آموزش مهارت دوستيابي در مدرسه استفاده كنيد:

1- آموزش معرفي خود

به كودك ياد بدهيد كه  براي شروع دوستي در مدرسه سراغ دانش آموزي برود كه مثل خودش تنهاست و بعد از سلام و معرفي خودش ، بگويد : ” مي خواي با من دوست بشي ؟"

2- آموزش مهارت‌هاي گفت و گو

به كودك آموزش دهيد تا به راحتي بتواند سلام و احوال پرسي كند يا بتواند بي استرس خودش را معرفي كند و براي ادامه گفتگو از طرف مقابل بخواهد كه خودش را معرفي كند

3- اضافه شدن به گروه‌هاي دوستي

به كودك ياد بدهيد كه به سمت گروه‌هاي دوستانه و مشغول بازي برود و خودش را معرفي كند و از آن‌ها اجازه بگيرد تا در بازي همراهي‌شان كند. معمولاً كودكان، در اين مورد از اضافه شدن دوستان ديگر به گروهشان استقبال مي‌كنند.

4- ياد دادن ويژگي‌هاي يك دوست خوب

به او بگوييد كه دوستان خوب با هم شريك مي‌شوند و نوبت را رعايت مي‌كنند، به حرف يكديگر گوش مي‌كنند، يكديگر را نمي‌زنند (دعوا نمي‌كنند)  و بچه‌هاي ديگر را مسخره نمي‌كنند. به او توضيح دهيد كه دوستاني پيدا كند كه اين ويژگي‌ها را داشته باشند.

5- آموزش دوستيابي در مدرسه | استفاده از فيلم،نمايش يا بازي

سعي كنيد با ديدن فيلم يا كارتون‌هايي با موضوع دوستيابي، اهميت اين موضوع، و ويژگي‌هاي دوست خوب را برايشان معرفي كنيد. همچنين مي‌توانيد با انجام بازي‌هاي دو نفره يا نمايش عروسكي، اين موضوع را به او منتقل كنيد.

6- آموزش دوستيابي در مدرسه | اشتراكات و علاقه‌مندي‌ها

مي‌توانيد از كودكتان بخواهيد تا با يكي از دوستان يا يكي از همكلاسي‌هايش درباره كلاس‌هاي مورد علاقه‌اش صحبت كند و با ايجاد اشتراكات، دوستي خود را بيشتر كرده و با هم به اين فعاليت بپردازند.

7- شركت در اردوها يا گردش‌هاي خانوادگي

مي‌توانيد با شركت دادن كودكان در اردوهاي تفريحي، به صورت مستقيم، دوستيابي و نحوه برقراري ارتباط را به او آموزش دهيد. همچنين با شركت در گردش‌هاي خانوادگي، كودك مي‌تواند ويژگي‌هاي دوست خوب و هدف از شكل‌گيري گروه‌هاي دوستي را نيز به صورت مستقيم، آموزش ببيند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه دوستيابي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آموزش دوستيابي در مدرسه | راهكارهايي براي والدين و مربيان

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۳:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی