مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اضطراب كودكان كلاس اولي در روز اول مدرسه

كودكان روز اول مدرسه، به دلايل متعددي ممكن است استرس و اضطراب بگيرند. واكنش‌هاي هريك از آن‌ها متفاوت است و گريه كردن، ناخن جويدن، بي‌قراري، عصبانيت و پرخاشگري، زود رنجي، شب ادراري، لكنت زبان، دل درد و حالت تهوع از جمله نشانه‌هاي اضطراب در كودكان است و اگر والدين اين علائم را در كودك خود مشاهده كردند لازم است به كودك خود آرامش دهند و استرس او را كم كنند. در اين زمينه مطالعه‌ي مقاله‌‌ي كاهش استرس كودكان در مدرسه مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

 

چرا روز اول مدرسه براي برخي از كودكان ناخوشايند است؟

براي بيشتر افراد روز اول مدرسه يكي از به ياد ماندني ترين روزها مي‌باشد. البته روز اول مدرسه در حقيقت تجربه‌ي عجيبي است و بسياري از كودكان نيز در اين روز با اتفاقات جديدي مواجه مي‌شوند. اما برخي از كودكان نمي‌توانند خود را با اين شرايط وفق دهند و سازگار كنند، به همين خاطر اين روز براي آن‌ها چندان شيرين نيست.

دلايل زيادي براي عدم سازگاري كودكان وجود دارد و جدايي از والدين، دور شدن از محيط خانه، روبرو شدن با محيطي جديد و غريبه، جديت كاركنان مدرسه، كمتر شدن زمان بازي  وتفريح  و اضطراب ناشي از تنها بودن از جمله دلايلي هستند كه باعث مي‌شود كودكان از مدرسه هراس داشته باشند. 

براي اطلاع بيشتر در مورد نشانه‌ها، علل و درمان ترس از مدرسه در كودكان كليك كنيد.

جالب است بدانيد يكي از دلايل ناگوار بودن روز اول مدرسه براي كودكان، رفتارهاي نامناسب والدين آن‌ها مي‌باشد و كودك قبل از ورود به مدرسه استرس و اضطراب پيدا مي‌كند. بنابراين لازم است قبل از اينكه مشكلي پيش بيايد و كودكان از مدرسه هراس پيدا كنند، والدين با روان‌شناس مشورت كنند و از راهنمايي‌هاي او استفاده كنند تا كودك‌ شان واكنش منفي نسبت به مدرسه رفتن نداشته باشد. 

 

راه‌كارهايي براي درمان مدرسه هراسي كودك

والدين مي‌توانند با رعايت نكاتي، روز اول مدرسه را براي فرزندان خود دلچسب كنند و اضطراب ناشي از آن‌ را براي كودكان خود كاهش دهند. در ادامه به برخي از اين راهكارها اشاره مي‌كنيم. البته اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اگر با وجود رعايت نكات زير فرزندتان از مدرسه رفتن هراس دارد، لازم است از مشاوره روانشناسي استفاده كنيد تا ضمن ريشه يابي مشكل، از راهكارهاي عميق‌تري استفاده كند.

1. اجازه دهيد كودكان با اسباب بازي‌هايي كه دوست دارند به مدرسه بروند

براي اينكه بتوانيد تصوير ذهني كودكان از روز اول مدرسه را خوشايند كنيد توصيه مي‌شود اگر فرزندتان تمايل دارد با اسباب بازي مورد علاقه‌اش به مدرسه برود، آن‌ها را سرزنش نكنيد. معمولا در روز اول مدرسه براي كلاس اولي‌ها جشن‌ و برنامه‌هاي مفرح زيادي تدارك ديده مي‌شود و كودكان روز شادي را پشت سر مي‌گذارند.

2. كودكتان را در روز اول مدرسه تنها نگذاريد

يكي از اشتباهاتي كه والدين دارند و باعث مي‌شود كودك از مدرسه هراس پيدا كند، اين است پس از رساندن او به مدرسه وي را تنها مي‌گذراند و مي‌روند. در صورتيكه لازم است حتي براي چند ساعت كودك وجود مادر يا پدر را در كنار خود حس كند تا آرامش بيشتري پيدا كند.

برخي از كودكان اضطراب جدايي دارند به همين دليل لازم است مادر به تدريج از كودك خود جدا شود و فاصله بگيرد كه در برخي از موارد نيز ممكن است اين كار تا چند روز طول بكشد تا كودك عدم حضور والدين در كنار خود را قبول كند. اگر با گذشت زمان واكنش‌هاي مثبتي در كودك مشاهده نكرديد مي‌توانيد براي حل اين مساله از مشاور كودك استفاده كنيد. براي اطلاع از نشانه‌هاي اختلال اضطراب جدايي در كودكان كليك كنيد.

3. روز اول مدرسه | كودكتان را با مدرسه آشنا كنيد

معمولا برخي از كودكان قبل از رفتن به مدرسه مدتي در مهدكودك بودند و تا حدودي با مدرسه و قوانين آن آشنا هستند علاوه بر تقويت مهارت‌هاي اجتماعي، اضطراب كمتري را تحمل مي‌كنند. اما برخي از كودكان كه تجربه‌ي مهد را ندارند، اگر مستقيم وارد مدرسه شوند با محيطي عجيب و غريب مواجه مي‌شوند و ممكن است واكنش منفي نشان بدهند.

به همين دليل لازم است والدين قبل از روز اول مدرسه نكاتي را در رابطه با نحوه‌ي رفتار، پوشش و اينگونه موارد را براي كودك خود توضيح دهند تا او با آمادگي بيشتري به مدرسه برود، توصيه مي‌شود در تابستان يك روز فرزندتان را به مدرسه ببريد و او را با مكان‌هاي مختلف آنجا آشنا كنيد.

4. اشتياق مدرسه رفتن را در كودك‌تان زياد كنيد

زماني كه براي خريد لوازم تحرير به بازار مي‌رويد، اجازه دهيد فرزندتان با سليقه‌ي خودش وسايل مورد نياز را انتخاب كند تا تمايل بيشتري براي رفتن به مدرسه و استفاده از آن‌ها پيدا كند، نبايد تهيه‌ي اين وسايل را به روزهاي آخر موكول كنيد. همچنين مي‌توانيد داستان‌هاي كودكانه جذاب كه در آن‌ها در رابطه با مدرسه رفتن صحبت شده‌است را براي كودكتان بخوانيد.

 

نكات مهم در رابطه با روز اول مدرسه كلاس اولي‌ها

_خوابيدن در ساعت مناسب و شام سبك باعث مي‌شود كودكان صبح راحت‌تر از خواب بيدار شوند و به مدرسه بروند.

_ظاهر خوب، روپوش مناسب و راحت براي كودكان مناسب است تا استرس كمتري را تجربه كنند و اعتماد به نفس بيشتري داشته باشند.

_آب و تغذيه مناسب در زمان مدرسه فراموش نشود.

_اگر فرزندتان در مدرسه مشكلي داشت مي‌تواند با شما مطرح كند و براي حل آن اقدام كنيد. البته اين نكته را در نظر داشته باشيد كه هميشه نبايد والدين مشكلات فرزندان خود را حل كنند و بايد اجازه دهيد كودكان به تدريج خودشان از پس مشكلاتشان بر بيايند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روز اول مدرسه براي كلاس اولي‌ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روز اول مدرسه براي كلاس اولي‌ها | نكات مهم و كليدي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۳۶:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی