مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

زنان بعد از طلاق | ضرورت آگاهي از پيامدها و آسيب‌ها

بسياري از افراد در جامعه براي كاهش آسيب‌هاي ناشي از طلاق در يافتن راهي براي جلوگيري از آن تلاش مي‌كنند. اما براي طلاق‌هايي كه اتفاق مي‌افتد نيز بايد فكر كرد تا آثار مخرب آن كاهش يابد. بنابراين لازم است در صورت تصميم به طلاق، از آسيب‌هاي آن آگاهي داشته و راه‌هاي برخورد با آن‌ها را بدانيد.

 

زنان بعد از طلاق | پديده طلاق از چه چيزهايي ناشي مي‌شود؟

طلاق پديده‌اي اجتماعي است كه اين روز‌ها به شدت در حال گسترش است. دلايل طلاق بسيار گسترده‌اند اما زيربناي همه آن‌ها، نداشتن شناخت مناسب زن و شوهر از هم، عدم درك متقابل و ضعف در مهارت‌هاي زندگي زناشويي است. اما گاهي زوجين به مرحله‌اي مي‌رسند كه جز طلاق راهي نمي‌ماند. به طور كلي زنان بعد از طلاق نسبت به مردان اندوه بيشتري را احساس مي‌كنند. به دليل ابعاد فرهنگي و اجتماعي جامعه ما، اين اثرات براي زنان ايراني شدت بيشتري دارد. البته نمي‌توان منكر آسيب‌هاي طلاق بر مردان و فرزندان شد. براي اطلاع از آثار طلاق بر مردان و فرزندان طلاق كليك كنيد.

 

آسيب‌هايي كه به زنان بعد از طلاق وارد مي‌شود

سردرگمي و نداشتن تصوري روشن از آينده، بيشترين ترس را براي زنان بعد از طلاق ايجاد مي‌كند. نگاه جامعه به زن مطلقه بسيار بدتر از مردي است كه طلاق گرفته است. برچسب زن مطلقه، منشا بسياري از مشكلات زندگي براي خانم مي‌شود. در ادامه برخي از آثار طلاق بر زنان را بررسي مي كنيم:

1. عدم پذيرش خانواده از آثار طلاق بر زنان

گاهي اوقات خانواده زن، به دليل قبح مسئله طلاق، به دخترشان اجازه اين كار را نمي‌دهند و حتي تهديد مي‌كنند كه در صورت طلاق پذيراي او نخواهند بود. اين مسئله به دلايل مختلفي مثل عدم توانايي تأمين هزينه‌هاي دخترشان و احتمالا فرزندان او يا ترس از آبرو مانع از برگشت دخترشان به خانه مي‌شوند. اين مسئله مي‌تواند عواقب بسيار بدي براي زن داشته باشد و زندگي آن‌ها را به خطر بياندازد.

2. مشكلات روحي

احساس گناه، افسردگي و اضطراب شايع‌ترين مشكلات روانشناختي زنان بعد از طلاق است. زنان بعد از طلاق ممكن است خود را دليل شكست خوردن ازدواج و از هم پاشيدن خانواده بدانند. اين مسئله در صورتي كه زنان شروع كننده طلاق باشند يا پاي فرزندي در ميان باشد، شديدتر مي‌شود اما در هر حالتي وجود دارد.

زنان روياهاي خود را در ازدواج دنبال مي‌كنند و طلاق براي آن‌ها احساس شديد نااميدي به همراه خواهد آورد. اينكه ديگر زندگي آن‌ها قابل پيش‌بيني نيست، هدف‌هايي كه داشتند براي آن‌ها بي‌معني شده است؛ همه اين‌ها باعث ايجاد علائم افسردگي‌هاي طولاني مدت در زنان مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد بيماري افسردگي كليك كنيد.

3. مشكلات مالي زنان بعد از طلاق

در جامعه ما اكثر زنان خانه دار، از نظر مالي به همسرشان وابسته‌اند. بر اساس نگاه جامعه سنتي، وظيفه تامين هزينه‌هاي زندگي بر عهده مرد است و پس از طلاق، زناني كه شغل يا مهارتي ندارند در تامين هزينه‌هاي خود به مشكل بر مي‌خورند. مخصوصا اگر سرپرست فرزند خود باشند و خانواده حمايت گري نيز نداشته باشند.

4. نيازهاي عاطفي، جنسي و ازدواج مجدد

معمولا زنان بعد از طلاق به دليل آسيب‌هايي كه ديده‌اند، توانايي اعتماد به مرد ديگري را ندارند، اما به دليل تنهايي و مشكلات زندگي حتي ممكن است به ارتباط با مردي كه اصلا شرايط مناسبي ندارد، راضي باشند. نگاه جامعه به زني كه طلاق گرفته، باعث مي‌شود كه مرداني كه شرايط مشابهي مثل او دارند به او درخواست ازدواج دهند، حتي اگر زن در سنين پايين جدا شده باشد.

ممكن است زناني كه پشتيباني مالي يا عاطفي ندارند، براي تأمين نياز‌هاي عاطفي و جنسي خود، تن به ازدواج مجدد يا حتي ازدواج‌هاي موقت و ازدواج سفيد دهند. چون اين ازدواج‌ها ثبات ندارد، مي‌تواند آسيب‌هاي مجددي براي زن و حتي جامعه داشته باشد.

5. امنيت اجتماعي

متاسفانه به دليل فقر فرهنگي و محدوديت‌هاي هنجاري در جامعه ما، زناني كه طلاق گرفته‌اند مدام در معرض پيشنهادات بي شرمانه و ناجوانمردانه قرار مي‌گيرند. ممكن است براي انتخاب شغل، اجاره منزل و شروع يك رابطه جديد به مشكل بر بخورند. اين مسائل بسيار براي زن دردناك است و نياز است كه در صورت عدم حمايت خانواده يا حمايت مشروط آنها، حتما با مراكز حمايتي و روانشناس در ارتباط باشند. براي اطلاع از ديگر آسيب هاي طلاق كليك كنيد.

6. احساس عدم امنيت

آينده نامعلوم و از بين رفتن حس امنيت زن، باعث تجربه فشار بيشتر مي‌شود، مخصوصا وقتي از نظر مالي به شوهرشان وابسته باشند. در اين حالت اضطراب شديد و نگراني از آينده خود و فرزندشان به آن‌ها فشار وارد مي‌كند.

تمام اين مشكلات روحي، باعث تأثير بر وضعيت جسمي زن شده و ممكن است ابتلا به بيماري‌هاي جسماني را در پي داشته باشد. بيماري‌هاي جسماني ناشي از فشارها و آسيب‌هاي رواني را بيماري‌هاي رواني‌تني مي‌نامند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري هاي روان تني كليك كنيد.

7. مشكلات مرتبط با فرزندان

مادران بعد از طلاق نگراني‌هاي بسياري در مورد آينده فرزندان و چگونگي تربيت آن‌ها بدون پدر دارند. تنش‌ها و فشارهايي كه متوجه زنان قبل، بعد و در فرآيند طلاق مي‌شود، عملكرد آن‌ها را براي ايفاي نقش والد تحت تأثير قرار مي‌دهد. بزرگ شدن فرزندان بدون پدر تعارضات و چالش‌هاي بسياري را براي مادر به همراه دارد. علاوه بر آن برخي ازمرداني كه سرپرستي فرزندان را بر عهده دارند، اجازه‌ي ديدار مادر با فرزندش را نمي‌دهند؛ اين موضوع فشار رواني زيادي را براي مادر به همراه دارد.

 

وظيفه جامعه در مقابل زنان بعد از طلاق چيست؟

مهم‌ترين عامل كمك كننده به زنان مطلقه تغيير نگاه مردان و جامعه است. به هر دليلي، خيلي از مردان به زنان مطلقه به عنوان برطرف كننده نياز‌هاي جنسي خود نگاه مي‌كنند كه مي‌توانند به راحتي و بدون هيچ محدوديتي با آن‌ها رابطه بر قرار كنند. زنان هم به دليل نياز‌هاي خود گاهي به اين درخواست‌ها تن مي‌دهند و آسيب مجددي را متحمل مي‌شوند. حتي گاهي خود خانم‌ها نسبت به زنان مطلقه نگاه منفي دارند و آن‌ها را مخرب زندگي‌هاي خود و آسيب‌هاي اجتماعي قلمداد مي‌كنند.

در انتخاب شغل يا اجاره منزل، نياز است كه جامعه نسبت به آن‌ها تساهل بيشتري به خرج دهد و با درك موضوع، شرايط مناسب‌تري براي اين زنان آسيب ديده فراهم كنند. وجود يك منبع حمايتي از زناني كه به تازگي از زندگي مشترك خارج شدند بسيار در اين زمينه مهم است.

 

اثرات مثبت و كمك كننده به ترميم آسيب‌هاي طلاق

زنان بعد از طلاق، اول از همه به همراهي يك متخصص براي برطرف شدن آسيب‌هاي روحي و چالش‌هاي پيش رو نياز دارد. براي كاهش آسيب‌هاي طلاق در وهله دوم زن بايد قبل از طلاق، تلاش كند از مقداري استقلال مالي برخوردار باشد، تا بتواند بعد از طلاق به آن تكيه كند. البته در اين زمينه در كشور ما مسئله مهريه مطرح است اما به دليل شرايط بحراني اقتصادي، معمولا به شكل منطقي و عادلانه توسط مرد قابل پرداخت نيست. برخي ديگر از عواملي كه به زندگي پس از طلاق كمك مي‌كند:

1. آزادي و كاهش آثار طلاق بر زنان

جداي از تأثيرات منفي طلاق روي يك زن، اگر او بدون خشونت و توافقي از زندگي خارج شود در بلند مدت ممكن است شادتر باشد. اگر زن در چارچوب سختگيرانه و محدود همسر خود گرفتار شده باشد، مي‌تواند در زندگي خود آزادانه‌تر تصميم بگيرد و براي پيشرفت خود با آرامش بيشتري تصميم گيري كند. البته هنوز ممكن است به كمك‌هاي حرفه اي و تخصصي براي جلوگيري از تصميمات اشتباه نياز داشته باشد.

2. فعاليت‌هاي اجتماعي براي كاهش آسيب‌هاي وارده به زنان بعد از طلاق

پديده‌اي كه مي‌تواند به زن براي پذيرش طلاق كمك كند، فعاليت‌هاي اجتماعي و گروهي است. فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي يا حتي خدمات خيرخواهانه و بشر دوستانه به زندگي جديد آن‌ها معنا مي‌دهد و كمك مي‌كند تا احساس گناه و بي ارزشي آن‌ها بعد از طلاق از بين برود و احساس مفيد بودن كنند.

3. گسترش شغل و يا مهارت

بسياري از زنان شاغل يا متخصص بعد از طلاق، به شدت در كار خود پيشرفت مي‌كنند. به اين دليل كه زن در دوران ازدواج، بيشتر درگير مسائل خانه يا فرزندان بوده، حالا اين فرصت را دارد كه با آرامش خاطر به علايق و مهارت‌هاي خود بپردازد. شما مي‌توانيد براي كاهش آسيب‌هاي طلاق بر خود و يا فرزندانتان از مشاوره طلاق بهره بگيريد. همچنين مشاوره خانواده زنان را براي بهبود زندگي خود بدون همسر و حل تعارضات موجود ياري مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زنان بعد از طلاق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آثار و پيامدهاي طلاق بر زنان | زنان بعد از طلاق چه تغييراتي مي كنند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۵:۱۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی