مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

خوش بيني و تأثيرات آن

محققان علوم رفتاري سال‌هاست كه در زمينه جهان بيني خوش بينانه و بدبينانه تحقيق مي‌كنند. نتايج تحقيقات آن‌ها نشان مي‌دهد كه خوش بيني مي‌تواند تأثيرات مثبت متعددي در زندگي داشته باشد كه ما در ادامه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

براي شناخت بيشتر در زمينه موفقيت در زندگي كليك كنيد.

برخورداري از سلامت عمومي بالاتر

تحقيقات نشان مي‌دهد كه افراد خوش بيني معمولاً كمتر در معرض آسيب‌هاي جسماني قرار دارند و از سلامتي بالاتري برخوردار هستند. براي مثال افراد بدبين 50 درصد بيشتر از افراد خوش بين به بيماري‌هاي قلبي-عروقي مبتلا شده و در مبارزه با سرطان به احتمال بيشتري با شكست مواجه مي‌شوند. همچنين ميزان ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و مرگ و مير زودرس نيز در افراد بدبين بيشتر ديده مي‌شود.

داشتن عملكرد بالاتر از تاثيرات خوش بيني در زندگي

روانشناسي به نام سليگمن جهان بيني اعضاي تيم‌هاي ورزشي را مورد ارزيابي قرار داد. او پس از تجزيه و تحليل اطلاعاتي كه به دست آورد به اين نتيجه رسيد كه تيم‌هايي كه بازيكنان خوش بين‌تري دارند هم‌افزايي بيشتري داشته و عملكرد بالاتري نيز دارند.

مطالعه ديگري كه در همين راستا انجام شده است نشان مي‌دهد شناگراني كه ديدگاه بدبينانه‌اي دارند و فكرمي‌كنند عملكردشان از آنچه كه بايد باشد بدتر بوده اغلب در آينده نيز عملكرد ضعيف‌تري دارند. در حالي كه شناگران خوش بين با اين آسيب‌پذيري مواجه نيستند و حتي در صورتي كه نتوانند در حال حاضر عملكرد خوبي داشته باشند مي‌توانند در آينده نقص خود را جبران كنند.

افزايش مقاومت و سرسختي

افراد خوش بين نسبت به انسان‌هاي بدبين به سادگي تسليم وقايع ناگوار نمي‌شوند. اين امر باعث مي‌شود كه پشتكار و تلاش بيشتري از خود نشان داده و احتمال موفقيت آن‌ها افزايش يابد. در واقع خوش بيني با افزايش سرسختي و مقاومت به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند در شرايط دشوار دوام بياورند و عملكرد خود را حفظ كنند.

سلامت هيجاني بيشتر از تاثيرات خوش بيني در زندگي

خوش بيني مي‌تواند تا حد زيادي روي سلامت روان و افزايش هيجانات مثبت افراد تأثيرگذار باشد. تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده بر اين مسئله صحه مي‌گذارند. براي مثال در مطالعه‌اي كه روي بيماران مبتلا به افسردگي اساسي انجام شد، نتايج نشان داد كه دريافت درمان شناختي رفتاري تأثيرات بلندمدت تري نسبت به درمان‌هاي دارويي ايجاد كرده و ثبات هيجاني بيشتري را به همراه مي‌آورد چرا كه در اين درمان به اصلاح تحريفات شناختي بيماران پرداخته مي‌شود و ميزان بدبيني آن‌ها به اين وسيله كاهش مي‌يابد. در نتيجه مي‌توان گفت كه افزايش روحيه خوش بيني مي‌تواند به افراد كمك كند تا بتوانند سلامت روان خود را ارتقا داده و به وضعيت مناسب‌تري دست يابند.

افزايش طول عمر

مطالعات طولي مختلفي كه در زمينه طول عمر انجام شده است نشان مي‌دهد كه انسان‌هاي خوش بين اغلب عمر طولاني‌تري نسبت به افراد بدبين دارند. براي مثال تحقيقاتي كه روي بيماران مبتلا به سرطان انجام شده است نشان مي‌دهد كه آن دسته از بيماراني كه ديدگاه خوش‌بينانه‌تري نسبت به زندگي داشتند اغلب به نتايج درماني بهتري دست يافتند و ميزان مرگ و مير ناشي از اين بيماري نيز در آن‌ها كمتر بوده است.

كاهش استرس از تاثيرات خوش بيني در زندگي

افراد خوش بين نسبت به انسان‌هاي بدبين و واقع بين استرس كمتري را در طول زندگي تجربه مي‌كنند چرا كه اين افراد اغلب به توانايي‌هاي خود اطمينان دارند و به همين خاطر مطمئن هستند كه در آينده اتفاقات خوبي براي آن‌ها رخ خواهد داد. آن‌ها معمولاً به مشكلات به عنوان يك اتفاق جزئي نگاه مي‌كنند اما رويدادهاي مثبت را گواهي براي اتفاق‌هاي مثبت بعدي قلمداد مي‌كنند. اين انتظارات مثبت باعث مي‌شود كه كمتر تحت تأثير استرس‌هاي روزمره قرار بگيرند و بتوانند به شيوه آسان‌تري با اوضاع سازگار شوند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان استرس شديد كليك كنيد.

 

راه‌هاي افزايش خوش بيني

بر اساس فوايد و تأثيرات مثبتي كه در مورد خوش بيني گفته شد شايد اين سؤال براي بسياري از مخاطبان پيش بيايد كه چگونه مي‌توان ميزان خوش بيني را در خود تقويت كرد. ما در ادامه به چند راهكار مؤثر در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

روي نقاط مثبت خود تمركز كنيد

هيچ انساني كامل نيست بلكه همه افراد در زندگي خود نقاط قوت و ضعف مختلفي دارند اما براي آنكه بتوانيد همواره در زندگي خود رو به جلو حركت كنيد و در عين حال ديدگاه مثبتي به زندگي خود داشته باشيد لازم است كه با افزايش خودآگاهي در مورد نقاط قوت خود بينش بيشتري به دست بياوريد و به جاي تمركز بر نقاط ضعف روي توانايي‌هايتان تمركز كنيد تا بتوانيد هر روز در جهت تقويت آن‌ها تلاش كرده و براي پيشرفت خود كاري انجام دهيد.

در مورد رويدادهاي مثبت آينده تصويرسازي ذهني داشته باشيد

وقتي كه شما انجام كاري را تصور مي‌كنيد همان بخش‌هايي از مغز كه در انجام واقعي آن كارها فعال مي‌شوند شروع به فعاليت مي‌كنند. در نتيجه تصويرسازي ذهني در مورد اعمال و رويدادهاي مثبت مي‌تواند به شما كمك كند تا حقيقتاً هيجانات مثبتي را در خود ايجاد كرده و ذهنتان را نيز براي دست‌يابي به اهداف آينده آماده نگه داريد.

همواره به ياد داشته باشيد كه فردا روز ديگري است

هميشه اين موضوع را در نظر داشته باشيد كه هيچ زماني فرصت‌هاي شما به پايان نمي‌رسند و تا زماني كه شما اميدوار باشيد مي‌توانيد فرداي بهتري را براي خود بسازيد. در نتيجه اگر امروز با شكست مواجه شديد به اين فكر كنيد كه چه زمينه‌هاي ديگري براي موفقيتتان وجود دارد. توجه داشته باشيد كه هر انساني توانايي‌هاي منحصر به فرد خود را دارد كه اگر به درستي كشف شود مي‌تواند او را به موفقيت برساند. در نتيجه شكست‌هاي امروز تنها نتيجه شناخته نشدن استعدادهاي شما و پرورش نيافتن آن‌هاست.

گفت‌وگوهاي دروني خود را بهبود ببخشيد

ما در هر لحظه در ذهنمان در حال گفت‌وگو با خود هستيم. اگر اين گفت‌وگوي دروني سرشار از موارد منفي و نااميد كننده باشد در زندگي روزمره ما نيز تأثير گذاشته و از ما يك فرد بدبين مي‌سازد. از آنجايي كه افكار و مكالمات درون ذهن ما به طور خود آيند و غيرعمد به وجود مي‌آيند در بسياري از مواقع ما نسبت به آن‌ها آگاهي نداريم و متوجه تأثيرات منفي آن‌ها نيستيم. به همين خاطر لازم است كه براي پرورش خوش بيني در خود توجه بيشتري به اين افكار داشته باشيد و در جهت اصلاح آن بكوشيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه روش زندگي افراد موفق كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا افراد بدبين مي‌توانند به مرور زمان تغيير كرده و به فردي خوش بين تبديل شوند؟

ما نمي‌توانيم از انسان‌ها انتظار داشته باشيم كه به طور كل تغيير كرده و در واقع به نوعي زير و رو شوند. به همين خاطر اگر فردي به نوعي بدبيني افراطي مبتلا باشد تغيير او بسيار آهسته‌تر و اندك صورت خواهد گرفت. اگر اين بدبيني بسيار بيمارگون باشد و فرد به اختلال شخصيتي پارانوئيد دچار باشد براي تغيير به دريافت درمان‌هاي تخصصي و طولاني مدت نياز دارد. با اين حال هرچقدر كه شدت بدبيني كمتر باشد تغيير با سهولت بيشتري امكان پذير خواهد بود و با سرعت بيشتري رخ مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خوش بيني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : خوش بيني | چگونه خوش بيني را در زندگيمان افزايش دهيم ؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خوش بيني،
موضوع:
[ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۳:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی