مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علائم افسردگي در زنان خانه دار

اگر شما زن خانه داري باشيد كه به افسردگي مبتلا شده‌ايد ممكن است احساس كنيد كه ديگر هيچ علاقه‌اي به كارهاي خانه نداريد و آنچه كه در گذشته موجب احساس لذت و نشاط در شما مي‌شده امروزه برايتان بي‌معني است. همچنين احتمال دارد كه دائماً در طول روز احساس غمگيني كنيد و حتي بي‌دليل زير گريه بزنيد. احساس پوچي و بي‌ارزشي از جمله ديگر مسائل آزاردهنده‌اي هستند كه مي‌توانند موجب ناراحتي شما شوند. براي اطلاع كامل تر از ساير نشانه ها و علائم افسردگي كليك كنيد.

توجه داشته باشيد كه افسردگي در زنان خانه دار مي‌تواند با علائم جسماني نظير بي‌اشتهايي و كاهش وزن نيز خود را نشان داده و يا باعث شود كه شما اختلالاتي را در خواب تجربه كنيد. بسياري از زنان خانه داري كه دچار افسردگي مي‌شوند، در ارتباط با همسر خود نيز تعارضات جدي را تجربه مي‌كنند و در اغلب موارد كاهش ميل جنسي را گزارش مي‌دهند. در صورتي كه علائم افسردگي را در خود جدي نگيريد احتمال تشديد شدن آن افزايش مي‌يابد و مي‌تواند به افكار بسيار آسيب‌رساني نظير مرگ و خودكشي نيز منجر شود. البته در بسياري از موارد دوره‌هاي افسردگي به طور خود به خود فروكش مي‌كنند. با اين حال براي پيشگيري از شروع دوره‌هاي بعدي جست و جوي خدمات حرفه‌اي از اهميت بسزايي برخوردار است.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

 

علل افسردگي در زنان خانه دار

خانه دار بودن به تنهايي به افسردگي نمي‌انجامد بلكه در اين مسير عوامل مختلف ديگري نقش دارند كه توجه به آن‌ها بسيار ضروري است. از جمله اين موارد مي‌توان به نداشتن استقلال كافي در زندگي، عدم امنيت مالي، وابستگي بسيار به شوهر، نپرداختن به امور مورد علاقه و درگير شدن در زندگي روزمره اشاره كرد.

در حقيقت بسياري از افراد هستند كه با وجود خانه دار بودن از روحيه بسيار خوبي برخوردارند و در زندگي احساس پويايي و سرزندگي مي‌كنند. اين افراد زناني هستند كه توانسته‌اند در كنار كار كردن در خانه راهي براي احساس ارزشمندي در وجود خود پيدا كنند و به اين ترتيب عزت نفس و كارآمدي خود را حفظ كرده‌اند. يادگيري هرگونه مهارت و پرداختن به علايق شخصي نظير هنر و موسيقي از جمله مواردي است كه از زنان در برابر احساس ركود محافظت مي‌كند و آن را از افسردگي در امان نگاه مي‌دارد.

در مقابل اگر احساس كنيد كه بالاجبار بايد تمام وقت خود را صرف خانواده كنيد و هيچ گونه وقتي براي استراحت، لذت و علاقه مندي‌هاي شخصي خود قائل نباشيد احتمال اينكه دچار مشكلات سلامت روان شويد تا حد زيادي افزايش خواهد يافت.

براي شناخت بيشتر در زمينه افسردگي در زنان كليك كنيد.

 

راه‌هاي مقابله با افسردگي در زنان خانه دار

راهكارهاي زير به شما كمك مي‌كند تا با وجود خانه دار بودن زندگي شادتري را تجربه كنيد و به احتمال كمتري افسردگي و مشكلات سلامت روان را تجربه كنيد. 

در تعريف خود در مورد خانه‌دار بودن تجديد نظر كنيد

از نظر شما خانه دار بودن به چه معناست؟ آيا يك زن خانه داركسي است كه دائماً در حال رسيدگي به امور خانه است؟ آيا زنان خانه دار بايد همواره در حال فداكاري به نفع اعضاي خانواده باشند و براي خود حقي قائل نباشند؟ جواب شما به اين سؤال‌ها تا حد زيادي كيفيت سلامت روان شما را تعيين خواهد كرد. براي اينكه بتوانيد از افسردگي پيشگيري كنيد كمي با خود در مورد مفهوم خانه داري بيانديشيد و تلاش كنيد به تعريف جديدي در مورد آن دست يابيد.

شما با برنامه‌ريزي درست مي‌توانيد در كنار رسيدگي به امور خانه كارهايي را در جهت رشد و شكوفايي فردي خود انجام دهيد و اين موضوع هيچ منافاتي با همسر يا مادر خوب بودن ندارد. در واقع همه چيز به اين بستگي دارد كه بتوانيد تعادل را در زندگي خود حفظ كنيد و هيچ‌كس حتي خودتان را براي رسيدن به اهداف خانوادگي فدا نكنيد.

ايجاد يك سيستم حمايت اجتماعي از راهكارهاي مقابله با افسردگي در زنان خانه دار

بسياري از زنان خانه دار از ارتباطات اجتماعي محدودي برخوردارند و در واقع به نوعي منزوي و گوشه‌گير هستند. مطالعات نشان مي‌دهند كه هرچقدر افراد احساس تنهايي بيشتري را تجربه كنند احتمال مبتلا شدن آن‌ها به افسردگي بيشتر خواهد بود. جالب است بدانيد تنهايي حتي مي‌تواند روي سلامت جسماني شما نيز تأثير بگذارد و به تشديد بيماري‌هاي قلبي، ديابت، چاقي و ... بيانجامد.

به همين خاطر لازم است تا تلاش كنيد ارتباطات خود را گسترش دهيد و يك سيستم حمايت اجتماعي را براي خود ايجاد كنيد. معاشرت با دوستان صميمي، اقوام و داشتن ارتباط سالم با خانواده خود به خصوص با مادر و خواهر مي‌تواند تأثير بسزايي بر روحيه شما داشته باشد. اگر احساس مي‌كنيد كه در زندگي‌تان هيچ پشتوانه ديگري به جز همسرتان نداريد مراجعه به يك روانشناس و كمك گرفتن از او مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد مهارت‌هاي اجتماعي خود را بهبود ببخشيد و بر موانع موجود بر سر راه روابطتان غلبه كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد.

زمان‌هايي را نيز به خودتان اختصاص دهيد

اگر شما در عين خانه دار بودن فرزند هم داشته باشيد اغلب زمان كمي براي رسيدگي به خود پيدا مي‌كنيد. ممكن است روزها بگذرد و شما هيچ گونه تفريح يا زمان آزادي براي خود نداشته باشيد. اين امر به مرور مي‌تواند موجب احساس فرسودگي در شما شده و باعث شود كه احساس كنيد كه در زندگي ناديده گرفته شده‌ايد.

براي مبارزه با اين مشكل بايد تلاش كنيد تا براي فعاليت‌هاي روزانه خود برنامه‌ريزي دقيق‌تري انجام دهيد و در هفته زمان‌هاي مشخصي را براي رسيدگي به خود و انجام امور مورد علاقه‌تان صرف كنيد. براي اين كار لازم نيست حتماً فعاليت‌هاي خيلي خاصي را در نظر بگيريد. گاهي دعوت كردن خود به يك فنجان قهوه، گوش دادن به يك موسيقي لذت بخش و حتي چند ساعت استراحت و گذراندن ساعاتي بدون مشغله نيز مي‌تواند به تجديد روحيه در شما كمك كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره افسردگي كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره افسردگي در زنان خانه دار

- آيا كار كردن و شاغل شدن در زنان خانه داري كه دچار افسردگي هستند مي‌تواند راه حل خوبي باشد؟

بله. شاغل بودن با ايجاد استقلال مالي و احساس زايندگي مي‌تواند به كاهش افسردگي در شما كمك كند. با اين حال بسياري از زنان شاغل به دليل داشتن مسئوليت‌هاي مضاعف در زندگي استرس‌هاي شديد و مزمني را تجربه مي‌كنند و به نحو ديگري در معرض آسيب‌هاي سلامت روان قرار دارند. در نتيجه شاغل شدن نسخه‌اي نيست كه بتوان براي هركسي با هر شرايط خانوادگي تجويز كرد.

در بسياري از مواقع شما مي‌توانيد يك زن خانه دار بمانيد اما بهداشت روان خود را بهبود بخشيد و به موفقيت بيشتري در زندگي خود دست يابيد. مراجعه به روانشناس و شركت در جلسات درماني به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد بهترين و مناسب‌ترين گزينه براي خودتان را پيدا كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي در زنان خانه دار مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي در زنان خانه دار | علائم سندرم افسردگي زنان خانه دار

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۸:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی