مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت غلبه بر استرس و اضطراب ناشي از كرونا

اين روزها با فراگير شدن اخبار ويروس كرونا اكثر ما ميزاني از ترس و اضطراب را تجربه كرده‌ايم. با اين حال شدت گرفتن علائم اضطرابي مي‌تواند زنگ خطري جدي براي همه ما باشد چرا كه استرس و اضطراب زياد يكي از اصلي‌ترين عواملي هستند كه ميزان پاسخ‌دهي سيستم ايمني را تحت تأثير قرار مي‌دهند و در نهايت منجر به سركوب اين سيستم مي‌شوند. از آنجايي كه تقويت سيستم ايمني مهم‌ترين راه مبارزه با اين ويروس محسوب مي‌شود كاهش اضطراب به عنوان يكي از راهكارهاي پيشگيري مهم تلقي شده و لازم است كه همه افراد جامعه نسبت به آن گاهي كافي داشته باشند و در جهت آن كاري انجام دهند. همچنين در صورتي كه سوالي در اين زمينه داشته باشيد مي‌توانيد از مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي كمك بگيريد.

 

 

راه هاي غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از كرونا | تشخيص اضطراب سالم از اضطراب بيمارگون

درست است كه اضطراب باعث ايجاد حالات ناخوشايندي در ما مي‌شود. اما تجربه اضطراب به خودي خود امري منفي نيست و اتفاقاً مي‌تواند براي انسان سودمند باشد. براي مثال تجربه سطح متوسطي از استرس به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد از خطرها و آسيب‌هاي پيرامون خود آگاه باشيد و براي پيشگيري و محافظت از خود كاري انجام دهيد. در حقيقت سطح خفيف تا متوسط استرس براي واداشتن انسان به انجام اعمال خود مراقبتي لازم است. اما مشكل زماني ايجاد مي‌شود كه اين اضطراب شدت بسياري پيدا كند و باعث شود كه اعمال و عملكرد روزانه شما تحت تأثير آن كاهش يابد.

علائمي كه به شما كمك مي‌كنند تا اضطراب ناسالم يا بيمارگون را در خود تشخيص دهيد موارد زير را شامل مي‌شوند.

- داشتن تفكر فاجعه ساز (براي مثال اين فكر كه كرونا همه ما را نابود خواهد كرد يا نمي‌توانيم از اين موضوع جان سالم به در ببريم).

- داشتن افكار مزاحم و وسواسي در مورد بيماري به طوري كه نتوانيد افكار استرس‌زاي مرتبط با اين بيماري را از سر خود بيرون كنيد.

- انجام رفتارهاي بسيار افراطي براي پاكيزگي به طوري كه نسبت به ديگران بسيار غير نرمال به نظر بيايد و بيشتر از پيشگيري به اعمالي آسيب‌زا تبديل شود.

 

راه هاي غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از كرونا

ما در ادامه به چند توصيه مهم پرداخته‌ايم كه در شرايط بحران به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد در عين حال كه آرامش خود را حفظ مي‌كنيد براي سلامت خود و خانواده‌تان تلاش كنيد.

توجه به دستاوردهاي مثبت در علم پزشكي

همان طور كه گفته شد بسياري از افراد در اين شرايط دچار تفكر فاجعه سازي مي‌شوند. آن‌ها احساس مي‌كنند كه هيچ راه فراري ندارند و اين ويروس همه چيز را نابود خواهد كرد. در اين شرايط به ياد آوردن تجربيات مشابه تاريخي و توان بشر در غلبه كردن به آن‌ها مي‌تواند در كاهش افكار آزاردهنده مؤثر باشد. در واقع ويروس‌هاي بسيار سخت‌تر از كرونا نيز در گذشته در بين مردم شايع شده و در نهايت علم پزشكي توانسته بر آن غلبه كند. در نتيجه بايد بتوانيد ديدگاه معتدلي در اين باره داشته باشيد و بدانيم كه اين مشكل نيز در نهايت كنترل خواهد شد.

آگاهي در مورد بروز رفتارهاي وسواسي از راه هاي غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از كرونا

بسياري از افرادي كه در اين شرايط دچار رفتارهاي وسواسي مي‌شوند به دليل استرس بسيار شديد آگاهي چنداني از نامتعارف بودن رفتارهاي خود ندارند. همين امر باعث مي‌شود كه اين رفتارها تداوم پيدا كرده و آسيب‌هاي بيشتري را به بار بياورند.

يكي از تفاوت‌هاي مهمي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه رفتارهاي وسواسي اغلب از نوعي آيين‌مندي خاص برخوردارند. براي مثال ممكن است كه شما هر بار احساس كنيد كه بايد به دفعات خاصي مثل 7 بار دست‌هاي خود را بشوييد تا از تميز بودن آن اطمينان پيدا كنيد. همچنين ممكن است رفتارهاي شست‌وشو را به شيوه‌هاي خاص و منحصر به فردي انجام دهيد كه همه اين‌ها نشانگر رفتارهاي وسواسي هستند و به مداخله روان شناختي نياز دارند.

در اين شرايط براي كاهش اضطراب خود و پايان دادن به رفتارهاي آسيب‌زا با يك درمانگر روانشناس در تماس باشيد. اگر به خاطر ترس از واگير بيماري نمي‌خواهيد به مراكز درماني مراجعه كنيد استفاده از مشاوره آنلاين و تلفني مي‌تواند گزينه‌هاي جايگزين مناسبي باشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

محدود كردن استفاده از فضاي مجازي و منابع خبري ناموثق

يكي از منابع بسيار تأثيرگذار در افزايش استرس و اضطراب شما همين گوشي‌ها و ابزار الكترونيك است. شما با باز كردن هر شبكه اجتماعي امروزه با سيلي از اخبار نگران كننده در مورد ويروس كرونا مواجه مي‌شويد كه ظرفيت رواني شما را كاهش مي‌دهند و باعث بروز واكنش‌هاي ناسالم مي‌شوند.

براي اينكه بتوانيد استرس و اضطراب خود را كنترل كنيد ساعات استفاده از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي را در اين روزها محدود كنيد و تنها چند خبرگزاري معتبر را براي دريافت آموزش‌هاي بهداشتي لازم دنبال نماييد. البته رعايت كردن اين نكته براي بسياري از افراد به خصوص در اين روزها كه بيشتر مشاغل و دانشگاه‌ها تعطيل هستند دشوار است. با اين حال بايد تلاش كنيد تا جايگزين‌هاي مناسبي به جاي گوشي همراه پيدا كنيد و اوقات فراغت خود را بهتر مديريت كنيد.

استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي از راه هاي غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از كرونا

در روانشناسي تكنيك‌هاي مختلفي وجود دارد كه به شما كمك مي‌كنند اضطراب‌هاي حاد را مديريت كنيد و كنترل اوضاع را در دست داشته باشيد. از جمله اين تكنيك‌ها مي‌توان به ريلكسيشن، مراقبه، تمرين‌هاي ذهن آگاهي و تكنيك‌هاي تنفسي اشاره كرد. اگر در اين زمينه اطلاعات چنداني نداريد كمك گرفتن از روانشناسان و مراجعه به كتاب‌هاي خودياري مي‌تواند به افزايش مهارت شما در اين زمينه كمك شاياني كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه ريلكسيشن و ذهن آگاهي كليك كنيد. 

 

سؤالات متداول

- من در برابر اخبار مرتبط با كرونا ويروس هيچ واكنش اضطرابي را تجربه نمي‌كنم و ترس خاصي از اين موضوع ندارم آيا مسئله امري غير طبيعي است؟

همان طور كه در طول متن گفته شد تجربه سطحي از اضطراب به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد از خطر موجود در پيرامون خود آگاه شويد و براي انجام اقدامات بهداشتي احساس ضرورت كنيد. اگر آرامش و عدم اضطراب شما در حدي باشد كه باعث نوعي سهل انگاري شود و مانع اقدامات ضروري شما درباره پيشگيري از ويروس كرونا باشد به عنوان يك واكنش ناسالم در نظر گرفته مي‌شود كه به بررسي‌هاي بيشتري نياز دارد.

- استرس چگونه باعث تضعيف سيستم ايمني مي‌شود؟

در حالت استرس بدن در شرايط خاصي قرار مي‌گيرد كه به آن واكنش جنگ و گريز گفته مي‌شود. در اين شرايط تمام اندام‌ها براي نوعي اقدام فوري آماده مي‌شوند. براي مثال خون به سرعت به سمت اندام‌هاي انتهايي نظير كف دست‌ها انتقال پيدا مي‌كند و به همين خاطر شما علائمي نظير تعريق در كف دست و افزايش ضربان قلب را احساس مي‌كنيد.

حال اگر اين شرايط براي مدت طولاني پايدار بماند، به مرور بدن تحت تأثير هورمون كورتيزول كه در زمان استرس ترشح مي‌شود، دچار آسيب‌هاي فراوان مي‌شود كه يكي از نتايج آن تخريب سيستم ايمني است. همچنين عدم خون رساني به اندام‌هاي داخلي مي‌تواند به بروز مشكلات متعدد جسماني نظير احساس درد در ناحيه معده و احساس تنش در عضلات نيز بيانجامد. براي اطلاع از انواع روش هاي كاهش استرس كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي غلبه ترس و اضطراب ناشي از كرونا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : راه هاي غلبه بر ترس و اضطراب ناشي از كرونا

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۴۶:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی