مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

كم حرفي چيست؟

منظور از كم حرفي صحبت نكردن در موقعيت‌هايي است كه انتظار مي‌رود فرد حرف بزند، در واقع گويا در حال فرار است و از قرار گرفتن در موقعيت صحبت كردن اجتناب مي‌كند. اين مسئله مي‌تواند ريشه در اعتماد به نفس و كم رويي فرد داشته باشد. افراد كم حرف به احتمال بسيار قوي افراد خجالتي و كم رويي هستند، همين عامل موجب كم حرفي آن‌ها مي‌شود و در مهارت‌هاي ارتباطي آن‌ها تأثير سوءي بر جا مي‌گذارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

نكته مهم اين است كه كم حرفي با درونگرايي تفاوت دارد. وجه تمايز كم حرفي و درونگرايي اين است كه فرد درونگرا با اينكه خيلي مواقع تصميم مي‌گيرد صحبت نكند و شنونده باشد اما در مواقع لزوم و در جاي مناسب قاطعانه صحبت مي‌كند و اظهار نظر مي‌كند. اما فرد كم حرف تا جاي ممكن از صحبت كردن اجتناب مي‌كند و حتي اگر نظرش را هم بپرسند از پاسخ دادن طفره مي‌رود. افزايش اعتماد به نفس و فراگيري مهارت‌هاي ارتباطي كمك شاياني به افراد كم حرف مي‌كند. براي كسب اطلاعات در زمينه افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

 

آيا كم حرفي ذاتي است؟

همانطور كه گفته شد تيپ‌هاي شخصيتي مثل درونگرايي و برونگرايي ذاتي هستند، اما آيا كم حرفي هم ذاتي است؟ بايد توجه داشت كه يادگيري زبان و صحبت كردن از دوران كودكي شروع شده و يك روند طبيعي است و ميزان پرورش و رشد زباني به شخصيت فرد بستگي دارد. شايان ذكر است زبان با تمرين و ممارست پيشرفت مي‌كند و بازخوردهاي محيطي در تشويق كودك براي صحبت كردن نقش كليدي ايفا مي‌كند، اگر والدين بي حوصله باشند و زمان كافي براي صحبت كردن به كودك خود اختصاص ندهند و با بي حوصلگي به سوالات كودك پاسخ دهند در واقع او را از سر خود باز كنند، كودك احساس سرخوردگي كرده و ميل به برقراري ارتباط كلامي كم كم در او از بين مي‌رود. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله برقراري ارتباط با ديگران را مطالعه كنيد.

 

علل كم حرفي

در مجموع كم حرفي مي‌تواند علت‌هاي مختلفي داشته باشد. كه در ادامه به آن‌ها اشاره كرده ايم:

_اعتماد به نفس پايين يا نداشتن اعتماد به نفس باعث مي‌شود فرد احساس كند، مهارت لازم براي صحبت كردن را ندارد.

_ اضطراب اجتماعي؛ نگراني و ترس از صحبت كردن در جمع (براي كسب شناخت در زمينه اضطراب اجتماعي كليك كنيد.)

_نداشتن مهارت‌هاي اجتماعي مثل مهارت ابراز وجود، مهارت برقراري ارتباط موثر، مهارت دوستيابي و فن بيان (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ارتباط موثر كليك كنيد.)

_داشتن افكار و باور‌هاي غلط در مورد عملكرد اجتماعي خود (توصيه مي‌كنيم مقاله باور‌هاي غلط غم و اندوه را مطالعه كنيد.)

_تصورات اشتباه درباره اينكه حرف‌هاي من براي هيچ كس جالب نيست يا چون در اين مورد اطلاعات زيادي ندارم نبايد اظهار نظر كنم، در واقع مي‌توان خطاهاي شناختي باعث كم حرفي شود. (براي كسب اطلاعات در زمينه خطاهاي شناختي كليك كنيد.)

_ كم حرف بودن در ملاقات‌هاي اوليه كه از خجالتي بودن و عدم راحتي و آشنايي با طرف مقابل ناشي مي‌شود. (در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله نحوه برخورد در اولين ملاقات را مطالعه كنيد.)

_آشنا نبودن به زبان بدن

_خانواده، مدرسه و جامعه

_خجالت و كم رويي

_درون گرايي

 

آيا راهي براي مقابله و درمان كم حرفي وجود دارد؟

افراد كم حرف اغلب به واسطه اضطرابي كه تجربه مي‌كنند و نيز ناتواني در ابراز وجود رنج عظيمي را متحمل مي‌شوند. وقتي كسي در جمع شروع به صحبت مي‌كند و جمع را با خود همراه مي‌كند ولي فرد كم حرف كه در حاشيه قرار گرفته و نمي‌تواند حرف‌هايش را بزند در واقع درحال انجام يك جنگ دروني است. در چنين شرايطي شخص كم حرف بارها و بارها خود را سرزنش مي‌كند و با احساسات منفي و بي ارزشي روبرو مي‌شود. از راهكارهاي مهم و مؤثر در زمينه مقابله با كم حرفي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • تقويت اعتماد به نفس
  • كنترل و درمان اضطراب و استرس (براي اطلاع از روش‌هاي درمان اضطراب كليك كنيد.)
  • تقويت مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباطي
  • تمرين گوش دادن فعال
  • تمرين خودگويي مثبت بجاي خودگويي منفي
  • شركت در گروه‌هاي مختلف از جمله گروه درماني
  • تمرين جلوي آيينه
  • اهميت به ظاهر و پوشش مناسب
  • آگاهي از نحوه ايستادن و نگاه كردن خود، همواره سعي كنيد با اعتماد به نفس به نظر برسيد

بسياري از راهكارهاي گفته شده نياز به همراهي يك فرد متخصص دارد. مشاوره روانشناسي شما را براي رسيدن به اين اهداف ياري خواهد كرد.

 

كم حرفي در جمع 

داشتن شخصيتي آرام و متين مي‌تواند خواسته بسياري از افراد باشد، زيرا اين را مي‌دانند كه اگر بتوانند شخصيت محكم و قوي از خود بسازند در حين اين كه لزومي وجود ندارد كه حتما صحبت كنند، هميشه مورد احترام و توجه خواهند بود. اما بهتر است بدانيد كه اين روش زياد عملي و آسان نيست.

مسلما در جمعي از دوستان، اقوام يا خانواده كه در يك رستوران دور هم جمع شده‌اند و مشغول صحبت كردن و يادآوري خاطرات گذشته هستند، معمولا كسي به فردي كه هميشه ساكت است علاقه‌اي ندارد. مسلما آن‌ها فردي را مي‌خواهند كه در جمع مشاركت كند.

اگر سعي كنيد كه هر حرفي كه مي‌زنيد حتما هوشمندانه باشد، قطعا فشار زيادي به خودتان وارد مي‌كنيد. اگر مدام تلاش كنيد تا فرد هوشمندي به نظر برسيد، ممكن است برعكس، ديگران گمان كنند در حال ادا درآوردن و تظاهر كردن هستيد.

البته قرار نيست براي جبران كم حرفي، گستاخ و پر حرف باشيد. بلكه قرار است هوشمندانه، كوتاه و مؤثر صحبت كنيد. تنها بايد بدانيد چه زماني صحبت كنيد و چه زماني سكوت كنيد، از خنده‌هاي بيجا اجتناب كنيد و لبخند بي دليل نداشته باشيد. در آخر پيشنهاد مي‌شود ابتدا در جمع دوستان نزديك شروع به تمرين كنيد و سپس درگروه‌هاي بزرگ‌تر قرار بگيريد.

 

توصيه‌ها و روش‌هاي مؤثر در درمان كم حرفي

1. جملات خود را از قبل آماده كنيد

مي‌توانيد پيش از رفتن به مهماني عبارت‌ها و جملاتي را تمرين كنيد؛ مثلا بگوييد: «غذا خيلي خوشمزه بود، آيا شما فلان غذا را هم دوست داريد؟» يا مي‌توانيد از ديگران تعريف كنيد. مثلا بگوييد: «چه لباس قشنگي پوشيده‌ايد، معمولا لباس‌هايتان را از كجا مي‌خريد؟» جملاتي كه قرار است بگوييد را از قبل براي خود، رو به آينه تكرار كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند راحت‌تر صحبت كنيد. ممكن است مكالمه‌اي كه تمرين كرديد طبق برنامه پيش نرود اما هيچ اشكالي ندارد مي‌توانيد به تناسب موقعيت جملات خود را تغيير دهيد.

2. تمركز كردن بر فرد مقابل

افراد خجالتي و كم حرف اغلب در برخورد با ديگران بر روي خود تمركز مي‌كنند و مي‌ترسند رفتاري داشته‌باشند كه طرف مقابل قضاوت بد كند. ممكن است به اين فكر كنند كه ديگران چه نظري در مورد آن‌ها دارند يا در اين موقعيت بايد چه بگويند يا چگونه رفتار كنند. به جاي اين كار سعي كنيد بر طرف مقابل و صحبت‌هاي او تمركز كنيد. تماس چشمي از مهم‌ترين موارد برقراري ارتباط مؤثر است. همچنين لازم است شنونده بودن را تمرين كنيد. گاهي براي نشان دادن توجه خود به گوينده سرتان را تكان بدهيد و يا لبخند بزنيد. پيشنهاد مي‌كنيم براي اطلاع از راه‌هاي كاهش كم رويي كليك كنيد.

3. سريع وارد صحبت شويد

اگر مي‌خواهيد وارد جمعي شويد و با آن‌ها صحبت كنيد بهتر است در دقايق اوليه اين كار را انجام دهيد. در صورتي كه از ابتداي بحث وارد شويد بيشتر مي‌توانيد صحبت كنيد و كمتر خجالتي و كم حرف به نظر مي‌رسيد. لازم نيست صحبت خاصي بكنيد فقط كافي است با گوينده موافقت كنيد و در مورد موضوع سؤال بپرسيد.

4. پيش بردن صحبت

بسياري از افراد در ادامه مكالمه و پيش بردن صحبت مشكل دارند. حرف زدن و نظر دادن در مورد جزئيات مي‌تواند مفيد باشد. براي مثال دوستي به شما مي‌گويد: ديروز با فلاني به رستوران رفتم. در اين جا شما مي‌توانيد در مورد رستوران، غذايي كه خورده‌اند و كارهاي ديگري كه انجام داده‌اند سؤال كنيد و خود را مشتاق نشان دهيد. علاوه بر اين مي‌توانيد از تجربيات خود در اين مورد صحبت كنيد يا به او پيشنهاد دهيد در يك زمان مناسب با هم به رستوران برويد و در مورد مكان و غذايي كه دوست داريد با او بخوريد صحبت كنيد.

5. افكار منفي را از خود دور كنيد

الگوهاي فكري منفي در ذهن افراد كم حرف وجود دارد كه آن‌ها را در موقعيت‌هاي اجتماعي پريشان و خجالت‌زده مي‌كند. اين افكار منفي را شناسايي كنيد و آن‌ها را از بين ببريد. در بسياري موارد اين افكار واقعي نيستند و تنها اعتماد به نفس شما را كاهش مي‌دهند. برخي از اين افكار منفي مي‌توانند شامل اين موارد باشند: من آدم عجيبي هستم، ديگران حتما من را قضاوت مي‌كنند، ديگران مرا دوست ندارند، آن‌ها حتما مي‌فهمند كه من خجالتي و كم حرفم، اگر حرف اشتباهي بزنم خيلي بد مي‌شود و همه مسخره‌ام مي‌كنند و ...

براي دريافت مشاوره در زمينه -مهارت‌هاي ارتباطي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : كم حرفي | نشانه ها، تشخيص و درمان كم حرفي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كم حرفي،
موضوع:
[ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۲۴:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی