مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علائم ابتلا به فشار خون بالا در بارداري

اگر هنگام بررسي فشار خون در دوران بارداري دستگاه فشار سنج عددي بالاتر از 130 روي 80 را نشان دهد پزشكان به مشكل فشار خون يا همان پره اكلامپسي مشكوك مي‌شوند و پيگيري اين وضعيت را در دستور كار قرار مي‌دهند. افرادي كه مبتلا به فشار خون دوران حاملگي هستند معمولاً در كنار اين مشكل علائم ديگري را نيز تجربه مي‌كنند كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- احساس حالت تهوع و استفراغ

- سردردهاي شديد

- تورم ناگهاني و شديد بدن

- بروز مشكلاتي در عملكرد كبد

- بروز مشكلاتي در بينايي نظير تاري ديد و يا حساسيت به نور

- افزايش ميزان دفع پروتئين در ادرار

براي اطلاعات بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

 

فشار خون در بارداري و علل بروز آن

پزشكان عوامل مختلفي را در ايجاد اين وضعيت مؤثر مي‌دانند كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- اضافه وزن بيش از حد معمول و چاقي مفرط در دوران بارداري

- داشتن سبك زندگي منفعلانه و نداشتن فعاليت جسماني كافي در اين دوران

- مصرف سيگار و استفاده از نوشيدني‌هاي الكلي

- داشتن زمينه ارثي فشار خون بالا در خانواده

- سن بالاي مادر هنگام بارداري (سن بالاي 35 سال)

- دچار بودن به ديابت و يا بيماري‌هاي خودايمني

- استفاده از فناوري‌هاي نوين نظير لقاح مصنوعي براي بارداري

 

فشار خون در بارداري | افراد در معرض خطر

وجود برخي عوامل مي‌تواند به شما در مورد احتمال بروز فشار خون در بارداري هشدار دهد. در واقع اين عوامل به شما مي‌گويد كه شما به عنوان گروه در معرض خطر شناخته مي‌شويد و نيازمند اقدامات پيشگيرانه جدي‌تري هستيد. از جمله اين فاكتورها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

نوع بارداري

خطر و احتمال بروز فشار خون در انواع مختلف بارداري متفاوت است. براي مثال فشار خون بالا عموماً در نخستين حاملگي بيشتر اتفاق مي‌افتد. در نتيجه اگر شما در اولين تجربه بارداري خود اين مشكل را تجربه نكرده باشيد احتمال كمتري وجود دارد كه در دفعات بعدي به فشار خون مبتلا شويد.

همچنين مطالعات نشان مي‌دهند بانواني كه دو يا چندقلو باردار هستند نسبت به ساير زنان بيشتر به فشار خون مبتلا مي‌شوند. علت اين موضوع اين است كه در اين شرايط بدن در وضعيت دشوارتري قرار دارد و تلاش بيشتري براي تغذيه كردن جنين انجام مي‌دهد كه اين موضوع بر فشار خون اثر مي‌گذارد.

علاوه بر اين شرايط همان طور كه در علل فشار خون ذكر شد اين مشكل در زناني كه با استفاده از فناوري‌هاي نوين نظير لقاح مصنوعي حاملگي را تجربه مي‌كنند بيش از ديگران در معرض خطر دچار شدن به فشار خون قرار دارند. در نتيجه اين افراد بايد مراقبت‌هاي بيشتري در اين زمينه از خود به عمل بياورند و كنترل فشار خون را ناديده نگيرند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

سن يكي از عوامل خطر مهم براي فشار خون در بارداري

تحقيقات نشان مي‌دهند فشار خون بالا در زنان بارداري كه سن بالاي 35 سال دارند بيش از ديگران اتفاق مي‌افتد. اگر در اين محدوده سني قرار داريد بايد در اين باره بيشتر هشيار باشيد. در صورتي كه بالاي 35 سال سن داريد و قبل از بارداري نيز مبتلا به فشار خون بالا بوده‌ايد لازم است حتماً اين موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد و در مورد نكات مراقبتي لازم اطلاعات كافي كسب نماييد.

سبك زندگي

بسياري از افراد به بارداري همانند يك بيماري نگاه مي‌كنند. اين طرز تفكر باعث مي‌شود كه فكر كنند بهترين كار براي يك زن باردار اين است كه در رخت خواب بماند و هيچ فعاليتي انجام ندهد. اين در حالي است كه عدم تحرك در حاملگي مي‌تواند زمينه‌ساز مشكلات مختلفي شود كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها بايد به فشار خون بالا اشاره كرد.

درست است كه زنان در دوران بارداري به دليل ويار، كاهش انرژي و افزايش وزن نمي‌توانند به ميزان قبل فعاليت داشته باشند اما راه‌حل‌هاي مختلفي وجود دارد كه با وجود اين محدوديت‌ها به بانوان كمك مي‌كند تا بتوانند سطح مناسبي از فعاليت روزانه خود را حفظ كنند. براي مثال انجام ورزش‌هاي كششي ساده، پياده‌روي‌هاي كوتاه و گنجاندن تمرين‌هاي ساده يوگا در برنامه روزمره مي‌تواند به شما كمك كنند تا با وجود همه مشكلات سطوح مناسبي از فعاليت بدني را در سبك زندگي خود جاي بدهيد و ميزان سلامت جسم و روان خود را ارتقا ببخشيد.

 

پيامدهاي بالا رفتن فشار خون در بارداري

بسياري از افراد در مورد پيامدهاي افزايش فشار خون در اين دوران اطلاعات چنداني ندارند. همين امر ممكن است باعث شود كه آن‌ها اين مسئله را جدي نگيرند و با مشكلات زيادي در اين باره مواجه شوند. ما در ادامه به مهم‌ترين پيامدهاي افزايش فشار خون در بارداري اشاره كرده‌ايم.

كاهش جريان خون به سمت جفت

جنين در دوران بارداري از طريق جفت تغذيه مي‌شود. در واقع مواد غذايي موجود در خون مادر ابتدا از جفت رد شده و از اين طريق به كودك مي‌رسند. در شرايطي كه فشار خون مادر بالا باشد جريان خون به سمت جفت كاهش مي‌يابد. همين امر باعث مي‌شود كه جنين مواد غذايي و اكسيژن كمتري دريافت كنند. همين مسئله مي‌تواند به مشكلاتي نظير ايجاد تأخير در رشد كودك، زايمان زودرس و تولد كودك با نقايص جسماني نظير مشكلات تنفسي منجر شود.

خونريزي و افتادگي جفت

فشار خون بالا در بارداري مي‌تواند باعث شود كه جفت پيش از موعد زايمان از ديواره رحم جدا شود. اين مسئله اغلب به خونريزي شديد مي‌انجامد و مي‌تواند سلامت مادر و جنين را به خطر بياندازد.

آسيب ديدن ساير ارگان‌هاي بدن مادر

اگر فشار خون مادر دوران بارداري بسيار بالا باشد و اين مسئله در عين حال تشخيص داده نشود يا تحت كنترل قرار نگيرد مي‌تواند به وارد شدن صدمات جدي به اندام‌هاي مختلف بدن نظير مغز، قلب، ريه، كبد و كليه منجر شود و در موارد بسيار شديد حتي مي‌تواند حيات مادر را به خطر بياندازد. در نتيجه كنترل آن از اهميت بسيار جدي برخوردار است.

بروز زايمان زودرس

گاهي اوقات به دليل اينكه وضعيت مادر شرايط اضطراري قرار گرفته و فشار خون ممكن است منجر به ايجاد صدمات جدي به او شود پزشك دستور سزارين پيش از موعد را مي‌دهد كه اين مسئله منجر به تولد نوزادان نارس مي‌شود.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه خطراتي كه جنين را تهديد مي كند كليك كنيد.

 

درمان فشار خون در دوران بارداري

درمان فشار خون در اين دوران با پيچيدگي‌هاي خاصي همراه است چرا كه بسياري از داروها كه در شرايط عادي براي درمان اين مشكل تجويز مي‌شوند در دوران حاملگي ممنوع هستند و استفاده از آن‌ها مجاز نمي‌باشد. از جمله اين داروها مي‌توان به داروهاي مهار كننده رنين و داروهاي مسدود كننده گيرنده‌هاي آنژيوتانسين اشاره كرد. اين داروها با كاهش غلظت خون باعث رقيق شدن آن مي‌شوند.

اما مصرف آن‌ها باعث كاهش توانايي رحم براي حمل جنين شده و در نتيجه خطر سقط را افزايش مي‌دهد. به همين خاطر هرگز داروهاي فشار خون را در دوران حاملگي به طور سرخود مصرف نكنيد و حتماً طبق تجويز پزشك درمان را آغاز نماييد. داروهاي خاصي براي كاهش فشار خون در دوران بارداري وجود دارند كه در عين حال كه مشكل شما را از بين مي‌برند آسيبي به جنين نيز نمي‌رسانند. از جمله اين داروها مي‌توان به قرص لابتولول اشاره كرد.

 

فشار خون بالا در دوران بارداري | توصيه‌هاي عمومي براي بهبود فشار خون

آنچه بيش از هر چيز اهميت دارد اين است كه بانوان در اين دوران بتوانند از بروز فشار خون و شدت گرفتن آن پيشگيري كنند. نكاتي كه در اين زمينه ارائه مي‌شود در درمان اين بيماري نيز كاربرد دارد و مي‌تواند به كنترل هرچه بيشتر اوضاع كمك كند. از جمله توصيه‌هاي متخصصان در اين زمينه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- سعي كنيد در دوران بارداري سطح متعادلي از فعاليت را حفظ نماييد و در مورد ورزش‌هاي مناسب در دوران بارداري اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

- مايعات بيشتري بنوشيد.

- در رژيم غذايي خود ميزان مصرف نمك را كاهش دهيد.

- به طور منظم وضعيت فشار خون خود را اندازه گيري نماييد.

- تا حد امكان از مصرف سيگار و نوشيدني‌هاي الكلي خودداري كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه خطرات بارداري كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا مصرف داروهاي فشار خون در دوران بارداري مجاز است؟

اين مسئله تا حد بسياري به نوع دارو بستگي دارد. در واقع همان طور كه در طول متن ذكر شد برخي داروهاي فشار خون مي‌توانند براي مادر و جنين عوارض جانبي خطرناكي داشته باشند و حتي به سقط جنين منجر شود. از جمله اين داروها مي‌توان به داروهاي گروه ACE اشاره كرد. به همين خاطر لازم است كه پيش از مصرف هرگونه دارو ابتدا با يك پزشك مشورت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فشار خون در بارداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: فشار خون در بارداري را چگونه كنترل كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فشار خون در بارداري،
موضوع:
[ ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۳:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی