مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

املاح و ويتامين‌هاي موجود در شير مادر

املاح و ويتامين‌هاي موجود در شير مادر، از كودك در مقابل ابتلا به انواع بيماري‌ها محافظت مي‌كند. فوايد شير مادر سرشار از پروتئين است كه به راحتي در معده نوزاد هضم مي‌شوند. از جمله پروتئين‌هاي موجود در شير مادر مي‌توان به لاكتوفرين اشاره كرد. اين پروتئين از دستگاه گوارش نوزاد در برابر باكتري‌ها محافظت مي‌كند. آنتي بادي نيز نوعي پروتئين است كه در شير مادر يافت مي‌شود و سيستم ايمني بدن نوزاد را تقويت مي‌كند. چربي‌هاي موجود در شير مادر براي رشد نوزاد بسيار ضروري هستند. اين چربي‌ها به رشد مغز نوزاد كمك مي‌كنند و منابع اوليه كالري محسوب مي‌شوند. علاوه بر اين ماده مفيدي در شكل گيري سيستم عصبي هستند.

ويتامين A، D، E و K موجود در شير مادر به حفظ سلامت نوزاد كمك مي‌كنند. علاوه بر اين ويتامين‌هاي ديگري نظير ويتامين C، ريبوفلاوين، نياسين و اسيد پانتونيك در شير مادر وجود دارد. اين ويتامين‌ها با ويتامين‌هاي بدن مادر ارتباط دارند به همين دليل متخصصان قبل از بارداري مصرف اين ويتامين‌ها را براي مادران توصيه مي‌كنند.

فوايد شير مادر براي نوزاد

 خواص و فوايد شير مادر بسيار زياد و انكارناپذير است كه مهم‌ترين آن شامل موارد زير است:

فوايد جسماني شير مادر در جلوگيري از بروز بيماري‌ها

_آغوز كه روزهاي اول در شير مادر موجود است، نوزاد را در برابر بيماري‌هاي عفوني مصون مي‌كند. اين ماده فقط در شير مادر وجود دارد.

_مواد مختلفي كه در شير مادر وجود دارد، خاصيت ضد ميكروبي دارد. بنابراين تغذيه نوزاد با شير مادر احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي عفوني گوارشي و تنفسي را كاهش مي‌دهد.

_ميزان ابتلا به بيماري آسم، اگزما و آلرژي در كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، به مراتب كمتر است. براي كسب اطلاعات در زمينه بيماري آسم كليك كنيد.

_ميزان ابتلا به بيماري قلبي عروقي در نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، پايين است و كمتر احتمال دارد در بزرگسال دچار كلسترول بالا شوند.

_تغذيه با شير مادر به دليل وجود آب كافي باعث رفع تشنگي در نوزاد مي‌شود. بنابراين نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند كمتر نياز به آب خوردن اضافي دارند. به اين ترتيب از بسياري از بيماري‌هاي گوارشي كودك در اثر استفاده از آب آلوده جلوگيري مي‌شود.

_نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، به دليل عدم استفاده از شيشه و پستانك، كمتر ممكن است دچار مشكلات دنداني شوند.

_ميزان پروتئين و سديم در شير مادر به حدي است كه به كليه‌هاي نوزاد كه به رشد كافي نرسيده‌اند، آسيبي وارد نمي‌كند.

_شير مادر اصولا بدون آلودگي و داراي درجه حرارت مناسب است و خطر مسموميت در آن وجود ندارد.

_چربي و پروتئين شير مادر بهتر از شيرهاي خشك هضم مي‌شود. به همين دليل در نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، ميزان جمع شدن گاز در معده ( نفخ)، استفراغ، حساسيت نسبت به پروتئين كمتر از ساير نوزادان است.

_در تغذيه با شير مادر، جذب كلسيم بهتر صورت مي‌گيرد. بنابراين در كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، كمبود كلسيم كمتر ديده مي‌شود.

ساير فوايد جسماني شير مادر

_تركيبات شير مادر به نوعي است كه بسته به نوع رشد كودك تغيير مي‌كند. همچنين در هر وعده به تدريج چربي شير بيشتر مي‌شود به طوري كه شير ابتدا آبكي و رقيق است و به تدريج غليظ‌‌‌ تر مي‌شود به اين ترتيب نياز تشنگي و گرسنگي كودك هر دو رفع مي‌گردد.

_به دليل تركيبات مختلف شير مادر، نوزاد معمولا در تغذيه با شير مادر پرخوري نمي‌كند. بنابراين نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، كمتر به چاقي كودكي دچار مي‌شوند. چاقي كودكي مي‌تواند احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي، بيماري‌هاي قند، بيماري‌هاي مفصلي در بزرگسالي را افزايش دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلايل چاقي كودكان كليك كنيد.

_شير مادر داراي گوارش آسان‌تر و مقوي‌تر است بنابراين منبع تغذيه‌اي مناسبي محسوب مي‌شود.

_براي نوزادان نارس و كم وزن، شير مادر بسيار مناسب است. در اين دوره كه نوزاد هنوز توان مكيدن را ندارد، مي‌توان با سرنگ يا قطره چكان شير مادر را به نوزاد داد. تغذيه با شير مادر در نوزاد نارس احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌ها و احتمال مرگ و مير را كاهش مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نوزادان نارس كليك كنيد.

_با وجود داشتن آهن كمِ شير مادر، به دليل عواملي چون اسيدي بودن و تركيبات موجود، ميزان جذب آهن از شير مادر بهتر از ساير شيرها صورت مي‌گيرد. بنابراين نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، كمتر از ساير نوزادان به قطره آهن كمكي نياز خواهند داشت.

_احتمال ايجاد سندروم مرگ ناگهاني در نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، به مراتب كمتر از ساير نوزادان است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه سندروم مرگ ناگهاني نوزاد كليك كنيد.

نكته: با توجه به خواص شير مادر پزشكان و متخصصان بر اهميت تغذيه با شير مادر تاكيد اساسي دارند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تأثير شير مادر را نيز مطالعه كنيد.

فوايد رواني

فوايد شير مادر علاوه بر موارد ذكر شده، تاثيرات مثبت رواني زيادي دارد كه مي‌تواند در تحول شخصيت كودك مؤثر باشد. فوايد رواني تغذيه با شير مادر براي نوزاد شامل موارد زير است:

_به دليل تماس بدني مكرر مادر و كودك باعث ايجاد دلبستگي ايمن و افزايش حس ايمني و امنيت در كودك مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

_نوزادان به دليل اينكه منبع تغذيه را با منبع امنيت يكي مي‌دانند و تصوير يكپارچه مثبتي از مادر پيدا مي‌كنند، ارتباط عاطفي عميق تري با مادر ايجاد مي‌كنند كه مي‌تواند در طول رشد ادامه يابد.

_اين كودكان در دوره‌هاي بعدي رشد آرامش بيشتر و ثبات عاطفي بيشتري نشان مي‌دهند.

_تغذيه با شير مادر امكان تعامل مثبت دو جانبه مادر و كودك را بيشتر مي‌كند. به اين ترتيب كه كودكي كه تغذيه مي‌شود پاسخ‌هاي خوشايندي به مادر مي‌دهد و در مادر هم احساس خوشايند و پاسخ دهي مثل نگاه، لبخند، صحبت كردن و نوازش بيشتر مي‌شود. بنابراين در ارتباط مثبت مادر و كودك تاثير مثبتي دارد.

_هرچه مجاورت فيزيكي كودك با مراقب بيشتر باشد، احساس خود ارزشمندي و اعتماد به نفس او در سال‌هاي بعد مي‌تواند بهتر شكل بگيرد. براي كسب اطلاعات در زمينه اعتماد به نفس كليك كنيد.

تأثير شيردهي در درمان ديابت بارداري

در صورتي كه مادر در دوران بارداري مبتلا به ديابت باشد، شيردهي مزاياي فراواني براي فرزندش دارد. ديابت بارداري باعث افت قند خون در نوزاد مي‌شود. شير مادر با افزايش جذب گلوكز باعث افزايش سطح قند خون در نوزاد مي‌شود. كودكان مادران مبتلا به ديابت به احتمال بيشتري در بزرگسالي ديابت مي‌گيرند اما شير مادر اين احتمال را به ميزان زيادي كاهش مي‌دهد. همچنين شير مادر خطر ابتلا به چاقي در كودكان را كه از عوامل ابتلا به ديابت است كاهش مي‌دهد. شيردهي به مادران مبتلا كمك مي‌كند تا سريع‌تر بهبود يابند و احتمال ابتلا به ديابت نوع دو را نيز در آن‌ها كاهش مي‌دهد؛ چرا كه بدن در هنگام شيردهي هورمون‌هايي ترشح مي‌كند كه براي تنظيم و تعادل قند خون مفيدند.

فوايد شير دادن براي مادر

شير دادن به كودك براي مادر نيز داراري فوايدي است كه به برخي از آن‌ها اشاره كرده‌ايم:

_با سوزاندن كالري‌هاي اضافه كه حدودي 500 تا 800 كيلو كالري در هفته است، به كاهش وزن اضافي مادر كمك مي‌كند.

_شير دهي باعث ترشح هورمون اكسي توسي شده كه با هر بار شير دادن كمك مي‌كند رحم به اندازه عادي باز گردد.

_ترشح هورمون اكسي توسين در اثر شيردهي باعث افزايش احساس آرامش و تنظيم خلق در مادر مي‌شود.

_بر اساس پژوهش‌ها خطر مبتلا شدن به سرطان سينه در مادران شيرده حدود 50% كاهش مي‌يابد.

_خطر ابتلا به پوكي استخوان در زناني كه از شير خود نوزاد را تغذيه مي‌كنند كمتر است.

_مادراني كه شير مي‌دهند، در طول شيردهي تخمك گذاري نخواهند داشت و معمولا باروري در اين دوران و تا مدتي اتفاق نمي‌افتد.

_شير دهي به نوزاد به دليل تماس مكرر و پاسخي كه نوزاد مي‌دهد باعث افزايش ارتباط عاطفي با نوزاد، افزايش حس علاقه و دلبستگي در مادر و احساس ارزشمندي بيشتر در او مي‌شود.

با توجه به مزايا و فوايد شير مادر مي‌توانيد براي اطلاع از نحوه صحيح شير دادن و يا زمان‌هاي مناسب شير دهي از مشاوره كودك مركز هنر زندگي بهره مند شويد. در اين زمينه مطالعه مقاله شير دادن به نوزاد نيز مي‌تواند مفيد باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فوايد شير مادر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: فوائد شير مادر | فوائد شير مادر براي نوزاد و مادر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فوائد شير مادر،
موضوع:
[ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۱۴:۳۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی