مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

براي ساختن وحدت در خانواده چه بايد كرد؟

براي ساخت وحدت خانوادگي چند راهكار كلي وجود دارد كه به سه دسته تقسيم مي‌شوند. شما براي اين كار نياز داريد تا ارتباط بين خودتان و ديگر اعضا را اصلاح كنيد، زمان باهم بودن خانواده و تفريح مشترك را افزايش دهيد و در نهايت تقسيم وظايف و مسئوليت‌پذيري افراد را مديريت كنيد. وحدت خانواده در واقع كمال مطلوب انسجام خانواده محسوب مي‌شود كه در نهايت يك خانواده سالم را تشكيل مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خانواده سالم كليك كنيد. 

براي رسيدن به وحدت خانوادگي راهكارهايي وجود دارد كه به شرح زير مي‌باشند:

الف) وحدت خانواده ارتباطات را بيشتر مي كند

1. ارتباط موثر برقرار كنيد

تمتم اعضاي خانواده و به خصوص خود شما مهم و ارزشمند هستيد. پس به نيازهاي خود اهميت داده و اگر ديگر اعضا هم بايد آن‌ها را بدانند، نيازتان را بيان كنيد. براي اين كار علاوه بر صميميتي كه با خانواده خود داريد بايد در بيان خواسته‌هايتان هم با آن‌ها صادق باشيد. مودب بودن را فراموش نكنيد؛ اگر با خشونت و پرخاش خواسته خود را بيان كنيد، علاوه بر مختل شدن صميميت و وحدت، اعضاي خانواده هم در برابر شما حالت دفاعي گرفته و نياز شما برطرف نمي‌شود. قبول مسئوليت در خانواده به شكل گيري ارتباط موثر ميان آن‌ها كمك مي‌‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مسئوليت‌پذيري كليك كنيد. 

2. صبور باشيد، بالعكس ديگران

معمولا زماني كه افراد براي صبور بودن تلاش مي‌كنند، شتاب‌زدگي ديگران، بي‌قراري، بي‌ادبي يا خشونت و جر و بحث، صبر آن‌ها را هم لبريز مي‌كند. تنها راه‌كار آن است كه براي اين موقعيت‌ها آمادگي داشته باشيد. بدانيد كه ديگران تحمل شما را به چالش مي‌كشند پس خودتان را آماده كنيد. بدون آن كه خشونت و بي‌احترامي كنيد پاي حرفتان بايستيد و قاطع باشيد و اصرار داشته باشيد كه براي گفت و گو هستيد. صبور بودن اعضاي خانواده علاوه بر حفظ وحدت، به انسجام خانوادگي نيز كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انسجام خانواده كليك كنيد. 

3. دوستانه بودن را تمرين كنيد

اگر اول صبح براي همه خوش‌برخورد باشيد، آن‌ها تمام روز با شما خوش‌برخورد خواهند بود. زمان بگذاريد و رفتار و ژست‎‌هاي مهربان و دوستانه را با اعضاي خانواده خود تمرين كنيد. براي دوستانه بودن نياز به انجام كار سختي نيست؛ مي‌تواند از يك ارتباط چشمي، لبخند و يك صبح به خير شروع شود. براي كسب اطلاعات بيشتر، مقاله ابراز عشق در خانواده را مطالعه نماييد.

4. به بقيه گوش دهيد

همان‌طور كه انتظار داريد اعضاي خانواده‌تان نگراني‌ها و نيازهايتان را بفهمند، براي شنيدن نگراني‌هاي ديگر اعضاي خانواده‌تان هم وقت بگذاريد. شنيده شدن افراد در خانواده، بيشترين كمك را به وحدت خانواده مي‌كند. هنگام صحبت كردن تمام عوامل حواسپرتي خود را كنار گذاشته و تمام توجه خود را به فرد مقابلتان اختصاص دهيد. ارتباط چشمي را فراموش نكنيد. هنگام صحبت كردن با اعضاي خانواده خود، مستقيم به چشمانش نگاه كنيد. نشان دهيد كه به او توجه داريد و حرف‌هايش را درك مي‌كنيد.

5. قدرداني تان را به هم نشان دهيد

اكثر افراد خانواده (شايد هم همه‌ آن‌ها) هميشه كنار شما بودند و تمام زندگيتان را تسخير كرده‌اند. اين را بگوييد كه بودن آن‌ها برايتان مهم است و شما هم قدردانشان هستنيد. به آنان بگوييد چقدر خوشحاليد كه با هم خانواده‌ايد.

6. با مخالفت موافق باشيد

همه اعضاي خانواده شما قرار نيست با هر مسئله‌اي موافق باشند. به عنوان يك خانواده بايد منعطف بوده و تفاوت نظر اعضاي خود را بپذيريد. از تلف كردن زمان و انرژي‌تان براي بحث در مورد مسائل كوچك مانند بيرون گذاشتن زباله‌ها خودداري كنيد. هنگامي كه يك درگيري به وجود آمد با مهارت‌هاي ارتباطي و همدلي به همديگر فرصت دهيد تا احساسشان را بيان كنند. بحث و جدل نكنيد و وسط حرف يكديگر نپريد. آزادي در خانواده باعث پرورش فرزنداني شجاع و حق شناس مي‌شود.

7. عذرخواهي كنيد و عذرخواهي ديگران را بپذيريد

در هنگام شروع شدن بحث، شما سعي مي‌كنيد كه آن را حل و فصل كنيد. اما در اين بين ممكن است از خط قرمزي عبور كرده باشيد يا توهيني به كسي شده باشد؛ در اين شرايط عذرخواهي كنيد. پذيرفتن اشتباه و عذرخواهي بهترين راهي است كه وحدت خانواده را برمي‌گرداند. ممكن است اين مسئله براي فردي ديگر هم در خانواده شما پيش بيايد و از شما عذرخواهي كند. سعي كنيد در حالي كه انتظار خود را براي رفتارهاي آيندۀ به او يادآوري مي‌كنيد، عذرخواهي ديگران را هم بپذيريد. به ياد داشته باشيد هيچ خانواده‌اي بدون اختلاف و اشتباه نيست و وحدت كامل وجود ندارد. شما تنها مي‌توانيد براي رشد و پيشرفت تلاش كنيد.

ب) وحدت در خانواده همكاري با يكديگر

1. روال خانوادگي داشته باشيد

روال‌هاي خانوادگي باعث مي‌شود اعضاي خانواده بدانند در هر زمان مشخص چه اتفاقي مي‌افتد. روالي مانند ساعث 10 شب براي شام، مي‌تواند زماني براي دور هم جمع شدن خانواده نيز باشد. روال‌ها، زندگي را قابل پيش‌بيني مي‌كنند. توجه كنيد كه براي ايجاد اين روال انعطاف داشته باشيد و براي تغيير آن از نظر اعضا استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد روال‌هاي طولاني‌تر مانند هفتگي يا سالانه هم ايجاد كنيد. زمان فيلم ديدن هفتگي يا زمان سفر چند روزه خانوادگي در يك سال هم مي‌تواند از اين نمونه‌ها باشد.

2. كارهاي فردي، براي خود هر فرد است

در خانواده، هر كسي بايد گليم خودش را از آب بيرون بكشد. بار كارهاي فردي هر عضو نبايد به دوش ديگران بيفتند. هر بار كه هر فرد وظايف خود را به درستي انجام بدهد احترام بين اعضاي خانواده بيشتر مي‌شود. براي كودكان و نوجوانان نقش‌ها و وظايف جابجا كنيد، اين كار براي‌شان مفيدتر خواهد بود. علاوه بر كارهاي شخصيشان، كارهاي ديگري همچون خريد كردن، شستن ظرف‌ها و استفاده از ماشين لباس‌شويي يا حتي پخت و پز را بين اعضاي خانواده به صورت چرخشي تغيير دهيد. اين گونه هم خسته نمي‌شوند و هم مهارت‌هاي مختلف را براي خودكفايي خود ياد مي‌گيرند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه احترام بين اعضاي خانواده كليك كنيد. 

ج) مثل يك خانواده دور هم جمع شويد

1. وحدت خانواده در اولويت است

اعضا بايد ياد بگيرند كه خانواده را در اولويت خود قرار دهند. اين مي‌تواند به معناي هزينه دادن در بخش‌هاي ديگر باشد. اما اين هزينه‌ها در نهايت به وحدت خانواده شما كمك مي‌كند. سعي كنيد برنامه‌هاي كاري‌تان را پيش از برنامه‌هاي خانوادگي قرار ندهيد تا با آن‌ها تداخل نكند. شايد اين كار براي شما سخت باشد اما ارزشش را دارد. اگر برايتان ممكن است، در برنامه بيرون رفتن يا دور هم جمع شدن خانواده حضور داشته باشيد.

2. سنت‌هاي خانوادگي تاكيد بر وحدت خانواده

سنت‌هاي خانوادگي باعث حس پويايي و وحدت در خانواده شما مي‌شود. مثل جمع شدن شب يلدا، نوروز يا مناسبت‌هاي مذهبي كه بستگي به خودتان دارد. سنت‌هاي هفتگي هم مي‌توانيد طراحي كنيد. پنج‌شنبه‌ شب‌ها براي بازي دسته جمعي، صبح‌هاي جمعه كله‌پاچه يا چهارشنبه‌ ظهرها قورمه‌سبزي. اين عادت‌هاي كوچك به حفظ وحدت خانوادگي كمك بسياري مي‌كند. 

3. به يكديگر تكيه كنيد

ممكن است براي هم كدام از اعضاي خانواده و يا كل آن معضل‌هاي سختي به وجود بيايد؛ مرگ يكي از اعضاي خانواده، ورشكست شدن يكي از اعضا يا شكست تحصيلي فرزند خانواده. اعضا بايد احساس كنند كه در اين مواقع تنها گذاشته نمي‌شوند و مي‌توانند روي يكديگر حساب كنند.

د) براي رسيدن به وحدت خانواده مشاوره بگيريد

اگر احساس مي‌كنيد براي پيشرفت وحدت خانوادگي‌تان به كمك حرفه‌اي نياز داريد، حتما مشاوره خانواده را امتحان كنيد. مشاوران خانواده و خانواده‌ درمانگران تخصص اين را دارند تا به بهبود مشكلات بين اعضاي خانواده كمك كنند. آن‌ها مهارت‌هاي لازم را به شما آموزش مي‌دهند و كمك مي‌كنند تا نقش خود را به طور موثرتر ايفا كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد. 

سخن آخر

خانواده بخش بسيار مهمي از زندگي افراد است و بر تمام ابعاد شخصيت و زندگي اجتماعي آنان تاثير مي‌گذارد. حفظ وحدت در خانواده يك امر ضروري است و هر يك از اعضا به نوعي در ايجاد و حفظ آن نقش دارند. در صورتي كه با مشكلي در خانواده مواجه شده‌ايد و نمي‌توانيد آن را حل كنيد، به يك روانشناس مراجعه كرده تا در اين زمينه شما را ياري كند. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه كمك‌تان كنند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه وحدت خانوادگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

منبع: وحدت خانوادگي | راه‌هايي براي ايجاد وحدت در خانواده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: وحدت خانوادگي،
موضوع:
[ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۴:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی