مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

مگر بالاتر از حواس پنجگانه هم وجود دارد؟

حس ششم به شرايطي اشاره دارد كه حواس پنجگانه فرد آنقدر به رشد و توسعه يافتگي دست مي‌يابد كه او مي‌تواند جهان پيرامون خود را به صورت كامل‌تر درك كند. در حقيقت حس ششم به ما مي‌گويد كه تنها بر حواس پنجگانه خود متكي نيستيم و با پرورش اين حواس مي‌توانيم به نيروي بيشتري دست يابيم. اين نيرو به ما كمك خواهد كرد تا علاوه بر جهان مادي به دركي از جهان ماورالطبيعه نيز دست پيدا كنيم.

علم درباره حس ششم چه مي گويد؟

ممكن است همه افراد به طور طبيعي در طول زندگي خود يكسري تجارب فراطبيعي داشته باشند مانند اين كه حس كنند قرار است اتفاق بدي بيافتد. تجربه اين موارد از لحاظ علمي نه رد و نه تاييد مي‌شود چرا كه هنوز روش‌هاي علمي دقيقي براي بررسي آن‌ها وجود ندارد اما علم در مورد تجارب كاملا غيرمنطقي مثل صحبت با فرشتگان يا شياطين را معمولا نشان دهنده پيش درآمدي از اختلالات روان پريشي حاد نظير اسكيزوفرني مي‌داند!

از علائم اصلي اين بيماران داشتن توهم‌هاي مختلف نظير توهم‌هاي بينايي و شنيداري است. اين توهم‌ها كه به دليل تغييراتي در ميزان برخي از انتقال دهنده‌هاي عصبي در مغز نظير دوپامين اتفاق مي‌افتد منجر به اين مي‌شود كه بيمار صداهايي بشنود يا تصاويري ببيند كه براي ديگران قابل ادراك نيستند.

در صورتي كه فرد از علائمي نظير آنچه گفته شد برخوردار باشد، حتما بايد خدمات روانپزشكي و روان درماني دريافت كند. معمولا با مصرف داروهاي ضد روان پريشي دوره حاد اين بيماري فروكش مي‌كند اما در دراز مدت فرد همچنان به دريافت خدمات روان درماني و مشاوره نيازمند خواهد بود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه اسكيزوفرني و داروهاي ضد روان پريشي كليك كنيد.

حس ششم و نظريه‌هاي روانشناسي

آنچه در بين عموم به عنوان حس ششم مطرح است در روانشناسي بيشتر تحت عنوان قدرت شهود شناخته مي‌شود. طبق تعريف يونگ، يكي از تأثيرگذارترين نظريه پردازان روانشناسي؛ شهود به معناي داشتن دركي فراتر از هشياري است. در واقع در شهود فرد به درك و شناختي دست پيدا مي‌كند كه خود نيز نمي‌داند چگونه آن را به دست آورده است. يونگ معتقد بود برخي شخصيت‌ها از قدرت شهودي بالاتري برخوردارند. به همين خاطر در تيپ‌هاي شخصيتي مطرح شده در نظريه خود، دو شخصيت شهودي را مطرح كرد كه شامل درون گراي شهودي و برون گراي شهودي مي‌باشد.

برون گرايان شهودي افرادي هستند كه گويي توسط ناخودآگاهشان هدايت مي‌شوند و با كمك گرفتن از آن مي‌توانند به اقدامات خلاقانه دست بزنند. از جمله اين افراد مي‌توان به برخي مخترعان اشاره كرد. در مقابل درون گرايان شهودي افرادي هستند كه شناخت حاصل از قوه شهود خود را در جهت كشف دنياي دروني مورد استفاده قرار مي‌دهند و به جاي عمل‌گرايي، ذهن گرايي بالاتري دارند. نمونه مشهور اين دسته از افراد عرفا هستند.

تشخيص وجود حس ششم در خود

آيا من حس ششم خوبي دارم؟ اين سؤالي است كه ممكن است بسياري از افراد در طول زندگي از خود بپرسند. اگر شما هم به دنبال جواب اين پرسش هستيد وجود موارد زير را در خود بررسي نماييد.

1- توانايي بالاتر در حدس زدن

در بسياري از مواقع ما در شرايطي قرار مي‌گيريم كه بايد وقوع يك رويداد را از قبل حدس بزنيم و در عين حال شواهد كافي نيز براي اين مسئله در اختيار نداريم. افرادي كه حس ششم قوي‌تري دارند معمولاً حدس‌هاي درست‌تري مي‌زنند. در واقع بسياري از شواهد در محيط هستند كه هشيارانه پردازش نمي‌شوند اما اين افراد به دليل دست‌يابي بيشتر به پردازش‌هاي زير آستانه‌اي، از توانايي بالاتري براي حدس زدن صحيح برخوردارند.

2- افزايش توانايي درك خطر

همان طور كه گفته شد افراد با حس ششم بالا درك زير آستانه‌اي بالاتري دارند. درك زير آستانه به سطحي از پردازش اطلاعات در مغز مي‌گويند كه در هشياري وارد نمي‌شود و در اصلاح نيمه هشيار است. افراد با حس ششم بالاتر به اين پردازش‌ها دسترسي بيشتري دارند و در نتيجه مي‌توانند ادراك بالاتري از محيط پيرامون خود به دست بياورند. همين مسئله باعث مي‌شد كه اگر خطري در محيط آن‌ها را تهديد كند راحت‌تر و زودتر از سايرين آن را تشخيص دهند.

3- افزايش خلاقيت

حس ششم يا همان قوه شهود باعث مي‌شود كه افراد از ضمير ناخودآگاه خود الهام بگيرند. در بسياري از موارد افراد اين الهامات را در قالب يك اثر خلاقانه ارائه مي‌كنند و در حقيقت قدرت شهود خود را به نمايش مي‌گذارند. براي مثال نقاشاني كه با سبك سورئال آثار خود را ارائه مي‌كنند نمونه‌اي از اين افراد هستند.

4- افزايش قدرت معنوي

معنويت امروزه به عنوان يكي از فاكتورهاي مؤثر در سلامت روان شناخته مي‌شود. افرادي كه حس ششم قوي‌تري دارند اغلب به درك معنوي بالاتري نيز دست پيدا مي‌كنند چراكه آن‌ها راحت‌تر با كليت جهان پيرامون ارتباط برقرار مي‌كنند و بيشتر توسط آن هدايت مي‌شوند. همين مسئله كمك مي‌كند تا بتوانند روحيه معنوي خود را ارتقا داده و از آن در جهت آرامش شخصي يا ارتقاي وضعيت مذهبي استفاده كنند.

5- داشتن احساسات مبهم هنگام ملاقات افراد

هدايت شدن بيشتر توسط ضمير ناخودآگاه باعث مي‌شود كه افراد داراي حس ششم هنگام ملاقات با افراد جديد احساسات مبهم و رازآلودي را نسبت به او تجربه كنند. براي مثال ممكن است بدون هيچ دليل خاصي فكر كنيد كه از فرد مقابل بدتان مي‌آيد يا نسبت به او بي‌اعتماد هستيد. اين احساسات اغلب ناشي از تجربيات ناهشيار است كه ما نسبت به آن آگاهي چنداني نداريم.

براي اطلاع بيشتر در زمينه ضمير ناخودآگاه كليك كنيد.

پرورش حس ششم در خود

بسياري از افراد معتقدند كه حس ششم مسئله‌اي ذاتي است و هركسي از آن برخوردار نمي‌باشد. با اين حال به كمك برخي راهكارها مي‌توان اين حس را در خود تقويت كرد و آن را پرورش داد. ما در ادامه به چند راهكار مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

1. بها دادن به نداهاي دروني

افراد با حس ششم به خوبي به صدايي كه از درونشان مي‌شنوند گوش مي‌دهند. در نتيجه در قدم اول لازم است كمي به آنچه از درون خود احساس مي‌كنيد اهميت بدهيد و ببينيد شما را به چه سمتي هدايت مي‌كند. تطبيق دادن نداهاي درون با آنچه در محيط بيروني حس مي‌كنيد به شما كمك مي‌كند كه عملكرد بالاتري داشته باشيد.

2. توجه به نشانه‌هاي ناخودآگاه

محتواي ضمير ناخودآگاه انسان به سادگي قابل دسترسي نيست. مگر اينكه فرد در طي جلسات روانكاوي قرار بگيرد و دوره‌هاي درماني را سپري نمايد چراكه ناخودآگاه معمولاً محتواي ناخوشايندي دارد كه درك آن‌ها منجر به اضطراب ما مي‌شوند. اما اين محتوا از مجاري مختلفي گاه به صورت تغيير شكل يافته خود را به ما نشان مي‌دهند. فرويد، نظريه پرداز رويكرد روان كاوي، رؤيا را مهم‌ترين مجرا براي شناخت ناخودآگاه مي‌دانست. در نتيجه توجه به محتواي خواب‌ها نيز مي‌توانند به ما كمك كنند كه از ناخودآگاه يا همان نيروي ناهشيار خود اطلاعات بيشتري به دست بياوريم و از اين طريق قوه شهود را در خود پرورش دهيم.

براي آشنايي بيشتر در زمينه روانكاوي كليك كنيد.

3. افزايش آرامش ذهن

افرادي كه از طريق نيروي دروني خود هدايت مي‌شوند اغلب افراد آرام‌تري هستند كه ذهن بازي دارند. درگيري در تنش‌ها و استرس‌هاي زياد به شما اجازه نمي‌دهند كه از تمام ظرفيت‌هاي ذهني خود استفاده نماييد. براي بهبود اين وضعيت استفاده از تكنيك‌هاي آرامش بخشي نظير ريلكسيشن، تكنيك‌هاي تنفسي، مراقبه و يوگا مي‌تواند به شما كمك بسياري كند.

4. افزايش مهارت ذهن آگاهي

ذهن آگاهي به معني حضور در لحظه و پردازش دقيق جزئيات محيط است. اين مهارت به شما كمك مي‌كند تا اطراف خود را بيشتر بشناسيد و كمتر در افكار منفي خود غرق شويد. اصولاً افرادي كه در حجم زيادي از افكار منفي غرق هستند نيروي تمركز و حافظه‌شان تخريب مي‌شوند و در محيط عملكرد پايين‌تري دارند. براي آنكه بتوانيد از حس ششم خود بهتر استفاده كنيد لازم است كه براي حضور در زمان حال و پردازش جزئيات محيط پيرامون ارزش بيشتري قائل شويد و آن را تمرين نماييد. براي پرورش اين مهارت تلاش كنيد تا در هر فضايي هستيد توجه بيشتري به رنگ‌ها، بوها، صداها، مزه‌ها و هر محركي كه حس مي‌كنيد داشته باشيد و آن‌ها را با دقت بيشتري به خاطر بسپاريد.

داشتن حس ششم چه مصاديقي دارد؟

معمولا افرادي كه معتقدند از حس ششم بالايي برخوردارند؛ مدعي يكسري توانايي‌هاي فراطبيعي نيز هستند. براي مثال بعضي از آن ها معتقدند كه مي‌توانند وقايع خوشايند يا ناخوشايند را پيش از وقوع پيش بيني كنند. علاوه بر اين‌ها، برخي از افراد به كمك حس ششم خود مي‌توانند به توانايي‌هايي نظير غلبه بر بيماري و درد دست پيدا كنند.

آيا زنان از حس ششم بالاتري برخوردار هستند؟

طبق گزارشات معمولا زن‌ها بيشتر تجارب مبتني بر حس ششم را گزارش مي‌دهند. يكي از علت‌هايي كه براي اين موضوع به عنوان يك فرضيه مطرح مي‌شود اين است كه زنان از احساسات قوي‌تري برخوردار هستند و قدرت شهود بالاتري نيز دارند، اما مردان بيشتر از تفكر منطقي خود بهره مي‌برند. اين مساله يكي از عللي است كه باعث مي‌شود زنان به تجربيات حسي قوي تري دسترسي داشته باشند و در نتيجه حس ششم نيز در آن ها قدرتمندتر باشد.

سوالات متداول

حس ششم تا چه ميزان مي‌تواند با تمرين بهبود يابد؟

عده‌اي اعتقاد دارند كه اين مسئله ذاتي است اما با اين حال با راهكارهايي مانند افزايش ذهن، مهارت ذهن آگاهي، توجه به نداهاي دروني و استفاده از روانكاوي براي پي بردن به ضمير ناخودآگاه، مي‌توان به بهبود اين حس كمك كرد. از آن جايي كه دست يافتن به ضمير ناخودآگاه به سادگي امكان پذير نيست لازم است كه اينكار زير نظر متخصص و روانشناس صورت گيرد. با اين حال در صورتي كه دسترسي به روانشناس نداريد مي‌توانيد به صورت تلفني از خدمات روانشناسي بهره ببريد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شناخت حس هاي چندگانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: حس ششم | راه هاي شناخت حس ششم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حس ششم،
موضوع:
[ ۵ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۰۶:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی