مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

امروزه درمان پرخوري عصبي با توجه به شيوع بالاي آن اهميت بسيار زيادي پيدا كرده است. اين اختلال در اواخر نوجواني و اوايل بزرگسالي شروع مي‌شود وشيوع آن در زنان بيشتر از مردان است. ملاك‌هاي زيبايي و انتظاراتي كه مردان و حتي زنان از ظاهر خود دارند، احتمال بروز اين اختلال را در زنان بيشتر مي‌كند. رسانه‌ها نيز در گسترش اين ديدگاه‌ها نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كنند. عدم درمان پرخوري عصبي فرد را در معرض مشكلاتي همچون افسردگي، چاقي، كمبود اعتماد به نفس و... قرار مي‌دهد؛ به همين دليل ضرورت درمان آن افزايش مي‌يابد. براي اطلاع از ساير اختلالات رواني كليك كنيد.

منبع: درمان پرخوري عصبي

 

پيش از درمان علائم پرخوري عصبي را شناسايي كنيد

بيمار مبتلا به پرخوري عصبي در يك دوره زماني مستقل (مثلا در عرض ۲ ساعت) مقدار غذايي مي‌خورد كه از ميزان غذايي كه اكثر افراد در همان دوره زماني و تحت شرايط مشابه مي‌خورند، بسيار بيشتر است. به طوري كه در طول اين دوره‌هاي پرخوري، فرد احساس مي‌كند بر خوردن خود كنترل ندارد. براي تشخيص اختلالات خوردن به بررسي تخصصي نياز است. براي اطلاع ازساير اختلالات خوردن كليك كنيد.

بر خوردن خود تسلط يابيد

براي آن كه بتوانيد بر خوردن خود تسلط پيدا كنيد، بايد غذا خوردن آگاهانه را تمرين نماييد. اغلب افراد چيزهايي كه در طي روز مي‌خورند را به ياد ندارند و تنها احساس سيري مي‌كنند. چرا كه معمولا غذا خوردن آن‌ها به همراه يك كار ديگر مثل رانندگي، ديدن تلويزيون، حرف زدن و... اتفاق مي‌افتد. اين روش باعث مي‌شود كه آگاهي كمتري نسبت به غذا خوردن‌تان داشته باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه پرخوري عصبي كليك كنيد.

پس با آگاهي از مواد غذايي مصرفي مي‌توانيد به درمان پرخوري عصبي خود و حتي نزديكان‌تان كمك كنيد. آگاهانه غذا خوردن به معناي توجه كامل به تمام فرايند تهيه غذا است. با تمرين تكنيك‌هاي ذهن آگاهي مي‌توانيد مهارت تمركز در لحظه ماندن را ارتقا دهيد. در ادامه هشت تمرين براي آگاهانه غذا خوردن ذكر كرده ايم:

1. در ليست خريد خود تجديد نظر كنيد

موادي با ارزش غذايي بيشتر مثل سبزيجات، ميوه ها، ماهي و... را در سبد خريد خود قرار دهيد و از خريد موادي مثل سوسيس، كالباس، چيپس، پفك، بستني و غذاهايي با ارزش پايين پرهيز كنيد.

2. فقط زماني كه گرسنه ايد غذا بخوريد

نيازي نيست كه حتما در يك ساعت معين غذا بخوريد، يا براي كاهش وزن خود يك وعده غذايي را حذف كنيد. تنها زماني كه اشتها داريد غذا ميل كنيد، پيش از آن كه خيلي گرسنه شويد.

3. كمتر بخوريد

براي مقابله با اشتهاي زياد مي‌توانيد از ظروف كوچك تر استفاده كنيد و يا به تدريج و آهسته (روزي يك قاشق) از حجم غذاي خود بكاهيد. به هيچ وجه غذاي خود را ناگهان قطع نكنيد چراكه اين كار هيچ نتيجه‌اي ندارد و تنها باعث ايجاد ميل بيشتر به غذا خوردن مي‌‌شود.

4. از غذاي خود لذت ببريد

پيش از آن كه شروع به خوردن كنيد، درباره نحوه تهيه غذا، همراهان‌تان در حين خوردن غذا و زحماتي كه براي به دست آوردن اين وعده كشيده شده تامل كنيد. به اين صورت مي‌توانيد با لذت بيشتري آن غذا را ميل كنيد. 

5. با تمام احساسات تان غذا را حس كنيد

در حين خوردن از انجام كاري غير از غذا خوردن پرهيز كنيد. هر مرتبه كه لقمه‌اي را به دهان خود مي‌بريد، به شكل، رنگ و بوي غذا توجه نماييد. در هنگام جويدن غذا را در دهان خود چرخانده و سعي كنيد تمام ادويه‌ها و طعم‌هاي آن را با زبان‌تان احساس كنيد.

6. در اندازه هاي كمتر بخوريد

به جاي آن كه لقمه‌هاي بزرگ به دهان‌تان ببريد، غذا را كم كم بخوريد. به اين صورت بهتر مي‌توانيد مزه‌ها را احساس كرده و از طعم آن لذت ببريد. 

7. جويدن خود را بشماريد

هر لقمه‌اي كه به دهان مي‌بريد را كامل بجويد و از قورت دادن سريع پرهيز كنيد. براي اين كار مي‌توانيد جويدن‌هاي خود را بشماريد، به اين صورت هم جويدن زياد را تمرين كرده‌ايد و هم به غذاي خود اهميت بيشتري داده‌ايد.

8. در خوردن عجله نكنيد

اگر تمرين‌هاي ذكر شده را انجام دهيد، ناخودآگاه آرام غذا خوردن را ياد مي‌گيريد. پيش از شروع غذا خوردن به ساعت دقت كنيد. به مرور متوجه مي‌شويد كه هر چه غذا خوردن‌تان زمان بيشتري طول بكشد، ميزان غذاي كمتري ميل مي‌كنيد.

درمان هاي تخصصي پرخوري عصبي

اگر دچار پرخوري عصبي هستيد، ممكن است به چند نوع درمان تخصصي هم نياز داشته باشيد. داروهاي ضد افسردگي همراه با روان درماني بيشترين تاثير را در بهبود بيماري دارند. اين روش‌ها به شرح زير هستند:

1. روان درماني

در روان درماني علت‌ها و ريشه‌هاي رواني اختلال پرخوري عصبي بررسي شده و بيمار به حل تعارض‌هاي ناخودآگاهي كه عامل اصلي پرخوري عصبي هستند، مي‌پردازد. اين نوع درمان نسبت به ديگر روش‌ها طولاني تر است اما ميزان اثر درمان در طولاني مدت بيشتر مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

2. درمان شناختي رفتاري پرخوري عصبي

درمان شناختي رفتاري به بازسازي الگوهاي شناختي، باورهاي ناسالم و در نتيجه تغيير عادات رفتاري مي‌پردازد. از آن جا كه پرخوري عصبي اغلب با افسردگي همراه است، تركيب داروهاي ضد افسردگي و درمان شناختي رفتاري، روند درمان سريع‌تر مي‌كند. براي اطلاع از انواع روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد.
يكي از روش‌هاي درمان پرخوري عصبي با رويكرد شناختي رفتاري، اين است كه موقعيت‌ها و افكاري كه باعث پرخوري مي‌شوند بررسي شده و پاسخ فرد به آن موقعيت‌ها تغيير كند. سپس با آموزش خود كنترلي، فرد قادر خواهد بود فعاليت‌هاي روزانه خود را ساختار بندي كرده و از پرخوري عصبي پيشگيري نمايد. درمانگر با همراهي و تكنيك‌هاي خود به شما كمك مي‌كند تا در برابر موانع درمان بايستيد و روند درمان خود را تا انتها پيش ببريد. 

3. درمان خانواده محور پرخوري عصبي

خانواده درماني به منظور كمك به والدين براي مداخله و جلوگيري از رفتارهاي خوردن ناسالم فرزندشان و كمك به كنترل غذا خوردن او صورت مي‌گيرد. خانواده نقش بسيار مهمي در فرايند درمان دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خانواده درماني كليك كنيد.

4. SSRI ها براي درمان پرخوري عصبي

تنها داروهاي مورد تاييد FDA براي درمان اختلال پرخوري عصبي داروهاي SSRI هستند كه هم در خلق و هم در پرخوري عصبي موثر واقع مي‌شوند. برخي از موثرترين اين داروها عبارتند از فلووكسامين ،سيتالوپرام و سرترالين. آمفتامين‌ها و دارو هاي شبيه به آن نيز ممكن است مفيد واقع شود اما در بلند مدت فايدۀ چنداني ندارند. داروهاي اضافه شده به درمان شناختي رفتاري موثر تر از دارو درماني به تنهايي هستند. براي اطلاع بيشتر از داروهاي سيتالوپرام و سرترالين كليك كنيد.
لازم به ذكر است كه علم روانشناسي با پيشرفتي كه در دهه هاي گذشته داشته، توانسته با ابداع روش‌هاي مختلف و بدون استفاده از دارو، درمان بسياري از بيماري‌هاي خلقي را ميسر كند. لذا آثار مراجعه به روانشناس در بلند مدت مشهودتر خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانشناسي كليك كنيد.

نكات مهم در درمان پرخوري عصبي

با توجه به برخي نكات مي‌توانيد در فرايند درمان به خودتان كمك كنيد. اين راهكارها عبارتند از:

1. همواره با خود تكرار كنيد كه بايد به وزن ايده آل برسيد تا سلامت جسمي و رواني‌تان افزايش يابد. 

2. از گرفتن رژيم‌هاي بسيار سنگين و خودسرانه خودداري كنيد چراكه زمينه پرخوري عصبي را مهيا مي‌كند. 

3. شرايطي را كه در آن دچار پرخوري مي‌شويد را شناسايي كرده و از آن‌ها دوري كنيد. 

4. به دنبال راهي باشيد تا اعتماد به نفس‌تان افزايش يابد. 

5. خودتان را سرزنش نكنيد ولي با جديت روند درماني را دنبال كنيد. 

6. كارها و فعاليت‌هايي كه براي‌تان لذت‌بخش است را پيدا كنيد و براي كاهش استرس و ناراحتي به سراغ آن‌ها برويد. 

كمك به فرد مبتلا به پرخوري عصبي

ممكن است يكي از دوستان يا نزديكان‌تان دچار پرخوري عصبي شده باشد و شما نگران حال او باشيد. اما در بسياري از مواقع صحبت كردن در اين مورد كار راحتي نيست و افراد نمي‌دانند كه چه بگويند يا حتي درست است كه حرفي بزنند يا خير. اما شما به عنوان يك فرد نزديك مي‌توانيد حامي بسيار خوبي براي او باشيد. هيچكس نمي‌تواند فرد ديگري را مجبور به درمان كند اما مي‌توانيد به او بگوييد كه در كنارش هستيد و در فرايند درمان به او كمك مي‌كنيد.  

توصيه‌هايي براي والدين

اگر فرزندتان دچار پرخوري عصبي شده، احتمالا خود را سرزنش مي‌كنيد و اين تصور را داريد كه تقصير شما بوده است. اما اين ذهنيت را كنار بگذاريد و به جاي اتلاف وقت به فرزندتان كمك كنيد. در بروز اختلالات خوردن عوامل بسيار زيادي تاثيرگذار هستند و لزوما والدين در آن نقشي ندارند. كارهايي كه مي‌توانيد براي كمك به فرزندتان انجام دهيد عبارتند از:

1.غذاها و خوراكي‌هاي ناسالم  براي او تهيه نكنيد.

2. يك فضاي شاد خانواگي مهيا كنيد تا فرزندتان بتواند استرس خود را در اين محيط تخليه كند. 

3. به زمان‌هاي غذا خوردن‌تان نظم دهيد و از تمام اعضا بخواهيد كه به اين برنامه پايبند باشند. 

4. به فرزندتان بگوييد كه نگران سلامتي‌اش هستيد اما به هيچ عنوان او را سرزنش نكنيد.

پيشگيري از پرخوري عصبي

هيچ راه قطعي براي پيشگيري از اين بيماري وجود ندارد اما با انجام برخي كارها مي‌توان آن را در مرحله اوليه متوقف كرد و از حاد شدن بيماري پيشگيري نمود. اين كارها عبارتند از:

1. والدين بايد سعي كنند كه تصوير ذهني سالمي براي فرزندشان در ذهن او ايجاد كنند. به اين صورت كه كودك صرف نظر از چهره و اندام، خودش را دوست داشته باشد.

2. اگر فكر مي‌كنيد نشانه‌هاي اوليه پرخوري بروز پيدا كرده، هرچه سريع‌تر با يك متخصص صحبت كنيد. 

3. راه‌هاي كاهش استرس را بياموزيد و در اين شرايط به جاي غذا خوردن به سراغ اين روش‌ها برويد. مشاوره فردي مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره تلفني فردي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان پرخوري عصبي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: درمان پرخوري عصبي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان پرخوري عصبي،
موضوع:
[ ۱۱ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۶:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی